Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan man byta till en ny modern innedel till en äldre utedel?  (läst 5116 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stadsfiskalen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

har haft stora bekymmer med min Panasonic luftvärmepump NE9NKE från 2013 som ger dålig värme, dålig fläkt med mer. Det är fortfarande garanti på pumpen och de har bytt kompressor, fyrvägsventil och nån givare i utedelen utan framgång. Nu vill de byta ut hela innerdelen mot en ny modern eftersom NE9NKE inte finns längre. Enligt information från återförsäljaren går det att byta till en ny innerdel till en äldre utedel. Stämmer det? Jag har hört att ska man byta till en ny modell så ska man byta utedel och innedel samtidigt.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2434
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om säljaren säger att det fungerar så.
Men ofta så är kommunikationen mellan delarna ändrad och då händer inte mycket.

du skrev i ett tidigare inlägg att båda delarna var beställda under garranti?
Skall inte båda bytas?
När kompressor resp 4-vägare byttes, gjordes detta på plats?

För att veta ursprungligt fel måste man läsa av samtliga temperaturer.
Är det gjort eller byts delar på måfå?
Finns det ingen riktig firma närheten?

Fast har du garanti så behöver du inte göra nått mer än anmäla till ARN, de har haft sina tre chanser att rätta till felet.

Gör det enkelt, kräv komplett byte av anlägning utan ytterligare dröjsmål.

« Senast ändrad: 11 februari 2018, 07:24:35 av electroluxaren »

Utloggad Stadsfiskalen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svar.

Först byttes en givare i inomhusdelen. Sedan byttes kompressor och fyrvägsventilen. När det inte blev bättre bytte de någon givare i utomhusdelen. Efter det byttes kretskortet i utomhusdelen. När de bytte kompressor och fyrvägsventilen togs utedelen ned och åkte till verkstaden där de bytte den. När jag begärde en omleverans så kunde de tänka sig att börja med att byta ut hela innerdelen mot en ny och vänta med utedelen. Jo, jag ska nog begära att de byter ut utedelen också eftersom de har försökt reparerat den fyra gånger.

Men jag blev fundersam om man verkligen kunde byta ut innerdelen mot en ny modell till en äldre utedel. Är de verkligen kompatibel med varann?

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Kan man byta till en ny modern innedel till en äldre utedel?
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2018, 12:49:04 »
Tack för svar.

Först byttes en givare i inomhusdelen. Sedan byttes kompressor och fyrvägsventilen. När det inte blev bättre bytte de någon givare i utomhusdelen. Efter det byttes kretskortet i utomhusdelen. När de bytte kompressor och fyrvägsventilen togs utedelen ned och åkte till verkstaden där de bytte den. När jag begärde en omleverans så kunde de tänka sig att börja med att byta ut hela innerdelen mot en ny och vänta med utedelen. Jo, jag ska nog begära att de byter ut utedelen också eftersom de har försökt reparerat den fyra gånger.

Men jag blev fundersam om man verkligen kunde byta ut innerdelen mot en ny modell till en äldre utedel. Är de verkligen kompatibel med varann?


Panasonic är säkert bra när det funkar och de verkar ha bra support/garanti, men borde inte enheten kvalitets-testas innan leverans?  help

Jag kikar just nu på Panasonic/Samsung/Mitsubishi till garaget och är tacksam för informationen kring problemen du beskriver!

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man byta till en ny modern innedel till en äldre utedel?
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2018, 13:13:53 »
Jag tycker vi kan läsa om fler som har krånglande maskiner av olika märken. Det är oundvikligt. Alla som skriver här har någon gång haft något som strulat.

Någon rekommenderade en Toshiba som hade riktigt låg lägsta in effekt. Runt 90W. Perfekt för ett mindre garage kanske.

En kompis drog till med en Panasonic HZ25 till sitt garage nu i vinter. Han är riktigt nöjd. Låg förbrukning, väldigt tyst innedel och utedelen hörs inte in. Den sitter på garagepanelen med fjädrar under utedelen mot konsolen. Jag har gummibussningar och jag hör utedelen lite faktiskt.
Kompisen jämför mot en LG maskin som han hade i en stuga tidigare under några år.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan man byta till en ny modern innedel till en äldre utedel?
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2018, 14:11:42 »

Panasonic är säkert bra när det funkar och de verkar ha bra support/garanti, men borde inte enheten kvalitets-testas innan leverans?  help

Jag kikar just nu på Panasonic/Samsung/Mitsubishi till garaget och är tacksam för informationen kring problemen du beskriver!
Ja av just de du nämnde här så skulle jag nog rekommendera dig en Samsungpump isf, riktigt fina pumpar anser jag. Min son har en Samsung Comfort 9 i sitt garage och den fungerar alldeles utmärkt bra kan jag säga.
Sen som perra nämnde här så skulle förstås en Toshibapump sitta som en smäck i garaget, tyvärr så har väl Toshiba kommit helt på avvägar här på forumet sedan lång tid tillbaka trots att det säkert är en av de allra bästa pumparna på marknaden, kanske t.om den bästa.
Idag pratas det väl mest om Daikin och ME:s-pumpar på forumet både på gott och ont ibland inkl en hel del problem med dessa, men tittar man på Toshibaavdelningen på forumet så ser och hör man nästan aldrig några problem med de pumparna. Enda undantagen är väl några enstaka fall med ca 7-10 år gamla Toshibor som har tappat lite i effektivitet och det är inget märkligt för de flesta pumpar tappar/läcker lite gas i kopplingarna o.d efter ca 7-10 års drift och har inget med pumparna utan snarare med själva installationen att göra. Enda problemet är väl att de verkar hålla nästan hur länge som helst vilket kan bli ett problem om man vill byta upp sig till en nyare och ännu mer effektiv pump vilket innebär att man får skruva ned och skrota en fullt funktionsduglig pump isf vilket kan kännas lite jobbigt.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
När det gäller byte till en nyare utedel så kan nog NE9PKE vara kompatibel till din innerdel, tror inte dom nya R32 modellerna fungerar men det vore bra om den möjligheten finns också.

När det gäller Toshiba så har dom haft sina små hyss för sig som flera andra märken med tex fläktmotorer, mest påpekanden förr var att dom olika plastdetaljerna började skifta i färg så dom såg tvåfärgade ut istället.
Procentuellt sett har vi nog varken haft mer eller mindre fel på Toshiba jämfört med tex mitsubishi electric om man bortser från fläktmotorer som var ett problem för många märken.
Att det skrivs lite i Toshiba forum beror nog mest för att dom inte är vanligt förekommande som tex Panasonic eller Mitsubishi som säljer kopiöst många.
Gillar Toshiba och tycker det är synd att inte märket själva är representerade här utan man måste gå via distributörer så garantier/service/support känns inte riktigt lika självklara för framtiden då man aldrig vet om distributören upphör av någon anledning.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan man byta till en ny modern innedel till en äldre utedel?
« Svar #7 skrivet: 11 februari 2018, 17:27:30 »
Ja de är nog inga problem med garantierna på Toshiba under förutsättning att man köper pump och installation av en distributör som tar sina pumpar från de numera s.k generaldistributörerna för Toshiba i Sverige, och de är väl då 3 st om jag förstår rätt, dvs Kylma, Scanmont och vuab.
http://www.toshiba-hvac.se/distributorer
Det framgår här av t.ex Energipojkarna att garantin på deras pumpar gäller även om de själva som firma skulle gå i konkurs:
http://www.energipojkarna.se/produkter/luft-luft-varmepumpar/toshiba/toshiba-daiseikai-8-ras-35
http://www.energipojkarna.se/sida/nordenanpassade-varmepumpar
Sen var t.ex Polarpumpen och Zave tar sina pumpar ifrån klargörs inte på deras hemsidor eller om de kanske parallellimporterar dem från annat håll framgår inte heller även om dessa distributörer också utlovar 5 års helgaranti på sina resp pumpar.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Nä normalt är det inga problem men önskvärt vore att handla direkt av tillverkaren,  blir dÃ¥ även en mellanhand mindre sÃ¥ inte priserna springer iväg dÃ¥ alla i kedjan vill ha sin beskärda del.

Panasonic kör samma system med ett antal distributörer och sedan garantiregistrerar man anläggningen på Panasonics hemsida för att få den 5åriga garantin, finns dock även andra varianter.
Toshiba kanske använder sig av samma system nuförtiden om den inhandlas via deras auktoriserade distributörer.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Stadsfiskalen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej igen,

nu låter det som de ska byta ut hela anläggningen. Men vad är efterträdaren till en NE9NKE? Jag vet att PKE var en efterträdare, men vad kommer efter den? Jag vill ju ha samma luftmängd så de inte ger mig en sämre maskin med sämre prestanda på den punkten. Alla maskiner som Panasonic har idag är väl starkare rent värmemässigt kan jag tänka mig.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man byta till en ny modern innedel till en äldre utedel?
« Svar #10 skrivet: 14 februari 2018, 17:09:27 »
FrÃ¥ga installatören vad det är dom tänker montera. Vill du ha en bättre kan du kanske lägga till nÃ¥gon tusenlapp. Typ en HZ  tummenupp
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Efterföljaren som motsvarar din är NZ25TKE
Vill/behöver du ha lite mer effekt så är det som Perra skriver HZ25TKE
Har du klarat fastigheten med nuvarande så finns ingen vits med att slänga ut flera tusen på att byta upp till HZ
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!