Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecodan tank med SD korts läsare, nÃ¥gon som testat?  (läst 4227 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Osclar

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kristianstad / Sverige
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ecodan tank med SD korts läsare, någon som testat?
« skrivet: 13 december 2013, 19:01:55 »
Har fått min Zubadan installerad nu och har precis börjat pilla på alla inställningarna.
Manuallen är riktigt dålig då känns som den utelämnar mycket.
Har en SD korts läsare på mitt kretskort i ecodan tanken där inne.
Man skall visst kunna logga data på denna, någon som provat detta och vet hur man skall ställa in det?
Vad kan man logga?
Blir det en vanlig .csv fil typ eller man måste ha mitsubishis mjukvara i datorn för att kunna läsa ut datan?

MVH
Oscar

Utloggad oxford

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Nybliven Ecodan-ägare, trimmar in systemet.. :)
SV: Ecodan tank med SD korts läsare, någon som testat?
« Svar #1 skrivet: 16 december 2013, 09:52:33 »
Det låter ju intressant om det skulle vara möjligt. Var har du fått den informationen?

Vad jag har läst så är främsta orsaken till SD-kortet att underlätta installationen, genom att alla inställningar kan laddas upp på kortet från dator.

Skulle det vara möjligt att komma åt loggning i klartext på den skulle det vara skoj att läsa ut det till excel och göra lite statistik på det... :-)

/Oxford
Tegelhus i lättbetong, Uppland, byggt -61. Värmdes förut av en CTC 265B med elpatron. Det uppskattade energibehovet för oss 27 MWh. Huset värms av Mitsubishi Electrics Ecodan generation 3 split, installerad nov 2013.
Utedel: PUHZ-SW75 VHA (2,8-10,2 kW)
Innedel: EHST-20C-YM9B
Varmvatten förvärms i innedelen för att sedan spetsas i en MetroTherm Modul 200.

Utloggad Osclar

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kristianstad / Sverige
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan tank med SD korts läsare, någon som testat?
« Svar #2 skrivet: 16 december 2013, 15:56:09 »
Det låter ju intressant om det skulle vara möjligt. Var har du fått den informationen?

Vad jag har läst så är främsta orsaken till SD-kortet att underlätta installationen, genom att alla inställningar kan laddas upp på kortet från dator.

Skulle det vara möjligt att komma åt loggning i klartext på den skulle det vara skoj att läsa ut det till excel och göra lite statistik på det... :-)

/Oxford

Hej

Så fattade jag det med först att det var förinställningar och så.
Men sen som resten av manualen så är den väldigt kryptisk.
Såg att det stod någonstans att man skulle även kunna spara trendhistorik och så stod det nog datalogging med om man läste på engelska.
Sen hur man gör har jag ingen anning om alls.
Kommer en kille hem till mig från min installatör som skall pilla på lite inställningar så får fråga han om han vet.

Utloggad oxford

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Nybliven Ecodan-ägare, trimmar in systemet.. :)
SV: Ecodan tank med SD korts läsare, någon som testat?
« Svar #3 skrivet: 16 december 2013, 17:40:19 »
Jag är intresserad av att veta hur det är med formatet för loggningen. Läste i Ecodan Databook om detta, och det gÃ¥r att ta ut SD-kortet om man stängt ner maskinen, men sedan stÃ¥r det: "To edit main controller settings or to check operating data, an Ecodan service tool (for use with PC) is required."  :(

ME i England verkar ha en mycket öppnare hantering av dokument på nätet, så du kan ladda ner diverse installationsmaterial där utan att vara inloggad. Om du vill läsa lite mer finns det mycket material där.

http://library.mitsubishielectric.co.uk/pdf/directory/heating/technical_documents/databook

Sidan 167 behandlar SD-kortets användning... :)

Dock ser det ut som om det sitter direkt på ett kretskort, så jag lär nog inte röra det i första taget. Vore surt att sabba elektronik för att läsa lite loggar.

Oxford
Tegelhus i lättbetong, Uppland, byggt -61. Värmdes förut av en CTC 265B med elpatron. Det uppskattade energibehovet för oss 27 MWh. Huset värms av Mitsubishi Electrics Ecodan generation 3 split, installerad nov 2013.
Utedel: PUHZ-SW75 VHA (2,8-10,2 kW)
Innedel: EHST-20C-YM9B
Varmvatten förvärms i innedelen för att sedan spetsas i en MetroTherm Modul 200.

Utloggad Osclar

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kristianstad / Sverige
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan tank med SD korts läsare, någon som testat?
« Svar #4 skrivet: 18 december 2013, 12:08:41 »
Har tittat i den manualen och blir fasiken inte ett dugg mer klok.
Väldigt kryptiskt.
Det står att man kan datalogga på det men HUR?
Vad är det för mjukvara man behöver? Var hittar man den eller den kostar?

Ja det är lite japanskt så inte så användarvänligt då man måste öppna elkapslingen och sätta in SD kortet på moderkortet.
Förvisso väldigt enkelt men ej så användarvänligt.

Har du hittat något om hur systemet fungerar när man väljer att reglera på rumsgivare? Vad den jobbar utifrån, finns det någon kurva i bakgrunden?

Kollar man på att man vill köra efter kurva bara så är det solklart men annars. nja lite siså där i manualen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ecodan tank med SD korts läsare, någon som testat?
« Svar #5 skrivet: 18 december 2013, 12:37:29 »
Förmodligen behövs det bara nån parameterfil med rätt namn och innehåll på minnet så att den vet att den skall börja logga och vad...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Osclar

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kristianstad / Sverige
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan tank med SD korts läsare, någon som testat?
« Svar #6 skrivet: 18 december 2013, 23:15:21 »
Letat som en galning efter denna mjukvaran, dom har ju inte ens ett namn på den....
Men hittade en pdf som beskriver att man kan logga en jäkla massa information så nu skall man bara få fatt i mjukvaran med...

Utloggad oxford

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Nybliven Ecodan-ägare, trimmar in systemet.. :)
SV: Ecodan tank med SD korts läsare, någon som testat?
« Svar #7 skrivet: 19 december 2013, 09:15:44 »
Har du en länk till den PDFen?

Skulle du dessutom dyka på nån beskrivning av regleringen i Ecodan är jag intresserad av den med. Användarhandboken är som sagt lite tunn...
Tegelhus i lättbetong, Uppland, byggt -61. Värmdes förut av en CTC 265B med elpatron. Det uppskattade energibehovet för oss 27 MWh. Huset värms av Mitsubishi Electrics Ecodan generation 3 split, installerad nov 2013.
Utedel: PUHZ-SW75 VHA (2,8-10,2 kW)
Innedel: EHST-20C-YM9B
Varmvatten förvärms i innedelen för att sedan spetsas i en MetroTherm Modul 200.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!