Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Motorskydd uppstart  (läst 10344 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Larswjoh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Motorskydd uppstart
« skrivet: 02 december 2017, 10:43:54 »
Frånluftsvärmepumpen installerades strax innan jul 2010 när huset byggdes.
Luftvärmepumpen började larma om "Motorskydd uppstart" ideligen för ett antal veckor sedan. Vi återställde larmet men det återkom gång på gång. Den fick stå och larma till nästa dag (och därmed var kompressorn avstängd under den tiden) och därefter bröt vi strömmen, rengjorde filter osv och startade den igen. Då gick det över en vecka tills den började larma nästa gång. Då räckte det med en eller två återställningara så gick den ett tag till. Larmet har kanske kommit en gång i veckan sista två veckorna. I natt var det dags igen. Jag återställde larmet men det hade löst ut när vi vaknade i morse. Jag vill inte hålla på att återställa hela tiden då jag är rädd att kompressorn kanske tar stryk i längden.
Vi är inte särskilt händiga men kan skruva lite (om man får vägledning) samt vet hur man hanterar en multimeter.
Vi ringde till Värmepumpcenter i Karlstad för ett tag sedan, killen jag pratade med kunde inte på rak arm svara på vilka garantier som gäller. Tittar man på IVTs hemsida står det 6 år på pumpen men 10 år på kompressorn. Dock vet jag inte om detta är ett nyare löfte som inte gäller på vår pump (jag har faktiskt ingen aning).
Nu till frågorna:
* Kan jag göra rimlig felsökning själv eller kräver det mer kompetens? Vad kan jag göra själv i så fall?
* Om jag byter t.ex. någon givare själv, gäller fortfarande garantin om det visar sig vara kompressorn som är trasig (förutsatt att 10 år gäller för oss på den)?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Motorskydd uppstart
« Svar #1 skrivet: 02 december 2017, 10:58:36 »
Hej!
Det jag skulle gjort är att försöka mäta strömförbrukningen på själva kompressorn när den startar.
Det borde gå att göra med en tångamperemeter om man mäter en fas i taget.
Det kan även vara andra grejer som krånglar typ mjukstart eller liknande.
Jag skulle tro att om det är kompressorn som krånglar så kan garantin påverkas negativt om man själv gjort ingrepp som kan påverka kompressorn.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: Motorskydd uppstart
« Svar #2 skrivet: 02 december 2017, 11:54:46 »
Kolla om GT:6 temperaturen stiger som förväntat när kompressorn startat. Kan även vara givarfel på GT:6. När kompressorn ståt stilla en längre stund kommer GT:6 att antafrånlufts temperaturen/rumstemperaturen, när kompressorn startat stiger temperaturen på GT:6 om den ger effekt.
Kolla på även i denna länk här kanske svaret är på problemet.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56360.msg592141#msg592141
« Senast ändrad: 02 december 2017, 22:41:09 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad Larswjoh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Motorskydd uppstart
« Svar #3 skrivet: 02 december 2017, 13:20:57 »
Intressant. Som jag skrev i inlägget, viss vana av att "skruva" finns, men vi är inte jättehändiga  tOOmten
Hur ser jag om det finns köldmedium i pumpen?
Och GT:6-tempen, ser jag den i någon meny? Måste jag stå och passa på den och se när kompressorn har slagit ifrån och sen även invänta att den ska starta och till sist efter två minuter gå in i en meny och se tempen? Samma sak om man ska mäta strömförbrukning med amperetång givetvis. Eller kan man tvinga den att stänga av sig ett tag och sen slå på den manuellt och se tempen?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9625
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Motorskydd uppstart
« Svar #4 skrivet: 02 december 2017, 14:05:15 »
För se hur mycket köldmedia det finns i värmepumpen behöver man anlita en kyltekniker som kopplar in manometerstället osv. Att följa GT6-temperaturen efter kompressorstart ger en indikation på hur det kan vara. Stäng av värmepumpen ett tag och låt den svalna en del innan den sätts på igen. Vad är det för modell?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Larswjoh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Motorskydd uppstart
« Svar #5 skrivet: 02 december 2017, 14:16:38 »
Det är en IVT 490.
Det enklaste är nog som du skriver, stänga av ett tag och sen starta och samtidigt följa temperaturen i displayen. Det tråkiga är att det inte inträffar konsekvent. Den har som sagt gått en vecka mellan larmen förutom i natt då den gick två gånger. I morse kvitterade min fru larmet och sen dess har kompressorn gått bra (jag vet dock inte om den har stannat och startat under den tiden). Det verkar gå långt mellan felen om vi väntar länge med att kvittera. Kanske hinner tempen gå ner tillräckligt mycket någonstans då att felet inte löser ut...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Motorskydd uppstart
« Svar #6 skrivet: 04 december 2017, 07:26:22 »
Måste jag stå och passa på den och se när kompressorn har slagit ifrån och sen även invänta att den ska starta och till sist efter två minuter gå in i en meny och se tempen? Samma sak om man ska mäta strömförbrukning med amperetång givetvis. Eller kan man tvinga den att stänga av sig ett tag och sen slå på den manuellt och se tempen?

Om man stänger av den på stora knappen så kan man slå på och invänta kompressorstart.
Man kan även trigga igång grejerna genom att ändra kurvan fram och tillbaka om den för tillfället vilar sig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Larswjoh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Motorskydd uppstart
« Svar #7 skrivet: 04 december 2017, 07:50:33 »
Om man stänger av den på stora knappen så kan man slå på och invänta kompressorstart.
Man kan även trigga igång grejerna genom att ändra kurvan fram och tillbaka om den för tillfället vilar sig.

Bra idé. Jag har inte hunnit prova än (drar mig för att stänga av när det fungerar -  larmet har nämligen inte kommit tillbaka än efter att jag startade denna trÃ¥d).

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Motorskydd uppstart
« Svar #8 skrivet: 25 december 2017, 12:41:48 »
Minns jag rätt finns möjligheten att testköra även kompressorn i installationsmenyn,, hur kom man nu åt den?
Om man håller högra knappen intryckt lite längre kommer man dit, servicemenyn igångkörning.
« Senast ändrad: 25 december 2017, 12:54:32 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Larswjoh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Motorskydd uppstart
« Svar #9 skrivet: 05 juni 2018, 07:48:35 »
I och med att pumpen nu har lagt av igen så kom jag på att jag inte beskrev hur det gick med detta problem. Vi ringde servicetekniker som bytte givaren och problemet var löst (för den gången).
Igår dog pumpen "på riktigt", se denna tråd: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=67181.0

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!