Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 1-rörssystem + efterinstallerad golvvärme + ecodan värmepump.  (läst 1191 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Holmvall

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jomän. Trodde på fullaste allvar inte jag såg rätt när jag läste att mitt hus, byggt 1988, har en-rörssystem på värmen.
Tidigare ägare la in golvvärme i kök, vardagsrum, hall och matrum. (fackmannamässigt gjort av installatör) Lämnade raddar i 3 sovrum + tvättstuga.
Systemet uppbyggt på två slingor från början. Den ena av dem är nu golvvärme med fördelare och bortplockade vaxproppar för ventilerna. (Har satt in luft/vatten-pump.)
Dessutom lämnade rörläggarna ingen ritning på hur slingorna går och hur/om de är injusterade rätt. Har haft mina små duster med kallt respektive varmt i huset utan att förstå varför tills jag verkligen gick till botten med detta.

SÃ¥, till funderingen:
Hur bör jag göra? Konvertera om resterande system till två-rörs plus byta raddarna till bättre är väl en gissning åt rätt håll?
Kika på bifogade bilder:
Bild 1: Syns fördelaren med tillhörande pump. Behövs cirkpumpen eller räcker den som är inbygg i värmepumpen? (finns inga avstängare, jag vet, klåpare till rörmokare)
Bild 2: Stigare och retur med en blandningsventil som i dagens läge är helt stängd för blandning. (vet inte varför den ens sitter där, kanske för att ordinarie systemet är dimensionerat 55/45 ifall man behöver blanda ut?)
Bild 3: Justeringsventil. Ska inte dessa vara genomskinliga för att se hur de är ställda? Går de att plocka bort och rengöra? De har sett ut så där sen jag flyttade in (3 år sedan)

Hur ska jag nu gå tillväga om det visar sig att golvslingorna är helt uppåt väggarna ställda? Jag har inte den blekaste hur lång någon av dem är. Kan i värsta fall slå värmen på max och termografera fram dem för att höfta ut längden. (bättre idé någon?)

DeltaT brukar vanligt vis vara 3 grader, har sett 4 men inte ofta. Känns inte riktigt okej för pumpen. Hör kompressorn går till och från rätt ofta i vissa väderlekar.

tacksam för många fina lösningar.

Med vänlig hälsning
Magnus

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Ja du ska ha en cirkpump för golvvärmen
Blandningsventilen ska du ha för att inte få för varmt vatten till golvet.
Är slingorna feljusterade så justera till rätt flöde/delta men 3- 4 grader på ett golv är helt ok
Har du problem med värmen på elementen så ska du i första hand försöka justera flödet på dom så att du erhåller rätt delta. Att det är ett ettrörssystem behöver inte vara nått problem, dom fungerar utmärkt om det är rätt dimensionerat.
Att du inte kan se vilket flöde du har i slingorna spelar kanske inte så stor roll det är ju temperaturfallet över slingan som är viktigt och det kan man ju inte se i alla fall.
 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Holmvall

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svar.
En fd kollega påpekade att blandningsventilen är onödig eftersom värmepumpen styr framledningstemperaturen, och den är inte ställd för en framledning på över 35 grader så blandas gör det iaf inte ändå. Därav min fundering.
Finns det blandningsventiler som själv öppnar över en viss temp? Typ då 35 grader.
Jag får så mycket olika intryck av vilket delta t som "ska" vara. De flesta pekar på 7 grader för en värmepump för att den ska vara effektiv.?
Just dimensioneringen av raddarna bör ju vara rätt men det var nog räknat på när det byggdes med en frånluftsvärmepump som gav högre framledning. Så med den framledning jag har idag räcker det inte till när det är många minusgrader. Injusteringen är säkerligen rubbad den med iochmed golvvärmen.
Tänkte mig så att om jag kan se hur jag skruvar att det är lättare att få grepp om det. Men en IR-termometer och testa sig fram alltså?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
7 grader är bra för VP och element. Lite mindre för golvvärme. Blandningsventilen ska se till att du inte får för varmt vatten på golvvärmen (max 35-40 grader) för temperaturen till elementen är högre än temperaturen till golvet. Och eftersom du har varmare temperatur på det vatten som matar elementen än det som matar golven (efter blandningsventilen) blir returen därifrån låg även om inte deltat blir 7 grader över golvvärmen. Cirkpumpen snurrar runt vattnet i golven och blandningsventilen pytsar i lite värme
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
vad jag kan se är det i och för sig inget fel : Men du har en bypass , den ska säkerställa
att varmt vatten alltid finns för golvet : är den öppen , så snurrar vattnet i pumpen runt
via den termiska regleringen . SÃ¥g att termoblocken pÃ¥ fördelaren är urkopplade , inte helt fel , ska man strypa in golvvärme sÃ¥ gÃ¥r det inget bra att ha dessa monterade  och i drift .  Ett tips kan vara , stäng bypassen , ha termoblocken borta och stryp in ett delta T
på ca 4 grader . Vad heter pumpen ,är det flera lägen ( tyckte det såg ut som grundfos )
och vilken dim har rören ut i golvet
Angående flödesindikatorer så går det göra dom rena , stäng av pump och ventilerna som sitter i ändarna på fördelarna , det går att skuva bort dom med verktyg , lite vatten kommer ut , men inga massor och spola ur dom .

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!