Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionera värmepump?  (läst 9763 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensionera värmepump?
« Svar #30 skrivet: 10 januari 2016, 18:34:33 »
En luft/vatten-inverter sparar mer pengar av 2 anledningar.
Man kan dimensionera den att klara kallare utetemperatur utan tillskott än en on/off värmepump.
När den värmer huset så är framledningstemp lika som börvärdet på en inverter.
En on/off värmer till en högre temp än börvärdet och vilar när framledningstemperaturen är under börvärdet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Dimensionera värmepump?
« Svar #31 skrivet: 10 januari 2016, 19:33:36 »
Men det förutsätter att den håller lika länge som en on/off. Om den har kortare livslängd så äter det upp hela eller delar av vinsten.
Dessutom, när det är kallt gÃ¥r min on/off dygnet runt, utan avbrott, och utan att fÃ¥ upp temperaturen sÃ¥ den nÃ¥r det för höga börvärdet, sÃ¥ det blir ju nästan som en inverter.  ;)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Dimensionera värmepump?
« Svar #32 skrivet: 10 januari 2016, 21:02:45 »
1500 kr för en beräkning som missar med 100 watt tycker jag är ett fynd pris men om den hamnar helt fel så ställer den ju till med mera än den tillför.

En villagare respektive bygherre skulle väl knappast vilja betala mer antar jag. Om du har ett bra beräkningsprogram går det ju ganska fort att få fram en beräkning .... om man har ritningarna på huset, U-värden osv.

Men "rätt eller fel" definieras ju t.ex. av standarden.

Man skriver ju exempelvis i avtalet "Beräkning av det dimensioerande värmebeovet utfört enligt EN 12831" eller något sådant. Precis som du kan tänka dig kan det ibland bli någon diskussion om hur man kommer fram till siffrorna osv....

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Dimensionera värmepump?
« Svar #33 skrivet: 10 januari 2016, 21:10:12 »
Innan man köper ett dataprogram måste man förstås undersöka om det "räknar rätt" dvs. kolla hur programet räknar och om man får fram rimliga värden/ siffror.

Jag har en fång upplevt att en utvecklare tyckte att programmet räknar enl. standarden osv. osv. ... men siffrorna som man fick fram var ändå inte rimliga och då kan man inte använda programmet ....

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Dimensionera värmepump?
« Svar #34 skrivet: 11 januari 2016, 07:41:33 »
En villagare respektive bygherre skulle väl knappast vilja betala mer antar jag. Om du har ett bra beräkningsprogram går det ju ganska fort att få fram en beräkning .... om man har ritningarna på huset, U-värden osv.

Men "rätt eller fel" definieras ju t.ex. av standarden.

Man skriver ju exempelvis i avtalet "Beräkning av det dimensioerande värmebeovet utfört enligt EN 12831" eller något sådant. Precis som du kan tänka dig kan det ibland bli någon diskussion om hur man kommer fram till siffrorna osv....
I många villor saknas ju ritningar helt och de som finns är ju felaktiga pga ombyggnationer och de flesta privat personer kan inga normer dom vill helt enkelt veta vilken effekt huset behöver för att hålla 21 grader inne när det är -20 ute.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dimensionera värmepump?
« Svar #35 skrivet: 11 januari 2016, 09:36:36 »
Har man hyfsad koll på hur huset är konstruerat kan man göra en tillräckligt bra beräkning själv.
http://www.energiberakning.se/ klicka på U-värde.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Christian F

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera värmepump?
« Svar #36 skrivet: 12 januari 2016, 13:13:07 »
Ja då blev valet i alla fall en Mitsubishi Ecodan W112 till slut. Jag ber att få tacka för alla kloka inspel och tips, mycket värdefullt att ha personer som er att fråga om saker när man inte kan ett skit själv.

Sköt om er så kanske jag dyker upp med fler frågor när pumpen strular eller så :)

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Dimensionera värmepump?
« Svar #37 skrivet: 12 januari 2016, 20:33:01 »
Har man hyfsad koll på hur huset är konstruerat kan man göra en tillräckligt bra beräkning själv.
http://www.energiberakning.se/ klicka på U-värde.

Man kan ju göra en beräkning i Exel också. Då kan man t.ex. räkna med ett schablonvärme för infiltationen.

Vanligtvis tar man inte hänsyn till personvärme etc. när man räknar ut det dimensionerande värmebehovet.
Men det kan finnas olika metoder. Passivhusinstitutet t.ex. räknar även in personvärme och andra inre laster.


Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Dimensionera värmepump?
« Svar #38 skrivet: 12 januari 2016, 22:15:22 »
I många villor saknas ju ritningar helt och de som finns är ju felaktiga pga ombyggnationer och de flesta privat personer kan inga normer dom vill helt enkelt veta vilken effekt huset behöver för att hålla 21 grader inne när det är -20 ute.

Man behöver ju inte kunna normer ;-) ... man behöver i princip bara lita pÃ¥ nÃ¥gon som kan dessa beräkningar och göra som den säger  tummenupp  ;)

I större projekt har man ju beräkningsprogram t.ex. denna här

http://www.cats-software.com/#/Products


Utloggad ingridSkåne

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera värmepump?
« Svar #39 skrivet: 04 februari 2016, 23:42:22 »
Helt ny här men har fått lära mig en enkel tumregel ang. dimensionen på pump.Boyta i kvm * 55 /1000-För min del tex ca 120 kvm * 55 /1000= 6.6 kw vet inte hur hundra det stämmer ..........

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!