Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: chrille
« skrivet: 16 december 2005, 07:11:53 »

Hej .
Har sänkt tappvarmvattenhastigheten till ca 14l/min,   mycket ,mycket, mycket bättre nu ;D

Tack för alla funderingar och råd kring mitt problem!!!! *vinkar*

Dax för nästa nöt nu.....golvvärmen i badrummet.

Mvh Chrille
Skrivet av: hplp
« skrivet: 01 december 2005, 23:26:43 »

Det finns ett sätt. Installera en mindre el-varmvattenberedare ca 60L, ställ temp till 70 grader, den ska ligga i serie med vp så att den matas med vp 45grad v-vatten. Kvar finns då 15 grader att värma i el-beredaren, en grad kostar 1,16w/L. El-beredarens blandningsventil kopplas med vp varmvatten, då blandas 70grad med 45grad vatten. Man får en god vattenkomfort, inga legionellabakt, sparar värmepumpen, samtidigt blir det inte dyrare i drift. Detta är en nödlösning, men ingen dålig sådan, jag har själv provat med gott resultat.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 01 december 2005, 22:51:29 »

CTC har en slinga för Vv vid tappning blir det viss tempskillnad mellan mantelvattnet och varmvattnet i slingan.

Så störttappning i tex badkar kan ge "onödigt" kallt VV.
Skrivet av: chrille
« skrivet: 01 december 2005, 21:04:28 »

Ja, skumt ???.....läste det förut idag.....funkar kanske för andra, men inte för mig >:(
CTC har ett problem där!!!!!!!!!
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 01 december 2005, 20:30:44 »

Ang varmvattnet
Testa helt enkelt genom att spola lite mindre när du duschar bara som en test
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 01 december 2005, 20:30:06 »

Skrivet av: chrille
« skrivet: 01 december 2005, 20:25:04 »

Hej.
Ok Obelix, testar att höja ytterligare 10grader och ser vad som händer.
Kanske fungerar bättre om man sänker vatten hastigheten?!

Skall jag sätta in ett munstycke i duschhandtaget/slangen eller strypa ingående vatten till pannan?

//chrille
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 01 december 2005, 15:29:52 »

Bara inte elpanna tar över driften och släcker kompressorn
På CTC´s bergvärmemodell blir det så.
Då stiger elkostnaden rakt upp!

Ang vv med genomströmningsberedare är som sagt även tappningen viktig.
Om du vrider ned flödet lite alt kollar så den är "snålspolande" det finns såna munstycken. Då höjs tempen automatiskt, eftersom slingan i beredaren hinner med bättre.

Skrivet av: obelix
« skrivet: 29 november 2005, 23:55:48 »

om du gör som jag säger kommer som jag skrev besparingen att fungera perfekt i kombination med komfort . skrev inte att den skulle bli bättre men du får en ökad komfort . i ditt fall gör faktiskt v-p 31000kwh beräknat efter grad timmar

programmet prestige beräknar ditt behov till cirka 41000 kwh och idet läget så tar faktiskt huset hela v-p effekten plus 1-2 grader själv hadde jag lagt brytpunkten vid minus 5-8 och spart en 3-4000 kwh till med vp .

att ha en välisolerad modern pann-vvb eller liknande i 80 grader kostar ytterst lite i mer kostnad. summan av det du tappar ur kran är den samma om du blandar det med 60 eller 80 gradit vatten när den når dusch blandaren och du tappar  12 liter 38 gr
 vatten innehåller det kv 8grader vv 38 effekt  25.08 kwh i timmen .  det är den enrgiemängd man bör ha lagrad tillsammans med den påskjutande el patron eller liknande som finns att tillgå .

så antingen köper man spets till värmen eller till varmvatten . och i det här fallet blir det perfekt v-p förvärmer vattnet i den undre delen av tanken med sin förvärmaslinga och eftervärms i den övre kammaren där den även säkras mot legionella.
till en års kostnad av 1600 kr inge att bråka om och det är bättre att vid 2 plus låta v-p göra sitt mot rad kretsen tillsammans med förvärmningen i stället för att stressa maskinen till en max temp med en dålig cop faktor som biverkning .  m.v.h obelix
Skrivet av: chrille
« skrivet: 29 november 2005, 20:01:19 »

Hej Obelix.

Menar du att jag skall höja panntempen i överdelen till 80 grader? har idag 60 grader. att jag får en bättre komfort e' jag med på men att jag gör en bättre besparing förstår jag inte....förklara mer :D
Vill gärna höja till 80 grader men ökar inte elräkningen drastiskt oxå då?
Bor 4mil norr om Göteborg, hade ca -10 nu på morgonen, har varit ganska kallt de sista 2 veckorna med
ca -3 till -8grader på natten.
Har ialla fall klarat att hålla huset i 21 grader hela tiden, något bra i alla fall :)

Har föresten 20liter /min i tappflöde....hur sänker man det då till ca 12-15liter/min då?

Mvh Chrille
Skrivet av: obelix
« skrivet: 13 november 2005, 22:27:49 »

hej crille.  med ett hus på 285 m2 så tar det rätt mycket energie, ligger huset i stockholm dra det enligt prestige 41000 kwh ungefär, vid grad dags beräknat effektbehov tar din fastighet vid t,e,x 3+ 4,8 kwh i timmen och pumpen lämnar 6,7kwh i timmen då finns det 1,9 kwh kvar för varmvattnet att ladda på minus eventuell avfrostning, allt detta görs i den undre delen av pannan . bryt punkten för din fastighet ligger vid minus 1 grad (6kwh) effekt mässigt . minus vad avfrostning tar,

där efter får du köpa spets för hela ditt behov av värme - varmvatten .   värme pumpen får alltid jobba mot det kallaste mediat . värme pumpen du har idag kann om du har tur producera cirka 31000 kwh och spetsen för varmvattnet ligger på cirka 1600 kwh om du höjer det genom eftervärmaren till 55 grader på utgående tapp varm vatten . håll pannans överdel i 80 grader så kommer allt fungera perfekt. både med besparing och komfort. obelix

v
Skrivet av: FredrikO
« skrivet: 13 november 2005, 18:21:14 »

Hej igen,

Tycker det är skumt att du inte får tillräckligt med varmvatten. Har du kollat vilket tappflöde du har per minut?

Enligt en CTC manual (EcoHeat):
50 grader på elpannan (12 l/min tappflöde): 90 liter 40 gradigt vatten (7,5 minut dusch)
65 grader på elpannan (12 l/min tappflöde): Mer än 365 liter 40 gradigt vatten (mer än 30 minuter dusch)
65 grader på elpannan (21 l/min tappflöde): 100 liter 40 gradigt vatten (5 minuters dusch)

Det visar tydligt behovet av att inte ha för stort vattenflöde från dushmunstycket med en slingberedare. Jag har själv 13 l/minut)

Som jämförelse så ger leverantörerna med förådsberedare (Nibe, IVT m.fl.) mellan 170- 240 liter 40 gradigt vatten beroende på inställningar och temperaturen på vattnet vid tillfället för tappning.

Har du 65 grader på eldelen och inte för högt tappflöde bör du få i det närmsta "obegränsat" med varmvatten.

Mvh,
Fredrik
Skrivet av: chrille
« skrivet: 12 november 2005, 11:13:44 »

Hej
Har nu gått ett tag och jag har testat v vattnet.
Höjt panntemp till 63 grader och ny duschblandare, och har nu varmt och gott duschvatten i ca 10min
men sedan så trappar det ner(får ha blandaren på max värme).
men det är klart mycket bättre än från början, måste alltså ha en hög panntemp för att varmvattnet skall orka hålla
sig.  verkar inte så normalt att behöva göra så här om man ser vad ni andra som har CTC har det,kanske är ngt
skumt med min panna......inte enligt CTC själva.....som har varit här ett x antal ggr och kollat å testat...
men då uppnår inte CTC mina förväntningar i sådanna fall. >:(

Skrivet av: chrille
« skrivet: 27 oktober 2005, 08:09:55 »

Hej Janne.

Låter som en bra ide' :)...min röris har det så hemma hos sig, går på
tidrelä och är endast igång på morgon och kväll när man oftast behöver det.
Nu vet jag ju ej var rören slutar på slingan så att man kan göra den cirkulerande, men det
kanske inte e' så svårt att fixa.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 26 oktober 2005, 21:42:49 »

Crille

Jag tycker du skulle följa danskarna  hur de hanterar VV. De har alltid en cirk pump som tidsvid transporterar VV mellan VV beredaren och tappstället längst bort. Det är deras byggnorm säger att alltid skall ha varmt vatten i kranen utan att vänta.

Så en liten grundfors för under ´1000:- och lite rör på vinden som du lägger själv i din isolerning . Bäst är plus prisol rör redan isolerade rör. Sen snurrar vattnet hela tiden runt och du har alltid varmt vatten. (lite förlust men med VP kan man ha råd med det)


Jag håller sen med Sture att forumet har nu blivit för mycket L/L VP med dess placering av innerdel i hallen i stora rumet i öppen planlösning och var ute skall man placera sin ute del norrr/söder etc. Forumet mister sin charm om samma frågor återkommer hela tiden.

De som läser detta är mitt råd sök efter svar innnan ni ställer någon ny fråga. Annnars får ni kanske ej svar på era frågor.
Skrivet av: svenne
« skrivet: 26 oktober 2005, 18:32:49 »

hej, tror att fredrikO och jag har samma inställningar och jag har heller aldrig råkat ut för att varmvattnet tar slut.
höj till 60 så får du se.
MVH
Skrivet av: chrille
« skrivet: 26 oktober 2005, 07:27:20 »

Hej  Fredrik O.
Tack för svaret. :)
Jag har ganska långt till badrummet faktist,(andra sidan huset).
Då skall jag öka från 55grader till 60 och se om det blir bättre, eftersom att den ändå spetsas av patronen
så kan jag ju lika gärna höja lite och få en bättre komfort.

Mvh chrille.
Skrivet av: FredrikO
« skrivet: 25 oktober 2005, 22:52:26 »

Jag är förvånad att du inte får tillräckligt med varmvatten. Själv har jag ställt in 45 grader på övre delen och då kan jag utan problem duscha så länge jag vill 5-10 minuter. Strax efter duschar frugan utan problem. Kanske vill ni ha varmare duschvatten än vi? Har ni väldigt långa ledningar till duschen så värmen försvinner på vägen?

Så här fungerar det:
Nedre delen (som är den större delen av tanken i EcoEl) värms av värmepumpen. Vilken temperatur den håller beror på behovet av radiatorvatten till elementen. (Var 4:e start värms hela tanken upp till 55 grader.) Vilken temp nedre delen ska hålla kan du inte påverka det beror på ute/inne temperatur. Det värde du kan ställa in
 i menyerna (TEMP NEDRE ELP) styr endast tempen de dagar då det är kallare än -15 grader och värmepumpen stängs av.

Den övre delen av tanken värms upp via elaptron till önskad temperatur. I ditt fall till 50 grader och i mitt fall till 45 grader. Om du stänger av elpatronen helt så får du några grader varmare i övre delen än i nedre p.g.a. att värmen körs upp till 55 grader var 4:e start och värmen stiger i tanken. Men du kan alltid räkna med att elpatronen i övre delen går om den är påslagen och du duschar.

Duschvattnet som tas in förvärms först i slingan i nedre tanken för att sedan spetsas i den mindre övre delen till "rätt" temperatur. Ju högre värme du ställt in på övre delen desto mer varmvatten får du.

Den övre delen av tanken är liten till volym och de 9 KW elpatron värmer väldigt snabbt upp den. Den stora delen av tanken i botten tar betydligt längre tid att värma upp. Dels är vattenvolymen större och dels så ger värmepumpen 5-7 KW beroende på utetemp. Vilken temp du får på varmvattnet bestäms till största del av den övre delen, dvs. bry dig inte så mycket om tempen i nedre delen. Den används bara till förvärmning.

Krånglade jag till det?  :D

(Här kommer ändå mer: På sommaren när utetempen är högre och värmebehovet = 0, så värms hela tanken hela tiden upp till 55 grader. Då kan man lika gärna slå av elpatronen eftersom varmvattnet räcker ändå.)
Skrivet av: chrille
« skrivet: 25 oktober 2005, 21:35:02 »

Hej
Har nu fått en ny Fmm duschblandare och det funkar bättre än förut men ej godkänt.
Har monterat en digitaltermometer på tappvarmvattenledningen ca 700mm från pannan och lagt isolering över.
Där är tempen ca 48grader (enligt denna) och pannan på 55grader i topp.
Tjejen duschade och tempen sjunker ganska snabbt i pannan till 48-49 grader (ca2-3min) och en tappvatten temp
på ca 40 grader, Botten temp på 36grader och Vpumpen går för fullt och 9kW används i pannans topp.
Tar ca 1 min att komma upp i ca 52grader men det går väldigt segt i botten att komma upp i temp...ändast pumpen används. (är detta normalt?)
Sätter på duschen igen och en tappvatten temp på ca 45grader så sjunker tempen snabbt igen till ca 48-49 i topp och
tappvatten temp på ca39-40grader....Och det märks att det blir svalare i duschen för det är inte alls lika skönt,
helst inte nu när det börjar att bli ruggit och kallt ute.

Jag undrar...skall jag höja till 60 grader i toppen och ca 50 i botten? är det inte så att Vpumpen värmer toppen oxå till max55 grader och om jag höjer till 60grader så måste patronen skutas till hela tiden för att hålla 60grader????? :-\

Mvh Chrille.
Skrivet av: obelix
« skrivet: 25 oktober 2005, 16:50:05 »

nej ,med dagens välisolerade panner är den delen du håller i 80 grader så väl isolerad och som jag skrev kostnaden att höja 100 liter vatten 10 grader är den samma .med 80 grader i pannans överdel klara du hela vv komforten. m.v.h obelix
Skrivet av: chrille
« skrivet: 25 oktober 2005, 07:08:43 »

Hej ...
Tack för dessa svar. skall byta ut duschblandare i dag...röris kommer och gör detta idag.
CTC var hemma i fredags och även i måndags och han sa att pannan funkar som den skall,
han ändrade lite parametrar och mätte tempen på vv i duchen och då funkade det
Vv i 7-8 min utan att det äns blev ljummet, sedan stängde han av......varför funkar det aldrig
när jag provar eller duschar.....ja ja ...vi får se när den nya blandaren kommer på plats.

Föresten en liten fråga till Obelix.   Menar du att det inte kostar mer att hålla Vvattnet i pannan mellan 70-80 grader
som mellan 40-50 grader :)...hade ju varit gör bra då ju.

Mvh Chrille
Skrivet av: svenne
« skrivet: 22 oktober 2005, 16:59:34 »

har aldrig råkat ut för tt VV tar slut även då pannan ibland stått på 36 grader då jag gått in i duschen. Snål som jag är så har jag stängt av tillskottet. Det måste vara ngt annat fel på din anläggning
Skrivet av: obelix
« skrivet: 21 oktober 2005, 21:29:07 »

hej chrille . nu till lit e mattematik  att tappa 12 liter vv i minuten 38 grader då åtgår det 25 kwh energie för att värma upp den mängden 8 vatten till 38 för att ett sytem ska klara det måste man lagra den mängden energie nånstans och rör vöxlaren har en dimensionerande temperatur av hur mycket energi kan förflyttas emellan medierna har du tillexempel endast 60 grader i den övre tanken så går det för fort igenom slingan och den hinner inte med att värma vattnet till 55 grader blandningsventilen släpper allt genom pannan och kyler ut den lilla mängd energie som finns lagrad för att klara topparna på varmvattnet. om undre delen på pannan inehåller 200l 45 gradit vatten så har du lagrat från 8-45 vilket är 37 grader vilket blir 8,59kwh den övre delen håller 80grader och skall nyttjas från 55-80  . 55 grader pga lägsta framledning på varmvatten vilket innehåller cirka 100 liter och det blir nästan 3 kwh så fullt laddad panna blir det en dusch på max 18-20 min sen tar det inte så lång stund innan du kan göra om samma sak för då är panna fullt laddad igen .höjer du dusch tempen till säg 42 grader då faller dusch tiden som en pensions fond. med din gammla olje panna som gick i 80 grader och var laddad med ett o.50 80 h munstycke gav den 23 kwh i timmen minus rökgas förluster. så ställ panna på 80 grader i den övre delen då får du ner flödes hastigheterna inne i slingerna och om shunten öppnar över 5 så ska den öppna så lite som möjligt och det gör den om spetsen håller 80 grader den totala spets kostnaden på varm vatnet ligger på cirka1600 kwh om ni är fem personer i huset det är räknat med att v-p värmer vv från 8-45 spetsen 45-55 . termostatblandare är kalibrerade för 55gradit vv. krånglar den köp en tryckstyrd fmm klart överlägsen . det kostar inget mer att höja tempen på 100 liter vatten 10 grader i vilket temperatur spann du än befinner dig i 40-50 eller 70-80 det kostar exakt lika mycke båda parametrarna motsvarar 1,16 kwh i timmen den enda gången det kostar extra är första gången det blev varmt i pannan sen efter det är det maxkomfort . det här borde din så kallade röris veta provade han senn med en infraröd rermometer så går inte det på koppar, det blir fel bild tillbaka på instrumentet.hoppas sen att du har fått flödes mätare termometrar så du kan se att maskinen lämnar det den ska exempel flödet vid 7 kwh 6 graders delta t blir 16,7 liter i min sånt är värdefullt för framtida felsöknig man ser på en gång om maskinen är trasig , en trasig maskin tjänar man inga pengar på, hoppas det här gav svar på några av dina funderingar för det är så här det funkar .. m.v.h obelix
Skrivet av: chrille
« skrivet: 21 oktober 2005, 09:58:19 »

OK... skall testa att höja till 60grader och se om vattnet räcker.
Skrivet av: Urban
« skrivet: 21 oktober 2005, 07:07:21 »

Du beskrev att temp givarna inte överensstämde med rörisens mätverktyg. Detta kanske är en indikations på att ditt styrsystem är defekt eller så har du fått tag på en mindre bra röris som inte kan sitt jobb.

Jag har en EcoEl och EcoAir som fungerar utmärkt både för värme och tappvarmvatten. Kapaciteten på tappvarmvatten räcker att fylla ett normal stort badkar och där efter blir det lite svalt om pannans över temp är 55 grader. Höjde den till 60 grader så ökar kapaciteten märkbart.
Skrivet av: chrille
« skrivet: 20 oktober 2005, 22:01:55 »

skit oxå!!!!!! >:(

varmvattnet räcker inte till en dusch.....1 min och blandaren i botten å det är ljummet,
panntempen har sjunkit med ca 3min dusch från 55grader till 46 och botten tempen från 45 till 39grader.
Är detta normalt!...tar vv'net slut så fort...verkar inte så bra med ctc's genomströmsberedare.
Skall man behöva skaffa en vv beredare nu då oxå?
Verkar oxå som att vp och pannan har dragit ca 180Kwh på 5sista dagarna enligt min elmätare :-[
Det har varit ca 2-5 minus ute på nätterna nu.........kan detta vara möjligt?
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 20 oktober 2005, 20:29:46 »

Hej

Just nu har jag 30 grader på mitt element i rummet där jag sitter med min kurva då ute temp är 10 grader. Det blir lagom varmt.
Det stämmer bra med Nibes kurva nr 8 och 0 gr förskjutning
Skrivet av: chrille
« skrivet: 20 oktober 2005, 19:55:37 »

Hej. ;D

Har 50grader på tappvarmvattnet nu i kranarna, var tydligen tvungen att höja pannan till 55 grader..(verkar
vara sisådår med nogranheten på pannans tempgivare).
Tydligen så är det den gamladuschblandaren som ställer om sig efter en liten stund, för det är bara att höja
igen så kommer det varmare vatten...och så blir det kallt igen,,,å så får man höja igen.

Verkar änna som om även framl tempgivaren visar nästan 8-10 grader för mycket, ???..läste av den med en temppistol som rörmokar'n hade med sig.....kan nog vara därför jag inte får upp hus tempen...eller?
Skrivet av: chrille
« skrivet: 20 oktober 2005, 15:14:42 »

Hej obelix.

Jag fattar inte varför jag skall ha så hög framledning nu med VP när det räkte med en framl temp på 48-50grader när
jag hade oljepannan förut...och då var det ca -15 grader ute.Jag tror inte att mitt system är ett 80/60 system då.

Jag är inte snål heller när det gäller vv, vill ju ha ca 45grader i tappvarmvattnet bara, och inte som det är nu 40grader
som efter ca 1min sjunker till en bit över 35grader....blir inte sjönt att duscha då...bara irriterande.
Skrivet av: obelix
« skrivet: 20 oktober 2005, 11:24:45 »

hej chrille. vid o grader tar din fastighet cirka 7 kwh minus 10 11kwh plus 10 3,8kwh framledning för 21 grader är plus 10, 38 tillop 30 retur . o grader 45 t 38 r  minus 10  55 t 42 r önskas varmare blir framledningen cirka 5 grader varmare per önskad rums grad hadde nog valt ctc 111 och en större tank till din kåk för en större besparing med ökad komfort när man tittar i besparings programmen och den inomhus temp du önskar ligger värmepumpens bryt punkt på cirka 2 plus . dimensionerande effektbehov för din fastighet är13,7kwh minus 15 grader och 21 plus invändigt vill man ha varmare en så får man börja plussa på effekt behovet . samt att övre delen på panna måste ligga på 70-80 grader dels för varmvattnet dels för att täcka ditt radiator system somm kallas för 80/60 och tillops ledningen kan aldrig bli varmare en vad du har ställt den övre elpatronens bryt temperatur på. lycka till med ditt nya vp system . m.v.h obelix
Skrivet av: obelix
« skrivet: 20 oktober 2005, 10:50:02 »

vad är problemet . om det system du köpt inte motsvarar dom förväntningar du/ni har på den ta kontakt medvvs firman som monterat , säg som det är,  jag förstår inte. alla mäniskor uppskatter ärlighet och då får du hjälp . tempen i den övre delen på pannan måste upp emot 80 grader för att klara det du önskar . 12 l i minuten 38 -40 grader i dusch blandare svensk tapp vatten norm.  om jag kommer i håg rätt av det min rörmockare sa till mig, och den tempen sitter ovan skickt plåten och kostar dig egentligen bara mer pengar den gången det värms upp sen är det lika mycket energi som går åt för att höja vv tempen till 55 grader och åter igen tänk på legionellan . du vill väl inte ha ihjäl någon i familjen för att du va så snål och ville spara 50 kr i månaden. har man större behov av varmvatten hörn badkar massage duschar m,m ja lessen då blir det en extra vvb som rörmockaren får dimensionera m.v.h obelix
Skrivet av: chrille
« skrivet: 20 oktober 2005, 07:21:56 »

Hej ..
Jag bor 4 mil norr om Göteborg, har ca -2 grader ute i gårkväll och nu på morgonen.
Hade framledningstemp på 50grader nu på morgonen/bör på 54grader.
Har kollat alla inkopplingar för kallvatten + tappvarmvatten, även framledning + retur för elementen, cirk pumparna sitter oxå på rätt ställe.
Har nu 43grader på tappvarmvattnet efter att jag ökade i toppen till 55grader!!!!!!?????

Ställde innetemp på 24grader i förrgår kväll, ökade pannan till 55 grader, 45 i botten, ökade framledningstemp vid -15 grader från 50 till 55grader, ökade även värme av vid +18 (vet ej om det gör ngt på kurvan), ... ;D
Kollade nu på morgonen.......22grader inne >:(
Har även sänkt frånluftsfläcktarna och dämpat tillluftsventilerna....vet ej om detta har ngn inverkan.

Rörmokaren kommer idag och byter ut blandventilen, för se om det gör ngt på tappvarmvattnet.

Skrivet av: Kevin
« skrivet: 19 oktober 2005, 23:14:27 »

Skruva ut spårskruven på din blandningsventilsratt och ta bort ratten, sen kan du vrida upp den lite till, då blir nog allt bra.
Har haft sånna fall....verkar otroligt men sant. Sc:,h
Du kan kolla att jämföra temp. före o efter blandningsventilen...
Skrivet av: Urban
« skrivet: 19 oktober 2005, 22:24:58 »

Varmvatten och värme har jag aldrig haft problem med, det alltså möjlig att få det att fungera.

På din felbeskrivning av varmvattnet tror jag att vattnet strömar i fel rikting genom pannan och kan då alldrig bli högre än den temperaturen du har i nedre delen av pannan. Docj borde 45 grader upplevas som Ok. Du har antagligen en plandningsventi som kanske inte är som den borde, den är dock svår att felsöka när den sitter på plats.

Undersök att instalatören har kopplat alla rör rätt och att cirkulations pumpen för värmen sitter på framlednings röret och pumpar åt rätt håll.

Styrsystemet reagerar direkt på ändringar av inställda värden vilket ger möjlighet att testa med nya värden och direkt få respons, se vad systemet gör.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 19 oktober 2005, 22:24:43 »

Du har ej skrivit var du bor, Är det i skåne är 45 gr för hög temp nu. Det bör du ha först vid -10 till -15 gr ute.

Jag kör med 34-36 grader vid 0 gr ute.
Skrivet av: chrille
« skrivet: 19 oktober 2005, 22:12:17 »

framl temp är 41 och bören visar 45grader.
VP'n har en framl temp på 45 och bören  visar 50grader.
Ifall den har fungerat bra, det vet jag ju inte för jag har inte behöft ngn värme förut, förutom i duschen då,
det har alltid varit dåligt med tappvarmvatten.!
Skrivet av: Urban
« skrivet: 19 oktober 2005, 22:01:55 »

Precis som jag har i min panna.
Framlednings tempen är ?

Om jag förstod dig rätt är det en ny instalerad anlägning. Har den fungerat bra någongång ?

Skrivet av: chrille
« skrivet: 19 oktober 2005, 21:52:56 »

55grader i övre delen och 45 i botten, shunten visar 50%
Skrivet av: Urban
« skrivet: 19 oktober 2005, 21:48:30 »

Vad har du för temperatur i pannans övredel och vad är det i undredelen ?
Hur mycket är chunten öpen ?
Skrivet av: chrille
« skrivet: 19 oktober 2005, 21:13:32 »

Vilken cirk pump menar du? den till VP eller till radiatorerna? radiatorerna har en självsjusterande pump.
Sedan ,hur kollar man diffen mellan framl/retur på VP? kan bara kolla vad framl är och börvärdet.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 19 oktober 2005, 20:57:37 »

Det tyder på att VP har för högt flöde så att framledningen ej kommer upp i temp. Sänk VP cirk till läge 2.
Har du ca 4 grader mellan VP framl/ retur bekräftar också ovanstående.
Framl efter ca 10 min från start bör vara i minst 45 grader.

Kontrollera på display vilken temp du har i pannan. I övre delen bör du ha 50 grader.
Har du el patron till?
Skrivet av: chrille
« skrivet: 19 oktober 2005, 20:50:25 »

Hej igen....

Satte en termometer på tappvarmvattnet på pannan och den visar 36grader, konstigt!!!! blandningsventilen står
ju på max!

Har försökt att höja värmen i huset oxå för att tjejen frysit,  från 23 till 24 grader inomhus, det gick
inte heller, sjunk ner och blev 21,1 grader inne nu istället Sc:,h,,,vad är nu detta?
Fel på anläggningen eller? ngt inställnings fel?...hjälp vad göra. :'(
Skrivet av: Urban
« skrivet: 19 oktober 2005, 19:50:28 »

Jag har EcoEl med en EcoAir som fungerar mycket bra.

Jag skulle tro att någon kopplat in och ut gångarna för varmvattnet fel, vilket rent teoretiskt skulle kunna ge detta resultat. Om så är fallet värms vattnet upp i övre delen på pannan för att sedan kylas av i den nedre innan det tas ut. Vilket kan ge kalt vatten trotts hög temperatur i pannans över del.

//Urban
Skrivet av: chrille
« skrivet: 19 oktober 2005, 06:54:35 »

blandningsventilen står fullt öppen.
och en annan sak, är det normalt att det skall ta ca 1 min innan det blir varmt i kranarna,
måsta ju tappa massor med vatten innan man kan tvätta sig  >:(
Skrivet av: Kevin
« skrivet: 18 oktober 2005, 22:11:50 »

Jag repeterar:  Kolla blandningsventilen uppe till vänster, vrid åt +
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 18 oktober 2005, 20:58:24 »

Sätt dit en anläggnings termometer på VV rören (65:- clas olsson) ut från pannan så vet du vad du får ut.

Sen tycker jag du skall ha en ny duch blandare de är snåla och bra.
Skrivet av: chrille
« skrivet: 18 oktober 2005, 20:39:23 »

måste vara kranarna!??????som läcker kallvatten,,,,eller?
Skrivet av: chrille
« skrivet: 18 oktober 2005, 20:36:59 »

Vattnet var 40 grader i början men sjunk till 36 grader efter 1,5min.
Konstigt, tappvarmvatten kranen på pannan står fullt öppen (max värme) och pannan har 50 grader
i sig, vad är nu detta tro? Sc:,h
Skrivet av: Kevin
« skrivet: 18 oktober 2005, 20:33:18 »

Hur står blandningsventilen inställd?
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 18 oktober 2005, 20:15:32 »

Förslag kontrollera hur mycket vatten som tappas upp i ditt handfat och då vilken temp det har under dessa 2-3 min.

Mitt förslag max 8 l/min VV på 40 grader i handfatet.  Annars begränsa hastigheten.
Alt mont sep el topping upp beredare efter pannan.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!