Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Effektvakt - Nibe F1255  (läst 897 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Effektvakt - Nibe F1255
« skrivet: 08 januari 2024, 11:13:45 »
Vad är det för skillnad på "Kompressorn begränsas av effektvakt" (Larmnummer: 274) och "Effektvakt aktiv" (Larmnummer: 182)..?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9713
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Effektvakt - Nibe F1255
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2024, 11:22:12 »
Effektvakten kan vara aktiv och bara begränsa el-patronen men inte kompressorn.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effektvakt - Nibe F1255
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2024, 15:27:05 »
Under oktober månad har jag haft 12 informationsmeddelanden om "Kompressorn begränsas av effektvakt" och hittills i januari har det varit 7 "Effektvakt aktiv" på pumpen. Huvudsäkringen är på 20A, borde jag gå upp till 25A på Huvudsäkringen eller finns det annat jag kan göra så inte effektvakten går in så ofta?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9713
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Effektvakt - Nibe F1255
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2024, 15:43:00 »
Beror ju på hur mycket andra eventuella problem med värmen ni upplever när effektvakten går in. Känner ni ingen skillnad i komforten så gör det ju inget.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Effektvakt - Nibe F1255
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2024, 15:46:07 »
Kolla strömmarna per fas när det händer, kan ses i en av statusmenyerna. Om det är ojämn belastning kanske det går att flytta någon förbrukare till en fas med lägre last.
Det bör gå att logga detta till ett USB-minne så man kan kolla i efterhand hur det ser ut.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effektvakt - Nibe F1255
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2024, 15:55:21 »
Korta svaret är att 25A huvudsäkring är en lösning, men kostar pengar. Att effektvakten går in är ju absolut ingenting skadligt eller felaktigt med din värmepump. Så det gör inget rent tekniskt sett, förutom att det kan bli kallare i huset medan andra apparater är igång. Men att den går in 7 gånger bara i år visar att du har mycket som drar ström.
Nu vet jag inte hur mycket dina elpatroner går in, dessa kan du ju alltid minska i effekt i så fall, med följd att värmen kanske inte räcker riktigt. Just nu är Sverige kallt!
Det är som jag nyligen skrev i ett en annan trÃ¥d nyligen. Har du exempelvis 16A huvudsäkring blir det lätt problem. Ugnen är igÃ¥ng pÃ¥ 10A, vattenkokaren är igÃ¥ng pÃ¥ 9A, ocksÃ¥ tar ditt dotter fram hÃ¥rfön pÃ¥ 8A, alla rÃ¥kar ligga pÃ¥ samma fas och summan blir 27A.  Ja dÃ¥ gÃ¥r effektvakten in och det blir kallt.
Har du inte elbil, tycker jag att 20A är tillräckligt Då tror jag effektvakten går in mycket tillfälligt, kanske bara några minuter.
Berätta lite mer om hus stor din F1255 är, finns elbil, går eltillskottet in osv.
Själv hade jag några fall då begränsningen gick i i December. Kommer hem från semester, värmen skall upp i huset, tvättmaskinen, torktumlaren, torkskåpet och förmodligen spisen är igång. Det får man acceptera.

Utloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effektvakt - Nibe F1255
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2024, 17:15:32 »
Korta svaret är att 25A huvudsäkring är en lösning, men kostar pengar. Att effektvakten går in är ju absolut ingenting skadligt eller felaktigt med din värmepump. Så det gör inget rent tekniskt sett, förutom att det kan bli kallare i huset medan andra apparater är igång. Men att den går in 7 gånger bara i år visar att du har mycket som drar ström.
Nu vet jag inte hur mycket dina elpatroner går in, dessa kan du ju alltid minska i effekt i så fall, med följd att värmen kanske inte räcker riktigt. Just nu är Sverige kallt!
Det är som jag nyligen skrev i ett en annan trÃ¥d nyligen. Har du exempelvis 16A huvudsäkring blir det lätt problem. Ugnen är igÃ¥ng pÃ¥ 10A, vattenkokaren är igÃ¥ng pÃ¥ 9A, ocksÃ¥ tar ditt dotter fram hÃ¥rfön pÃ¥ 8A, alla rÃ¥kar ligga pÃ¥ samma fas och summan blir 27A.  Ja dÃ¥ gÃ¥r effektvakten in och det blir kallt.
Har du inte elbil, tycker jag att 20A är tillräckligt Då tror jag effektvakten går in mycket tillfälligt, kanske bara några minuter.
Berätta lite mer om hus stor din F1255 är, finns elbil, går eltillskottet in osv.
Själv hade jag några fall då begränsningen gick i i December. Kommer hem från semester, värmen skall upp i huset, tvättmaskinen, torktumlaren, torkskåpet och förmodligen spisen är igång. Det får man acceptera.

Pumpen är F1255-12kW (har för mig att du har en likadan, om jag inte minns helt fel), och jag har ingen elbil. Att effektvakten har gått in så mycket nu under januari beror nog på att det har varit väldigt kallt är uppe ett tag, utetemperaturen har varit nere runt -35/-40, så eltillskottet har gått på i stort sett max några dagar och samtidigt hade jag motorvärmaren inkopplad på bilen och eftersom den hade stått några dagar i den kylan som var, så ville jag ha värmaren på bilen på extra länge så den skulle vara riktigt uppvärmd innan jag skulle åka, (värmaren var på från torsdag eftermiddag till fredag förmiddag) så det är ju inte konstigt att effektvakten gått in så mycket. Det jag funderade på var om man skulle behöva gå upp till 25A för att vara säker framöver, eller om man inte ska bry sig så mycket om att effektvakten går in ett par gånger på vintern (när man använder motorvärmaren) så det bli kallare inomhus? Det är som du säger, inget skadligt för värmepumpen att effektvakten går in, förutom att det bli kallt inomhus, så frågan är ju om det är nåt man ska kosta på eller om det bara är nåt som är onödigt att göra? Det är ju som sagt oftast bara när man har motorvärmaren inkopplad på bilen som effektvakten går in.

Men sen såg jag att effektvakten gick in igår igen, enligt Uplink så gick den in igår morse vid 05 tiden på morgonen, och då var jag inte ens där, och det kan ju inte vara nåt som drar så mycket ström i huset så effektvakten går in när huset är tomt? Eltillskottet på pumpen kan väl inte dra så mycket att effektvakten går in bara på grund av det?

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effektvakt - Nibe F1255
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2024, 17:41:23 »
Om du har en F1255-12 är eltillskottet förmodligen kopplat för 7kW max. Jag antar att du ej lagt om det till 9kW, (inre koppling med sladd)
Om du har 7kW max, och ställer DIP-switch på 6kW, skall 16Amp säkring räcka för själva värmepumpen.

Gå in i parameter 5.1.12, kontrollera detta, att du har kopplad effekt 7kW, max effekt 6kW samt att det är grön bock vid detekterad fasordning.
Vill du klara allt, utan problem. Jag har faktiskt 25A huvudsäkring sedan gammalt med äkta el-panna, men borde kunna klara mig på 20A

Utloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effektvakt - Nibe F1255
« Svar #8 skrivet: 08 januari 2024, 18:18:16 »
Om du har en F1255-12 är eltillskottet förmodligen kopplat för 7kW max. Jag antar att du ej lagt om det till 9kW, (inre koppling med sladd)
Om du har 7kW max, och ställer DIP-switch på 6kW, skall 16Amp säkring räcka för själva värmepumpen.

Gå in i parameter 5.1.12, kontrollera detta, att du har kopplad effekt 7kW, max effekt 6kW samt att det är grön bock vid detekterad fasordning.
Vill du klara allt, utan problem. Jag har faktiskt 25A huvudsäkring sedan gammalt med äkta el-panna, men borde kunna klara mig på 20A

Jag är inte vid pumpen just nu.

Men går man in i "Serviceinfo" så står det "Maxinställd eleffekt" 9.0kW, under "Tillsats".. Men det kanske är nåt annat?

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effektvakt - Nibe F1255
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2024, 19:54:28 »
Nej, det är inte något annat. Om elektrikern rent koppingsmässigt kopplat om elpatronerna från max 7kW till 9kW så går han då in i meny 5.1.12 och ändrar detta här, så logiken jobbar på rätt sätt.
Om vi antar att den är omkoppad, så skall själva värmepumpen vara avsäkrad med 25A, den faktiska strömmen kan bli 24A, vilket förklarar varfördin strömbegränsning går in, fastän inget annat är igång.
Behöver du verkligen så mycket energi i husets uppvärmning? 12,5kW + 9kW = 21,5kW.

Om den är leveranskopplad är den pÃ¥ 7kW, vilket drar max 21A, men man brukar säga att kopplar man om DIP-switchar till max 6kW, brukar det gÃ¥ bra med 16A säkring av värmepumpen. 

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effektvakt - Nibe F1255
« Svar #10 skrivet: 08 januari 2024, 20:44:52 »
Tittade lite mer i databladen, med din inkoppling kan fasströmmarna bli följande med kompressor och full eltillsats, L1 18A, L2 25A, L3 25A.
Kopplar du om till max 7kW, L1 !8A, L2 18kW, L3 22kW. Som du ser, otrevligt mer på L3 än övriga faser.
Om man däremot ställer DIP-switch på 6kW blir L1 18A, L2 18A, L3 18A, symmetriskt och fint. En 16A säkring till värmepumpen kan gå länge på 18A strömuttag.
Som du ser med din koppling med 9kW blir det lätt 25A både på L2 och L3, vilket aktiverar begränsning. Du har ju så att säga "inget över" i kapacitet på din 20A huvudsäkring.

Utloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effektvakt - Nibe F1255
« Svar #11 skrivet: 08 januari 2024, 21:03:04 »
Nej, det är inte något annat. Om elektrikern rent koppingsmässigt kopplat om elpatronerna från max 7kW till 9kW så går han då in i meny 5.1.12 och ändrar detta här, så logiken jobbar på rätt sätt.
Om vi antar att den är omkoppad, så skall själva värmepumpen vara avsäkrad med 25A, den faktiska strömmen kan bli 24A, vilket förklarar varfördin strömbegränsning går in, fastän inget annat är igång.
Behöver du verkligen så mycket energi i husets uppvärmning? 12,5kW + 9kW = 21,5kW.

Om den är leveranskopplad är den på 7kW, vilket drar max 21A, men man brukar säga att kopplar man om DIP-switchar till max 6kW, brukar det gå bra med 16A säkring av värmepumpen.

Jag har ingen aning om jag behöver så mycket energi i husets uppvärmning, det skulle väl eventuellt kunna vara om det är riktigt kallt ute, typ som det varit ett tag runt -35/-40?! Men jag har som sagt ingen aning. Dom där inställningarna har jag aldrig ändrat på, utan det är installatörerna som gjort dom inställningarna.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effektvakt - Nibe F1255
« Svar #12 skrivet: 08 januari 2024, 21:15:52 »
När du besöker pumpen nästa gång kan du ju ändra DIP-switchar till 6A, då blir det 18A max på samtliga faser. Fördelen är att ifall du ändrar till 6kW med 7kW inkoppling har inkoppling i 6 steg, medan du med 9kW inkoppling får 3 steg, d.v.s. fas efter fas går till med 3kW elelement.
Omkoppling till 7kW max är enkel, men man måste ju veta vad man gör när man flyttar en sladd från en plint till en annan. Kan vara bra att anlita elektriker om man är det minsta osäker, men jobbet är snabbt gjort.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Effektvakt - Nibe F1255
« Svar #13 skrivet: 08 januari 2024, 23:04:32 »
Om man kopplar elpatronen för 7kW i stället för 9 så har pumpen lättare att balansera lasten per fas. Det finns 7 steg i 7kW läget men bara 4 i 9kW läget, åtminstone är det så på min F1245-12.
Om man inte behöver 9kW tillskott skulle jag köra så.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Effektvakt - Nibe F1255
« Svar #14 skrivet: 09 januari 2024, 08:53:25 »
Om man kopplar elpatronen för 7kW i stället för 9 så har pumpen lättare att balansera lasten per fas. Det finns 7 steg i 7kW läget men bara 4 i 9kW läget, åtminstone är det så på min F1245-12.
Om man inte behöver 9kW tillskott skulle jag köra så.
Korrekt med antal steg, men eftersom jag föreslagit DIP-omkoppling till max 6kW blockeras det 7:nde steget  resp. det 4:de steget. 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!