Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT HT Plus och 65 grader  (läst 22410 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bono

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
Re:IVT HT Plus och 65 grader
« Svar #30 skrivet: 30 november 2004, 18:22:30 »
Tack för svar Bertil!
Nibe 1230-10 startad november 2005, hål i berget 200 m tot. Välventilerat trähus i Nacka 1920-tal, ca 170 kvm (utbyggnadsplaner). Tidigare ca 30 000 kwh + 1,5 kbm olja

Utloggad dynamik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Re:IVT HT Plus och 65 grader
« Svar #31 skrivet: 06 december 2004, 23:28:04 »
 :) :)Själv har jag installerat Sirius värmepump pÃ¥ 7 kw med direktförÃ¥ngning och 500l varmvattenberedare. Där tar jag ut upp till 85 gr varmvatten i toppen eftersom vattnet är skiktad. Utan  tillskott!
Vattnet till radiatorerna tas enbart på nerde halvan, det var därför jag köpte detta systemet och är helnöjd. Ytan som värms upp är på ca 135 m och snittet på 4 månader med elementen på inkl hushållström låg på 36 kw per dag.

admin

  • Gäst
admin
Re:IVT HT Plus och 65 grader
« Svar #32 skrivet: 06 december 2004, 23:57:40 »
Citera
Själv har jag installerat Sirius värmepump pÃ¥ 7 kw med direktförÃ¥ngning och 500l varmvattenberedare. Där tar jag ut upp till 85 gr varmvatten i toppen eftersom vattnet är skiktad. Utan  tillskott!

Skiktat vatten blir inte varmare än vad inkommande värme är - menar du att din värmepump ger 85 grader ut?

Eller kan det vara så att det sitter en elpatron i toppen av acken som säkerställer att du får tillräckligt varmt tappvarmvatten.

Jag bara undrar...

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
Re:IVT HT Plus och 65 grader
« Svar #33 skrivet: 07 december 2004, 00:02:00 »
Skiktat vatten blir inte varmare än vad inkommande värme är - menar du att din värmepump ger 85 grader ut?

VPn använder inte en vanlig värmeväxlare att växla värmen i köldmediet till vattnet utan förÃ¥ngar köldmediet direkt i ack-tankens slinga.  Det gör att vattnet inte blandas sÃ¥ mycket utan kan skikta sig mycket varmt, om jag har fattat det rätt.

NÃ¥got för Thermia TWS  att titta pÃ¥ kanske....  ;D
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:IVT HT Plus och 65 grader
« Svar #34 skrivet: 07 december 2004, 00:11:01 »
Skiktat vatten blir inte varmare än vad inkommande värme är - menar du att din värmepump ger 85 grader ut?

VPn använder inte en vanlig värmeväxlare att växla värmen i köldmediet till vattnet utan förÃ¥ngar köldmediet direkt i ack-tankens slinga.  Det gör att vattnet inte blandas sÃ¥ mycket utan kan skikta sig mycket varmt, om jag har fattat det rätt.

NÃ¥got för Thermia TWS  att titta pÃ¥ kanske....  ;D

Kondenserar möjligtvis  ;)
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
Re:IVT HT Plus och 65 grader
« Svar #35 skrivet: 07 december 2004, 00:14:02 »
Kondenserar möjligtvis  ;)
Kanske det kanske...  Annars kanske det blir en annan form av skiktning... is-skiktning.  >:(
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad dynamik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Re:IVT HT Plus och 65 grader
« Svar #36 skrivet: 07 december 2004, 23:39:28 »
Citera
Själv har jag installerat Sirius värmepump pÃ¥ 7 kw med direktförÃ¥ngning och 500l varmvattenberedare. Där tar jag ut upp till 85 gr varmvatten i toppen eftersom vattnet är skiktad. Utan  tillskott!

Skiktat vatten blir inte varmare än vad inkommande värme är - menar du att din värmepump ger 85 grader ut?

Eller kan det vara så att det sitter en elpatron i toppen av acken som säkerställer att du får tillräckligt varmt tappvarmvatten.

Jag bara undrar...
Det är rätt det kan inte bli varmare än det som kommer in.
Men köldmediet pÃ¥ högtrycksidan som gÃ¥r in i en 10 m kopparslinga i tanken  lämnar ifrÃ¥n sig gissningsvis 95 gr.
Sedan är det en annan kopparslinga till varmvattnet i tanken.

admin

  • Gäst
admin
Re:IVT HT Plus och 65 grader
« Svar #37 skrivet: 08 december 2004, 03:52:02 »
Då frågar sig vän av ordning varför inte t.ex. CTC kör med direktkondensering i sin acktank, det skulle ju lösa alla problem de har med tillskottel för varmvattenvärmningen.

Dessutom frågar jag mig varför inte alla kör med acktank och direktkondensering.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
Re:IVT HT Plus och 65 grader
« Svar #38 skrivet: 08 december 2004, 08:03:27 »
Då frågar sig vän av ordning varför inte t.ex. CTC kör med direktkondensering i sin acktank, det skulle ju lösa alla problem de har med tillskottel för varmvattenvärmningen.

Dessutom frågar jag mig varför inte alla kör med acktank och direktkondensering.

Kanske för att man fÃ¥r nÃ¥got lägre verkningsgrad?  Vattnet strömmar ju inte runt kondensatorn sÃ¥ avkylningen blir sämre.  COP 3.9 vid 0/35.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:IVT HT Plus och 65 grader
« Svar #39 skrivet: 08 december 2004, 15:26:59 »
Citera
Då frågar sig vän av ordning varför inte t.ex. CTC kör med direktkondensering i sin acktank, det skulle ju lösa alla problem de har med tillskottel för varmvattenvärmningen.
Borde inte svart pÃ¥ denna frÃ¥ga vara det magiska talet för vatten, 37  ??


CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad dynamik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Re:IVT HT Plus och 65 grader
« Svar #40 skrivet: 08 december 2004, 21:14:59 »
Då frågar sig vän av ordning varför inte t.ex. CTC kör med direktkondensering i sin acktank, det skulle ju lösa alla problem de har med tillskottel för varmvattenvärmningen.

Dessutom frågar jag mig varför inte alla kör med acktank och direktkondensering.

Kanske för att man fÃ¥r nÃ¥got lägre verkningsgrad?  Vattnet strömmar ju inte runt kondensatorn sÃ¥ avkylningen blir sämre.  COP 3.9 vid 0/35.
Jag vet inte om det är sämre verkningsgrad? Men tempen på returen på köldmediet i botten på tanken gissa jag att det är omkring 35 gr.
Varför direktförångning inte sälj i större omfattning beror säkert på rörmokarna, dom vill ha snabba installationer på värmepumpar för att kunna sälja fler pumpar på samma tid.
Detta är ju lite mer tidskrävande och måste fyllas med köldmedie.
Jag vet inte om man bara kan gå på copvärde för det är ju helheten som räknas.



admin

  • Gäst
admin
Re:IVT HT Plus och 65 grader
« Svar #41 skrivet: 09 december 2004, 05:55:22 »
Citera
Då frågar sig vän av ordning varför inte t.ex. CTC kör med direktkondensering i sin acktank, det skulle ju lösa alla problem de har med tillskottel för varmvattenvärmningen.
Borde inte svart pÃ¥ denna frÃ¥ga vara det magiska talet för vatten, 37  ??




MÃ¥ste erkänna att jag inte förstÃ¥r vad du menar  :-[

Om man använder sig av en vanlig kollektor (brine) men låter köldmediat kondensera i en acktank - från topp till botten (i någon form av kamflänsslinga)- så skulle tempen i toppen (om hetgastempen ligger på 85 grader) bli upp till 85 grader och i botten så låg som den kan bli avhängigt returtempen från radiatorkretsen.

Detta förutsatt att man shuntstyr utgående radiatorvatten från acken - returen in en bit ovanför botten - och låter skiktningen se till att tempen blir så hög som möjligt i toppen, och så låg som möjligt i botten.

Tappvarmvattnet skulle i en sådan applikation förvärmas i en slinga i botten av acken (och ytterligare bidra till förbättrad skiktning) - för att slutvärmas i toppen - där tappvarmvattnet skulle kunna värmas till i närheten av 85 grader.

Blandningsventil skulle naturligtvis krävas.

På vilket sätt har 37 grader att göra med detta?

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:IVT HT Plus och 65 grader
« Svar #42 skrivet: 09 december 2004, 12:07:34 »
Citera
På vilket sätt har 37 grader att göra med detta?
Inte mycket  men ändÃ¥ lite.  

En lite biologilektion (brukar tjata om detta .) )
FrÃ¥ga 1. Varför har vi människor  en kropps temperatur pÃ¥ 37 grader....
SVAR :Indirekt PGA vatten och att vi är varmblodiga :)

Fråga 2. Hur hänger vatten, varmblodig och 37 grader ihop.
Svar: Vatten är som har den egenskap att den lättast avger energi vid 37 grader OCH tar &så emot energi, i detta fall värme :) Vi varmblodiga djur vill inte slösa med energi när vi skall hålla oss varma samt att vi inte vill bli överhettade, för då slutar våra system att fungera.

Vad har 37 grader med CTC att göra då ..(rena snillen spekulerar, HAR inte en aning igentligen utan ett kul spår)

Fråga Vad har 35 och 40 gemensamt ??
Svar:som ni gissar  37, mitt i mellan 35 och 40. vilket i sin tur är mellan de värden som CTC minst vill jobba med.

För att runda av detta, så borde det vara effektivast att alltid se till att vattnet runt värmekällan är mellan 35 och 40 grader när det skall värmas upp ??

SÃ¥ svaret i listarens guide till galaxen är sÃ¥ledes inte vara 42 utan 37   ;D  (kommer dock inte ihÃ¥g hur de kom fram till 42, eller det var ett nonsenstal, ngn som kan det ?)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:IVT HT Plus och 65 grader
« Svar #43 skrivet: 09 december 2004, 15:02:19 »
Citera
På vilket sätt har 37 grader att göra med detta?
Inte mycket  men ändÃ¥ lite.  

En lite biologilektion (brukar tjata om detta .) )
FrÃ¥ga 1. Varför har vi människor  en kropps temperatur pÃ¥ 37 grader....
SVAR :Indirekt PGA vatten och att vi är varmblodiga :)

Fråga 2. Hur hänger vatten, varmblodig och 37 grader ihop.
Svar: Vatten är som har den egenskap att den lättast avger energi vid 37 grader OCH tar &så emot energi, i detta fall värme :) Vi varmblodiga djur vill inte slösa med energi när vi skall hålla oss varma samt att vi inte vill bli överhettade, för då slutar våra system att fungera.

Vad har 37 grader med CTC att göra då ..(rena snillen spekulerar, HAR inte en aning igentligen utan ett kul spår)

Fråga Vad har 35 och 40 gemensamt ??
Svar:som ni gissar  37, mitt i mellan 35 och 40. vilket i sin tur är mellan de värden som CTC minst vill jobba med.

För att runda av detta, så borde det vara effektivast att alltid se till att vattnet runt värmekällan är mellan 35 och 40 grader när det skall värmas upp ??

SÃ¥ svaret i listarens guide till galaxen är sÃ¥ledes inte vara 42 utan 37   ;D  (kommer dock inte ihÃ¥g hur de kom fram till 42, eller det var ett nonsenstal, ngn som kan det ?)
Hmmmm...håller med...tror jag !!! ;D ;D
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

admin

  • Gäst
admin
Re:IVT HT Plus och 65 grader
« Svar #44 skrivet: 10 december 2004, 11:13:38 »
NÃ¥gonstans i acken skulle det vara 37 grader...

Detta förutsatt att returtempen är lägre än så eller att tappvarmvatten förbrukas samt att kondenseringsslingan går från topp till botten i acken.

Eller hur?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!