Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Justera radiatorer för bättre cop  (läst 490 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anton Rönnkvist

  • Gäst
Anton Rönnkvist
Justera radiatorer för bättre cop
« skrivet: 16 januari 2024, 23:21:16 »
Hej.
Är ny på det här med bergvärme men kan inte låta saker vara.
Vi installerade en thermia calibra 12 med 230m borrhål förra året.
Villan är från 64, tegelvilla. Elementen är nog från den tiden oxå. 2plan plus källare, 130kvm plus källare som håller lite drygt samma temp
Vid - 34 körde jag 50 grader i framledning, då gick den på växel 12 och drog 3.2kwh då kunde jag hålla 21 grader inne cop log på 3.3 brinen låg på - 3ut och 0in
Vid 0gradugt ute så kör jag ut 34grader och får en cop på ca 4.3

Borde jag se över strykningen på alla element som sitter på returen? Jag har strypt några små element men jag tänkte att jag kanske borde skruva ut alla max och sedan justera in. Får man borde kunna få lite bättre cop om man har bra flöde genom allt.
Dock så vet jag ibte hur jag ska göra med vissa element, öppnar jag locket på returen så sprutar det ordentligt där. Så förmodligen så är ringen dålig.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Justera radiatorer för bättre cop
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2024, 10:22:16 »
Lite jobbigt om returventilen inte är OK.
I så fall skulle jag bara kolla att tempdiffen på alla radiatorern är någorlunda OK och inte pillra för mycket om det inte är nån radiator som helt kortsluter flödet (är lika varm nertill som upptill).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 170
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justera radiatorer för bättre cop
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2024, 23:06:23 »
Bortsett från bättre rumsfördelning av värmen, kan man få ut mer energi totalt genom att strypa in alla element så att de har ungefär samma diff? Är det målet?
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Justera radiatorer för bättre cop
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2024, 23:07:59 »
Bortsett från bättre rumsfördelning av värmen, kan man få ut mer energi totalt genom att strypa in alla element så att de har ungefär samma diff? Är det målet?

Jo, får du ut värmen ungefär lika på alla radiatorer och har relativt öppet överallt hemma så att värmen fördelar sig bra så blir det bäst.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!