Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Repressalier mot bannlysta? Apan, Trubbnos, Nibe 750, alias  (läst 7341 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
"Apan, Trubbnos, Nibe 750" (samma person, olika alias) är sedan länge bannlyst från detta forum.
Då jag har öppet för gäster att skriva inlägg är det svårt att effektivt bannlysa de som envisas.

En kort generell beskrivning över vad jag, rent allmänt, kan göra om bannlysta medlemmar inte respekterar bannlysningen.
Jag kan anmäla de som envisas för "abuse" hos internetleverantören, det kan få dem avstängda eller varnade.
Jag kan dessutom många gånger spåra användarna och se varifrån och vilken tid de skrivit sina inlägg, i extrema fall så kan jag alltså i princip meddela arbetsgivaren att en av deras anställda på arbetstid sysslar med oönskade inlägg i ett forum där personen ifråga inte är välkommen.
Som stöd för detta kan jag i princip skicka utdrag över IP-adresser och klockslag över när meddelanden skrivits sedan åratal.

Denna typ av åtgärder är naturligtvis inget jag gärna gör då det kan drabba enskilda individer rätt tufft, men om de som är bannlysta envisas ser jag inga andra möjligheter än att antingen:
1. Stänga av möjligheten för alla att posta som gäst.
2. Anmäla för Abuse
3. Rapportera till arbetsgivaren att en av deras anställda på arbetstid tränger sig på där denna inte är välkommen.

Hur skulle ni agera?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad henkead

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Räcker det inte med att spärra dennes IP:nr (alt flertalet IPnr.)?

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Om du bannlyser folk för att deras inlägg är sakligt felaktiga eller allmänt missvisande skulle det vara bra om dessa användare taggas på något sätt så att det syns när man läser gamla postningar. Gäst-användare är ju svårare förstås, men även där vore det bra.

Om du orkar upprätthålla en lista över IP-nummer som blockerade användare har använt så skulle du kunna förbjuda gäst-postningar från dessa IPn rakt av, och kolla den manuellt vid nya registeringar. På detta sätt gör du det svårt att gästposta för dessa personer, men inte omöjligt att registrera ny användare (vid t ex dynamiska IPn som en annan person helt plötsligt får ta över).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Problemet med dynamiska IP-adresser är att jag kanske bannlyser de som helt plötsligt råkar få en viss IP efter att den bannlysta fått en ny IP, jag kan alltså i princip bara bannlysa på IP kortare tid, eller om jag ser att personen ifråga verkar ha en fast IP.
De som verkligen vill kan trots  detta använda sig av anonymiseringstjänster och komma runt även IP-banning.
I just detta specifika fall har personen ett jobb som gör att han troligen kan byta IP när han vill.
Ett snack med hans arbetsgivare skulle troligen ha en enorm effekt, troligen större än jag vill, men samtidigt så är det ju vuxet folk man har att göra med, så det borde ju gå resonera sig fram till en lösning.

För oss som driver sajter som denna vore det bästa om man kunde Polisanmäla.
För bara två veckor sedan fick jag ett telefonsamtal där jag och min familj hotades (rörde inte detta forum) så det finns många knäppgökar där ute, som har bra jobb, tjänar bra, men uppenbarligen inte är riktigt friska när de sätter sig bakom ett tangentbord.
« Senast ändrad: 04 april 2013, 15:36:25 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Nu vet du ju faktiskt inte om postningen skett på arbetstid och han har troligen raster på jobbet. Jag tror det enklaste är att plocka bort inläggen naturligtvis med en kommentar efter om man nu ska ha gäst konton över huvud taget. Tror även det vore bra om gamla postningar från bannade personer blev markerade så att det syns att inlägget är skrivet av en bannad för söker man i forumet och hittar massa skit om att tex Nibe 750 funkar skit så kan man tro att det faktiskt är så. Tycker för övrigt det är märkligt om man nu vill ta del av forumet så kanske man bör skriva om nått annat än samma gamla tjafs så märker ingen vem man är och allt är frid och fröjd.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag kan ju se exakt när inlägg postats, sen är det upp till arbetsgivaren att bedöma om det skett på arbetstid eller ej, det rör mig inte i ryggen.
I just detta fall sitter personen ifråga på ett riktigt bra jobb, och det är naturligtvis inte proportionellt att han skall få sparken, men om man är så envis som han är så har jag ju inga andra vapen att ta till.
Jag anser inte att jag skall behöva stoppa gäster att posta för att hindra en enda individ att sänka nivån på hela forumet.

I övrigt håller jag med dig, man kan ju tycka att vuxna människor som vill delta i ett socialt sammanhang borde kunna föra sig på ett sätt som gjorde att de var välkomna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Jag tror nog att han ger upp efter att ha läst det här och gör han inte det tror jag han ser till att posta pÃ¥ fritiden eller pÃ¥ rasten. Om man postar via mobilt kontant kort kan du stoppa ip numret dÃ¥ eller byts det ut löpande  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Kör du mobilt så kan du ha olika IP-numret olika dagar. Det kan dessutom bytas när du byter cell eller när telefonen växlar mellan 3G och 2G.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ja, det är ju i princip omöjligt att stoppa någon som vill jävlas, tyvärr.
Jag har i alla fall förberett en abusanmälan med alla IP-adresser som använts det senaste året, men det ska nog mycket till innan internetleverantörerna bannlyser någon bara för att de gillar att jävlas med enskilda sajtägare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Att stoppa "gästinlägg" skulle väl inte vara till så stort men, det är ju inte så många som blir "lidande". Vill man vara med i debatten kan man ju registrera sig, väljer man dessutom ett enkelt namn och lösenord så kan man ju logga in när man vill.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Mmm, men det går ju registrera sig också, om man har obegränsat antal e-postadresser och kan byta IP när man själv känner för det.
Som jag ser det är enda chansen att de som blir bannlysta inser att de inte är välkomna och lämnar forumet ifred, det finns ju ett flertal liknande forum där dessa personer kan vara kungar om de vill det.

Frågan som jag ställer mig nu är vad jag som ägare av sajten kan göra de gånger bannlysningarna inte har avsedd effekt.
Internetleverantör, arbetsgivare och polis anser jag vara att överreagera, men samtidigt så finns ju i praktiken bara dessa åtgärder kvar.
Eller att jag accepterar att vissa personer fortsätter att förstöra för andra.

Det är naturligvis inte så att allt som Apan skrivit är fel, eller för att jävlas, men allt för mycket.
Nu i morse skulle han utveckla ett tillbehör för sin FLVP, en dammsugare...  HALLÃ…!!!

Man skulle ju kunna tänka sig att offentligöra namn, anställning och befattning, men det strider troligen mot lagen, även om det vore det mest adekvata straffet mot de som anonymt förstör för andra.
« Senast ändrad: 04 april 2013, 17:09:42 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Vet du även vem Jästen är?

En kunnig skribent,  jag anar att det är nÃ¥gon som ibland huserar pÃ¥ forumet under annat nicknamn..
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Varför? Man har kallar mig dumt då jag hade annat nick. Få reagerade. Låt det vara. För övrigt. Gäster behövs inte. Det tar inte lång tid att registrera sig. Är något viktigt, kan de lägga ner 5 minuter på registrering.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Repressalier mot bannlysta? Apan, Trubbnos, Nibe 750, alias
« Svar #13 skrivet: 04 april 2013, 20:10:15 »
Ett alternativ är göra så att gästinlägg måste godkännas innan de publiceras. Det innebär visserligen ett merarbete men sållar bort det mesta, dessutom blikr det inte lika kul att slänga in meningslösheter.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Och sedan tycker jag att man kan använda alla dom tre alternativen, samtidigt, om det är någon som är riktigt jobbig och inte har förstånd att "lägga ner" när h*n inte är önskad på forumet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Vet du även vem Jästen är?

En kunnig skribent,  jag anar att det är nÃ¥gon som ibland huserar pÃ¥ forumet under annat nicknamn..

Nej, jag vet inte vem det är, men han har å andra sidan aldrig uppträtt på ett sätt som gjort att jag behövt se vem han kan vara.
Jag förutsätter att han är en kille som arbetar med främst luftvärmepumpar och inte vill kunna bli spårad, vilket är helt OK för mig så länge han uppträder sakligt och objektivt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!