Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NybörjarfrÃ¥ga: Hur koppla IVT Optima 500 med CL300 för fast temperatur?  (läst 5587 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ã…led

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…led Sverige
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har nog drabbats av loggningsmani....
    • Loggerdatorns bilder frÃ¥n Loggersoft
En nybörjare behöver hjälp!

Vi har kopplat en IVT Optima 500 med CL300 från -03 mot en solslinga i vår tekniktank och vill köra denna så att den alltid kör upp "sin del" av tanken till t.ex. 45 grader (fast kondensering?).
Vi vet att detta inte är bästa sättet men vill ändå ha det så.

När jag läser manualen blir jag förvirrad (gick ej att bifoga 466kb, max är visst 400, finns på http://www.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_Optima_sv_8.3_290516.pdf )

På sidan 29 under rubriken "Tre olika driftfall" står det:
"Det tredje alternativet är fast temperatur. I detta alternativ ansluts ingen ute eller
rumsgivare. Istället bygger principen på att den inbyggda returgivaren styr värmepumpens till och
frånslag till en fast temperatur. I samtliga driftfall ställs temperaturen in med ratten i kontrollpanelen."

Ska cirkpumpen för slingan verkligen gå hela tiden och köra ut varmt vatten till VP så att den kan mäta med returgivaren?

Kan även läsa i manualen att man kan ansluta en varmvattengivare GT3. Borde inte denna starta och stanna pumpen om den monteras i ett dykrör i tanken?

Har även sett att det finns en anslutning "extern" men dÃ¥ mÃ¥ste man väl ha en termostat  i ett dykrör som startar VP?

Har även sett på sidan 24 att man kan ha utegivare + varmvattengivare och ställa omkopplare sommar/vinter "på". Funkar detta då ner till minus 10 grader utomhus?

Det borde väl finnas någon på detta forum som fixat detta på bästa sätt tidigare och förhoppningsvis kan hjälpa en novis.

Vi är tacksamma för all hjälp vi kan få.
Enplanshus 108 kvm på krypgrund. Golvbjälklag lättbetong (Siporex) 200mm, ytterväggar lättbetong (Siporex) 250mm.
Har slängt ut oljepannan med elkasett. Installerat Dalatanken 750-4 med elpatron och en IVT Optima 500 luft/vatten från 2003. Byggde på med en romotop Sorbas vattenmantlad kamin januari 2011. På sikt ska det eventuellt upp vaccuumsolfångare.
http://zigzag.endofinternet.net

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
hej Fast kondensering bygger på att mäta tempen på returgivaren och därmed måste pumpen gå hela tiden.
Du kan förstås laborera själv genom att försöka apllicera den mot tanken eller som du säger i ett dykrör. det kanske fungerar. det du vinner då att cirkpumpen kan gå intermittent. men använd returgivaren och placera den på olika ställen.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Ã…led

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…led Sverige
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har nog drabbats av loggningsmani....
    • Loggerdatorns bilder frÃ¥n Loggersoft
Jag är ute efter en lösning som startar värmepumpen samt cirkulationspumpen när temperaturen i den nedre delen av acktanken sjunkit under t.ex. 40 grader och stoppar när temperaturen är uppe i t.ex. 45 grader.
Det måste väl gå att få till med varmvattengivaren GT3?

Finns det någon utförligare beskrivning än manualen som man kan ladda ner från IVT?
 :,v(
Eller finns det någon här på forumet som har ett bra förslag?
Enplanshus 108 kvm på krypgrund. Golvbjälklag lättbetong (Siporex) 200mm, ytterväggar lättbetong (Siporex) 250mm.
Har slängt ut oljepannan med elkasett. Installerat Dalatanken 750-4 med elpatron och en IVT Optima 500 luft/vatten från 2003. Byggde på med en romotop Sorbas vattenmantlad kamin januari 2011. På sikt ska det eventuellt upp vaccuumsolfångare.
http://zigzag.endofinternet.net

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
Hej
jag förstog vad du var ute efter och sa följande.
Placera returgivaren i nedre delen av tanken i stället för på returen. Och kör cirk pumpen intermittent.
det bör fungera .

///Anders A
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
!!  studs Finns en risk med att flytta returgivaren till tanken och det är att värmepumpen och givaren inte är pÃ¥ samma slinga sÃ¥ att säga.
Risken är om solslingan inte hinner avge all värme från värmepumpen och att vattnet där givaren sitter i tanken inte kommit upp till bryttemperaturen. Då kan kompressorn stanna pga högtryckspressostaten löser!

Sen finns ju risken för frysning om cirkpumpen stÃ¥r stilla pÃ¥ vintern.  huvuddunk

Är det så stort bekymmer att inte få skiktning i den nedre delen av tanken?
Utan bara köra med fast kondensering och lÃ¥ta cirkpumpen gÃ¥?  ???
Det går ju att ställa hysteresen högt så att den inte går så ofta utan mest värmer den övre delen av tanken.
 
// Lelle
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
!!  studs Finns en risk med att flytta returgivaren till tanken och det är att värmepumpen och givaren inte är pÃ¥ samma slinga sÃ¥ att säga.
Risken är om solslingan inte hinner avge all värme från värmepumpen och att vattnet där givaren sitter i tanken inte kommit upp till bryttemperaturen. Då kan kompressorn stanna pga högtryckspressostaten löser!

Sen finns ju risken för frysning om cirkpumpen stÃ¥r stilla pÃ¥ vintern.  huvuddunk

Är det så stort bekymmer att inte få skiktning i den nedre delen av tanken?
Utan bara köra med fast kondensering och lÃ¥ta cirkpumpen gÃ¥?  ???
Det går ju att ställa hysteresen högt så att den inte går så ofta utan mest värmer den övre delen av tanken.
 
// Lelle

Nja det beror nog på hur returen är kopplad och var på tanken man placerar givaren. Gör man det med omrsorg så är farhågan att HP skulle lösa nog mycket liten.
Skulle dessutom solen värma så står vp längre.
///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad emwgrni

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 278
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Atlas1302ELC
Hej,

Borde kunna använda en separat termostat med hysteres, Danfoss har sådana.
Ansluts på ingången på CL300, se sidan 28 i manualen.
Använder en själv VT10 enl Nibes förslag på termostatstyrning till F2025

Länk danfoss http://se.varme.danfoss.com/PresentationFiles/3868_KPtermostat.pdf

mvh emwgrni
Värmer 190m2 golvyta 1 1/2planshus, i Halland.
Baxi Solo Innova 50kW mot 5,2m3 tank(ar) i uthus
Hembyggd kulvert till boningshus.
Kulvert till Verkstad/Frd, ca 90m2 som värms till 12Grader
Lesol 22,5m2 solfångare.
Sunlogger 2020
Hemsida till loggern http://www.e-logger.se/pub?W99BBR73&p=1
Solceller 51st 250W Monokristalina från Renesola, omriktare KostalPiko12

Utloggad Ã…led

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…led Sverige
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har nog drabbats av loggningsmani....
    • Loggerdatorns bilder frÃ¥n Loggersoft
Nu är den inkopplad med returgivaren i ett dykrör på tanken sedan igår förmiddag och mycket riktigt har jag fått HP att lösa ut några gånger.

Håller på att labba lite med inställningarna.

Till att börja med hade jag styrlÃ¥dan pÃ¥ 1,5 (c:a 40 grader) och fick dÃ¥ ett delta T i solslingan pÃ¥ uppemot 14-15 grader men det är nere pÃ¥ mellan 9-12 nu sedan jag ökat flödet pÃ¥ cirkpumpen (läge 3) och dÃ¥ fick jag inget HP-larm. Detta betyder väl att kamflänsslingan är riktigt effektiv?  :)

Har upptäckt att nu återkommer HP-larmet när jag sätter styrlådan på ungefär 5 vilket ska motsvara cirka 44 grader vilket jag gjorde nu på morgonen. Men jag körde ett halvt dygn utan problem med tempratten på 3,5 vilket borde vara cirka 42,5 grader.
Tror att jag ställer ner den till lite drygt 3 igen när jag kommer hem från jobbet så att den får gå på detta några dygn och se om HP-larmet uteblir. Kan inte säga ännu vilken temp jag får i tanktoppen ännu eftersom jag kört på elpatron tidigare och tanken inte hunnit acklimatisera sig till VP-drift.

Förutsatt att ovanstående fungerar är det bara intermittent körning av cirkpumpen kvar att lösa för att slippa värma ute på gatan, samt att skiktningen blir rubbad när kompressorn står still. Jag har fyllt slingan med en Propylenglykolblandning på cirka 40% så att det inte ska vara någon frysrisk.

Funderar på att koppla fasen till cirkpumpen på en av faserna till kompressorn så att de startar samtidigt.
Är det någon som har några synpunkter på detta?

// Jerry
Enplanshus 108 kvm på krypgrund. Golvbjälklag lättbetong (Siporex) 200mm, ytterväggar lättbetong (Siporex) 250mm.
Har slängt ut oljepannan med elkasett. Installerat Dalatanken 750-4 med elpatron och en IVT Optima 500 luft/vatten från 2003. Byggde på med en romotop Sorbas vattenmantlad kamin januari 2011. På sikt ska det eventuellt upp vaccuumsolfångare.
http://zigzag.endofinternet.net

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
Om du gör så med cirkpumpen säkra då av den till kanske 6 amp.

//AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Funderar på att koppla fasen till cirkpumpen på en av faserna till kompressorn så att de startar samtidigt.
Är det någon som har några synpunkter på detta?

Finns det inte en ledig kontakt pÃ¥ kontaktorn som du kan använda? Jag kar kopplat 13-14 pÃ¥ kompressorns resp. elpatronens kontaktorer parallellt. Detta är kopplat efter styrkortets ordinarie utgÃ¥ng för cirkpump.  Cirkpumpen startar om elpatron eller kompressor startar.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Ã…led

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…led Sverige
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har nog drabbats av loggningsmani....
    • Loggerdatorns bilder frÃ¥n Loggersoft
I går hade vi äntligen en liten stund utan regn och då passade jag på att koppla fasen till cirkpumpen över den lediga "Normally Open" på kontaktorn. Funkar perfekt!
Nu ska jag bara leta upp en lämplig inte allt för dyr termostat med probe för dykrör och ställbar hysteres så att jag kan flytta tillbaks returgivaren till VP.
Det funkar bra nu om jag inte ställer tempratten på mer än 4,5 för att slippa larm för HP.
Tack för all hjälp!
Enplanshus 108 kvm på krypgrund. Golvbjälklag lättbetong (Siporex) 200mm, ytterväggar lättbetong (Siporex) 250mm.
Har slängt ut oljepannan med elkasett. Installerat Dalatanken 750-4 med elpatron och en IVT Optima 500 luft/vatten från 2003. Byggde på med en romotop Sorbas vattenmantlad kamin januari 2011. På sikt ska det eventuellt upp vaccuumsolfångare.
http://zigzag.endofinternet.net

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!