Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompressor larm CE50  (läst 1256 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggePG

  • Gäst
RoggePG
Kompressor larm CE50
« skrivet: 04 november 2019, 15:57:08 »
Hej!
Har problem med min CE50 från 2009.
Den larmar för kompressorfel när den tillverkar varmvatten till VV-beredaren.
Aldrig när den går mot golvvärmeslingor.
Har kontrollmät strömmen på alla 3 faser och den ligger på ca 3,8 Amp vid 50 HZ.
Upptäckte igår att kompressor ändrar ljud och går tyngre så fort jag manuellt ställer växlingsventilen till VV.
Invertern visar också att strömmen ökar från ca 2.5 till 3.8 Amper.
Ändrar jag växelventilen till golvvärme så sjunker strömmen direkt.
Vad kan göra att kompressor går tyngre när den ska producera VV, någon som kan ge mig tips?
Funderar själv på själva växelventilen men den ser ut att fungerar när man kollar på dess lägesindikering.
Blir inte klok på detta, Comfortzone tror det är kompressor som är dåligt men varför fungerar den felfritt när den
är kopplade till golvvärme (samma eller högre frekvens än vid produktion av VV).
Skillnaden jag själv ser är Växelventilen och att temperaturen på vattnet är högre när den går över till larm.

Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kompressor larm CE50
« Svar #1 skrivet: 04 november 2019, 16:21:34 »
Hej! Den högre temperaturen vid varmvatten jämfört med golvvärme gör att kompressorn måste arbeta med högre tryck och hårdare. 3,8 A per fas ger en el-effekt på ca 2,6 kW och det är ganska högt. Varmvatten borde den nog kunna göra med ca 2,5 i COP. Den har 5 kW max och då borde el-effekten vara ca 2,0 kW. Kanske kompressorn börjar bli sliten? Vad är det för köldmedia i den årsmodellen?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Kompressor larm CE50
« Svar #2 skrivet: 05 november 2019, 07:22:44 »
Köldmedium R134a tror jag gäller

När vÃ¥ran gör VV (just nu faktiskt) sÃ¥ drar hela skÃ¥pet 1.77 kW, pumpen lämnar 4150 W,  50 Hz

Vad har du för inställd vv temperatur och vv prio? Vi har 55 grader och det fungerar utmärkt tycker vi. Om du har 60 prova att sänk och se om det blir någon skillnad för hur kompressorn jobbar

Nu gick den över till radiatorvärme och nu lämnar pumpen 5000 W, 65 Hz, hela skåpet drar 1.63 kW

Det finns någon gammal tråd för CZ där det skrevs att man bör vara observant på ökad strömförbrukning, det kan vara en indikation på att kompressorn är på g

Nu vet jag inte hur du mätt men om du menar att du totalt har 3,8 A för tre faser och 400 V så har du effekten 2.63 kW när den gör varmvatten, låter mycket, ditt COP är då nere på 1.58 för jag antar att din display också visar 4150 W när den gör vv

Hoppas du har extra garantiförsäkring och att den inte precis hunnit gå ut
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

RoggePG

  • Gäst
RoggePG
SV: Kompressor larm CE50
« Svar #3 skrivet: 05 november 2019, 09:05:16 »
Hej!

Tack för era svar, alltid bra med kunniga människor!
Själv är jag inte så bra på detta, det ska bara fungera.

Stämmer att det är R134a som används i mitt CE50.
Strömmen har jag mät på 2 olika sätt.
1. Med tångampermätare på trådarna ut från frekvensomriktare till kompressor. Visade då 3.7-3.9 Amp vid 50 Hz

2. Nu har jag ställt så att frekvensomriktaren visar strömmen i displayen istället för HZ
    Visar dÃ¥ 2.5 Amp när den kör med 50 Hz mot golvvärme och 3.8 Amp när den kör med 50 HZ mot VV

3. Vid vattenproduktion till VV hamnar sedan frekvensomriktaren i självsvängning efter ett tag
då börjar den pendla mellan 0 och 35-40 HZ.
Håller på sedan tills larmet för kompressorfel kommer efter ett tag.

Om jag går in manuellt och sätter växelventilen på golvvärme så slutar frekvensomriktaren att pendla och pumpen startar upp
och är sedan i drift så länge den inte växlar tillbaka till VV.

Om kompressor normalt belastas mer vid varmvattenproduktion så är det kanske kompressor som är på väg att ge upp ?
Jag trodde den hade samma belastning vid samma Hz (typ 50 Hz) oavsett om det var värme till golv eller till VV som den producerade.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Kompressor larm CE50
« Svar #4 skrivet: 05 november 2019, 14:24:55 »
Citera
Vid vattenproduktion till VV hamnar sedan frekvensomriktaren i självsvängning efter ett tag
då börjar den pendla mellan 0 och 35-40 HZ

Det låter inte normalt, jag har själv aldrig noterat något liknande. Jag har heller aldrig varit inne o mätt som du, jag mäter bara på inkommande faser till skåpet

Om man som i mitt fall har total effekt 1.77 kW vid VV produktion så ger väl det en ström på A totalt fördelat på de olika faserna där det mesta går till kompressorn (P = U*I*(roten ur 3)), dvs I = 1770/(400*1,73) = 2,55 A

När den producerar radiatorvärme: I = 1630/(400*1,73) = 2,36 A

Din verkar dra alldeles för mycket ström vid VV produktion och att den börjar pendla i frekvens (det kanske beror på att omriktaren blir överbelastad och stryper ner)

Du bör nog ta kontakt med Comfortzone snarast och kolla upp om du har gällande garantiförsäkring
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!