Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rapport: installerade en Comfortzone Ex50 själv  (läst 2677 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad matthiasl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rapport: installerade en Comfortzone Ex50 själv
« skrivet: 06 oktober 2019, 00:01:17 »
Kanske lite uppmuntran till andra som gärna gör jobbet själv.

Beställde en Ex50:n från Polarpumpen. Leveransen drog ut i tid och var strulig. Varken superbra eller superdålig.

Ex50 är för hög för att gÃ¥ in genom en standarddörr _och_ den fÃ¥r inte läggas ner _och_ den är topptung.  Är man flera stora starka sÃ¥ gÃ¥r det kanske med en vanlig pirra.  Jag vÃ¥gade inte och byggde en träställning för att hÃ¥lla pumpen lutad medans vi rullade in den. Halvtungt jobb.

Själva installationen gick bra. Alla rördelar och flexslangar finns på Rinkabyrör. Jag använde presskopplingar, maskiner finns att hyra på hygglo till rimlig pris och det var snabbare och lättare för mig än att bygga allt med klämmringskopplingar. Tappvattenanslutningarna var nästan samma som på den gamla pumpen (en Nibe 360P), krävdes endast en ny böj per rör. Värmekretsens anslutningar fick jag göra om helt.

Tidsåtgång:

Hantera leverans och leveransstrul: en dag
Få pumpen från tomtgräns, upp för en trappa och in i huset: en dag (inkl kranbil)
Demontera gamla värmpumpen, koppla nya: en dag
Igångkörning, luftning m m: halv dag

Hittills är jag nöjd. Jag var orolig att Ex50 skulle låta mer än gamla 360P. Det gör den inte. Bra.

Tack till 'Abuquir' på forum som gav lite tips.

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 582
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rapport: installerade en Comfortzone Ex50 själv
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2019, 11:06:07 »
När du installerar själv så försvinner 4 års garantin !
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Utloggad matthiasl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rapport: installerade en Comfortzone Ex50 själv
« Svar #2 skrivet: 08 november 2019, 13:41:49 »
Comfortzone har en produktgaranti på två år. Kraven är:

"Installationen skall vara utförd på ett fackmannamässigt sätt - och - ett fullständigt
ifyllt och signerat installationsprotokoll (finns längst bak i installationsmanualen),
allternativt godkänt egen kotrolldokument för el, VVS och OVK, skall kunna
uppvisas" (Manual, sida 21, stavningen av 'egen kotrolldokument' är Comfortzones, inte min).

Sedan kommer en "Trygghetsgaranti" på fyra år. Trygghetsgarantin har inga fler krav än produktgarantin (Manual, sida 22).

Alltså inga speciella krav på installationspersonal utöver fackmannamässighet.

Det finns en annan tråd här, startad 2019-08-02, där just Trygghetsgarantin/försäkringen på Comfortzone diskuteras, med blandade åsikter. Det verkar som att Comfortzone har ändrat vad som gäller, så det kan vara att kraven var annorlunda tidigare.

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Rapport: installerade en Comfortzone Ex50 själv
« Svar #3 skrivet: 07 mars 2020, 08:15:26 »
Nu har det gått några månader sen din installation. Har du EX50 fungerat bra eller har du fått göra några justeringar?

Utloggad dcrabs

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rapport: installerade en Comfortzone Ex50 själv
« Svar #4 skrivet: 02 juni 2020, 09:13:52 »
Hej,

Har du eventuellt ett tipps på vilka flexslangar det ska vara? Vill också installera själv. Undrar lite vilken längd man ska ha och vilka anslutningar mot pumpen. Sen har jag 22mm PEX för vatten och 26mm för golvvärmen.

/David

Matthias igen

  • Gäst
Matthias igen
SV: Rapport: installerade en Comfortzone Ex50 själv
« Svar #5 skrivet: 16 december 2022, 01:28:59 »
Uppdatering cirka tre år efter jag gjorde installationen.

Systemet funkar mycket bra.

Om jag skulle önska mig något, så är det lite bättre styrgränssnitt. För att se givarvärden (framlednings temperatur, utetemperatur, m m) behöver man gå in i superexpertmode genom att hålla i en knapp i flera sekunder. Irriterande, men förstår också att de allra flesta inte tittar på sådant. Det finns ett RS485 gränssnitt, kanske någon dag orkar jag bygga något själv.

Huset: Stockholm, Byggår 2005, 1pl, 145m² som värms av Comfortzone Ex50. 25m² kontor/verkstad under huset som värms av en Fujitsu luft/luft värmepump någon dag per vecka. Årsförbrukningen, d v s hela elräkningen, varierar mellan 8000 och 9000 kWh.

Det var en gammal frÃ¥ga ovan om röranslutningar. Manualen (som Google hittar, t ex "Comfortzone EX50 manual") har ett mycket bra diagram pÃ¥ sida 19, "MÃ¥tt och avsättning röranslutning" där bÃ¥de diameter och position finns med.  Allt är 22mm. Jag tog 600mm lÃ¥nga flexslangar, de finns i 200, 400, 600, 800 och 1000mm varianter, sÃ¥ man kan ta det som passar installationen:

https://www.rinkabyror.se/artikel/flexslang-r-fri-omfl-22x600-mm/

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Rapport: installerade en Comfortzone Ex50 själv
« Svar #6 skrivet: 16 december 2022, 06:50:21 »
Bra! Jag installerade också våran CE50 själv, det är nu drygt 12 år sedan och den fungerar också utmärkt sedan dess. Jag är väldigt nöjd, den har levererat med bravur genom åren. Särskilt nu dessa kalla dagar är jag imponerad, minus 16 idag, den jobbar på utan överansträngning verkar det som, jag har bara ett eltillskott tillåtet (nr 3) och kompressorn ger hela tiden 5 kW när den inte avfrostar eller värmer VV, eltillskottet går in nu och stöttar vilket behövs, men i stort väldigt bra!

Man är ju glad att den inte går ner på halvfart som det verkar att andra moderna alternativ gör (vilket beskrivs i dessa trådar). Vår totala årliga elförbrukning för allt ligger fortfarande runt 11,5 MWh

CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!