Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kretskort vattenskadat i utedelen ce9gke  (läst 2985 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sajjko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Kretskort vattenskadat i utedelen ce9gke
« skrivet: 16 februari 2010, 21:13:07 »
Hej!

Min värmepump från panasonic slutade helt plötsligt fungera och timerlampan började blinka.
Fick felkod F90 och det är någonting med kretskortet i utedelen.
Snackade med han som hjälpte mig att installera den, han kikade förbi, öpnnade utedelen och i det plastindränkta kretskortet hade vatten smygit sig in.
Det låg även en mindre kaka av is uppe på plasten.

Jag mailade citcop där min pump är köpt och dom vill ha installationsprotokoll av mig.
Det var min granne som jobbar på YIT AB som fixade installationen och han skrev aldrig något protokoll.. nu vägrar citcop hjälpa mig.
Någon som har något protokoll som kan scannas in och mailas till mig. ?

Hör gärna av er!

tack tack

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Kretskort vattenskadat i utedelen ce9gke
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2010, 22:45:19 »
är den installerad efter 4:e juli 2009 behövs inte något installationsprotokoll längre, så det kan du hälsa citcop!
dessutom har inte vatten i kretskortet nånting att göra med vem som installerat den, kan lika gärna vart en superproffsig kyltekniker och inte hade det hjälpt mot ditt fel, så det är bara fult av citcop att säga så. men som sagt, inst. protokoll är inte nåt krav längre.
(det fick jag svart på vitt efter gårdagens lektion)

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Kretskort vattenskadat i utedelen ce9gke
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2010, 23:10:50 »
Är det en CE9GKE lär den vara installerad betydligt tidigare än 4:e Juli 2009  om dom nu inte hade nÃ¥got stort lager som varit svÃ¥rt att bli av med !!
Låter dock skumt med is på kretskortet Sc:,h
Enda chansen att fÃ¥ is där är väl om det bildas kondens frÃ¥n kretskortets värme och ytterdelens iskalla plÃ¥t tak som droppar ner där kortet inte är varmt men det var en vild gissning  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad sajjko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Kretskort vattenskadat i utedelen ce9gke
« Svar #3 skrivet: 22 februari 2010, 18:31:11 »
Nu har jag haft iväg kortet hos elektriker. dom har mätt upp alla komponenter utom mikroprocessorerna.

Allt är helt och verkar fungera.

Han trodde på typ kortis eller nått med kompressorn eftersom den inte var "påkopplad" när dom mätte upp kortet.

Ska montera tillbaka kretskortet om någon dag och mäta lite mer när kompressorn är påkopplad.

Utloggad sajjko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Kretskort vattenskadat i utedelen ce9gke
« Svar #4 skrivet: 05 mars 2010, 22:48:03 »
Nu har jag iallafall testat med kortet tillbaka i vp men det är samma problem! mÃ¥ste nÃ¥gon felkod raderas eller ska den hoppa igÃ¥ng om  allt är helt? mätte strömmen och det kom lika mycket ur dom 3 ledningarna som gÃ¥r till kompressorn. Mätte även resistans mot kompressorn när strömmen var frÃ¥nkopplad. Ska det vara "kontakt" mellan alla 3 kablarna eller är det nere vid kompressorn felet ligger?


Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Kretskort vattenskadat i utedelen ce9gke
« Svar #5 skrivet: 06 mars 2010, 13:52:27 »
Hej.

Har du mätt resistansen på alla 3 lindningarna?
jag har ingen aning om vilken resistans det skall vara men
Resistansen skall vara lika på alla 3..
som det ser i länken så måste du dela lindningarna U,W,V för att mäta.
Svårt att säga nå´t när man inte ser hur det ser ut.


En länk.

http://www.lmg.nu/fileadmin/support/felsokning/f_f90.pdf

Sen "tror" jag din elektriker har svårt att avgöra om komponenterna är hela,om han inte har en service bulletin och har mätpunkter? i teorin så skulle han behöva löda lös en stor del av komponenterna för att kunna mäta dom.
om du av nå´n annledning har fått överslag/kortis i kretskortet så är det nog troligt att du brännt upp kompressorn?..
Det finns garanterat nå´n här på forumet som vet detta,dvs mätpunkter vad du skall ha för resistans
i lindningarna,utan den informationen så blir det ju lite av en gissningslek.
men jag kan tänka mig att dessa sevice bulletin:er hålls hårt i.

/Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!