Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VVC: pumper, strømforbruk og varmetap  (läst 1230 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
VVC: pumper, strømforbruk og varmetap
« skrivet: 13 augusti 2006, 23:23:57 »
Har tenkt å installere vvc i forbindelse med overgang til varmepumpe. Med vvc kan jeg eliminere varmtvannsberederen i utleieleiligheten, den bruker 1800kwh i året. Om varmepumpen (IVT HT+ C9 m/200m borehull) klarer en COP på 3 ved vv-produksjon lager den samme mengde på 600kwh, dvs. 1200kwh spart minus strøm til pumpe og varmetap i ledninger.

Men så var det å velge pumpe da. Det trygge valget er tydeligvis Grundfos UP 15-14B. Denne bruker 25W og siden jeg må ha den på døgnet rundt (leieboere) så blir det 220kwh i løpet av et år. Vurderer derfor en Grundfos Alpha Pro 25-40B isteden da denne skal klare seg med ned mot 6W. Siden vannmengdebehovet ikke er det aller største regner jeg med å få den ned på 6W. Det betyr 19W spart eller 166kwh i året. Da er det verdt å bruke en femhundrelapp ekstra på denne synes jeg, hva synes dere ?

Lurer også på hva jeg kan forvente av tap i ledningen. Slyngen blir totalt ca. 30m 22mm PEX. Halvparten innendørs og halvparten utendørs (uisolert krypgrunn). Den isolasjonen jeg kan få tak i er tilsvarende armaflex. Regner med å bruke omkring 30mm tykkelse ute, kanskje 20mm inne.

Noen som vet hvor mange kw som vil lekke ut i året ? Innendørs varmelekkasje telles kun i sommerhalvåret :)
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!