hej...
joo gör en tavla där folk får skriva om bra installatörer/försäljare i stället
då hittar man dom lättare,och slipper dom dåliga som automatiskt inte kommer med..
Å andra sidan finns det små installatörer som gör ett jättebra jobb som kanske inte skulle komma med för dom gör bara en installation per månad.
Jämför en tänkt "Bra installatör" lista med "Omröstning vad har du för värmepump i pannrummet"
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,62.0.html. Hur representativ är den för verkligheten? Den speglar inte marknaden totalt utan möjligen forumets medlemmar.
Precis samma skulle det vara med "Vita Listan".
Är du inte med på listan har du med automatik inte gjort ett bra jobb.
Vem avgör vad dom är ett bra jobb? I många fall är det kanske inte ens den som får berömmet som har förtjänat det (och omvänt).
I Stockholmstrakten finns rätt många som säljer värmepumpar som "totalentreprenad" (gillar inte ordet). Få av dom firmorna har egna borrare, dom kanske inte ens har en egen rörpulare/elektriker utan i sin tur lejer in underentreprenörer för att göra jobbet. I ena fallet får kunde Rörgängaren AB som installerar, den andra kunde får AB Krök och Böj. Ingen av kunderna vet vem som installerar och ska väl inte heller bry sig.
Men vem ska dom betygsätta? Dom som faktiskt gjorde jobbet eller han som sålde prylarna med installation.
Sen kommer ju frågan om vem som har gjort fel. "Jag fick inte besparingen som du lovade". Varför blev det så? Jag tror många underskattar sina värmekostnader rent generellt. Eller av okunskap ger installatören fel eller missvisande uppgifter vilket gör att beräkningarna visar fel.
Sen är det säkerligen så att installatören när han räknar vet att flera konkurenter räknar och att han då "medvetet" väljer en klenare lösning för att få affären. Här har konkurensen blivit felaktig tycker jag. Istället för att minska marginalen på jobbet behåller man marginalen men säljer en klenare och därmed billigare produkt.
Om då både kundens underskattning och leverantörens gnidighet sammanfaller blir det helt fel. Men vems är felet? Kunden skyller på installatören och installatören skyller på kunden. Jag skulle nog hålla på att det är installatörens fel, han borde väl förstått att 250m2 villan inte kan klara sig på 10MWh i uppvärmning. Men om han ställde frågan: "Har du bara 10MWh i uppvärmningskostndad" och kunden svarar "JA" vems är felet då? Och hur bevisar man det?
Min ståndpunkt är iaf: Kan man inte komma överens med installatören så får man väl stämma honom i domstol eller gå till Sveps skiljenämnd eller nåt.
Blev mycket längre än vad jag tänkt men kunde inte låta bli (fick ju inte skriva något igår)
/Johan