Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta / komma Ã¥t startkondensator (bild)  (läst 1494 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Walther

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byta / komma åt startkondensator (bild)
« skrivet: 05 augusti 2017, 13:48:45 »
Hej

Automatsäkringen löste ut titt som tätt för mig så IVT rekommenderade att jag bytte säkringen samt startkondensatorn. Säkringen var inga problem, men kondingen är värre. Den sitter svårt till.

Är det någon som har bytt den och kan dela med sig hur ni gjorde.

Det sitter en kopplingsdosa framför kondensatorn på bilden som jag måste öppna, däri sitter plintarna till kondingen. Men hur får jag av locket på kopplingsdosan, det verkar vara ett snäppfäste av något slag.

Eller finns det rent av andra sätt att byta kondensatorn, skruva loss hela kompressorn och vrida den?

Startkondensatorn ses längst bak på bilden typ.

MVH
Walther

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Byta / komma åt startkondensator (bild)
« Svar #1 skrivet: 07 augusti 2017, 19:59:16 »
Om man bänder försiktigt här och var på en sån där kopplingslåda med snäppfästen så brukar man ganska snart få klart för sig hur plasthakarna är gjorda. Förmodligen går det att peta till dem med en liten skruvmejsel på rätt ställe.

Om startkondensatorn inte är frisk så brukar det visa sig genom att kompressorn inte startar alls utan bara står och brummar, och då brukar bimetallskyddet som sitter inbyggt i kopplingslådan slå till och från upprepade gånger.

Det är inte att rekommendera att lossa hela kompressorn, då kommer man bara att böja sönder kopparrör.
Om det är helt omöjligt att komma åt att ta loss den gamla startkondensatorn, så kan den få sitta kvar där den sitter men oansluten, låt sedan den nya ligga på ett lättåtkomligare ställe eller gör ett eget fäste för den.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!