Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F1245-8 eller Thermia Diplomat-8  (läst 16712 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1245-8 eller Thermia Diplomat-8
« Svar #15 skrivet: 15 juni 2011, 22:10:33 »
Oj 20000 kr dyrare var ju lite häftigt, har du gjort jämförelser med vad som ingår i oferterna, jag tänkter mest på borrdjup, djupet till berg (antal meter stålrör) kostnad för ansökan, mm, är allting sånt lika måste det ju vara fel någonstans, jag kan aldrig tänka mej att en installatör har mer än 20000 kr i vinst på en installation.
Då måste ju NIbe och thermia installatören gå back och det tror jag heller inte.
När jag installerade bergvärme så var det olika värden på ovanstånde så när jag satte mej ned och jämförde så skillde det nästan ingenting.

En sak till, har alla räknat lika på ROTEN så det inte blir något surt efterspel mot skattemyndigheten.
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Nibe F1245-8 eller Thermia Diplomat-8
« Svar #16 skrivet: 15 juni 2011, 22:32:04 »
Har själv stått i samma val situation, gick på Thermia Optimum, 10 Kw, vill inte underdimensionera. Pris något dyrare med Thermia men tror mer på dom än Nibe.
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245-8 eller Thermia Diplomat-8
« Svar #17 skrivet: 15 juni 2011, 22:39:53 »
Oj 20000 kr dyrare var ju lite häftigt, har du gjort jämförelser med vad som ingår i oferterna, jag tänkter mest på borrdjup, djupet till berg (antal meter stålrör) kostnad för ansökan, mm, är allting sånt lika måste det ju vara fel någonstans, jag kan aldrig tänka mej att en installatör har mer än 20000 kr i vinst på en installation.
Då måste ju NIbe och thermia installatören gå back och det tror jag heller inte.
När jag installerade bergvärme så var det olika värden på ovanstånde så när jag satte mej ned och jämförde så skillde det nästan ingenting.

En sak till, har alla räknat lika på ROTEN så det inte blir något surt efterspel mot skattemyndigheten.


Kan vara så att Ivt installatören egentligen inte hade tid men för 20000 kr extra får man tid. Sen beror det på hur mycket tid man lägger på att justera in radiatorena tex men knappast tid motsvarande 20000 kr.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad sskalman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1245-8 eller Thermia Diplomat-8
« Svar #18 skrivet: 16 juni 2011, 06:20:24 »
Oj 20000 kr dyrare var ju lite häftigt, har du gjort jämförelser med vad som ingår i oferterna, jag tänkter mest på borrdjup, djupet till berg (antal meter stålrör) kostnad för ansökan, mm, är allting sånt lika måste det ju vara fel någonstans, jag kan aldrig tänka mej att en installatör har mer än 20000 kr i vinst på en installation.
Då måste ju NIbe och thermia installatören gå back och det tror jag heller inte.
När jag installerade bergvärme så var det olika värden på ovanstånde så när jag satte mej ned och jämförde så skillde det nästan ingenting.

En sak till, har alla räknat lika på ROTEN så det inte blir något surt efterspel mot skattemyndigheten.

Borrhålet är 170m för nibe och thermia, IVT hade ett hål på 177m med c9 och 162m med c7, alla aktivt borrdjup.
Ivt hade räknat med 6m mer foderrör än dom andra.
Ska även ha ett fläckelement som IVT vill ha 9000:-
Hos thermia skulle jag få det för 2000:-
Hos NIbe för 2500:-
Det är därför mitt val ligger mellan dom två sistnämda.
Tack för alla komentarer och info, det är mkt intressant att höra era Ã¥sikter och tankar om pumparna, just nu lutar det nog lite mer Ã¥t nibe  :)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Nibe F1245-8 eller Thermia Diplomat-8
« Svar #19 skrivet: 16 juni 2011, 14:28:58 »
Diplomaten är exakt samma pump som G2 förutom Optimum(dyrare cirkpumpar) och HGW(hetgasladdning) Den har numera inte 2 pressostater som Smurfen antydde utan har bara den med det högsta bryttrycket och följdaktligen samma som Niben.

Nyare teknik i niben för att den är nyare, ja den har en fin display :)  Annars har den inget som är bättre och dem Nibe pumpar jag mätt upp( inte lika mÃ¥nga som Thermia maskiner ska tilläggas) har inte varit lika täta och fina rent kyltekniskt som Thermia pumparna.

Jag skulle valt en Thermia utan att blinka och om jag skulle tänka pÃ¥ ngt annat märke sÃ¥ blir det Viessmann vitocal 300G med elektronisk expansionsventil och RCD  Thumbsup  men den kostar lite mer och Thermia har en mycket bra termisk expansionsventil som reglerar suggasöverhettningen ner till 4K Thumbsup

Nibe har fina klistermärken, Thermia har fina kyltekniska detaljer ::)

Lycka Till.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245-8 eller Thermia Diplomat-8
« Svar #20 skrivet: 16 juni 2011, 16:51:37 »
Diplomaten är exakt samma pump som G2 förutom Optimum(dyrare cirkpumpar) och HGW(hetgasladdning) Den har numera inte 2 pressostater som Smurfen antydde utan har bara den med det högsta bryttrycket och följdaktligen samma som Niben.

Nyare teknik i niben för att den är nyare, ja den har en fin display :)  Annars har den inget som är bättre och dem Nibe pumpar jag mätt upp( inte lika mÃ¥nga som Thermia maskiner ska tilläggas) har inte varit lika täta och fina rent kyltekniskt som Thermia pumparna.

Jag skulle valt en Thermia utan att blinka och om jag skulle tänka pÃ¥ ngt annat märke sÃ¥ blir det Viessmann vitocal 300G med elektronisk expansionsventil och RCD  Thumbsup  men den kostar lite mer och Thermia har en mycket bra termisk expansionsventil som reglerar suggasöverhettningen ner till 4K Thumbsup

Nibe har fina klistermärken, Thermia har fina kyltekniska detaljer ::)

Lycka Till.

Om dom nu är så bra byggda borde dom inte ha bättre cop nibe har ju bättre enligt EN 14511. Fixar thermia 65 grader på framledningen med kompressorn nu står fortfarande 55 grader i brochyren Sc:,h.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Nibe F1245-8 eller Thermia Diplomat-8
« Svar #21 skrivet: 16 juni 2011, 18:16:55 »
Cop vid 0/35  är ganska ointressant,  men de flesta har samma eller likvärdiga kompressorer och blir dÃ¥ ungefär likvärdiga om dem är lika täta.

Jag vet att Thermias grejer är täta(kondenseringen hamnar för det mesta runt 0,5 till 1,5 grad över VBF och förÃ¥ngning runt 7 grader under inkommande KB) och dÃ¥ kan det inte bli sÃ¥ mkt bättre oavsett märke.  För att dem ska bli ännu tätare sÃ¥ krävs enorma växlare och dÃ¥ blir det dyrt.

Suggas överhettningen vill man ha så låg som möjligt och dem med elektronisk expventil kanske kan ha 2K och dem med en bra termisk dito 4k(Thermia) vet att dem CTC jag mätt hade 8K från fabrik.

Kan tillägga att jag har inget med Thermia att göra på ngt sätt och tjänar inget på detta, bara mina egna åsikter baserat på mina erfarenheter efter 20 år i denna bransch *vinkar*

Dem har från ett datum,vet ej vilket det var, bara den pressostat med högst bryttryck. Alltså blir det 65 grader
fram i optimala fall.  Samma gäller de andra med R407c 65 är verkligen MAX  inget dem ligger och hÃ¥ller.   

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245-8 eller Thermia Diplomat-8
« Svar #22 skrivet: 16 juni 2011, 20:10:24 »
Varför skulle cop vid 35 grader vara ointressant har man golvvärme behöver man väl inte högre temp. Men det var 45 grader jag tittade på i brochyren och där låg Thermias cop en bit efter. Har låg dom Nibe 1245 du mätt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Nibe F1245-8 eller Thermia Diplomat-8
« Svar #23 skrivet: 16 juni 2011, 20:16:56 »
Det är ointressant pÃ¥ det sättet att alla fÃ¥r likvärdiga resultat.  4,0 eller 4,2  tjaaa. Har inte mätt ngn 1245 som tur är,  gillar inte Nibe och hoppas att jag slipper.  Har mätt nÃ¥gra som var lite äldre, ingen katastrof men heller inget speciellt.  Inget som gjorde att jag hajade till och sa ohhhhhhhh  cop 4,3 ;D

Grejerna funkar hyffsat lika.  Jag väljer Thermia  för jag har inte haft nÃ¥gra problem direkt, även fast det kostar mig pengar att välja dem. Nibe är bara att tjacka pÃ¥ Dahl, man fÃ¥r massor ev extra prylar ibland om man väljer dem.
Men nej nej nej.  *vinkar*

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245-8 eller Thermia Diplomat-8
« Svar #24 skrivet: 16 juni 2011, 20:50:32 »
Det är ointressant pÃ¥ det sättet att alla fÃ¥r likvärdiga resultat.  4,0 eller 4,2  tjaaa. Har inte mätt ngn 1245 som tur är,  gillar inte Nibe och hoppas att jag slipper.  Har mätt nÃ¥gra som var lite äldre, ingen katastrof men heller inget speciellt.  Inget som gjorde att jag hajade till och sa ohhhhhhhh  cop 4,3 ;D

Grejerna funkar hyffsat lika.  Jag väljer Thermia  för jag har inte haft nÃ¥gra problem direkt, även fast det kostar mig pengar att välja dem. Nibe är bara att tjacka pÃ¥ Dahl, man fÃ¥r massor ev extra prylar ibland om man väljer dem.
Men nej nej nej.  *vinkar*

Du kanske skulle mäta en så kanske du säljer Nibe sen om du törs ;) Du menar väl att det kostar kunden pengar *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Nibe F1245-8 eller Thermia Diplomat-8
« Svar #25 skrivet: 16 juni 2011, 21:28:00 »
Jo visst, men det kostar mig pengar med.  Dyrare att köpa Thermia,  jag blir dÃ¥ dyrare eller tjänar mindre.

Mycket annat tjafs oxå huvuddunk


Utloggad sskalman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1245-8 eller Thermia Diplomat-8
« Svar #26 skrivet: 16 juni 2011, 22:31:20 »
Alla verkar ju ha sitt favorit märke och talar positivt om det såklart, men nu är kampen avgjord i mitt fall, och det var Nibe som vann, mest för att installatören finns på orten och sen var det nog magkänslan som avgjorde.
Receptet blev Nibe F1245-8 160-170m aktivt borrhål och fläcktkonvektor i tvättstugan i källaren.

Tackar och bockar för alla som svarat och hjälpt mig i mitt val!!

Utloggad sskalman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1245-8 eller Thermia Diplomat-8
« Svar #27 skrivet: 20 juni 2011, 21:10:23 »
Nu har jag försökt fått tag på installatören till Nibe pumpen i 4 dagar utan resultat, jag hade tänkt berätta att dom skulle få göra jobbet så vi kunde gå vidare, inget svar på vardagarna och efter kl 16:00 är den avstängd och hela helgen var den avstängd! Vad händer då om det skulle bli nå strul med pumpen en fredag kväll mitt i vintern tänkte jag..
Då ringde jag till Thermia killen och bestämde mig för en Diplomat Optimum, så nu blir det en Thermia ist.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245-8 eller Thermia Diplomat-8
« Svar #28 skrivet: 20 juni 2011, 21:37:36 »
Nu har jag försökt fått tag på installatören till Nibe pumpen i 4 dagar utan resultat, jag hade tänkt berätta att dom skulle få göra jobbet så vi kunde gå vidare, inget svar på vardagarna och efter kl 16:00 är den avstängd och hela helgen var den avstängd! Vad händer då om det skulle bli nå strul med pumpen en fredag kväll mitt i vintern tänkte jag..
Då ringde jag till Thermia killen och bestämde mig för en Diplomat Optimum, så nu blir det en Thermia ist.


Det tar emot att säga det men det gjorde du nog rätt i  ;).
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Nibe F1245-8 eller Thermia Diplomat-8
« Svar #29 skrivet: 20 juni 2011, 21:38:42 »
 :o :o :o ;D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!