Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Säsong för Hetgaslarm  (läst 4853 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Säsong för Hetgaslarm
« Svar #15 skrivet: 13 januari 2016, 07:23:22 »
En stark tro.


Japp en stark tro och en erfarenhet av att reparerat CTC under dom senaste 10 åren.... men annars är det ju en fantastisk idé att börja justera expansionsventilen utan att varken ha manometerställ eller termometer, hoppas att ni vet vad en för låg eller ingen överhettning alls kan göra med maskinen. Kan du Larryd kolla dina tillverkningssiffror dom fyra i mitten skulle vara intressant

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Säsong för Hetgaslarm
« Svar #16 skrivet: 14 januari 2016, 15:45:51 »
Jepp, man bör ha mer info än bara hetgastemp om man justerar expansionsventilen.
Det kan också vara så att expansionsventilen är trasig.
Men en kyltekniker bör kunna kolla upp detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Säsong för Hetgaslarm
« Svar #17 skrivet: 14 januari 2016, 17:58:23 »
Dom expventiler jag bytt på ecoair har alltid gett syndromet att antingen lösa på lågtryck då dom tätnat med olja för att då suga hem köldmediet alt att bulben läckt och släppt sitt mottryck och släppt på för mycket köldmedia men då får man sjunkande hetgastemper i min hjärna iaf, på ecoair v3 har jag bytt många kompressorer särskilt på dom tillverkade mellan 05 till 07 även några 08 vilket går att utläsa av tillverkningsnummret dom fyra mittersta som står för år och vecka. Har för mig att det sitter copelands zh21 i 107an ..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!