Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ecodan 14kw slutar värma!  (läst 3221 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

meshuggener

  • Gäst
meshuggener
ecodan 14kw slutar värma!
« skrivet: 06 januari 2016, 07:43:49 »
Jätte panik!!
Märkte för några dagar sedan att plötslig hade vv produktion uteblivit..utan felkoder.
Inatt slutar den värma huset!! -15 och ingen värme.
Instruktionboken till Ecodan är mer värde att elda upp...om man hade kamin.
Vet inte vad jag ska göra..nån med tips?

meshuggener

  • Gäst
meshuggener
SV: ecodan 14kw slutar värma!
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2016, 09:53:14 »
Med ir termometer så kan man se att värmen går upp till ca 18 grader på element och sedan sjunker till under 10grader... Skulle behöva 50-55 grader :-)
Verkar konstigt att elpatronen inte orkar värma mer.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: ecodan 14kw slutar värma!
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2016, 10:42:52 »
Jag skulle tro att elpatronen inte går alls. Finns det nåt överhettningsskydd som kan ha löst ut? Eller nåt inställning som blockerar elpatronen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: ecodan 14kw slutar värma!
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2016, 11:22:15 »
Överhettningsskyddet sitter nertill på elpatron, man brukar få trycka in knappen hårt med typ en mejsel.
Sen vet jag inte om den har nån effektvakt?
Kan du köra den på nöddrift?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

meshuggener

  • Gäst
meshuggener
SV: ecodan 14kw slutar värma!
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2016, 13:33:27 »
Tack för hjälp!
Hittade en gumerad knapp och det klickade i skåpet..så nu håller jag tummarna :-)

meshuggener

  • Gäst
meshuggener
SV: ecodan 14kw slutar värma!
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2016, 16:06:17 »
Ingen lycka.
Verkar inte hitta någon överhittningskydd på tillskottsvärmaren på min EHST-20YM9E.
Har startat om och även laddat inställningarna som  installatören gjorde.
Har dålig koll på inställningarna. Men symbolen lyser för el drift men som sagt inget händer.

Kan bli en lÃ¥ng  kall natt!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: ecodan 14kw slutar värma!
« Svar #6 skrivet: 06 januari 2016, 18:57:57 »
Enligt elschemat finns det automatsäkringar till både värmepumpen och elpatron i innerdelen, kolla dessa?
De sitter på reglercentralen till höger bakom frontpanelen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

meshuggener

  • Gäst
meshuggener
SV: ecodan 14kw slutar värma!
« Svar #7 skrivet: 06 januari 2016, 20:04:42 »
Det sitter en jordfelsbrytare där. Den klickar när elpatronen "startar" och även när den stannar(Om man stänger ner) det rör sig inget så jag antar att den inte löser ut?
Hur kan man tvångsköra pumpen? Får ca 30 grader på elementen men pumpen stannar efter en stund då vi har ca -17 :-)
Jag är så dålig på el osv. Har multimeter men känns bättre om någon kan komma imorgon och fixa. Men vi överleva natten först :-)
Cupefläktar får lov att funka.

Utloggad Mr-Maxi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
SV: ecodan 14kw slutar värma!
« Svar #8 skrivet: 06 januari 2016, 21:02:32 »
Hej!

De gamla med Borötanken gick alltid att köra handköning på. Finns inte den funktionen på de nya?

Hälsn Jan

meshuggener

  • Gäst
meshuggener
SV: ecodan 14kw slutar värma!
« Svar #9 skrivet: 07 januari 2016, 10:41:44 »
Verkar som problemet är jordfelsbrytaren. Den står i ett mellanläge går inte att sätta on eller off...den hamnar mitt i mellan. Vet inte om det finns något kne? Installatören har beställt en ny. Men det är just nu man behöver elpatronen. Imorgon så det bli -6 då är det lugnt :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!