Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe S1255 - Intern eltillsats  (läst 1694 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jorgenkarls

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
Nibe S1255 - Intern eltillsats
« skrivet: 13 september 2022, 08:20:27 »
Hej,

Jag blir inte riktigt klok på inställningen gällande eltillsats. I läget "Auto" så är statusfönstret utgråat, och i läget manuellt så är fönstret för eltillsats aktiverat. Jag kör pumpen i "Auto" läget men när jag går in och tittar i appen MyUplink så står det eltillsats "Blockerad".

Behöver jag göra något? Är eltillsatsen blockerad i Auto-läget?

Tack på förhand, mvh Jörgen.
1½-Plans villa(140m2) med källare(70m2). Värmesystem Nibe S1255. Golvvärme i nedre plan , radiatorer på övre plan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe S1255 - Intern eltillsats
« Svar #1 skrivet: 13 september 2022, 08:52:24 »
Detta styrs i meny 7.1.10.2.
Om utetemp är över "Stopp av tillsats" så är den blockerad i autoläget, men kopplas in när utetemp sjunker under detta värde.
Där finns även en filtreringstid för medelvärdesberäkning av utetemp som används för detta, du kan se det filtrerade värdet på utetemp i info menyn, 3.1

https://proffs.nibe.se/nibedocuments/30841/631743-1.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jorgenkarls

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Nibe S1255 - Intern eltillsats
« Svar #2 skrivet: 13 september 2022, 09:27:28 »
Hej och tack Carl för snabbt svar.

Den menyn kan jag inte se i MyUplink, vet du om den dyker upp om man blir premium medlem ? Annars får jag kika på pannan ikväll.

Mvh Jörgen
1½-Plans villa(140m2) med källare(70m2). Värmesystem Nibe S1255. Golvvärme i nedre plan , radiatorer på övre plan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe S1255 - Intern eltillsats
« Svar #3 skrivet: 13 september 2022, 13:20:34 »
Det är en installatörsmeny, den kommer man bara åt via displayen på värmepumpen.
Jag vet inte om meny 7 är spärrad på nått sätt, hittar inte den informationen i manualen, men det brukar vara att man håller inne nån knapp i minst 5-7 sek?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Johnlennonx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe S1255 - Intern eltillsats
« Svar #4 skrivet: 13 september 2022, 16:00:40 »
Jag vet inte om meny 7 är spärrad på nått sätt, hittar inte den informationen i manualen, men det brukar vara att man håller inne nån knapp i minst 5-7 sek?

Inte spärrad i S-modellerna utan ligger bara bakom en varning om att man är inne i installatörsmenyn.

Utloggad jorgenkarls

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Nibe S1255 - Intern eltillsats
« Svar #5 skrivet: 14 september 2022, 07:38:41 »
Ringde till Nibe igår och frågade hur det fungerar med eltillsatsen. I "auto" läget så är det ett hänglås på eltillsats vilket betyder att den sköter sig själv och lägger på el när det behövs. Att ikonen är släckt nu betyder bara att eltilsatsen inte används, och den tänds upp när elen slår till. Om man väljer läget manuellt så kan man aktivt slå av eltillsatsen. Jag är osäker på om det är en bra idé, kanske inte är någon fara så länge det är hyfsat varmt ute men på vintern när det blir kallt så kanske det bra att låta pannan få ta hjälp av eltillsatsen.
1½-Plans villa(140m2) med källare(70m2). Värmesystem Nibe S1255. Golvvärme i nedre plan , radiatorer på övre plan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe S1255 - Intern eltillsats
« Svar #6 skrivet: 14 september 2022, 07:46:27 »
Ringde till Nibe igår och frågade hur det fungerar med eltillsatsen. I "auto" läget så är det ett hänglås på eltillsats vilket betyder att den sköter sig själv och lägger på el när det behövs. Att ikonen är släckt nu betyder bara att eltilsatsen inte används, och den tänds upp när elen slår till. Om man väljer läget manuellt så kan man aktivt slå av eltillsatsen.

Det var ju en förenklad förklaring, det som jag skrev är mer riktigt.
Men jag ska förtydliga att det är blockeringen som hävs när utetemp sjunker under temperaturen för "Stopp av tillsats", det innebär inte att elpatron börjar värma, bara att den är tillåten.
Sen är det aktuellt gradminutersvärde som avgör om tillskottet värmer, finns mer att läsa om detta i forumet.

Mitt förslag är att låta grejerna gå en vinter när det är kallt så märker du mer hur det funkar, och vid vilken utetemp som den måste ha tillskott för att orka värma huset.
När man har lärt sig mer om detta kan du ställa in en mer korrekt temperatur för "Stopp av tillsats", men den är individuell för varje hus.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!