Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering  (läst 3968 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt

  • Gäst
Bernt
Dimensionering
« skrivet: 29 mars 2004, 17:46:09 »
 ???
Jag tänkte borra nu i vår och funderar på dimensionering. Har läst här nu att fler rekommenderar att sikta på mer än 90%s täckning , därför funderar jag på att åtminstone safta i med ett 160m hål och kanske en Nibe 7KW pump istället för 5Kw.
Jag har en värmeförbrukning på mellan 20-22 MWh som med växande barn kanske kommer att öka till 27-28MWh och bor här i mälardalen.

Hur mycket förlorar man på att överdimensionera lite, det borde väl åtminstone var bättre än underdimensionera?

Vad kan man uppskatta extra kostnader till för ventiler och rör för en installation utöver panna och borra? Jag har räknat preliminärt pÃ¥ ca 5000:- (ca 10 ventiler + 20 klämringskopplingar). Men hur man än räknar sÃ¥ verkar jag tjäna nÃ¥gra kronor pÃ¥ att göra det själv  :)


Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Dimensionering
« Svar #1 skrivet: 29 mars 2004, 22:00:27 »
Bernt
Lite mer prylar behöver du bla ett expansionskärl, till varma sidan. farsgubbens, gick på drygt 6´har jag för mig.
Pumppriser. några tusen extra, kolla på tex Nibe´s hemsida, dom anger priser (obs går köpa lite billigare).
En borra säg 20 meter extra, kanske 200:-/lm.
Det är väl använda pengar nu med högt elpris och låg ränta och elen stiger nog i takt med den avveckling av kärmkraft som politikerna prater om.
Hur nya radiatorer har du? om ´dom är moderna håller dom lite vatten, då skulle det va bra med en acktank (150l räcker) kopplad på stigen från vp, ner i botten på acktanken och vidare ut på värmesystemet.
Det ger mycket mindre start och stopp.
Lycka till
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:Dimensionering
« Svar #2 skrivet: 30 mars 2004, 00:08:19 »
Kolla priserna på värmepumpar hos värmepump.biz (annonsör) där kan du spara flera tusen. I övrigt håller jag med bertil. Det där med acktank som första radiator tycker jag dock bara att du skall unna dig om du har gott om plats för den, och om pengarna som den kostar inte spelar så stor roll för dig/er.

Läs mer om hur jag löst problemet med många start/stopp av min värmepump under tråden Trimmar på, ny teori.

Angående installationen så sparar du självklart pengar om du gör det själv, se bara till att du vet vad du gör, annars kan det stå dig dyrt...

Har du tex. "våtrumsstatus" + avlopp i anslutning till VP:n så behöver inte en läckande koppling vara någon katastrof.

Det viktigaste med hela installationen är dock förmodligen att du har en back/säkerhetsventil på inkommande kallvatten till beredaren - och att den är rätt monterad!

Blandningsventil skall oxå finnas enligt reglementet, nyttan av det i en värmepumpsanläggning tvistar dock de lärde om.

Bernt

  • Gäst
Bernt
Re:Dimensionering
« Svar #3 skrivet: 30 mars 2004, 12:53:24 »
Bertil, tycker du att 160 m djup borra är för lite?
Jag tycket jag tagit i rejält de offerter, jag fått är på ca 90-110m.... visserligen så kostar det inte så mycket mer per m men börjar vara nästan dubbelt så mycket som rekommenderat.

Ang. acktank... jag har ett gammalt värmesystem från 40 talet med hyfsat mycke vatten i och är även orolig för att ett acktank system som från början innehåller mycket syre skull ta ganska hårt på mina gamla element eller är det marginellt? Jag skall ju sparka ut min gammla 300l varmvatten beredare, den skulle man ju kunna knycka eller brukar de börja läcka när de är uttjänta?

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Dimensionering
« Svar #4 skrivet: 30 mars 2004, 13:32:21 »
Bertil, tycker du att 160 m djup borra är för lite?
Jag tycket jag tagit i rejält de offerter, jag fått är på ca 90-110m.... visserligen så kostar det inte så mycket mer per m men börjar vara nästan dubbelt så mycket som rekommenderat.




Beror lite på var i landet du bor. 160m borrhål är okey för en 7:a men onödigt mycket för en 5:a i Stockholm som jag har bra kläm på. (Brukar röra sig om 1-12m ned till aktiva vattennivån) och inte altför långa foderrör.

Tänk på att foderröret bör räknas bort även om vattennivån är högre eftersom värmeöverföringen är dålig i lera. Vilket har lurat en del installatörer och köpare.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Re:Dimensionering
« Svar #5 skrivet: 30 mars 2004, 19:55:33 »
Citera
Hur mycket förlorar man på att överdimensionera lite, det borde väl åtminstone var bättre än underdimensionera?

Du förlorar ingenting. Jag räknade på 21-22 000 kWh för ett Stockholmshus. 5 eller 7 kW pump gick jämnt ut enligt kalkylen. Beroende på ränta och avskrivningstid kan man nog få vilket resultat som helst. Kommer du upp till 27 000 kWh är det 7 kW som gäller.

90 till 110 meter för en 5 kW pump är för lite. Man dimensionerar för minus 2 grader in vilket är för lågt för att vara lönsamt men offerterna ser lite trevligare ut. Uppenmot 120 meter aktivt hål är enligt min mening det optimala. 160 meter till 7 kW verkar vettigt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Kuling

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
Re:Dimensionering
« Svar #6 skrivet: 31 mars 2004, 16:09:35 »
En kul länk runt det här med borrning.

http://www.sgu.se/databaser/index.htm

Välj först "Brunnsarkivet" och sedan "Starta Karttjänsterna"

Leta upp din brunn med hjälp kartan.

Där hittade jag info om vattenbrunnen jag har. Hade ingen aning om borrdjup etc. Där stÃ¥r allt om avstÃ¥nd till berget (bra om man ska beräkna foderrör), totalt borrdjup, Ã¥lder pÃ¥ brunn o.s.v.  Själv har jag 4m till berget! ;D ;D ;D

Äldre brunnar än -69 finns tyvärr inte med... :(
« Senast ändrad: 31 mars 2004, 16:23:46 av Kuling »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Dimensionering
« Svar #7 skrivet: 02 april 2004, 01:19:00 »
Bernt!
har du 40´tals radiatorer då har du ok vattenvolym, acktank säkerligen onödig.
Men med modrena radiatorer sticker framledningstempen snabbt upp med sämre verkningsgrad som följd. Själv har jag 50´tals system med stor volym pumpen går nog minst 10 minuter innan returtempen ändrar sig sen ökar den pyttesakta. det ger bra COP och långa drifttider, samma blir det med moderna rad. kompl. med acktank.
Ex. vid +-0 ote har jag 30 graders börvärde, pumpen jobbar alltid med vatten kallare än 35 grader!!! det sliter inte mycket pÃ¥ pumpen och skall ge lÃ¥ng livslängd, och jag antar att du  har ändÃ¥ bättre volymer!!!  8)

SGU har databaser som heter duga (lagstadgad anmälningsplikt för borrarna!!!)   :o
 farsgubben o ibland jag jobbade pÃ¥ 60 o 70 talet med mätning av grundvattnet i massor av borror, och tempmätning i ett hÃ¥l.. skulle va kul att fÃ¥ se dom siffrorna idag, men jag mailade en gÃ¥ng utan resultat, jag antar att det finns i det "analoga" arkivet tuffare att fÃ¥ fram sÃ¥nt tyvärr  :'(
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!