Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BV pumpen drar 17-20k kWH /Ã¥r. Snart dags att byta men till vad.  (läst 12209 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Har du koll på kb tempen när den är som sämst ? Borrhålet borde kunna fixa en lite större on/off vp eller inverter med styrd kb temp då kommer ju andelen elspets sjunka och jag tycker inte den är så farligt hög i dag heller ett till borrhål kostar en del och tar massor med år att tjäna in. Du har inte möjlighet gräva ner några hundra meter jordvärme eller ta tillvara vent luften och värma kb med det.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Har du koll på kb tempen när den är som sämst ? Borrhålet borde kunna fixa en lite större on/off vp eller inverter med styrd kb temp då kommer ju andelen elspets sjunka och jag tycker inte den är så farligt hög i dag heller ett till borrhål kostar en del och tar massor med år att tjäna in. Du har inte möjlighet gräva ner några hundra meter jordvärme eller ta tillvara vent luften och värma kb med det.
Om jag inte minns helt fel så är det minus 2 när det är som sämst.
Ett till borrhål är ca 65k inkopplat och klart.
Tyvärr inte utrymme för jordvärme.
Då det är självdrag i huset så måste isf ett FX system installeras och det kostar också en del då det är två våningar. Hade det varit ett plan så hade jag nog redan satt in ett då.
Det känns lite som att hur än jag vrider och vänder på det så har jag huvudet i sanden.. Det är feldimensionerat från dag ett. När man ändå borrar, varför borrar man inte riktigt direkt.. kostar inte många kronor extra och jag tror man har igen det i lång loppet.

Jag tycker dock 1200h elspets är rätt mycket. Det resulterar i ca 5'000kWh bara för att pumpen inte orkar med. Tror inte man räknar så mycket elspets idag på nya system?

Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
Att bygga en ny anläggning  är väl 250kkr minst .Därefter ett nytt borrhÃ¥l .  Jordvärme har du inte plats för.

De lite billigare alternativen :
 installera FLM ventilation  som Ã¥tervinner lite av värmen eller en luft- luft pump som stöd om du vill minska elspetsen billigare än Nyinstallation/borrning
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: BV pumpen drar 17-20k kWH /Ã¥r. Snart dags att byta men till vad.
« Svar #18 skrivet: 04 september 2019, 07:54:33 »
250 000 för en värmepump exklusive borrning? Det låter som minst 150 000 för mycket.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
sorry jag trodde Ebolasmurf övervägde en komplett nyinstallation ed en inverter och nytt hÃ¥l  + nytt inne i huset - Vilket verkar vara överkil för att fÃ¥ ner elspetsen
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: BV pumpen drar 17-20k kWH /Ã¥r. Snart dags att byta men till vad.
« Svar #20 skrivet: 04 september 2019, 08:36:07 »
Sätt in en 8-10kW inverter på befintligt borrhål och utvärdera i ett år. Anser du att det fortfarande är mycket tillskott så kompletteringsborrar du senare. Som Smurfen skrev, det tar lång tid att räkna hem extra borra.
Mvh Daikin

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Om jag inte minns helt fel så är det minus 2 när det är som sämst.
Ett till borrhål är ca 65k inkopplat och klart.
Tyvärr inte utrymme för jordvärme.
Då det är självdrag i huset så måste isf ett FX system installeras och det kostar också en del då det är två våningar. Hade det varit ett plan så hade jag nog redan satt in ett då.
Det känns lite som att hur än jag vrider och vänder på det så har jag huvudet i sanden.. Det är feldimensionerat från dag ett. När man ändå borrar, varför borrar man inte riktigt direkt.. kostar inte många kronor extra och jag tror man har igen det i lång loppet.

Jag tycker dock 1200h elspets är rätt mycket. Det resulterar i ca 5'000kWh bara för att pumpen inte orkar med. Tror inte man räknar så mycket elspets idag på nya system?
Klart det kostar en del att installera ventilation men det ger ju nånting tillbaka också. Av de 5000 kwh skulle ju även kompressorn dragit ca 1/3 del om den orkat värma huset själv utan elspets.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Klart det kostar en del att installera ventilation men det ger ju nånting tillbaka också. Av de 5000 kwh skulle ju även kompressorn dragit ca 1/3 del om den orkat värma huset själv utan elspets.
under vinter, dvs från slutet september till början april så går pumpen konstant. Dvs den slår aldrig av. Den orkar inte trycka upp själv utam måste skjuta till elsp. Elsp stänger ju av nån grad innan värdet nås och då går pumpen själv. Tanken är väl att den ska köra resten själv för att sedan slå av när den nått satt värde på returen.
Men så fort elsp stänger av så skjunker tempen igen och så håller det på.
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

Utloggad ebolasmurf

  • IT Nörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • n00b
Sätt in en 8-10kW inverter på befintligt borrhål och utvärdera i ett år. Anser du att det fortfarande är mycket tillskott så kompletteringsborrar du senare. Som Smurfen skrev, det tar lång tid att räkna hem extra borra.
Mvh Daikin

Är nog så det blir. Nibe 1255 3-12kW och prova ett år med bef hål. Det är ca 85k installerat och klart.
Vara beredd på att elspetsa första vintern och hålet inte orkar med men borra ett till sedan. 65k.
Alltid varit medveten om att det blir som att installera en ny anläggning (exkl radiatorer) om man ska göra det riktigt.
Bara nyfiken om hur andra tänker. Men du har rätt med inverter, verkar vara rätt väg fram för just mig.
Mexitegelvilla från -70talet i södra norrland, 232 + 50 kvm, IVT Greenline C6 installerad 2004-11, Borrdjup 140m, aktivt 116m, vattenmängd 2000, kWh - alldeles för många!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 502
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!