Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: framledningstemp ligger ca 4 grader under beräknad framledningstemp  (läst 2649 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Jag har med gott resultat blockerat min elpatron. Just nu håller inomhustemperaturen sig på stadiga 20 grader trots relativt kallt ute (-5 grader). Jag har dock noterat att beräknad framledningstemperatur föreslås ligga på 33 grader medans den faktiska framledningstempen ligger på 29 grader. Jag antar målet för pumpen är att få upp tempen till den beräknade framledningstemperaturen?

Först tänkte jag att 29 grader är vad kompressorn klarar max med den utetemp som nu är, men samtidigt går kompressorn bara på runt 70hz så det känns inte som den riktigt försöker med full kraft.

Nån som kan förklara detta fenomen?

Vol

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
Det visas ju både kompressorhastighet samt max kompressorhastighet, vad står det där?
För att köra fullt blås med 120 i frekvens så krävs väl ett luftflöde på minst 230-250, jag har luftflöde på 170-180 för mina 135kvm och då kommer jag upp i mellan 70-80 i kompressorfrekvens, upp till 90 när jag eldat mycket och frånluften är varmare än vanligt.
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

Utloggad igge4

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Styra eller styras...
Det är detta jag också brottats med. För låg framledningstemperatur = sjunkande gradminuter.
Precis som du påpekar så har även jag försökt trigga kompressorn att öka takten lite genom att testa olika inställningar. Desvärre utan större framgång (Nibe har gjort det omöjligt stt styra själv). Det som faktiskt har gett lite resultat är att jag bytte till innegivare. Då fattade pumpen att den låg efter. Sjunkande GM ger den blanka f.n i.

I övrigt är det som får upp frekvensen endast högre fläkthastighet samt högre frånluftstemperatur. Det är dessa kopplingar som jag har kunna se. Högre fläkthastighet kanske man inte vill dra på när det är kallt ute (brrr obehagligt dragigt). Och högre frånluftstemperatur är ju liksom resultatet av högre frekvens och högre inomhustemperatur så det är ju svårt att skapa om man inte eldar i kaminen såklart.

Jag är rädd att du inte får tillräckligt med effekt utan elpatron. Det är iaf min erfarenhet. Du har ju gissar jag även låg returtemperatur, en diff på ca 3 grader? Plattan är alltså kall och behöver värmas upp för att framledningstemperaturen ska öka. Framledningstemperaturen skapas genom värmeväxling där returtemperaturen tas in och framledningstemperaturen kommer ut (är jag begriplig?)
Enplansvilla, 158 kvm.
Nibe F750 frånluftsvärmepump. Vattenburen golvvärme.
Förbrukning år 2013 (vv & värme): 9200 kwh (måste ner!).
2014: 7500 kWh
Måltemperatur inomhus 22°C.
Inställning: kurva 5 (-1),
fläkthastighet 59% sommartid, 50% vintertid

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det visas ju både kompressorhastighet samt max kompressorhastighet, vad står det där?
För att köra fullt blås med 120 i frekvens så krävs väl ett luftflöde på minst 230-250, jag har luftflöde på 170-180 för mina 135kvm och då kommer jag upp i mellan 70-80 i kompressorfrekvens, upp till 90 när jag eldat mycket och frånluften är varmare än vanligt.

Dom är alltid samma, om du tänker på tillåten samt faktisk frekvens. Provade nu att sätta fläkt hastigheten på 80% vilket fick luftflödet att sticka upp en bra bit över 200. Kompressorn jobbade fortfarande på 81hz och tillåten var samma.

Vol

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
Gör en omstart av pumpen efter ändringen, vid omstart så står tillåten alltid på 120 i frekvens innan det kört första vändan med avfrostning osv så får du se vad den ställer sig på, annars så kommer den nog justera upp sig själv med om du ger den nån cykel.
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!