Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT GreenLine HE C6 och radiatorer  (läst 3723 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LARS6HOC

  • Novis
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökerum/Sverige
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT GreenLine HE C6 och radiatorer
« skrivet: 30 november 2015, 11:32:40 »
Hej !
Nu har pumpen gått ett tag. Eftersom jag har litet hus (95 m2 byggt -81)öppen planlösning med få element på 2 slingor med totalt 7 radiatorer är det lite på gränsen att ha bergvärmepump kan man tycka...
Jag har upptäckt att ett av elementen (det största 2000 x 500 mm) som finns mitt i huset ungefär ett"vardagsrum" med ca: 40 % av ytan inte blir varmt över hela ytan. Till saken hör är att det är enrörsystem.
Övriga element är ok utom det som kommer efter ovanstÃ¥ende element. Detta finns i köket och är av typ C22.  Detta element blir varmt endast pÃ¥ den delen närmast väggen. inloppet sitter i mitten pÃ¥ den inre delen närmast väggen och sedan har smÃ¥ rör mot den yttre delen, i hörnen och i mitten uppe och nere.

Kommer att koppla in 2 nya element i badrum och tvättstuga som är borttagna dÃ¥ det blev tillräkligt varmt  dÃ¥ värmen kom in där frÃ¥n vedpannan i garaget och värmde upp elpanna och vv berredare.

Kommer att till en börja med lägga in en bild nedan på det stora elementets värme spridning. sedan får ni komma med förslag.

   
Värmepump blir installerad Torsdag 151022
IVT GreenLine HE C6  Brunn 130 m, 12 M rör, 10 M till berg, vattenmängd i borrhÃ¥l 1500 l/tim
Har(på väg ut) Elpanna CTC och Vedpanna CTC som installerades av mig själv när jag byggde huset 1981.
Hus: Hultfredshus 95 m2 boyta.  Bor mellan BorÃ¥s och Ulricehamn i Hökerum

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT GreenLine HE C6 och radiatorer
« Svar #1 skrivet: 30 november 2015, 13:47:13 »
Funderar på om radiatorn är felkopplad, dvs att värmen kommer in i botten och att röret som går upp i toppen i radiatorn leder ut värmen.
Du kan mäta med en IR-termometer på anslutningarna nere samt på den kalla delen av radiatorn så ser du detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad LARS6HOC

  • Novis
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökerum/Sverige
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT GreenLine HE C6 och radiatorer
« Svar #2 skrivet: 30 november 2015, 14:13:01 »
Tack för svar Carl N !

Det sitter alltsÃ¥ ett rör inne i elementet ? DÃ¥ jag kopplade detta 1981.... jo, gjorde allt själv och dÃ¥ satt det inget rör pÃ¥ kopplet. Skall kolla detta. Dock vet jag att det gÃ¥r bra med värme mot nästa element. Jag ser ocksÃ¥ att jag pÃ¥ nÃ¥gra radiatorer har termostatratten Ã¥t höger och nÃ¥gra Ã¥t vänster..kan det vara nÃ¥got... Man lär sÃ¥ länge man lever ..  :)

Lars
Värmepump blir installerad Torsdag 151022
IVT GreenLine HE C6  Brunn 130 m, 12 M rör, 10 M till berg, vattenmängd i borrhÃ¥l 1500 l/tim
Har(på väg ut) Elpanna CTC och Vedpanna CTC som installerades av mig själv när jag byggde huset 1981.
Hus: Hultfredshus 95 m2 boyta.  Bor mellan BorÃ¥s och Ulricehamn i Hökerum

Utloggad LARS6HOC

  • Novis
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökerum/Sverige
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT GreenLine HE C6 och radiatorer
« Svar #3 skrivet: 30 november 2015, 15:44:30 »
I slutet av varje slinga sitter sådana här. Övriga är lika men ingen reglering eller strypning. Är det viktigt vilket håll dessa sitter vad syftar på flödet ? (Termostaten till vänster eller höger)

 
Värmepump blir installerad Torsdag 151022
IVT GreenLine HE C6  Brunn 130 m, 12 M rör, 10 M till berg, vattenmängd i borrhÃ¥l 1500 l/tim
Har(på väg ut) Elpanna CTC och Vedpanna CTC som installerades av mig själv när jag byggde huset 1981.
Hus: Hultfredshus 95 m2 boyta.  Bor mellan BorÃ¥s och Ulricehamn i Hökerum

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT GreenLine HE C6 och radiatorer
« Svar #4 skrivet: 30 november 2015, 17:44:20 »
Jag tror det är den typen i alla fall, men jag är inte 100.  :-\
Det finns en modell på radiator där termostaten kopplas i undersidan med ett rör som går upp en bit (tillopp) och utloppet är då nertill.
Röret som går upp ser ut som en halvcirkel i genomskärning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad LARS6HOC

  • Novis
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökerum/Sverige
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT GreenLine HE C6 och radiatorer
« Svar #5 skrivet: 01 december 2015, 09:51:11 »
Jag skall som jag nämnt förrut sätta tillbaka 2 radisar (köpa nya) är det kanske ide att byta ut den långa (som jag "ritat" av) med 2 nya på 1000 istället eller kortare men då C21 alt C22. Åsikter om detta ?

Lars
Värmepump blir installerad Torsdag 151022
IVT GreenLine HE C6  Brunn 130 m, 12 M rör, 10 M till berg, vattenmängd i borrhÃ¥l 1500 l/tim
Har(på väg ut) Elpanna CTC och Vedpanna CTC som installerades av mig själv när jag byggde huset 1981.
Hus: Hultfredshus 95 m2 boyta.  Bor mellan BorÃ¥s och Ulricehamn i Hökerum

Utloggad LARS6HOC

  • Novis
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökerum/Sverige
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT GreenLine HE C6 och radiatorer
« Svar #6 skrivet: 01 december 2015, 17:23:48 »
Ingen som har mer tips då det, vad jag förstår, finns mycket kunskap på forumet.

Lars
Värmepump blir installerad Torsdag 151022
IVT GreenLine HE C6  Brunn 130 m, 12 M rör, 10 M till berg, vattenmängd i borrhÃ¥l 1500 l/tim
Har(på väg ut) Elpanna CTC och Vedpanna CTC som installerades av mig själv när jag byggde huset 1981.
Hus: Hultfredshus 95 m2 boyta.  Bor mellan BorÃ¥s och Ulricehamn i Hökerum

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT GreenLine HE C6 och radiatorer
« Svar #7 skrivet: 01 december 2015, 19:02:47 »
Jag skall som jag nämnt förrut sätta tillbaka 2 radisar (köpa nya) är det kanske ide att byta ut den långa (som jag "ritat" av) med 2 nya på 1000 istället eller kortare men då C21 alt C22. Åsikter om detta ?

Lars
Jag skulle byta. Med en strömningsbild som den på skissen är det en radiator som inte fungerar bra ihop med en värmepump. Inkommande varmt vatten nertill blandas med kallt bottenvatten när det stiger uppåt. Radiatorn blir i genomsnitt svalare än om vattnet hade strömmat in upptill i radiatorn. Det gör inget om det är direktel eller oljeeldning. Där kan man höja framledningstemperaturen utan att det kostar på samma sätt som när man har värmepump.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad LARS6HOC

  • Novis
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökerum/Sverige
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT GreenLine HE C6 och radiatorer
« Svar #8 skrivet: 01 december 2015, 20:29:17 »
Tack Roland !
Kommer att göra det omedelbart. Skall också byta det i köket.. som jag skrev i början:

"Övriga element är ok utom det som kommer efter ovanstÃ¥ende element. Detta finns i köket och är av typ C22.  Detta element blir varmt endast pÃ¥ den delen närmast väggen. inloppet sitter i mitten pÃ¥ den inre delen närmast väggen och sedan har smÃ¥ rör mot den yttre delen, i hörnen och i mitten uppe och nere."

Så tror jag att det har slammat igen i dom små rören och det sedan hårdnat. Sitter en C22 där och byter det till ett samma storlek.

Vad tror du om ovanstående ?

Lars
Värmepump blir installerad Torsdag 151022
IVT GreenLine HE C6  Brunn 130 m, 12 M rör, 10 M till berg, vattenmängd i borrhÃ¥l 1500 l/tim
Har(på väg ut) Elpanna CTC och Vedpanna CTC som installerades av mig själv när jag byggde huset 1981.
Hus: Hultfredshus 95 m2 boyta.  Bor mellan BorÃ¥s och Ulricehamn i Hökerum

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT GreenLine HE C6 och radiatorer
« Svar #9 skrivet: 01 december 2015, 23:15:27 »
Jag har precis samma koppel och jag har läst att man skulle ha inkommande röret ansluten
till den vänstra sida på de här bilden. Och utgående närmast termostaten.

Utloggad LARS6HOC

  • Novis
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökerum/Sverige
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT GreenLine HE C6 och radiatorer
« Svar #10 skrivet: 26 mars 2016, 17:58:27 »
Hej pÃ¥  er !

Skall nu komma till skott och har nu beställt nya till resterande raddar ocksÃ¥. AlltsÃ¥ enkelradiga till C22. Undantaget är som skrivits innan, och med bild, som blir 2 st 1 metare C22 istället för den enkelradiga 2 meters.. Har ocksÃ¥ kommit över 2 varmvattenberredare som dom slutat sälja pÃ¥ jobbet och skänkte bort till mig. Dessa berredare är pÃ¥ 25 liter styck. Tänkte dÃ¥ att volymförstora. Har 2 slinger enrörssystem och tänkte sätta dom i andra ändan pÃ¥ huset i förhÃ¥llande till tvättstuga/pannrum. Framledning gÃ¥r i takbjälklaget till andra ändan pÃ¥ huset ner i en klädkammare där jag tänkt sätta berredarna (naturligtvis utan ström   tummenupp  ) FrÃ¥n dessa gÃ¥r värmen ut till raddarna pÃ¥ var sida i huset tillbaka till ../pannrummet.

Vad säger nu expertisen, gör dessa 2 berredare nÃ¥gon nytta ? Som ni ser i min "fot" sÃ¥ är huset litet och har bara 8 raddar (efter byte 9). Bra (eller dÃ¥ligt)  ?

Lars
Värmepump blir installerad Torsdag 151022
IVT GreenLine HE C6  Brunn 130 m, 12 M rör, 10 M till berg, vattenmängd i borrhÃ¥l 1500 l/tim
Har(på väg ut) Elpanna CTC och Vedpanna CTC som installerades av mig själv när jag byggde huset 1981.
Hus: Hultfredshus 95 m2 boyta.  Bor mellan BorÃ¥s och Ulricehamn i Hökerum

Utloggad LARS6HOC

  • Novis
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökerum/Sverige
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT GreenLine HE C6 och radiatorer
« Svar #11 skrivet: 27 mars 2016, 08:15:16 »
Någon som har en åsikt ?

Lars
Värmepump blir installerad Torsdag 151022
IVT GreenLine HE C6  Brunn 130 m, 12 M rör, 10 M till berg, vattenmängd i borrhÃ¥l 1500 l/tim
Har(på väg ut) Elpanna CTC och Vedpanna CTC som installerades av mig själv när jag byggde huset 1981.
Hus: Hultfredshus 95 m2 boyta.  Bor mellan BorÃ¥s och Ulricehamn i Hökerum

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!