Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ã¥skskydd ??  (läst 6948 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ã¥skskydd ??
« skrivet: 13 juni 2016, 09:05:03 »
hur skyddar ni värmepumparna vid åska?

en bekant monterade ett spisuttag med tillhörande stickpropp,  är det smidigaste sättet, att helt enkelt dra ur kontakten vid Ã¥ska?
hur gör ni?

Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: åskskydd ??
« Svar #1 skrivet: 13 juni 2016, 09:26:18 »
Jag har en egen central för poolcirkulationspump, bastu och värmepump.
Jag lägger ifrån både automatsäkringar, jordfelsbryare och arbetsbrytaren till centralen när åskan går.
Det är ju inget bergsäkert sätt att bryta mot åska, men det vore märkligt om det inte skulle räcka långt i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: åskskydd ??
« Svar #2 skrivet: 13 juni 2016, 09:29:45 »
hmm,, jag har en arbetsbrytare samt diazer i centralen..

men jag tycker det känns som att det lätt hoppar över om åskan/blixten skulle slå till?
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: åskskydd ??
« Svar #3 skrivet: 13 juni 2016, 12:00:20 »
I invertervärmepumpar brukar det finnas ett rejält åskskydd inbyggt - oftast en 20 mm varistor mellan fas och nolla, samt ett gasurladdningsrör i serie med varistor mellan nolla och skyddsjord.
Det skyddet är mer effektivt än de här "mellanpropp" -åskskydden, som pga elsäkerhetsregler måste ha varistor i serie med gasurladdningsrör mellan fas och nolla, och som regel inget alls mot skyddsjorden.

Liknande åskskydd som i värmepumpar sitter i de flesta el- och elektronikprylar med lite kraftigare switchade nätdelar/motorstyrningar/spänningsomvandlare - t ex datorer, tvättmaskiner, större tv, lysrörsarmaturer med elektroniskt drivdon. Har man en del sådan utrustning utspridd i huset och ansluten till olika faser, så kommer nog de inbyggda skydden att svälja det mesta av åsköverspänningar och skydda även oskyddade prylar mot överspänningar som kommer från elnätet.

Det farliga ur åsksynpunkt i ett modernt hus är egentligen inte åsköverspänningar som kommer in via elnätet, utan potentialskillnader mellan olika inkommande ledningar till huset (el, tele, vatten osv) eller potentialskillnader pga nerslag i t ex träd i närheten av huset. För att skydda sig mot sådant gäller att man tänkte på det här med potentialutjämning när huset byggdes - alla ledningar bör gå in på samma ställe och metallrör, PEN-ledare, kabelskärmar mm ska vara direkt hopkopplade till en potentialutjämningsskena, dit även armeringen i ev betongplatta är ansluten.

I värmepumpssammanhang kan långa signalkablar till t ex inne- eller utetempgivare, manöverpaneler mm vara ett problem. Ett annat problem är om det kan bildas jordslingor med stor area av dels skyddsjordledningar i elnätet och dels vattenledningar som kanske är förbundna med skyddsjord via vitvaror eller pannor någonstans långt ifrån värmepumpen.

Jordfelsbrytare och säkringar lämnar inget skydd alls mot Ã¥ska.  En Ã¥sköverspänning varar som regel bara 10-100 us , medan det är frÃ¥gan om Ã¥tskilliga ms, alltsÃ¥ minst flera hundra gÃ¥nger längre tid, innan en säkring eller nÃ¥gon form av mekanisk brytare hinner slÃ¥ frÃ¥n.
Däremot skyddar ju sådana saker från följdverkningar, t ex om åsköverspänningen orsakar ett isolationsfel eller tänder en ljusbåge som sedan hålls brinnande av ström från elnätet.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: åskskydd ??
« Svar #4 skrivet: 13 juni 2016, 13:28:58 »
tack för ett utförligt svar Torbjörn!
hur vet jag om min nibe 1245, med scrollkompressor har något som helst skydd?

jag skrev lite fel tidigare, menade att jag kan ju ta bort diazedpropparna samt slÃ¥ ifrÃ¥n arbetsbrytarn,  kan det hjälpa mot Ã¥ska?

eller är det lönlöst då det slår över i vilket fall som helst?
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: åskskydd ??
« Svar #5 skrivet: 13 juni 2016, 13:41:29 »
Det farliga ur åsksynpunkt i ett modernt hus är egentligen inte åsköverspänningar som kommer in via elnätet, utan potentialskillnader mellan olika inkommande ledningar till huset (el, tele, vatten osv) eller potentialskillnader pga nerslag i t ex träd i närheten av huset. För att skydda sig mot sådant gäller att man tänkte på det här med potentialutjämning när huset byggdes - alla ledningar bör gå in på samma ställe och metallrör, PEN-ledare, kabelskärmar mm ska vara direkt hopkopplade till en potentialutjämningsskena, dit även armeringen i ev betongplatta är ansluten.

Det där stämmer bra, fick några prylar utslagna av åskan en gång.
Modemet i datorn, telefon samt TV och Videospelare gick sönder.
Alla 4 på grund av att de var anslutna till telefonuttag/Kabel-TV uttag.
Alla andra grejer som bara var anslutna till eluttag klarade smällen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: åskskydd ??
« Svar #6 skrivet: 13 juni 2016, 18:08:09 »
Mitt hus ligger högt och alla kablar i stolpar runtomkring i landskapet så under alla dessa år vi bott här så har åskan nog skakat om både mig, hus och husmor många gånger::)
I samband med modifiering av inkommande mätar/elcentral installerade jag ett OBO överspänningskydd före elmätaren samt 5 st transientskydd i utsatta delar av huset.
Ny inkommande elkabel i jorden från stolpe samt dubblering av jordning kom till i fjol
Om det sedan hjälper vet jag inte, vid nästa fullträff i närheten så får man väl vara glad att huset står kvar ???

Bästa sättet är nog att koppla bort känsliga maskiner och apparater, har köpt ny elektronik alltför många gånger för att lita på nåt annat
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: åskskydd ??
« Svar #7 skrivet: 13 juni 2016, 19:14:09 »
Skönt att bli av med telefontrÃ¥darna snart. Fiber pÃ¥ gÃ¥ng bÃ¥de i Uppsala och i stugan.  tummenupp
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: åskskydd ??
« Svar #8 skrivet: 13 juni 2016, 20:27:35 »
tack för ett utförligt svar Torbjörn!
hur vet jag om min nibe 1245, med scrollkompressor har något som helst skydd?

jag skrev lite fel tidigare, menade att jag kan ju ta bort diazedpropparna samt slÃ¥ ifrÃ¥n arbetsbrytarn,  kan det hjälpa mot Ã¥ska?

eller är det lönlöst då det slår över i vilket fall som helst?

Kolla om det sitter några varistorer där inkommande kraft är ansluten till något kretskort.
De ser ut enligt bilden på https://www.elfa.se/sv/varistor-350-epcos-b72220-s0271-k101/p/16030001 , oftast blå, brukar vara 14, 20 eller 25 mm i diameter.

Det skadar inte att skruva ur säkringar och slå från arbetsbrytare, men sannolikheten att åsköverspänningen ska komma in just mellan fas och nolla är ganska liten nuförtiden när man sällan har blanktråd på porslinsisolatorer som servisledning till huset. Slår åskan ner i en modern hängkabel så får man som regel samma potentialhöjning på både nolla och samtliga faser, så det som kan ge risk för värmepumpen i så fall är snarast spänningsfall i noll- och skyddsjordledare på den sträcka de går separat inne i huset, som följd av att värmepumpen även är jordad via vattenledningarna, som möjligen kan ställa till med överslag mellan nolla och jord i värmepumpen.
Nollan bryts ju varken av säkringar eller arbetsbrytare.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
SV: åskskydd ??
« Svar #9 skrivet: 13 juni 2016, 21:23:37 »
Har skydd i centralen (se bild) om det ger nÃ¥got skydd den dagen det smäller Ã¥terstÃ¥r att se. Nu är alla elledningar inom flera km radie nedgrävda, ingen telekabel till huset , bara optofiber, vatten /avlopp i plast till huset förutom el,  sÃ¥ man är väl skapligt skyddad ändÃ¥.



Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: åskskydd ??
« Svar #10 skrivet: 14 juni 2016, 06:53:03 »
Vi har ett par roterande ups'er över på jobbet om nån vill ha fullständig galvanisk separation av elnätet hemma och omvärlden. Dom är på 1MW styck och går inte ut genom dörren...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: åskskydd ??
« Svar #11 skrivet: 14 juni 2016, 07:23:44 »
hmm att installera ett spisuttag med stickpropp verkar vara lönlöst eftersom ingen verkar gilla den iden :)

jag har mest plastledningar för vatten,  inkommande samt i huset, det är kopparrör bara kring själva värmepumpen/acktanken.

det är bara att låta det vara alltså ? :)
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: åskskydd ??
« Svar #12 skrivet: 14 juni 2016, 08:09:32 »
Nja, det ökar bara risken för glappkontakt.
Har du automatsäkringar eller porslinssäkringar till värmepumpen, att skruva ur porslinssäkringar borde ge ett skapligt skydd, speciellt om det finns andra produkter i huset med inbyggda skydd.
Precis som Torbjörn skriver är det egentligen tempgivarna (både ute och inne) som ger största risken för fel på en värmepump, trasigt styrkort på grund av överslag mellan två olika spänningspotentialer då spänning induceras i ledningarna som ofta går åt olika håll ut från värmepumpen.
Så om något skulle jag rekommendera någon form av (kvalitets)kontakt för de två givarna som du kan dra ur när det åskar.
Samt att du bryter strömmen till värmepumpen på så många ställen som möjligt.
Som jag sa så bryter jag både jordfelsbrytare, huvudbrytare och sprättar från automatsäkringarna, det tror jag ger ett bra skydd, i flera steg.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: åskskydd ??
« Svar #13 skrivet: 14 juni 2016, 14:14:22 »
hmm att installera ett spisuttag med stickpropp verkar vara lönlöst eftersom ingen verkar gilla den iden :)

Jag tycker det är en utmärkt idé. Jag har ett sådant uttag för att kunna frånskilja en trefasmotor som sitter i en antennmast för att inte dra in åskspänningar i husets elinstallaton. Om jag räknar efter har jag nog dragit ur och satt i kontakten ca 7000 gånger under årens lopp och det har ännu inte varit något problem med förslitning.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad emwgrni

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 278
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Atlas1302ELC
SV: åskskydd ??
« Svar #14 skrivet: 14 juni 2016, 14:23:33 »
Det finns transient skydd att montera i elcentralerna, typ fin/mellan/grov skydd. Kolla med ditt försäkringsbolag, mitt skickar ut gratis grovskydd till sina kunder(man måste fråga), efter detta så bytte jag bolag och de ersatte kostnader på 50% upp till 5000kr. Har själv Elrond skydd. Har solceller på taket och vill skydda min växelriktare på DC och AC-sidan.
Värmer 190m2 golvyta 1 1/2planshus, i Halland.
Baxi Solo Innova 50kW mot 5,2m3 tank(ar) i uthus
Hembyggd kulvert till boningshus.
Kulvert till Verkstad/Frd, ca 90m2 som värms till 12Grader
Lesol 22,5m2 solfångare.
Sunlogger 2020
Hemsida till loggern http://www.e-logger.se/pub?W99BBR73&p=1
Solceller 51st 250W Monokristalina från Renesola, omriktare KostalPiko12

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!