Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Parametrar CE 50L frÃ¥n 2011  (läst 6150 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Parametrar CE 50L från 2011
« Svar #15 skrivet: 04 mars 2018, 10:52:23 »
Här är mina parametrar som jag tror avviker från standarden. Om jag inte skulle vistats i huset en längre tid skulle jag nog testa att dra ner rumstempen till 15 (skulle ge 17-18 i vårt fall), minska fläktstyrka till 2, varmvatten prio till låg, sänka varmvattentemperaturen, lägsta returtemp till 15

Detta är vad jag skulle börja med, vet inte om mer skulle behövas men syftet skulle vara att ge pumpen tillräckligt att återvinna och att inte få helt utkylt hus vilket inte heller inredning mm mår särskilt bra av

"Vanliga meny parametrar"
Rumstemp      20 °C   Ger 22-23 °C under/övervÃ¥ning
pga av innegivarens placering
(kallt hörn i norrläge)

Varmvattentemp   55 °C

Varmvattenprio   Normal

Nattsänkning    -0.5 °C

Semestersänkning   0 dagar

Lägsta returtemp   22 °C


"Systemparametrar"
Fläktstyrka      3

Element 1         FrÃ¥n

Element 2         FrÃ¥n

Element 3         Auto

fmax Cirkulat.Vatten    65 Hz

Avfrostningsläge   Temp

MinTemp FörÃ¥ngare    -16.5 °C

Typ av Reglering    Radiatorer

Adaptiv Reglering   FrÃ¥n

Konst. a      -5000 W/K

Konst. M       30.00 MWs/K
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Classe57

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Parametrar CE 50L från 2011
« Svar #16 skrivet: 04 mars 2018, 15:01:38 »
Du är bäst Walter!

Ett stort tack. Jag tror att dina parametrar blir bra för mig att börja med tillsammans med de tipsen du givit mig tidigare.

Tack för hjälpen - Jag återkommer!

Mvh
Classe

Utloggad Classe57

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Parametrar CE 50L från 2011
« Svar #17 skrivet: 01 april 2018, 16:45:57 »
Hej igen,

Nu är jag tillbaka med nya erfarenheter efter att ha ändrat till Walters parameter. Från början fick jag problem med "hot gas" larm vilket jag aldrig haft tidigare.

Pumpen gick med stöd av tredje elementet (tillskott). När tempen i tanken var 43 grader la tillskottet av och pumpen jobbade upp vattentempen till 47 grader där det tog det stopp.....Ändrade parametrarna till dom som gäller i manualen och pumpen fick jobba vidare. Plötsligt hade 62 gradigt varmvatten trots att det skulle vara 55 grader med normal prio. Ändrade tillbaka till Walters inställningar idag och då får jag ut 55 gradigt vatten. Dock går tillskottet in hela tiden - borde det inte stänga av vid 55 grader när det står på Auto.

Jag är medveten om att det förmodligen inte är perfekta förhållanden då kåken hade en temp på 10 grader när vi kom ner och som sedan skall jobbas upp till 20 på några dagar.

Nu behöver jag hjälp med att kolla om mina värden i SET/PIL NER (högra knapparna) har rätta värdena. Har varit i kontakt med Comfort Zone i Täby som inte sade sig veta vilka värden det skulle vara.........jag är inte förvånad!!!!

Jag numererar frågorna så du/ni enbart behöver referera till en siffra istf att upprepa texten - Tack på förhand!

1)  Heating Step L1 0.0
                        L2 0.0
                        L3 0.0

                        M1 44.0
                        M2 42.0
                        M3 43.0

                        H1 50.0
                        H2 48.0
                        H3 46.0

2)   Heatinhg Hyst. 0.2

3)   Pressure  7.0

4)   Factory 1 Condenser 5.00
5)   Factory 2 Evap -2
6)   Factory 3 Pressure 5.00
7)   Factory Increse 0.40

8)   dmx 0.05
9)   dm2 0.05
10) dLir 0.05

11)  Heating cond Lir 1500 w/k

12)  M1/Lir2700s

13)  b-factor 3.0

14)  a-factor  0.25

15)  A1 factor 0.25

16)  A2 factor 0.25

17)  LB Lock 10 min

Hoppas att någon av er här på Forumet inte har något att göra i Påsk så ni kan ägna er åt våra pumpar.....hahaha.

Walter. Ett stort tack för ditt engagemang som hjälpt mig en bit på väg mot en nöjd CZ ägare (eller hamnar pump jä......ln på Blocket).

Tack och ser fram mot svar!
Trevlig fortsatt PÃ¥sk!

Classe
   

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Parametrar CE 50L från 2011
« Svar #18 skrivet: 02 april 2018, 07:58:26 »
Hej Claes,
Alltså, nu är du inne i menyer med inställningar som jag aldrig någonsin rört!!! Jag skulle vara väldigt försiktig här inne och inte ändra på måfå

Anyway, mina värden är nästan som dina förutom

1) M3 som är 40.0 (kan tycka mitt värde verkar mer logiskt korrekt men har ingen aning vad dom innebär)

17) heter tBlock i mitt fall och är också på 10 min

Att tillskottet går in tyder ju på att den inte anser att rätta temperaturer uppnåtts ännu och att den inte "vill vänta längre" på att kompressorn själv fixar det. Om varmvattnet har nått rätt temperatur, vad har du för innetemperatur nu? Kåken var väl rätt svalt när ni kom ner?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Parametrar CE 50L från 2011
« Svar #19 skrivet: 02 april 2018, 09:53:19 »
Citera
Från början fick jag problem med "hot gas" larm vilket jag aldrig haft tidigare.

Kan tydligen tyda på luft i systemet. Vet inte om det är större risk när ditt system står avstängt under lång tid
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Classe57

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Parametrar CE 50L från 2011
« Svar #20 skrivet: 02 april 2018, 18:08:27 »
Hej Walter,

Det började "rörigt" med pumpen men ordnade sig nog igår kväll efter mitt inlägg. Det är som du säger - "rör inget i den menyn". Jag var inne i menyn och ändrade av misstag ett värde som fick pumpen att larma och stänga ner på direkten. Efter återställningen låg inte tillskottet på som tidigare utan fungerade som det bör när det står på Auto. Tidigare låg tillskottet på hela tiden fast det var 62 gradigt vatten..... Dina inställningar råder nu och pumpen går lugnt och fint utan tillskott och den håller sina 55 grader.

Elektroniken har väl blivit förvirrad av alla dessa "tryckningar" som jag gjort och pumpfirman före mig.....

Jag kunde inte läsa vad jag själv skrev - skall vara tBlock. Skall ändra tempen på M3 i Maj när vi är nere igen.

Jag har lärt mig mycke av dig/forumet men har en fundering angående Returtempen.
Finns det något idialiskt värde mellan vattnet som går ut i radiatorerna och den temp vattnet har när det kommer tillbaka. Har haft en mellanskillnad på ibland ca 15 grader och ibland 4 grader. I min värld har vattnet den temp det har när det kommer tillbaka till pumpen och den kan jag inte påverka - eller?

Jag bugar mig för att du tar dig tid och hjälper mig!

Classe

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Parametrar CE 50L från 2011
« Svar #21 skrivet: 03 april 2018, 19:39:35 »
Citera
Finns det något idialiskt värde mellan vattnet som går ut i radiatorerna och den temp vattnet har när det kommer tillbaka. Har haft en mellanskillnad på ibland ca 15 grader och ibland 4 grader. I min värld har vattnet den temp det har när det kommer tillbaka till pumpen och den kan jag inte påverka - eller?

Skillnaden i temp mellan fram- och returledning, det så så kallade deltat, visar hur mycket värme som har avgetts då vattnet passerat genom rör och radiatorer. Hos mig ligger det på 4-5 grader vill jag påstå och jag tror att det är rätt bra. Vet en del som säger att det borde ligga lite högre men hos oss är det så här. Tror att större/fler radiatorer kan ge större delta men jag ids inte byta.

Att du ibland sett 15 grader beror nog helt enkelt på att pumpen just avslutat uppvärmning av tappvarmvattnet. Vad som händer då är att växelventilen kopplar om och då får du en "skvätt" 55 gradigt (eller vad du nu ställt in varmvattnet på) vatten ut i radiatorkretsen. Det späds snabbt ut, så ingen fara. Man kan faktiskt märka detta om man sitter med handen på en radiator när detta sker, blir faktiskt en ganska het puls som passerar
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Classe57

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Parametrar CE 50L från 2011
« Svar #22 skrivet: 03 april 2018, 20:21:33 »
Ok. Då är den frågan avklarad - tack.

En ny är detta med systemtrycket. Enligt manualen skall trycket vara upp till 1.5 bar vid varmt vatten. Mitt tryck enligt manometern är aldrig under 2 bar men kan knalla upp mot 2.5 utan problem och efter en stund krypa ner mot 2 bar igen. Har 1.5 bar i expansionskärlet vilket CZ säger att det skall vara.

Det kanske inte är ett problem för funktionen av pumpen men värdet är ju lite off i alla fall.

/Classe

Utloggad Classe57

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Parametrar CE 50L från 2011
« Svar #23 skrivet: 09 april 2018, 12:50:05 »
Hej Walter,

Nu kör jag med dina inställningar på min pump. Har du andra inställningar för våren/sommaren.
Tänker på högre fläkthastighet, låg prio och kanske lägre vattentemperatur eller något annat.

mvh
Classe

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Parametrar CE 50L från 2011
« Svar #24 skrivet: 09 april 2018, 17:48:31 »
Hej Claes,
På sommaren brukar jag höja fläkthastigheten ett hack, mest för att få ännu bättre luftombyte (inte för att det är dåligt på vintern). Samtidigt får väl pumpen då också mer luft att utvinna ifrån då den värmer varmvatten, så att eltillskottet kan undvikas så långt möjligt. För det är ju bara varmvatten som behöver produceras på sommaren. Sedan brukar jag sätta ner rumstemperaturen riktigt lågt så att den i princip aldrig värmer radiatorerna (tror jag brukar sätta 14 grader vilket aldrig inträffar inomhus). Det är väl det enda.
Vad gäller ditt tryck vet jag inte vad som behövs, du menar i radiatorkretsen? Jag har bara runt 1.5 bar när vattnet värms
mvh Walter
PS hur blev komforten nu när ni var i huset?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Classe57

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Parametrar CE 50L från 2011
« Svar #25 skrivet: 09 april 2018, 18:26:06 »
Tack för ditt svar.
Jodå. Vi var där i fyra dagar och efter lite strul funkade pumpen kalas på dina inställningar. Näst gång vi åker ner blir två veckor i maj. Förhoppningsvis är det så varmt så vi inte behöver några element igång.......Ja trycket i radiatorkretsen är lite högre än vad manualen säger. Känns inte som det är en stor grej just nu.
Jag tror att allt är som det skall nu med någon mindre justering bla ett kallras från källaren som skall åtgärdas.

Jag återkommer med en rapport!
Tack för hjälpen!
Classe 

Utloggad Classe57

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Parametrar CE 50L från 2011
« Svar #26 skrivet: 21 maj 2018, 16:08:03 »
Nu är vi tillbaka från Skåne efter 10 dagar med sommarvärme. Pumpen har skött sig utan några tillsynes problem. Den jobbar upp vattentempen till förvalt värde - stannar några timmar för att sedan starta igen.

En fråga har jag dock. När pumpen börjar göra varmvatten blir det lätt ljummet i radiatorerna. Efter en stund upplever jag det som om dom kallnar. Känslan är att växelventilen öppnar lite vid början av tappvattenproceduren......????? Pumpen inställd på VV.

Det är kanske så här den jobbar.

Mvh
Classe

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Parametrar CE 50L från 2011
« Svar #27 skrivet: 21 maj 2018, 17:44:59 »
Jo det är så den jobbar, när det är så här varmt behöver den bara se till att hålla tappvarmvattnet på inställd temperatur. Men det blir en skvätt rätt varmt vatten som tar vägen genom cirkulationen när växelventilen slår om. Det är bara "kosmetiskt" och jämnas ut rätt raskt (dock känns det ju lite onödigt... men så är det)

Har du nu oxå satt ner "min returtemp" också? Har ställt våran på 15 grader, radiatorerna känns kalla och lite svalkande, behövs ju liksom ingen uppvärming nu direkt
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Classe57

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Parametrar CE 50L från 2011
« Svar #28 skrivet: 21 maj 2018, 18:25:10 »
Hej Walter,

Jodå. Jag har skruvat ner returtempen. I övrigt är det dina värden som gäller i pumpen.
Har du provat att ha fläkten i Autoläge - skall den inte sköta sig själv då (inom vissa gränser antar jag).
/Classe

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Parametrar CE 50L från 2011
« Svar #29 skrivet: 29 maj 2018, 12:05:33 »
Hej Classe,
Jag kör fläkten i läge Auto, alltid gjort det. Den kör då på det fläktläge (%) som man valt (i en annan meny), typ 1,2,3,4

Om man väljer TILL så kan man ställa ett fast procentvärde för "power", tex 100%, kanske bra om man vill ha forcerad ventilation någon gång (efter surströmmingsfesten)

Om man väljer FRÅN så stannar den naturligtvis, bra att ha om man vill göra rent filtret i preventivt syfte (om man inte vill vänta på filterlarm)
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!