Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Installation av Design 11000-PTK  (läst 36578 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Krixtofer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
    • Kaixen.se/blogg
SV: Installation av Design 11000-PTK
« Svar #15 skrivet: 08 oktober 2008, 13:37:38 »
Jag hade tänkt att dra kondensvattnet från innedelen direkt till stupröret....

Bör jag isolera runt det röret för att minimera frysrisken (typ rörskål)? eller behövs inte det?

/Krille

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation av Design 11000-PTK
« Svar #16 skrivet: 08 oktober 2008, 14:18:22 »
Jag hade tänkt att dra kondensvattnet från innedelen direkt till stupröret....

Bör jag isolera runt det röret för att minimera frysrisken (typ rörskål)? eller behövs inte det?

/Krille
Du behöver inte isolera slangen från innerdelen. Ifall det är frysrisk ute så är det billigare att öppna ett fönster än att sätta värmepumpen i kylläge.
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad Krixtofer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
    • Kaixen.se/blogg
SV: Installation av Design 11000-PTK
« Svar #17 skrivet: 08 oktober 2008, 18:16:12 »
Hehe.

Känner mig ganska korkad...... :-[

/Krille

Utloggad vanders

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Installation av Design 11000-PTK
« Svar #18 skrivet: 20 oktober 2008, 13:30:12 »
Till Sebbe!    Du har skrivit precis vad jag tänkt. Det stÃ¥r ju klart och tydligt i manualen att
pumpen klarar ned till -15 när den har PTK och utan PTK -7.

Utloggad liquidoza

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SKITKALLT STÄLLE!
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Installation av Design 11000-PTK
« Svar #19 skrivet: 09 januari 2009, 23:13:46 »
Bra jobbat.
Jag har ocksÃ¥ vart och handlat, min pump #2. Tyckte den första fungerar sÃ¥ bra att jag kompletterar  med en pump pÃ¥ 2: vÃ¥ning.
Inom några veckor skall den nya monteras.

Ja de pumparna lär visst ev kunna klara sig ned till 7 minusgrader i bästa fall enligt maualen, sen får du väl stänga av dem om de inte skall frysa igen. ;)
http://fasongrafik.se/appliance/Bruksanv%20AAC1100A-PTC_.pdf

Mvh Raffen.

har kört mina ner i -19 funkar finfint och ingen is alls...

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation av Design 11000-PTK
« Svar #20 skrivet: 09 januari 2009, 23:27:45 »
Bra jobbat.
Jag har ocksÃ¥ vart och handlat, min pump #2. Tyckte den första fungerar sÃ¥ bra att jag kompletterar  med en pump pÃ¥ 2: vÃ¥ning.
Inom några veckor skall den nya monteras.

Ja de pumparna lär visst ev kunna klara sig ned till 7 minusgrader i bästa fall enligt maualen, sen får du väl stänga av dem om de inte skall frysa igen. ;)
http://fasongrafik.se/appliance/Bruksanv%20AAC1100A-PTC_.pdf

Mvh Raffen.

har kört mina ner i -19 funkar finfint och ingen is alls...

 har du ingen is alls...
 sÃ¥ är nog pumpen hel kass
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad liquidoza

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SKITKALLT STÄLLE!
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Installation av Design 11000-PTK
« Svar #21 skrivet: 10 januari 2009, 00:52:52 »
Bra jobbat.
Jag har ocksÃ¥ vart och handlat, min pump #2. Tyckte den första fungerar sÃ¥ bra att jag kompletterar  med en pump pÃ¥ 2: vÃ¥ning.
Inom några veckor skall den nya monteras.

Ja de pumparna lär visst ev kunna klara sig ned till 7 minusgrader i bästa fall enligt maualen, sen får du väl stänga av dem om de inte skall frysa igen. ;)
http://fasongrafik.se/appliance/Bruksanv%20AAC1100A-PTC_.pdf

Mvh Raffen.

har kört mina ner i -19 funkar finfint och ingen is alls...

 har du ingen is alls...
 sÃ¥ är nog pumpen hel kass
 kjell  *vinkar*

Dom värmer fint...trion har en YTTERST liten (försumbar)beläggning under 1 mm när det har varit som mest...när den avfrostar rinner det kanske nån deciliter inte mer..blir mest lite ånga...och det är vid minus 19 som är den lägsta temp jag har råkat ut för vid pumpdrift under senaste två vintrarna.

jag har placerat dom alla under skyddande snedtak som sitter cirka en halv meter ovan pumpen. huset dom sitter på ligger högt och har nästan alltid relativt låg luftfuktighet under vintertid, plus en nästan permanent bris.
« Senast ändrad: 10 januari 2009, 01:30:33 av liquidoza »

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation av Design 11000-PTK
« Svar #22 skrivet: 10 januari 2009, 13:24:26 »
Jag blev positivt överaskad över hur pass bra min pump går för 3500kr
Vid 14minus höll den utan problem 18gr som jag vill ha i ett garage på 25 kvadrat med o isolerat betong golv och 70mm i väggar och tak.
Den hade klarat att värma mer än till 18grader för den gick inte hela tiden när det var 14 minus.
Avisningen har funkat hur bra som helst även utan värme kablen för den valde jag att inte ansluta utan testa utan först.

Göran
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad liquidoza

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SKITKALLT STÄLLE!
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Installation av Design 11000-PTK
« Svar #23 skrivet: 10 januari 2009, 19:17:07 »
Jag blev positivt överaskad över hur pass bra min pump går för 3500kr
Vid 14minus höll den utan problem 18gr som jag vill ha i ett garage på 25 kvadrat med o isolerat betong golv och 70mm i väggar och tak.
Den hade klarat att värma mer än till 18grader för den gick inte hela tiden när det var 14 minus.
Avisningen har funkat hur bra som helst även utan värme kablen för den valde jag att inte ansluta utan testa utan först.

Göran
hehehe...Toppen!  Jag köpte 3 för 9000:- inkl moms, fan bästa köp jag gjort tror jag.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Installation av Design 11000-PTK
« Svar #24 skrivet: 10 januari 2009, 19:36:18 »
Hej Liquidoza!  Man skulle ju nästan kunna tro att du lever pÃ¥ att sälja de här skräppumparna sÃ¥ mkt reklam som du gör för dem. Sc:,h Men som jag skrev i ett tidigare inlägg i den här trÃ¥den, att sÃ¥ länge folk inte känner till att det finns nÃ¥got bättre sÃ¥ accepterar man ju ofta den pump man har eller kan t.om tycka att den är helt ok alltsÃ¥. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad liquidoza

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SKITKALLT STÄLLE!
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Installation av Design 11000-PTK
« Svar #25 skrivet: 10 januari 2009, 21:01:56 »
Hej Liquidoza!  Man skulle ju nästan kunna tro att du lever pÃ¥ att sälja de här skräppumparna sÃ¥ mkt reklam som du gör för dem. Sc:,h Men som jag skrev i ett tidigare inlägg i den här trÃ¥den, att sÃ¥ länge folk inte känner till att det finns nÃ¥got bättre sÃ¥ accepterar man ju ofta den pump man har eller kan t.om tycka att den är helt ok alltsÃ¥. :)

Mvh Raffen.

Den enda som är LURAD är du! mista raffen. som predikar för sk. finpumpar...
jag tar vilken dag som helst en BUNT billiga pumpar  (sk skräppumpar enl dig)

Det ger en bättre AVKASTNING hur du än vrider och vänder på det... LOL. haha.

Är du bitter för att du slösat bort ONÖDIGA pengar på ICKE prisvärda pumpar??
sk BANG-FOR-THE-BUCK!!!

Hahhahahahahah...... studs :D ;D


LL branchen är idag fylld av sk "HÄSTSKOJARE"  typ KIRBY damsugare BS!!!
hoho....priserna droppar strax även på sk "finpumpar"..
« Senast ändrad: 10 januari 2009, 21:09:08 av liquidoza »

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation av Design 11000-PTK
« Svar #26 skrivet: 10 januari 2009, 21:20:09 »
Självklart får man ingen pump av super kvalite så billigt men man får en maskin som passar bra i garage eller liknande utrymme med kort pay-off.

Pumpen sattes upp i slutet av november och med min förbrukning i garaget får jag payoff i mars månad sen är det bara en spar gris.

Raffen vad är bättre att ha i ett garage än en skräppump som jag har med så kort payoff? Sc:,h

I bostads delen har jag en E12DKE en CE9GKE och en GESTNER AIR som är antik.

I bostads delen skulle jag inte vilja ha en on-off pump som det rör sig om men i utrymmen som man kan leva med den något ojämna värme som on-off ger är den ett vettigt allternativ tycker jag.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad liquidoza

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SKITKALLT STÄLLE!
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Installation av Design 11000-PTK
« Svar #27 skrivet: 10 januari 2009, 22:06:04 »
Självklart får man ingen pump av super kvalite så billigt men man får en maskin som passar bra i garage eller liknande utrymme med kort pay-off.

Pumpen sattes upp i slutet av november och med min förbrukning i garaget får jag payoff i mars månad sen är det bara en spar gris.

Raffen vad är bättre att ha i ett garage än en skräppump som jag har med så kort payoff? Sc:,h

I bostads delen har jag en E12DKE en CE9GKE och en GESTNER AIR som är antik.

I bostads delen skulle jag inte vilja ha en on-off pump som det rör sig om men i utrymmen som man kan leva med den något ojämna värme som on-off ger är den ett vettigt allternativ tycker jag.
japp! pay-off är det som räknas!  om man vill ha jämnare värma , ja dÃ¥ kan man skaffa inverter...NOT!..med en bunt on-off fÃ¥r man ännu mera jämn värme !  fan! Man fÃ¥r tre on-off för priset av 1 inverter....VAD TROR NI GER JÄMNARE VÄRME!??????

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation av Design 11000-PTK
« Svar #28 skrivet: 10 januari 2009, 22:10:08 »
Bra jobbat.
Jag har ocksÃ¥ vart och handlat, min pump #2. Tyckte den första fungerar sÃ¥ bra att jag kompletterar  med en pump pÃ¥ 2: vÃ¥ning.
Inom några veckor skall den nya monteras.

Ja de pumparna lär visst ev kunna klara sig ned till 7 minusgrader i bästa fall enligt maualen, sen får du väl stänga av dem om de inte skall frysa igen. ;)
http://fasongrafik.se/appliance/Bruksanv%20AAC1100A-PTC_.pdf

Mvh Raffen.

har kört mina ner i -19 funkar finfint och ingen is alls...

 har du ingen is alls...
 sÃ¥ är nog pumpen hel kass
 kjell  *vinkar*

Dom värmer fint...trion har en YTTERST liten (försumbar)beläggning under 1 mm när det har varit som mest...när den avfrostar rinner det kanske nån deciliter inte mer..blir mest lite ånga...och det är vid minus 19 som är den lägsta temp jag har råkat ut för vid pumpdrift under senaste två vintrarna.

jag har placerat dom alla under skyddande snedtak som sitter cirka en halv meter ovan pumpen. huset dom sitter på ligger högt och har nästan alltid relativt låg luftfuktighet under vintertid, plus en nästan permanent bris.



 men har du ingen is under pumpen
 sÃ¥ funkar den dÃ¥ligt
 pumpen tar ju energin ur luften
 som innehÃ¥ller vatten
 man brukar se under pumparna
 vilken som har högst is berg
 och den pumpen
 har tagit MEST energi ur luften.


 en bild som det syns att en pump
 har gett energi

kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
SV: Installation av Design 11000-PTK
« Svar #29 skrivet: 10 januari 2009, 22:20:28 »
Hej Liquidoza!  Man skulle ju nästan kunna tro att du lever pÃ¥ att sälja de här skräppumparna sÃ¥ mkt reklam som du gör för dem. Sc:,h Men som jag skrev i ett tidigare inlägg i den här trÃ¥den, att sÃ¥ länge folk inte känner till att det finns nÃ¥got bättre sÃ¥ accepterar man ju ofta den pump man har eller kan t.om tycka att den är helt ok alltsÃ¥. :)

Mvh Raffen.

Den enda som är LURAD är du! mista raffen. som predikar för sk. finpumpar...
jag tar vilken dag som helst en BUNT billiga pumpar  (sk skräppumpar enl dig)

Det ger en bättre AVKASTNING hur du än vrider och vänder på det... LOL. haha.

Är du bitter för att du slösat bort ONÖDIGA pengar på ICKE prisvärda pumpar??
sk BANG-FOR-THE-BUCK!!!

Hahhahahahahah...... studs :D ;D


LL branchen är idag fylld av sk "HÄSTSKOJARE"  typ KIRBY damsugare BS!!!
hoho....priserna droppar strax även på sk "finpumpar"..


Detta känns igen från en tidigare DoctorLiquid eller vad han kallade sig.
Konstigt nog så hade han också 3 st pumpar och körde med samma språk som du gör.
Tillfällighet?

/Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!