Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styrfunktion Nibe S735  (läst 2962 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Leontin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…land / Finland
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Styrfunktion Nibe S735
« skrivet: 22 oktober 2023, 18:31:59 »
Hej
Har nyligen (30.09-23) fått en ny Nibe S735 installerad och undrar lite om dess funktion.
Pumpen går bra men undrar lite om kompressorns gångtider, den smyg kör väldigt mycket, men den skall kanske göra så för att slippa avfrosta. Värmen räcker till och den har inte brukat något tillskott ännu.
Ligger och pyser runt -100 GM.
Kanske för tidigt att dra några slutsatser ännu innan det blir kallare ute.

Vet väldigt lite om hur smart den här pumpen är i sin styrfunktion. Någon annan som vet mer ?

Huset är 160 m², beläget på Åland

/ J-O
Hus 160 m², 1½ plan, beläget på Åland. Täljstensspis som komplement samt Panasonic lvp.
Golvvärme i träbjälklag.
Nibe S 735, inst. Sept-23, tidigare Nibe 310p (18 år)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styrfunktion Nibe S735
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2023, 21:00:30 »
Att den "smygkör" är ett gott tecken, precis så som man vill ha det. Ditt hus börjar nu behöva värmas upp och den går då igång och levererar exakt det som behövs. Du har en varvtalsstyrd kompressor och den kommer att gå upp i frekvens allt eftersom ditt värmebehov ökar

Om allt är rätt injusterat och du har ett välisolerat hus så kommer du att kunna klara dig bra länge utan tillskott. Hur länge beror i huvudsak på ditt hus energibehov vid lägre temperaturer

Tillägg: En sak du kanske kan titta på är att ditt delta ökar när den värmer på lite mer. Just nu ser deltat ut att bara vara 2,2 grader, det bör gå upp till 5-6 grader när behovet ökar (dvs skillnaden mellan framledning och retur)
« Senast ändrad: 22 oktober 2023, 21:06:32 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Leontin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…land / Finland
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Styrfunktion Nibe S735
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2023, 21:45:20 »
Tack för den bekräftelsen, lite så jag kände också.
Följer upp detta när det blir lite mer värmebehov.
Hus 160 m², 1½ plan, beläget på Åland. Täljstensspis som komplement samt Panasonic lvp.
Golvvärme i träbjälklag.
Nibe S 735, inst. Sept-23, tidigare Nibe 310p (18 år)

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Styrfunktion Nibe S735
« Svar #3 skrivet: 31 oktober 2023, 07:36:37 »
Hej
Har nyligen (30.09-23) fått en ny Nibe S735 installerad och undrar lite om dess funktion.
Pumpen går bra men undrar lite om kompressorns gångtider, den smyg kör väldigt mycket, men den skall kanske göra så för att slippa avfrosta. Värmen räcker till och den har inte brukat något tillskott ännu.
Ligger och pyser runt -100 GM.
Kanske för tidigt att dra några slutsatser ännu innan det blir kallare ute.

Vet väldigt lite om hur smart den här pumpen är i sin styrfunktion. Någon annan som vet mer ?

Huset är 160 m², beläget på Åland

/ J-O

Intressant!

Du är typ den första som rapporterar något om S735, Välkommen och tack! :)

Du får gärna uppdatera oss med samma bilder som tidigare, när det blir kallt ute!

MVH kWhalp

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styrfunktion Nibe S735
« Svar #4 skrivet: 31 oktober 2023, 08:07:22 »
Precis!!

S735 kommer troligen att bli den stora arbetshästen bland FLVP framöver, om tyglarna håller vill säga. Den har ju lovande egenskaper, förutom priset då kanske, och skulle säkert passa jättebra inte bara vid nybyggnation utan även vid uppgradering då dom mindre pumparna byts ut pga att dom egentligen inte fyller måttet längre. Nu när elpriserna stigit till nya nivåer och dom flesta måste eller bör se över sin totala elkonsumtion

Vad som blir intressant att se är hur pass bra den kommer att leverera när det börjar dra ihop sig, dvs när det börjar bli kallt. Hur kommer den att klara av sina avfrostningar där föregångarna uppvisade problem? Hur kommer ljudnivåerna att upplevas?

Intressant att följa framöver!!
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Hres

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styrfunktion Nibe S735
« Svar #5 skrivet: 31 oktober 2023, 13:39:42 »
Jag har också en S735 sedan augusti, ECS41 med golvvärme nere och radiatorer uppe. Har inte haft så kallt, som kallast några enstaka plusgrader någon natt, och det har hittills fungerat bra. Ljudnivåmässigt är den inget som helst problem, inte vid 95 Hz iaf som varit den högsta frekvensen på kompressorn hittills. Man hör den om man står rakt under frånluftsventilerna, men inget i rum utan ventiler. I köket låter den ungefär i paritet med kyl och frys.

Det enda jag reagerat på är att den kör ikapp gradminuter lite väl aggressivt på natten, går upp på 95 Hz istället för att smygköra ikapp dem under hela natten, och då behöver den stanna ibland för avfrostning. Avfrostningarna har gått som på klocka, nästan exakt 10 minuter per 60-minutersperiod.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Styrfunktion Nibe S735
« Svar #6 skrivet: 01 november 2023, 09:15:40 »
Jag har också en S735 sedan augusti, ECS41 med golvvärme nere och radiatorer uppe. Har inte haft så kallt, som kallast några enstaka plusgrader någon natt, och det har hittills fungerat bra. Ljudnivåmässigt är den inget som helst problem, inte vid 95 Hz iaf som varit den högsta frekvensen på kompressorn hittills. Man hör den om man står rakt under frånluftsventilerna, men inget i rum utan ventiler. I köket låter den ungefär i paritet med kyl och frys.

Det enda jag reagerat på är att den kör ikapp gradminuter lite väl aggressivt på natten, går upp på 95 Hz istället för att smygköra ikapp dem under hela natten, och då behöver den stanna ibland för avfrostning. Avfrostningarna har gått som på klocka, nästan exakt 10 minuter per 60-minutersperiod.

Intressant! Är det mycket kallare ute på natten?.
Kolla så du inte har smart-price adaptation aktiverat? Då skulle den göra som du beskriver... gasa på billigt elpris, och fis-köra på dagen.

Utloggad Hres

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styrfunktion Nibe S735
« Svar #7 skrivet: 01 november 2023, 16:09:50 »
Har inte Smart Price Adaption aktiverat eftersom jag vill kunna trimma in systemet utan extern påverkan nu när det blivit lite kallare. Men noterade också att beteendet att den kör ikapp gradminuter på natten nog bara var att det var lägre temperatur några nätter, de senaste dagarna har jag inte sett de tendenserna. Men har lite trimmande kvar, nästan 23 grader på övervåningen nu när det blivit lite kallare... Så den kurvan ska sänkas.




Utloggad Hres

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styrfunktion Nibe S735
« Svar #8 skrivet: 03 november 2023, 12:07:28 »
Här är ett exempel på där jag tycker att mjukvarani S735 borde reagerat lite smartare, istället för att vänta på att gradminutrarna ska sjunka, och sen dra på kompressorn på hög frekvens, så hade den kunnat öka kompressorn lite försiktigt runt 4-tiden och slippa avfrostningarna, man ser ju på derivatan vart det barkar...


Utloggad Leontin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…land / Finland
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Styrfunktion Nibe S735
« Svar #9 skrivet: 04 november 2023, 16:06:42 »
Här är ett exempel på där jag tycker att mjukvarani S735 borde reagerat lite smartare, istället för att vänta på att gradminutrarna ska sjunka, och sen dra på kompressorn på hög frekvens, så hade den kunnat öka kompressorn lite försiktigt runt 4-tiden och slippa avfrostningarna, man ser ju på derivatan vart det barkar...


Vad var det för utetemp vid den här tiden ?

Det är detta jag också undrar lite, vilka parametrar som styr avfrostningen, vad man kan göra föra att minimera dom.
Måste för min del vänta lite med utvärdering av funktionen tills det blir lite kallare,har väl haft -5 som kallast här ännu.
Men intressant att se andras problem och funderingar på lösningar.

Återkommer lita längre fram med info och driftdata på min anläggning.
« Senast ändrad: 04 november 2023, 19:32:33 av Leontin »
Hus 160 m², 1½ plan, beläget på Åland. Täljstensspis som komplement samt Panasonic lvp.
Golvvärme i träbjälklag.
Nibe S 735, inst. Sept-23, tidigare Nibe 310p (18 år)

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Styrfunktion Nibe S735
« Svar #10 skrivet: 06 november 2023, 04:50:08 »
Avfrostningarna styrs förmodligen på liknande sätt som föregångarna, att den känner av minskning i luftflödet, eller att förångaren har hållt en viss temp under en relativt lång tid, då påkallar den avfrostning.

Utloggad Leontin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…land / Finland
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Styrfunktion Nibe S735
« Svar #11 skrivet: 06 november 2023, 18:51:34 »
Avfrostningarna styrs förmodligen på liknande sätt som föregångarna, att den känner av minskning i luftflödet, eller att förångaren har hållt en viss temp under en relativt lång tid, då påkallar den avfrostning.


Vad är  "en viss temp" och "relativt lÃ¥ng tid" ? Vad är det som bestämmer det ?
Försöker bara förstå :)
Hus 160 m², 1½ plan, beläget på Åland. Täljstensspis som komplement samt Panasonic lvp.
Golvvärme i träbjälklag.
Nibe S 735, inst. Sept-23, tidigare Nibe 310p (18 år)

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Styrfunktion Nibe S735
« Svar #12 skrivet: 06 november 2023, 19:51:20 »
Avfrostning
Vid varje kompressorstart noteras ett referensvärde
på BS1.
Avfrostning börjar då:

luftflödet (BS1) minskar med 10 % från referensvärdet
och om (BT16) understiger -1° C
under 30 minuter.
(BT16) understiger -21°C.
Aktuell gradminuter avgör om avfrostningen blir aktiv
eller passiv.
Passiv utan elstavar, aktiv med elstavar

Utloggad Leontin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…land / Finland
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Styrfunktion Nibe S735
« Svar #13 skrivet: 26 november 2023, 17:01:06 »
Kompletterar med lite mer driftinfo nu när vi fått lite kallare även här på Åland.

Är för övrigt riktigt nöjd med pumpen så här långt, tyst och problemfri.
Eventuellt något som kan optimeras ännu men får väl se ju längre in i vintern vi kommer.

NÃ¥gra synpunkter frÃ¥n expertisen kanske ?  :)
Hus 160 m², 1½ plan, beläget på Åland. Täljstensspis som komplement samt Panasonic lvp.
Golvvärme i träbjälklag.
Nibe S 735, inst. Sept-23, tidigare Nibe 310p (18 år)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styrfunktion Nibe S735
« Svar #14 skrivet: 26 november 2023, 17:09:11 »
Inte mycket till VV om man vill ha en längre het dusch. Men det kanske är avsiktligt ni valt 45 grader?

Verkar skönt och fint inne, 22 grader på frånluften, kompressorn småmyser med 27 Hz. Men det är klart, 5 grader ute är inte så kallt, vill gärna se hur den jobbar när det äntligen blir -5 som här ;)
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!