Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vÃ¥gar jag tabort denna radiatorn?  (läst 7890 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
vågar jag tabort denna radiatorn?
« skrivet: 20 mars 2010, 15:05:21 »
Jag lånar ett inlägg jag skrivit tidigare med uträkningar.
Men i detta ärendet så undrar jag om jag törs ta bort radiator nr 5 i köket.
Jag har tänkt flytta fönstret och då montera ett lite tätare. Frågan är
om hall radiatorn och de två i matplats-zonen i köket klarar att täckaupp för
den radiatorn man tarbort.
- en miss på bilden är att jag öppnar väggen mellan matplats och vardagsrummet.




Uträknat för vedpannan - något jag inte vill att ni ska följa så blir tveksam att publicera det.
Hela bygget här var halvtaskigt och förhastade färdiglösningar..
Citera
sov 3. 720
tätt. 330
bad. 330
hall. 552
kök. 239
matplats. 500
matplats. 500

sovrum 1. 933
sov 2. 636
vard. 400
vard. 813
vard. 625

Men när man räknade på egen hand, så som jag har läst er att jag ska räkna så blir det
sov 1. 12,25 x 50w = 612,5w (sägs att jag kunde räknat på 40w, dubbla ytterväggar) x 1,3 = 796,25w
sov 2. 10,91 x 50w =  545,5w (inklusive 1,07 ökningen) x 1,3 = 709,15w
sov 3. 9,91 x 50w = 495,5w (sägs jag kunde räknat på 40w, dubbla ytterväggar) x 1,3 = 644,15w
tvätt. 4,37 x 50w = 218,5w (inklusive 1,07 ökningen) x 1,3 = 284,05w
bad. 4,44 x 50w = 222w (inklusive 1,07x1,07 ökningen) x 1,3 = 288,6w

 Sc:,h
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: vågar jag tabort denna radiatorn?
« Svar #1 skrivet: 20 mars 2010, 19:14:32 »
Min erfarenhet är att kök brukar bli rätt varma när man är där och lagar mat ändå, men å andra sidan är det bra att ha en radiator under varje fönster för att undvika kallras.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: vågar jag tabort denna radiatorn?
« Svar #2 skrivet: 20 mars 2010, 19:24:57 »
fast med radiatorer så nära på sidorna, och med nytt tätare fönster... kan de inte bli lite balanserat ändå måntro?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: vågar jag tabort denna radiatorn?
« Svar #3 skrivet: 20 mars 2010, 23:03:52 »
Blir det ett nytt energifönster så minskar ju risken för kallras. I övrigt så tror jag du klarar värmen i köket utan radiatorn.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: vågar jag tabort denna radiatorn?
« Svar #4 skrivet: 20 mars 2010, 23:13:18 »
Har varit och pratat med både återförsäljare och en tillverkare.

En återförsäljare tyckte att det inte vore några problem att köra utan radiator tack vare bättre fönster.
Tillverkaren började yra om att isf skulle jag ha ett fönster med u-värdet pÃ¥ 0.1  (haha), fast han
påpekade att sånt hade dom ingen koll på utan en vvs'are fick räkna på det isf.

Alla jag pratade med varnade dock för att ta fönster med lägre u-värde än 1.2 för då skulle jag få
bekymmer med kondens på utsidan. Desto lägre u-värde desto mer kondens. Fast bara typ 2 veckor under
råaste höst och vår tiderna. Dock endel mer för mig som bor nära vatten medgav tillverkaren.

1.2 så läcker det lagom med värme för att hålla fönstret kondensfritt...

Alternativen vore ju
* sätta en sockel radiator under skåpet - väsande fläkt känns inte lockade dock..
* eller golvvärme - men alla säger att man vill ha kall köksdel och varm matplats isf så det blir ju tokigt då...
* eller köra på ett skåp som bara är ca 30cm djupt framför radiatorn, skåp utan baksid-skiva, så man har chans att dammsuga radiatorn ibland utan demontera hela köket..(känns som om man förlorar värdefull skåpsyta, 80x30, finns ju inget vettigt att lägga i sånna lådor)

* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: vågar jag tabort denna radiatorn?
« Svar #5 skrivet: 21 mars 2010, 01:00:54 »
Du kan lugnt ta bort den, bara du dimensionerar upp dom andra istället, men det ska du ju göra ändå, så.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: vågar jag tabort denna radiatorn?
« Svar #6 skrivet: 21 mars 2010, 17:33:05 »
Hur lätt uppstår detta med kallras... Jag kanske skulle lägga någon diskret el-golvvärme som backupp vid de tuffare dagarna. Antar att kallras uppstår allt mer desto kallare det är ute?

ogillar ju detta att det bygger upp golvet dock men...
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: vågar jag tabort denna radiatorn?
« Svar #7 skrivet: 21 mars 2010, 18:42:21 »
Ogilla elgolvvärme om du ska ha värmepump...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: vågar jag tabort denna radiatorn?
« Svar #8 skrivet: 21 mars 2010, 18:45:55 »
Finns väl ingen som helst anledning att lägga elgolvvärme, tar du bort en radiator får du ju tillochmed ett jättebra ställe att sätta en golvvärmefördelare på.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: vågar jag tabort denna radiatorn?
« Svar #9 skrivet: 21 mars 2010, 18:52:47 »
Tänkte det var enklare fast responsen blev samma överallt - nej nej att mixa vattenburet och el....

Är det en vvsare som gäller för att göra en korrekt bedömning om det nu behövs eller inte? helst hoppas jag ju på slippa något alls till dessa 8,29 kvadraten som radiatorn värmde.. Samtidigt vill jag ju inte stå och i efterhand få ångra mig att jag chansade och det visade sig bli massa problem.
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: vågar jag tabort denna radiatorn?
« Svar #10 skrivet: 21 mars 2010, 19:04:59 »
Men..

Som sagt, så länge du har ett fönster med vettigt U-värde, som inte drar, och dom andra två radiatorerna täcker upp effektbehovet, så finns det ingen anledning att ha den där radiatorn kvar. Du kommer inte få problem.

Sen var det väl jag som skrev pÃ¥ byggahus ocksÃ¥ iofs..  ::)
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: vågar jag tabort denna radiatorn?
« Svar #11 skrivet: 21 mars 2010, 19:24:24 »
Hehe, ja jag ställer mina frågor överallt. Segt att få svar under helger dock.
-Bara du som vågat säga att jag ingen radiator behöver, hade hoppats på fler röster.

Såg att det rörde sig om typ 300kr pristillägg för att få u-värdet 1.0 istället för 1.2...
Fast så blir jag ju lite fundersam över detta de sa om yttre kondensproblemet som skulle bli
allt mer förekommande desto lägre uvärde jag kör...  hum hum...
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: vågar jag tabort denna radiatorn?
« Svar #12 skrivet: 21 mars 2010, 21:50:37 »
Hehe, ja jag ställer mina frågor överallt. Segt att få svar under helger dock.
-Bara du som vågat säga att jag ingen radiator behöver, hade hoppats på fler röster.

Och en till...

Blir det ett nytt energifönster så minskar ju risken för kallras. I övrigt så tror jag du klarar värmen i köket utan radiatorn.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: vågar jag tabort denna radiatorn?
« Svar #13 skrivet: 21 mars 2010, 22:47:45 »
Ber om ursäkt  :)
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vågar jag tabort denna radiatorn?
« Svar #14 skrivet: 22 mars 2010, 09:04:21 »

Fast så blir jag ju lite fundersam över detta de sa om yttre kondensproblemet som skulle bli
allt mer förekommande desto lägre uvärde jag kör...  hum hum...

Varför skulle det vara ett problem med kondens på utsidan?
Skadas nånting eller är det bara för att man inte ser ut ordentligt.
Jag har då aldrig betraktat kondensen på mina fönster som ett problem, den brukar bara vara där på natten och morgonen under en begränsad del av året.

 
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!