Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kombinerat borrhÃ¥l och jordvärme - nÃ¥gon nackdel?  (läst 7862 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Kombinerat borrhål och jordvärme - någon nackdel?
« Svar #15 skrivet: 17 april 2019, 13:17:43 »
Mycket intressant länk. Ska läsa den noga.

0,5 L/s 30% sprit vid noll grader och vanlig typ av köldbärarslang (40 mm) ger att Reynolds tal är ca 2600 så det blir turbulent strömning. Det krävs att borrhålet är rätt kallt för att viskositeten ska bli så stor att det är laminär strömning. Det är nog därför 0,6 L/s ger bäst COP. Man ligger en bit över vad som krävs för turbulent strömning med de bättre värmeövergångstal som det ger utan att behöva ödsla energi på att skapa turbulens i onödan.

 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Kombinerat borrhål och jordvärme - någon nackdel?
« Svar #16 skrivet: 26 april 2019, 19:21:07 »
Som så många andra trådar så blev diskussionen en annan och inget svar på topicen lämnades.

Hur som haver så är 3 st 200 hål beställt. Avstånd till hålen blir ca 20, 20 och 40 meter. Sedan får vi se om det blir så eller om dom måste borra flera grundare hål. Tror inte högt delta blir något att bry sig om. Stor del av tiden kommer systemet gå på deleffekt och delflöde och då bör motståndet bli lågt därav högt flöde i förhållande till pumpeffekt.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kombinerat borrhål och jordvärme - någon nackdel?
« Svar #17 skrivet: 26 april 2019, 21:22:52 »
Dellast säger du.   Skall du köra en inverter maskin mot dessa hÃ¥l  :)

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Kombinerat borrhål och jordvärme - någon nackdel?
« Svar #18 skrivet: 08 juli 2019, 21:47:53 »
Dellast säger du.   Skall du köra en inverter maskin mot dessa hÃ¥l  :)

Nej men det skall köras flera pumpar med egna köldbärarpumpar och då går ju enbart så många som behövs för stunden.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kombinerat borrhål och jordvärme - någon nackdel?
« Svar #19 skrivet: 08 juli 2019, 21:55:29 »
Bra  undvik inverters  tummenupp

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Bra  undvik inverters  tummenupp



varför ska man undvika frekvensmaskiner?

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kombinerat borrhål och jordvärme - någon nackdel?
« Svar #21 skrivet: 09 juli 2019, 16:34:31 »
För att dem är dyrare och gÃ¥r sönder mer samt är mindre effektiva och känsligare än  On Off  :)

Inverters är inte skräp, men nästan  ;)

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1040
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kombinerat borrhål och jordvärme - någon nackdel?
« Svar #22 skrivet: 09 juli 2019, 16:41:22 »
Klarar inte dagens cirkpumpar att hÃ¥lla ordning sÃ¥ att invertern fär rätt kb-flöde och rad-flöde vid olika driftssituationer  ?
Innebär det i så fall rätt tempdifferenser ?
/sw
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kombinerat borrhål och jordvärme - någon nackdel?
« Svar #23 skrivet: 09 juli 2019, 17:10:08 »
Cirkpumpsrns är jättebra.  Men radiatorsystem är inte byggda för variabla flöden, inte heller golvvärme är det.  SÃ¥ varför skall man installera en tyrann i källaren som tar över och styr flöden som den vill när man kan fÃ¥ säkerställda flöden för samtliga delar i systemet ?

Varje del skall ha sitt framräknade flöde, varken mer eller mindre.

Dessutom slipper man ju konstiga larm som , current hit och  current dit, envelope si o sÃ¥.

 :)

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Kombinerat borrhål och jordvärme - någon nackdel?
« Svar #24 skrivet: 09 juli 2019, 20:01:37 »


varför ska man undvika frekvensmaskiner?

Varför ska man välja frekvensmaskiner?  dontknow

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kombinerat borrhål och jordvärme - någon nackdel?
« Svar #25 skrivet: 09 juli 2019, 20:23:03 »
Du har helt rätt Lexus.  Finns ingen fördel med inverter om man inte har en given köldbärare och vill laborera med de sista procenten i tex en större FLVP anläggning.

Lurendejeriet att  -  vÃ¥r maskin passar i alla hus och anpassar sig efter behovet.  DÃ¥ tänker man pÃ¥ Iceman i Top-Gun  ,  Bullshit  ;)
« Senast ändrad: 09 juli 2019, 20:25:07 av Luka 3 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kombinerat borrhål och jordvärme - någon nackdel?
« Svar #26 skrivet: 10 juli 2019, 09:28:59 »
Min 1255-12 har än så länge fungerat mycket bra.
Om den är effektivare än en on/off av modernt snitt låter jag vara osagt.
Utifrån de tester som gjorts av oberoende institut är dom det, mer än så kan jag inte ta ställning till.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kombinerat borrhål och jordvärme - någon nackdel?
« Svar #27 skrivet: 10 juli 2019, 10:31:59 »
Dem är inte effektivare för de sänker förÃ¥ngningen för att bli av med effekten  ;)  synd att inte Daikin vill säga hur de gör.  Eller sÃ¥ är det faktum att de inte vill berätta en konfirmation av att de gör som de andra fabrikaten  ;)

Ring Nibe Rikard,  frÃ¥ga hur de tar bort effekt , om de sänker förÃ¥ngningen som Thermia och Viessmann gör.  Om de inte gör det sÃ¥ bör detta forum enbart rekommendera Nibe och dina och CarlN:s aktier borde stiga  tummenupp

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kombinerat borrhål och jordvärme - någon nackdel?
« Svar #28 skrivet: 11 juli 2019, 07:35:45 »
Ett inlägg till från dig som enbart går ut på att skapa konflikt via personliga påhopp och du förstår väl att avstängningen hänger i luften?

1. Detta ämne hade inget alls med Daikin att göra, din personliga vendetta mot Daikin är inte bara obegriplig, men även barnslig gränsande till genant - även för mig som läser.

2. När det gäller mina aktier så är de inte hemliga på något sätt, ej heller begränsar de sig till Nibe, jag har ett antal olika aktier och fonder.

CTT Systems,  Nilörngruppen B, STENOCARE, Sivers IMA, Swedbank A, Axfood, NIBE Industrier B, Nordea Bank Abp, Opus Group, TRATON, Wirecard AG, Avanza Zero, Didner & Gerge SmÃ¥bolag, East Capital Global Frontier Mkts A, Tundra Vietnam A SEK, XACT Högutdelande.

Spridningen är så pass stor att jag nog i viss mån är delägare i alla börsnoterade värmepumpstillverkare.
Att Nibe är ett av mina innehav beror på att de har en strategi som bygger på tillväxt genom både organisk tillväxt och uppköp, vilket gör att de hela tiden ökar omsättningen och skapar värdestegring på aktien, innehavet har alltså väldigt lite att göra med deras värmepumpar utan dera strategi för tillväxt och skapande av värde för sina aktieägare.

Hur Nibe minskar effekten, och vilken effekt det har på COP är jag tyvärr för okunnig för att kunna förstå även om jag tar reda på hur de gör.
Men jag kan väl kontra och fråga dig hur testinstituten utför sina mätningar när de hela tiden kommer fram till att invertrar är effektivare än on/off-maskiner?
(Efterfrågar fakta, inte spekulation)
Jag förutsätter att de minskar varvtalet på kompressorn samtidigt som de håller tryck och temperaturer på en nivå som gör att maskinen får en lång livslängd trots stort arbetsområde. Hur det går till, och hur det påverkar COP vet jag inte.
Det jag vet är att min värmepump fungerar bra efter några initiala justeringar av inställningarna - det enda jag reagerar lite på är att deltaT är så pass låg som den är på dellast, men det beror väl främst på att man vill behålla ett skapligt högt flöde för att säkerställa bra funktion i radiatorkretsen.
Min värmepump har ännu inte fått bekänna färg med värmedrift vid riktigt låg utetemp, däremot har den gått på 100% i ca 1 vecka när vi värmde upp poolen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kombinerat borrhål och jordvärme - någon nackdel?
« Svar #29 skrivet: 11 juli 2019, 08:30:22 »
Instituten har parametrar,  bara att programmera efter dessa.

Mät pÃ¥ din egen maskin, du har ju kyltekniker i huset.  Jag ser pÃ¥.mina 2 egna  som har inverter och Digital Scroll samt pÃ¥ en mängd maskiner jag monterar att dessa funkar pÃ¥ pÃ¥ det sättet.   AlltsÃ¥ att de väljer att strypa exp ventilen och öla ÖH vilket sänker förÃ¥ngningen och effekten minskar

Daikin borde ju veta hur deras maskin  fungerar eller har jag fel här  dontknow

Det enda jag gjort är att frÃ¥ga Daikin om uppgifter och jag har bara fÃ¥tt personangrepp till svar , jag noterar att du inte skällt pÃ¥ honom för det  ;)
Sedan har jag ifrÃ¥gasatt deras reklam för jag kan inte förstÃ¥ hur deras maskin har - ingen krÃ¥nglig rördragning  och anpassar sig perfekt efter huset.   Flödet är konstant i min värld,  jag undrar hur dem kan tycka att man bara kan ändra det sÃ¥na som jag räknat fram.  Gjorde alla VVS gubbar fel när vi räknade  dontknow

Om Thermia vore hör sÃ¥ skulle jag ifrÃ¥gasätta mkt grejer dem gör  Viessmann IVT CTC och Nibe likasÃ¥ men den enda tillverkaren som finns hör är Daikin och dÃ¥ frÃ¥gar jag dem  :)

Tyvärr sÃ¥ kan dem.ingenting och är ett rent säljbolag eller sÃ¥ vill den inte delge dÃ¥liga siffror, för det är pÃ¥ INGET sätt dÃ¥ligt för dem om vi kunder för veta att de inte sänker evap  tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!