Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Zibro 3325sc P4, inga reservdelar finns  (läst 4636 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gost57

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Zibro 3325sc P4, inga reservdelar finns
« skrivet: 07 juli 2019, 13:08:01 »
Har en Zibro sc3325 som lagt av efter 4 Ã¥r. Efter kontakt med agenten i Danmark sÃ¥ fÃ¥r jag bara svaret att det inte finns nÃ¥gra reservdelar längre. Innerdelen snurrar en stund men sätter felkod P4 efter en liten stund (kan vara E4 men ett displaysegement är trasigt). Utedelen är helt tyst, fläkten gÃ¥r inte. Har kollat elanslutningarna men de sitter som de ska. Kan det vara kretskortet i utedelen? GÃ¥r det att reparera ( finns ju inga nya att köpa). Trist att skrota den efter sÃ¥ kort tid.  Andra tips?
« Senast ändrad: 07 juli 2019, 13:11:01 av gost57 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Zibro 3325sc P4, inga reservdelar finns
« Svar #1 skrivet: 07 juli 2019, 13:55:48 »
Enligt Service Manual för en tidigare Zibro-modell så är P4 ="Inverter compressor drive error". Ladda ur kondensatorerna på kretskortet i utedelen med t.ex. en glödlampa. Sedan kan man ta upp kretskortet och se på om det t.ex. finns några kondensatorer som svällt upp i toppen och behöver bytas ut. Kolla om det finns några andra komponenter som ser brända ut eller kan ha lossnat (vibrationerna) från kretskortet. Konstigt att det inte finns några reservdelar kvar till en bara 4 år gammal värmepump.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad gost57

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro 3325sc P4, inga reservdelar finns
« Svar #2 skrivet: 07 juli 2019, 18:42:13 »
Tack för svar. När jag pratade med den danska agenten så berättade de att de begärt att få reservdelar flera gånger men tillverkaren i kina vägrade skicka något. Man ska väl inte reparera utan köpa nytt.....
Den var ju väldigt billig på Jula så det är väl sådant man tyvärr får räkna med, ibland har man otur o i andra fall funkar billiga prylar riktigt bra. Ska skriva dock isär den o plocka ut kretskortet om några dagar, man har ju inget att förlora.

Keiser

  • Gäst
Keiser
SV: Zibro 3325sc P4, inga reservdelar finns
« Svar #3 skrivet: 19 oktober 2020, 08:52:04 »
Hej,

Nu har detta hänt även mig, felmeddelande P4. Drar jag it närkontakten och stoppar in den efter en stund (inte direkt) brukar det funka igen ett litet tag. Det funkar inte genom att låta den stå samma tid avstängd med kontakten i, då blir det P4 (i början kan den komma att hoppa igång efter att ha visat P4). Förmodar att det är kretskortet, fick du tag i något nytt eller gick det att laga? Är det samma kort som till Qlimamodellerna?

Utloggad johlen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro 3325sc P4, inga reservdelar finns
« Svar #4 skrivet: 09 mars 2021, 19:36:43 »
Jag har haft P4-felet en tid, men det var först nu jag såg att det var P4 då min display också var defekt med ett par trasiga segment. Köpte dock en ny display av leverantören samt ett kretskort demonterat från en returnerad pump. Det kretskortet hade dock lödningar som släppt från några terminaler och jag bad om ett nytt kretskort och fick ett. Så det borde finnas kretskort att tillgå. Har dock inte hunnit byta än då pumpen står på landet. Min pump kan dock gå en längre tid. Kylning om sommaren fungerar bättre än uppvärmning. När den väl slutar fungera med P4 som felkod så ser man att fläkten börjar starta men lägger av direkt. Har haft lite dialog över mail med leverantören och dom sade det lät som "el-fel". Ska försöka hinna med att byta kretskort i påsk. Får se hur det slutar, jag är smått skeptisk.

/Johan
 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!