Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 09 maj 2024, 18:32:35 »

Det är det jag är inne på, att slå av elpatronen i acktanken och elda då tid finnes och då luftvärmepumpen inte räcker till..

Indirekt blir det ju en förvärmning av luftvärmepumpen mot ackens vvb av rumstemperaturen, och att då man eldar så får man ju en stor volym av varmvatten om jag väljer att koppla in en elvvb efter acktankens inbyggda beredare..

Verkar ju gå att räkna hem, speciellt när det blir effekttaxa, för många vvb går väl att köra på hyfsat låg effekt?
Jag har kopplat det kanske lite udda. När jag eldar så har jag en liten pump som laddar VVB när tempen är ca 65 C i tankens botten och laddar VVB till vad jag får till  överdelen på tanken ( ca 85 C ) och då blir VVB lika i temp ( 200 liter )  och då räcker det gott flera dagar med både disk och dusch. Frugan säger att nu får ladda VV, när det blir lite tunnt. sommartid får VP ladda tanken och VVB spetsa.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 09 maj 2024, 13:15:29 »

Ja numera har bl.a. NIBE jobbat mycket för att minska effektförlusterna och dagens värmepumpar och tankar uppvisar ganska låga förlusteffekter. Annat var det för 20-25 år sedan.

Jag räknar som man gör med hus, värmeförlusterna ökar proportionellt med klimatskalets omslutande area. Det är alltså tankens yta utåt som är viktig. Bäst är väl egentligen en boll som rymmer mest varmvatten per ytenhet men det är ju opraktiskt att placera ut i ett hus.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 09 maj 2024, 11:55:46 »

Kan kan inte helt bekräfta eller dementera om förluster ökar olinjärt med volymen. Absolut olinjärt om formfaktorn är 60x60 cm i basen och volymen är olika. Men vid proportionerlig ökning. Osäker på det faktiskt.

111 W Anger Nibe i tomgångsförlust på VPB500. Okänd temperatur.
https://assetstore.nibe.se/hcms/v2.4/entity/document/23170/storage/MDIzMTcwLzAvbWFzdGVy

Här kan man söka efter information:
https://professional.nibe.eu/sv/nedladdning/sok-dokument
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 09 maj 2024, 08:12:58 »

Riktigt bra tycker jag!✌️
Är det med ett "normalt frånluftsflöde"?

 Ajabaja coolsmiley
Jag piskar på med rätt så hög fläkthastighet och har 3 m² luftsolfångare som mars-oktober ger förhöjd frånluftstemperatur. Sen kör jag bara 45°C vattentemp på vintern, 50°C-ish på sommaren.

2.5-2.7 är mer normal varmvatten-COP för icke-nördiga F750-ägare.  a:gl
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 09 maj 2024, 03:16:37 »

Min F750-COP är ganska precis 3 för VV. (2.7 enligt spec.)
Så ca ⅔ kWh och en dryg halvtimmes tuffning om man ställer den på 1.5h varmvattenschemaläggning om dán.

Riktigt bra tycker jag!✌️
Är det med ett "normalt frånluftsflöde"?
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 08 maj 2024, 23:00:02 »

Bara lite nyfiken, vet inte hur en F750 fungerar. Hur mycket kompressor-el och frånluft går det åt för att "hålla dessa" vv förluster på 1,8kWh/dygn?

Min F750-COP är ganska precis 3 för VV. (2.7 enligt spec.)
Så ca ⅔ kWh och en dryg halvtimmes tuffning om man ställer den på 1.5h varmvattenschemaläggning om dán.
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 08 maj 2024, 22:45:21 »

Det är sant så som du säger, värmen kommer ju huset till godo, men den varma delen av året är det oönskad värme.

Det jag börjat fundera på är att eventuellt sätta in en vanlig välisolerad elberedare efter vvb som sitter i acktanken.

Acktanken är idag kopplad mot en vedpanna som används då luftvärmepumpen inte orkar med pga sträng kyla, men kruxet är att jag måste ha elpatronen igång i acktanken för att ha varmvatten de perioder som man inte eldar.


Men frågan är om det "bär" sig rent ekonomiskt.

Vad har tex en 100 liters välisolerad vvb i förlust och förbrukning i jämförelse med min nuvarande lösning?

Det är ju det man måste räkna på tänker jag.

Jag har en bekant som isolerat sin tank med 30 cm mineralull, det är inte den första tanken han äger, så han har nog kommit fram till någon slutsats om detta. ☺️
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 08 maj 2024, 22:37:16 »


Min 185L VVB i F750 "läcker" 75W till omgivningen, dvs rummet den står i. Det är uppmätt. Och verifierat. Stämmer med energiprestandan som medföljer.
 
Blir 1.8kWh/dygn, ~660 kWh/år.

 .,;-

Bara lite nyfiken, vet inte hur en F750 fungerar. Hur mycket kompressor-el och frånluft går det åt för att "hålla dessa" vv förluster på 1,8kWh/dygn?
Skrivet av: rocas
« skrivet: 08 maj 2024, 21:37:05 »

Nibe har en  100 lit dylik som kan kopplas enfas och endast drar 1000 W eller 2 fas ( 2x400V) som drar 3 kW.

"Varmvattenberedaren är försedd med anslutningskabel
med jordad stickpropp för 1-fas installation (1 kW). 1-fas
installation medför bäst livslängd för elpatronen"

Säljs bl a av Byggmax.

Jag har solceller och kopplar sommartid  via tidur att den endast värmer dagtid när solen gassar

Skrivet av: Jisse
« skrivet: 08 maj 2024, 20:59:05 »

Jag har gjort följande:

Sommartid..när inget uppvärmningsbehov till radiatorerna finns....så värmer radiatorsystemet tanken till 20 grader....dvs förvärmer tappvattnet ca 13 grader...innan det slutvärms i en 100 lit el vvb.

Vintertid förvärmer radiatorvattnet ( som värms av luftvatten vp) tanken  till ca 40-45 gr...innan det slutvärms i el vvb.

Jag använder alltså min tank enbart som förvärmare till el-vvb.

Det är det jag är inne på, att slå av elpatronen i acktanken och elda då tid finnes och då luftvärmepumpen inte räcker till..

Indirekt blir det ju en förvärmning av luftvärmepumpen mot ackens vvb av rumstemperaturen, och att då man eldar så får man ju en stor volym av varmvatten om jag väljer att koppla in en elvvb efter acktankens inbyggda beredare..

Verkar ju gå att räkna hem, speciellt när det blir effekttaxa, för många vvb går väl att köra på hyfsat låg effekt?
Skrivet av: rocas
« skrivet: 08 maj 2024, 19:26:19 »

Jag har gjort följande:

Sommartid..när inget uppvärmningsbehov till radiatorerna finns....så värmer radiatorsystemet tanken till 20 grader....dvs förvärmer tappvattnet ca 13 grader...innan det slutvärms i en 100 lit el vvb.

Vintertid förvärmer radiatorvattnet ( som värms av luftvatten vp) tanken  till ca 40-45 gr...innan det slutvärms i el vvb.

Jag använder alltså min tank enbart som förvärmare till el-vvb.
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 08 maj 2024, 19:00:00 »

Inte läcker den värme med 7,5 kW/h dygn, lite fel i matematiken. det skulle göra att det skulle kosta med dirketel , beroende på pris, ca 15 kr dygnet och det tror jag inte på. Enerige kan inte förstöras, bara går över i annat format. Står tanken i en källare så är det bra med lite läcka på värmen. Kanske var en pamma tidigare och VP nu. Då försvann den normala ventilation och förluster till pannrummet och källare höll fukten borta.


Min 185L VVB i F750 "läcker" 75W till omgivningen, dvs rummet den står i. Det är uppmätt. Och verifierat. Stämmer med energiprestandan som medföljer.
 
Blir 1.8kWh/dygn, ~660 kWh/år.

Sen approximerar vi Watt/volymsenhet, och får 7.2 kWh per dygn för TS, och räknar med att min VVB är betydligt mer isolerad. Det är rimligt i min mening om tanken är 50°C dvs...

 .,;-
Skrivet av: Jisse
« skrivet: 08 maj 2024, 18:37:50 »

Inte läcker den värme med 7,5 kW/h dygn, lite fel i matematiken. det skulle göra att det skulle kosta med dirketel , beroende på pris, ca 15 kr dygnet och det tror jag inte på. Enerige kan inte förstöras, bara går över i annat format. Står tanken i en källare så är det bra med lite läcka på värmen. Kanske var en pamma tidigare och VP nu. Då försvann den normala ventilation och förluster till pannrummet och källare höll fukten borta.

Det är sant så som du säger, värmen kommer ju huset till godo, men den varma delen av året är det oönskad värme.

Det jag börjat fundera på är att eventuellt sätta in en vanlig välisolerad elberedare efter vvb som sitter i acktanken.

Acktanken är idag kopplad mot en vedpanna som används då luftvärmepumpen inte orkar med pga sträng kyla, men kruxet är att jag måste ha elpatronen igång i acktanken för att ha varmvatten de perioder som man inte eldar.


Men frågan är om det "bär" sig rent ekonomiskt.

Vad har tex en 100 liters välisolerad vvb i förlust och förbrukning i jämförelse med min nuvarande lösning?

Det är ju det man måste räkna på tänker jag.
Skrivet av: Jisse
« skrivet: 08 maj 2024, 18:32:07 »

Det rör sig alltså om så pass mycket som upp till 300 watt kontinuerligt?
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 08 maj 2024, 18:31:03 »

Inte läcker den värme med 7,5 kW/h dygn, lite fel i matematiken. det skulle göra att det skulle kosta med dirketel , beroende på pris, ca 15 kr dygnet och det tror jag inte på. Enerige kan inte förstöras, bara går över i annat format. Står tanken i en källare så är det bra med lite läcka på värmen. Kanske var en pamma tidigare och VP nu. Då försvann den normala ventilation och förluster till pannrummet och källare höll fukten borta.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 08 maj 2024, 15:13:48 »

Man skulle gärna haft en bild för att se innanmätet hur tanken är isolerat. Håller med om att närmare 300 W läckage är en rimlig siffra.
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 08 maj 2024, 15:03:50 »

Vad kan man tänka sig det rör sig om ifråga om antal kwh/dygn i tomgångsförlust/värmeläckage på en Nibe acktank från tidigt 2000-tal och storlek på 500 l med 120 l integrerad vvb?

Tänker alltså att shunten ut på radiatorerna är helt stängd och inget varmvatten tappas, utan enbart värmeläckaget?

75W förluster 185L Nibe F750, men jag tror den är bättre isolerad än din, men om det skalar linjärt(det gör det inte) och din är något sämre isolerad, så typ 300W ?
Beror såklart på dT mellan omgivning och tank, mitt exempel är 20°C/50°C.

Kan du se isoleringstjockleken så blir det lättare. :)

0.3 kW*24h = 7.2 kWh/dygn, är min rudimentära beräkning.
Skrivet av: Jisse
« skrivet: 08 maj 2024, 14:19:23 »

Vad kan man tänka sig det rör sig om ifråga om antal kwh/dygn i tomgångsförlust/värmeläckage på en Nibe acktank från tidigt 2000-tal och storlek på 500 l med 120 l integrerad vvb?

Tänker alltså att shunten ut på radiatorerna är helt stängd och inget varmvatten tappas, utan enbart värmeläckaget?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!