Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SC1332 börjar bli trött, eller..?  (läst 2043 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ErOg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SC1332 börjar bli trött, eller..?
« skrivet: 05 februari 2015, 09:45:56 »
Har en SC1332 till vårt hus på landet sedan tre år och den är i klenaste laget för det huset, men när det blir för kallt har vi både direktverkande el samt en vedkamin som får rycka in. Första året tyckte jag att den funkade OK ner till åtminstone -15 och sedan dess har jag efterisolerat både kompressorn, snabbkopplingen och slangpaketet för att kunna få den att leverera ännu lite mer.
Dock tycker jag att den nu i vinter inte klarat av lika låg temp som tidigare år. Den blåser helt enkelt inte lika varm luft när det är kallt. Tyvärr har jag inga mätdata utan det är en "upplevd" försämring. Innerdelen rengörs regelbundet så det är inte det som är problemet... Kan det börja bli dåligt med köldmedel?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: SC1332 börjar bli trött, eller..?
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2015, 15:57:29 »
Titta efter om påfrysningen på utedelen ser jämn ut över hela förångaren. Ett tecken på brist på köldmedia brukar vara att det ser randigt ut när den går för fullt. Undersök också om fläkten i utedelen snurrar på så att det är ordentligt blås framför aggregatet. Om fläkten stannat eller tappat kapacitet sker påfrysningen snabbt efter en avfrostning och värmeeffekten sjunker.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ErOg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: SC1332 börjar bli trött, eller..?
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2015, 08:44:01 »
Frosten (och avfrostningen) på utedelen är jämnt fördelat på lamellerna och vad jag kan se går fläkten som den ska, men det är klart, om den av någon anledning nu gar långsammare (halva hastigheten?) skulle ju det vara svårt att upptäcka om man inte hade nån form av varvräknare... Jag tycker den går som tidigare, men möjligen så avfrostar den lite oftare, om det kan vara någon ledtråd..?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!