Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ang PUHZ-RP 60 VHA  (läst 19624 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ang PUHZ-RP 60 VHA
« Svar #15 skrivet: 13 oktober 2011, 16:07:08 »
Säljaren nämnde att det är den gamla modellen men sa att det i princip bara var måtten som skiljde de åt. Vad mer än innegivaren skiljer dem åt? Går det att uppgradera mjukvaran i den gamla maskinen? Jag bor i skåne, norr om Helsingborg.
Hej igen. Tror både teknik och styrning är nytt. Skulle nog satsa på den nya om jag inte fick ett ännu bättre pris på den gamla...Jag skulle kolla vad den nya kostar och vad som verkligen skiljer modellerna åt, du har ju gott om återförsäljare i Skåne. Det finns även säkert någon på forumet som vet mer exakt vad som är nytt? /A

Utloggad KompressorExperten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Ang PUHZ-RP 60 VHA
« Svar #16 skrivet: 14 oktober 2011, 15:22:35 »
Hej

Det är en jätteskillnad mellan den nya ECODAN NG samt den gamla tanken.
Den nya är Mitsubishi Electrics egen medan den gamla var tillverkad av tredje part i Sverige.
Allt i den nya är förbättrat som styrning, prestanda, komfort men framförallt kvalitet.
Den förra togs bort ur sortimentet då den tyvärr inte uppfyllda de kvalitetskrav som Mitsubishi Electric ställer på sina egen utvecklade samt tillverkade produkter.

Mitt råd är att köpa den nya oavsett vad du får för pris på den gamla.
Mitsubishi Electric Sverige stoppade den förra för mer än två år sedan. Det som fortfarande säljs måste vara gamla lager enheter som fortfarande existerar.

mvh
KompressorExperten

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Ang PUHZ-RP 60 VHA
« Svar #17 skrivet: 14 oktober 2011, 17:30:34 »
Hej

Det är en jätteskillnad mellan den nya ECODAN NG samt den gamla tanken.
Den nya är Mitsubishi Electrics egen medan den gamla var tillverkad av tredje part i Sverige.
Allt i den nya är förbättrat som styrning, prestanda, komfort men framförallt kvalitet.
Den förra togs bort ur sortimentet då den tyvärr inte uppfyllda de kvalitetskrav som Mitsubishi Electric ställer på sina egen utvecklade samt tillverkade produkter.

Mitt råd är att köpa den nya oavsett vad du får för pris på den gamla.
Mitsubishi Electric Sverige stoppade den förra för mer än två år sedan. Det som fortfarande säljs måste vara gamla lager enheter som fortfarande existerar.

mvh
KompressorExperten

Den gamla tillverkades av Borö och den kan du fortfarande köpa. De har till och med uppgraderat den och det mesta i styren och tanken är "flashigare" är ME:s egna.
Den gamla Borö-tanken stoppades inte av kvalitetsskäl (vad jag förstått) utan mer för att ME kunde påverka tekniken mer om man hade utvecklingen in house. Den nya styren är ju 100% kompatibel med utedelen vilket inte Borös var. Det var som en "Add on" och var helt åtskiljda. Anledningen till det var förmodligen att ME inte vilje släppa styrgränsnittet till Borö. Så istället för fasta kompressorsteg så är utfrekvensen helt flytande efter effektbehov.

Den nya NG-tanken skulle ha släpts i augusti förra Ã¥ret men DEN stoppades pga kvalitetsproblem pÃ¥ fabriken i Japan. Problemet lÃ¥g nog egentligen inte i tanken utan i recievern  men det innebar ett totalstopp och en evalueringstid pÃ¥ ett Ã¥r. Ett antal testtankar skickades dock ut varav en stÃ¥r hos mig. Den har definitiva brister i mÃ¥nga delar men det sägs att den som nu släpts är bra och vad jag kan utläsa här är det ingen som har haft nÃ¥gra klagomÃ¥l (vilket man hade haft om de varit som den jag har).

Mycket bra värmepumpar, varav tanken är en liten del. Huvudsaken är att den kan tillverka värme och där finns det inga brister.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad bonna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ang PUHZ-RP 60 VHA
« Svar #18 skrivet: 15 oktober 2011, 01:48:16 »
Den gamla tillverkades av Borö och den kan du fortfarande köpa. De har till och med uppgraderat den och det mesta i styren och tanken är "flashigare" är ME:s egna.
Den gamla Borö-tanken stoppades inte av kvalitetsskäl (vad jag förstått) utan mer för att ME kunde påverka tekniken mer om man hade utvecklingen in house. Den nya styren är ju 100% kompatibel med utedelen vilket inte Borös var. Det var som en "Add on" och var helt åtskiljda. Anledningen till det var förmodligen att ME inte vilje släppa styrgränsnittet till Borö. Så istället för fasta kompressorsteg så är utfrekvensen helt flytande efter effektbehov.

Den nya NG-tanken skulle ha släpts i augusti förra Ã¥ret men DEN stoppades pga kvalitetsproblem pÃ¥ fabriken i Japan. Problemet lÃ¥g nog egentligen inte i tanken utan i recievern  men det innebar ett totalstopp och en evalueringstid pÃ¥ ett Ã¥r. Ett antal testtankar skickades dock ut varav en stÃ¥r hos mig. Den har definitiva brister i mÃ¥nga delar men det sägs att den som nu släpts är bra och vad jag kan utläsa här är det ingen som har haft nÃ¥gra klagomÃ¥l (vilket man hade haft om de varit som den jag har).

Mycket bra värmepumpar, varav tanken är en liten del. Huvudsaken är att den kan tillverka värme och där finns det inga brister.

/Raptor


Det var ordentliga svar det där men oj vad ni skrämmer upp mig nu! =)
Om jag nu skulle gÃ¥ vidare med att installera den gamla maskinen, kanske dumsnÃ¥lt men budgeten är där den är, skulle det vara ett jättemisstag? Vill ni gÃ¥ sÃ¥ lÃ¥ngt som att säga att det vore bättre att satsa pÃ¥ ett annat märke tillochmed? 
Mitt första hus, 2plans tegelhus + källare.2glasfönster, origninalisolering på vind och en oljepanna från -84 som nu ska bytas ut mot en Ecodan 9,1kw EHST-18A-YB9

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Ang PUHZ-RP 60 VHA
« Svar #19 skrivet: 15 oktober 2011, 13:56:59 »
Abslotut ska du köpa ME!
Anledning till att de stoppade leversansen var att det varit en expolision i 1 reciever och läckage i några till.
Det är seriöst och visar på att man bara vill leverera grejer som är 100%.

Kolla på Borö:s hemsida, de har en tank som passar ME och jämnför med ME:s egna tank.
Den som säljs nu ska inte ha några av de problem som finns på min.
Det finns inget att oroa sig för, tillförlitligheten är väldigt hög på ME:s pumpar och tankar.
Jag har som sagt haft min tank i 1 år och bara haft ett larm, på flödesvakten när jag glömt öppna kulventilerna till värmesystemet när jag startade upp första gången.

/Raptor
/
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ang PUHZ-RP 60 VHA
« Svar #20 skrivet: 15 oktober 2011, 23:18:21 »
Jag tycker du ska köpa den nya (EHST-20C-YM9A) med trådlösa innegivaren med RP60. Det känns som en väldigt fin kombination. Det borde väl inte bli så mycket dyrare?
/A

Utloggad bonna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ang PUHZ-RP 60 VHA
« Svar #21 skrivet: 17 oktober 2011, 09:36:27 »
Jag tycker inte riktigt att jag får svar på min fråga. Är den gamla maskinen ett dåligt köp?
Mitt första hus, 2plans tegelhus + källare.2glasfönster, origninalisolering på vind och en oljepanna från -84 som nu ska bytas ut mot en Ecodan 9,1kw EHST-18A-YB9

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ang PUHZ-RP 60 VHA
« Svar #22 skrivet: 17 oktober 2011, 09:55:30 »
Den springande punkten är väl om du har den gamla, gamla, eller den med nya uppgraderade styren.
Som Raptor skriver:
Citera
Den gamla tillverkades av Borö och den kan du fortfarande köpa. De har till och med uppgraderat den och det mesta i styren och tanken är "flashigare" är ME:s egna.

Jag tyder det alltså som att om det är den uppgraderade Borötanken, så skall det inte vara några problem.

Är det den gamla, som enligt Raptor:
Citera
Det var som en "Add on" och var helt åtskiljda.

DÃ… skall du akta dig.

Lycka till.

Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Ang PUHZ-RP 60 VHA
« Svar #23 skrivet: 17 oktober 2011, 19:55:08 »
Den gamla styren var som sagt en kombination av två styrsystem. En dator i själva tanken som Borö tillverkade och en annan styr i utedelen som ME tillverkar. Det enda som som komunicerades mellan ute och innedel var larmer och vilket kompressorsteg som ska vara aktiverat. I den nya tanken som ME tillverkar kan man se alla temperaturer, kompressorfrekvens, drifttimmar, start/stop mm,mm. Styren är helt integrerad till skillnad mot tidigare.

Borös nya tank heter CT10 och fungerar lika bra eller bättre än den gamla Ecodan-tanken, och dom har lagt mycket krut på att göra den tilltalande. Jag har inte sett den i drift men jag tvivlar på att den är mycket sämre än ME:s egna. Det är fortfarande mantelberedare tror jag, i övrigt är den uppdaterad. Jag tror man kan docka alternativa energikällor till den också.
Här är en länk BTW: http://www.boroe.com/bibliotek/dokument.php
Man kan även ladda ner ny mjukvara via hemsidan och ett USB minne, det gillar jag skarpt!
Hoppas det klaranar lite!

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad bonna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ang PUHZ-RP 60 VHA
« Svar #24 skrivet: 27 oktober 2011, 19:45:45 »
Nu sÃ¥ stÃ¥r pump och panna pÃ¥ plats! Montören har jobbat i ett sen 8 imorse och hÃ¥ller fortfarande pÃ¥, fÃ¥r inte riktigt igÃ¥ng värmeproduktionen men det ser ut att vara löst snart, enligt honom själv iaf  ^-^ :)
Hoppas nu att detta blir väldigt bra!
Mitt första hus, 2plans tegelhus + källare.2glasfönster, origninalisolering på vind och en oljepanna från -84 som nu ska bytas ut mot en Ecodan 9,1kw EHST-18A-YB9

Nick76

  • Gäst
Nick76
SV: Ang PUHZ-RP 60 VHA
« Svar #25 skrivet: 28 oktober 2011, 11:50:37 »
Är i full höjd att byta mitt vattenburna värmesystem och ecodanen är det klokaste valet för mitt hus.
Är det någon som kan ge mig årsverkningsgraden för ecodanen?! Om ni har möjlighet så får ni gärna ange era gradtimmar för orten dessutom.

Utloggad bonna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ang PUHZ-RP 60 VHA
« Svar #26 skrivet: 28 oktober 2011, 19:17:29 »
Nu sÃ¥ stÃ¥r pump och panna pÃ¥ plats! Montören har jobbat i ett sen 8 imorse och hÃ¥ller fortfarande pÃ¥, fÃ¥r inte riktigt igÃ¥ng värmeproduktionen men det ser ut att vara löst snart, enligt honom själv iaf  ^-^ :)
Hoppas nu att detta blir väldigt bra!


SÃ¥därja, nu är det fart pÃ¥ systemet! 
Tydligen så var det någon givare som var kass, men nu funkar allt verkar det som.
Nu återstår det bara att vänta in minusgraderna och se hur bra mitsubishi är. Fast måste såklart säkra upp huset innan minusgraderna visar sig, ligger på 16a nu, ska upp i 20.
Mitt första hus, 2plans tegelhus + källare.2glasfönster, origninalisolering på vind och en oljepanna från -84 som nu ska bytas ut mot en Ecodan 9,1kw EHST-18A-YB9

Nick76

  • Gäst
Nick76
SV: Ang PUHZ-RP 60 VHA
« Svar #27 skrivet: 29 oktober 2011, 09:23:49 »

SÃ¥därja, nu är det fart pÃ¥ systemet! 
Tydligen så var det någon givare som var kass, men nu funkar allt verkar det som.
Nu återstår det bara att vänta in minusgraderna och se hur bra mitsubishi är. Fast måste såklart säkra upp huset innan minusgraderna visar sig, ligger på 16a nu, ska upp i 20.

Är det rekommenderat att säkra upp huset till 20A eller? Enligt specifikationen står det: 1 x 16
vid SW 7-5 on. Vad sa din elektrikern om detta? Har ingen lust att ge E.on ytterligare ca 100 kr/mån för denna amp-styrka. Vad innebär dessutom: SW 7-5 on?

Utloggad bonna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ang PUHZ-RP 60 VHA
« Svar #28 skrivet: 29 oktober 2011, 13:31:54 »
Är det rekommenderat att säkra upp huset till 20A eller? Enligt specifikationen står det: 1 x 16
vid SW 7-5 on. Vad sa din elektrikern om detta? Har ingen lust att ge E.on ytterligare ca 100 kr/mån för denna amp-styrka. Vad innebär dessutom: SW 7-5 on?

Det är rekomenderat enligt de installationspapper jag sett ligga o skräpa här hemma från canvac, heter de så? Minst 20a står det. Sw 7-5 on har jag aldrig hört talas om, någon expert på området som tar den, tack?
Mitt första hus, 2plans tegelhus + källare.2glasfönster, origninalisolering på vind och en oljepanna från -84 som nu ska bytas ut mot en Ecodan 9,1kw EHST-18A-YB9

Nicke76

  • Gäst
Nicke76
SV: Ang PUHZ-RP 60 VHA
« Svar #29 skrivet: 29 oktober 2011, 16:03:53 »
Det är rekomenderat enligt de installationspapper jag sett ligga o skräpa här hemma från canvac, heter de så? Minst 20a står det. Sw 7-5 on har jag aldrig hört talas om, någon expert på området som tar den, tack?

Du fick inte möjligtvis uppgifter om årsverkningsgraden för ecodanen? 4.29 i COP vid +7 säger egentligen ingenting. Det är endast vid optimala tillfällen och just den graden. Vill du posta kalkylen på besparingskalkylen du antagligen fått av din installatör? Hade varit kul att jämföra med mina egna kalkyleringar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!