Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: gammal fotogenlampa, bara att tända pÃ¥?  (läst 13912 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
gammal fotogenlampa, bara att tända på?
« skrivet: 24 oktober 2008, 21:53:44 »
Hallåj.

Vi fick en lampa av sambons morsa för ett tag sen, den har stått oanvänd bra länge utan någon vätska i sig, funderade nu om vi skulle ta och fylla den och tända på för lite mysigt ljus, men... är det något man måste se upp med mer än att den kan välta?

Någon här som har kunskap om dessa, är det bara att fylla i lampolja(fotogen används inte längre eller?) och vrida veken till "lagom" längd och sen tända på med en braständare? Eller är det något man måste kolla igenom före varje tändning?

Ger dom nå värme förresten?

Jag har noll koll på dessa fina lampor.
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: gammal fotogenlampa, bara att tända på?
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2008, 21:58:47 »
De lyser, de värmer, och (i alla fall den vi har) de osar.
Om du är rädd om dina vita tak, använd dem med försiktighet vid högtidliga tillfällen, inte mer.

Mitt rÃ¥d, vet inte om andra har samma erfarenhet.  :-\
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: gammal fotogenlampa, bara att tända på?
« Svar #2 skrivet: 24 oktober 2008, 22:22:16 »
Kan inte annat än att hålla med Rickard på samtliga punkter :)

Har ett par "lyktor" som jag brukar använda utomhus i jul/nyårsdagarna, de är väldigt fina och ger bra mysfaktor ::)

Vänligen
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: gammal fotogenlampa, bara att tända på?
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2008, 22:27:09 »
aha, ja om de osar så får den nog stå oanvänd ett bra tag till då vi har helt nya vita tak här inne.....
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: gammal fotogenlampa, bara att tända på?
« Svar #4 skrivet: 24 oktober 2008, 22:52:22 »
Du måste använda den rena lysfotogenen brukar finnas på blå flaskor. Brukar inte vara några större problem med os om man inte vrider upp veken för mycket så det sotar. När du släcker så vrider du ner vecken till minsta lågan och blåser ut den så osar det mindre.

//Peter
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: gammal fotogenlampa, bara att tända på?
« Svar #5 skrivet: 24 oktober 2008, 23:07:18 »
Ännu bättre en blå lysfotogen, skaffa parafin, det man använder i fotogenvärmare. Har spenderat ett antal nätter i fjällvärlden med såna på vintern som enda värmekälla. Funkar perfekt, osar i princip ingenting, kan finnas en mycket svag lukt av dom, men inget som stör. Brukar säljas på lösvikt på sorterade bensinmackar för kring 22-27kr/L
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: gammal fotogenlampa, bara att tända på?
« Svar #6 skrivet: 24 oktober 2008, 23:12:34 »
Aj fan.. jag som kör diesel i mina... ;D
Nädå, lysfotogen är modellen! Blir en jäkla skillnad! Parafin vet jag inget om dock, men det är säkert ännubättre :) Testa! Det är jäkligt mysigt iaf!
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: gammal fotogenlampa, bara att tända på?
« Svar #7 skrivet: 26 oktober 2008, 08:04:42 »
Ännu bättre en blå lysfotogen, skaffa parafin, det man använder i fotogenvärmare. Har spenderat ett antal nätter i fjällvärlden med såna på vintern som enda värmekälla. Funkar perfekt, osar i princip ingenting, kan finnas en mycket svag lukt av dom, men inget som stör. Brukar säljas på lösvikt på sorterade bensinmackar för kring 22-27kr/L

Parafin. Nu blir jag fundersam  Sc:,h Är det inte det som brukar vara mycket av i billiga stearinljus? I stället för stearin Vad är skillnaden?  mvh John

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: gammal fotogenlampa, bara att tända på?
« Svar #8 skrivet: 01 november 2008, 15:18:12 »
Nu har jag fyllt på den med lampolja som man visst kunde ha i såna här lampor, nu är det bara att vänta tills det blir mörkt för att se myset med den.
Om jag nu fÃ¥r elda vidare i den för sambon för det luktar rätt mycket av oljan känner jag  >:(
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: gammal fotogenlampa, bara att tända på?
« Svar #9 skrivet: 01 november 2008, 16:19:02 »
Lampolja (paraffinbaserad) är väl det som luktar och sotar minst i alla fall.
Och som flera redan skrivit här, se till att du inte har för stor låga för då både sotar den och luktar mer.
Du har ju den för mys, sÃ¥ dÃ¥ gör det inte sÃ¥ mycket om den inte ger sÃ¥ mycket ljus.  tomte::
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: gammal fotogenlampa, bara att tända på?
« Svar #10 skrivet: 01 november 2008, 16:26:20 »
Har du använt något annat orent bränsle, så tar det en tid innan detta brunnit ur veken. Kan det vara orsaken kanske?
//Peter
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: gammal fotogenlampa, bara att tända på?
« Svar #11 skrivet: 02 november 2008, 10:18:13 »
ingen aning faktiskt vad som varit i den förut.

Efter att ha haft den tänd ett tag igÃ¥r sÃ¥ upptäckte jag tvÃ¥ grejer.. dels sÃ¥ brinner veken jäkligt fort sÃ¥ jag fÃ¥r dit och vrida upp ny hela tiden, samt att den börjar tjoffa och poffa sÃ¥ det ser ut som den trycker ut lÃ¥gan bakvägen genom lufthÃ¥len under lÃ¥gan  :o Sc:,h
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: gammal fotogenlampa, bara att tända på?
« Svar #12 skrivet: 02 november 2008, 10:48:47 »
Veken skall inte brinna upp märkbart. Det är oljan som brinner och veken skall bara leda upp oljan med kapilärkraften från behållaren. Är det en typ stallykta med platt veke eller är det en lampa med ringformad veke och löst glasrör, som man lyfter av vid tändning?
Stallyktan osar om den vrids upp för mycket
//Peter
« Senast ändrad: 02 november 2008, 15:47:14 av JPEG »
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: gammal fotogenlampa, bara att tända på?
« Svar #13 skrivet: 02 november 2008, 10:55:28 »
Når veken ner till nivån i fotogenbehållaren? Är veken fuktad med fotogen eller torr? Veken ska som sagts inte brinna upp (ned) fort.
Har veken varit fuktig av vatten innan du provade lampan?
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: gammal fotogenlampa, bara att tända på?
« Svar #14 skrivet: 02 november 2008, 12:20:38 »
Så här ser lampan ut. Jag har vridit upp veken extra mycket för att den ska synas lite bättre på bilden. http://orcusnet.myphotos.cc/temp/PICT7700.JPG
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!