Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilken luft/luft-pump för enbart kyla/luftkonditionering sommartid?  (läst 8550 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad El_Chefe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Hej,

funderar över vilken luftvärmepump jag ska välja för att kyla ner huset sommartid.
Vi bor i ny villa 90 kvm nedervåning och 60 kvm övervåning, och det är primärt övervåningen där sovrummen ligger som behöver kylas.

Har ni några tips på modeller/fabrikat som passar ändamålet? Lokala Elon-butiken villa att jag skulle välja deras lite billigare Canvaq eftersom kyleffekten inte skiljer så mycket mellan fabrikat. I alla andra sammanhang lägger jag hellre ett par extra kronor på att undvika Kina-modeller, men så kanske jag inte ska tänka här?

Tacksam för era inspel!

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
fujitsu har en kylmaskin tex.
LMKR12

Utloggad El_Chefe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
fujitsu har en kylmaskin tex.
LMKR12

Tack. Vilka egenskaper har den som gör den lämplig? Länk?

Utloggad sigge01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
Är inne på andra året med en Kaisai KWF-12RD har inbyggd wifi så man kan styra den från app har fungerat väldigt bra kyler riktigt bra och tyst har den nära sovrummet men hör den inte alls. Men vad livslängden är är ju svårt att sia om men billig och funkar som sagt perfekt hittills betalade strax under 10000:- med installation efter rot
Mitsubishi Electric Ecodan Package 200 lit Tank +W85YAA 165kvm golvvärme+element

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack. Vilka egenskaper har den som gör den lämplig? Länk?

billig
liten ute och innedel
extremt tyst
12000BTU kyleffekt
2 års garanti
bra serviceorganisation i Sverige
http://www.fgnordic.se/media/100183/kylaggregat-asyg12lmce-170927.pdf
denna är med 410 som gas den som jag skriver om har precis ersatt.

så här ser den ut hittade detta i utlandet
https://www.fujitsu-general.com/uk/products/split/wall/asyg12kmta.html
« Senast ändrad: 13 juni 2019, 10:45:46 av electroluxaren »

Utloggad Dontis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Storå Nerike
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag bor med likadana förutsättningar.
Köpte en Fly AC 9 - Kaisa via Polarpumpen.
Installation sker den 20e juni.
Pris totalt 9 000.

SEER värdet såg relativt bra ut, inte som Mitsubishi Hero LN 25, men den extra inköpskostnaden (ca 10 000) rättfärdigar icke det bättre SEER värdet enl mig.

Återkommer med funktionsdugligheten.
Nyinflyttad 2017/06, Tegelfasadsvilla 1.5 plan, byggt -1960, 102kvm boyta + 70kvm biyta som källare och garage(30kvm).
2-glas fönster, lagom dragigt hus.
Värmde till cirka 19.5°C i boytan, cirka 12°C i betongkällaren och 5°C i garaget.
Uppvärmingen vid inköp bestod av en läckande CTC Total -83 (ved+el).

Total el-förbrukning:
2017/06-2018/04, 14 MWh + 10 kbm ved.

2018 April, byte från CTC till IVT HE C9 borrdjup 160m.

Utloggad Dontis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Storå Nerike
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SEER värdet såg relativt bra ut, inte som Mitsubishi Hero LN 25, men den extra inköpskostnaden (ca 10 000) rättfärdigar icke det bättre SEER värdet enl mig.

Har jag räknat rätt om:

SEER kasai ca 6. Kostnad 5000
SEER Mitsubishi ca 10. Kostnad 14500

Skillnad SEER 4. Kostnad 9500.
9500/4=2375.

Alltså när man matat in 2375 i Mitsubishin så börjar man "tjäna" på att installerat den?
(Räknar på 1 kr kWh).

Edit: Nej det gjorde jag inte.

Räknar på att kasai behöver dra totalt 300 kWh per år. Då är effekten jag behöver 6×300=1800.
Då behöver Mitsubishin matas med 1800/10=180 kWh per år.
Sparar alltså 120 per år med ca 79 år innan jag börjar tjäna på den dyrare apparaten.

Hoppas bara att kasai levererar det den skall!
« Senast ändrad: 14 juni 2019, 17:46:36 av Dontis »
Nyinflyttad 2017/06, Tegelfasadsvilla 1.5 plan, byggt -1960, 102kvm boyta + 70kvm biyta som källare och garage(30kvm).
2-glas fönster, lagom dragigt hus.
Värmde till cirka 19.5°C i boytan, cirka 12°C i betongkällaren och 5°C i garaget.
Uppvärmingen vid inköp bestod av en läckande CTC Total -83 (ved+el).

Total el-förbrukning:
2017/06-2018/04, 14 MWh + 10 kbm ved.

2018 April, byte från CTC till IVT HE C9 borrdjup 160m.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Ska man bara köra kylfunktionen kan det bli väldigt lång pay off tid om man jämför mot tex LN om det bara handlar om ”besparing” i kyldrift.
Utseendet på olika modeller kan vara något som flera kikar på och tycker det kan vara värt att lägga lite extra kostnad på eller någon specifik funktion.

Snarlikt utseende har tex Mitsubishi EF om man är ute efter utseendet  och inte behöver alla funktioner och inte har behov av en viss effekt i värmedrift vid tex -15 grader ute.

Är det bara kyldrift som gäller finns det nog ännu billigare billigare aggregat  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kasaien kyler inte så stor yta
Du bör nog gå upp till minst en 12’a

Utloggad El_Chefe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Jag bor med likadana förutsättningar.
Köpte en Fly AC 9 - Kaisa via Polarpumpen.
Installation sker den 20e juni.
Pris totalt 9 000.

SEER värdet såg relativt bra ut, inte som Mitsubishi Hero LN 25, men den extra inköpskostnaden (ca 10 000) rättfärdigar icke det bättre SEER värdet enl mig.

Återkommer med funktionsdugligheten.

Tack, blir spännande att höra hur det gått för dig. Fly AC är ju bara avsedd för kyla/luftkonditionering, men det är ju mest det jag ska använda den till. Jag skulle nog behöva en Fly AC 18 för att klara kylbehovet.

Jag har dock läst en hel del negativa omdömen om Polarpumpen, så det blir nog ingen pump därifrån.
Jag fick en offert, men när jag ville veta vem som skulle installera, hur lång tid det skulle ta, och om det skulle tillkomma någon extra kostnad utöver standardinstallationen, så fick jag inga såna uppgifter. Polarpumpens lösning var att jag skulle lägga beställningen, varpå en installatör skulle kontakta mig inom ett par dagar. Om vi inte kom överens skulle jag annullera köpet. Det ger inte det mest seriösa intrycket. Snarare som att en säljare till varje pris vill få igenom en beställning..

Utloggad sigge01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
Beställde min från polarpumpen var inge problem alls tummenupp blev kontaktad av en installatör efter några dagar med ett förslag på tid för installation. Ringde dom och vi kom överens om en annan tid som passade bättre . Allting gick väldigt smidigt.
Mitsubishi Electric Ecodan Package 200 lit Tank +W85YAA 165kvm golvvärme+element

Utloggad Dontis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Storå Nerike
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Edit/ Fly ac 9 går på värme också om man vill det.

Ang beställning och installation samt duglighet dessa 6 dagar:

7e juni. Jag fick en liten "offert" så att säga. Det var ett a4 där det stod kostnad osv, innan dess hade jag valt hur långa rör det skulle vara och vilken luftvärmepump jag skulle ha, så det tillkom ingen kostnad på offerten än vad jag redan visste.
Ca 5000 för ac och 4000 för standard installation.

11e juni. Efter 4 dagar, och 5 st sms/mail om att det var bekräftat och att de letade en installatör och skulle återkomma, så fick jag en tid för installation och ett firmanamn.

20 juni. Installatören dyker upp (från Karlskoga ca 15 mil bort) kl 07.50, det var 10 minuter före utsatt tid.
Jag vet inte om det var för att han var värmlänning eller för att jag bjöd på så gott kaffe men installationen och skitsnacket gick flytande.
I slutändan blev jag bjuden på 1.4 meter extra rör utöver de 4 meter som ingår i en standard installation.
(Det är svårt att se hur lång en husvägg är - för en lekman).
Det blev fina borrhål, täckkanaler, instruktion om hur den funkade osv osv.

Firman Renluft Hammarö kan jag rekommendera.

Dessa 6 dagar har jag kört ACn 10 timmar totalt. Kör den på 21 eller 22 grader. En vända vid läggdags drog jag på med 17 i utblåset, det gjorde susen efter bara 30 minuter.

I slutändan så kommer nog detta fungera bra, även om pumpen är liten så gör den jobbet galant.

Utedelen är heller inte så hiskeligt ful att titta på gentemot Mitsubishis vidunder.
« Senast ändrad: 25 juni 2019, 19:53:49 av Dontis »
Nyinflyttad 2017/06, Tegelfasadsvilla 1.5 plan, byggt -1960, 102kvm boyta + 70kvm biyta som källare och garage(30kvm).
2-glas fönster, lagom dragigt hus.
Värmde till cirka 19.5°C i boytan, cirka 12°C i betongkällaren och 5°C i garaget.
Uppvärmingen vid inköp bestod av en läckande CTC Total -83 (ved+el).

Total el-förbrukning:
2017/06-2018/04, 14 MWh + 10 kbm ved.

2018 April, byte från CTC till IVT HE C9 borrdjup 160m.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Är också inne på köpa ett agregat för kylning
Hur långt ner i temp går en fly 9. I värme läge?
Behöver man stoppa in värmeslingor i tråget?
Aldrig fel och ha lite hjälp att trycka på med när bergvärmen behöver tillskott.
Frikyla går bort, då installation blir för krånglig och dyrt
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!