Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med IVT 490 - skÃ¥llhett vatten och ljumma golv.  (läst 28626 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kall om fötterna

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har en IVT 490 (2004) som installerades i vårt då nybyggda hus på 148 kvm. Vi har vattenburen golvvärme på nedre våningen och radiatorer på övre. För ca tre år sedan började pumpen krångla, ingen värme alls. Reparationskillen som var här kunde inte riktigt hitta problemet så han började med att byta ut en grejen efter den andra - ombyggnadssats tryckreglering, givare, moderkort mm. Slutnotan hamnade på nästan 12000 kr!! Kan ju tillägga att vi undrat om han visste vad han gjorde till att börja med. Har inte använt den firman igen!!

I våras började pumpen krångla igen! Dålig värme, ljummet vatten. Tog hit ny firma. Den här killen kom fram till att det var styrkortet och bytte detta, 4400 kr. Efter det har pumpen fungerat bra fram tills förra veckan. Noterade då att vårt varmvatten var väldigt hett samtidigt som våra golv började kännas något kallare. Kollade tappvarmvattentemperaturen på pumpen och det låg på 71 grader och framledningsvärmen låg på endast 23 grader. Ringde firman vi anlitat sist och killen kom förbi dagen där på. Då hade vattentemperaturen sjunkit ner till 40 grader! Han kollade igenom tryck, luftade expansionskärlet och något mer men var väldigt fundersam över vad problemet kunde vara.
Han sa att vi skulle avvakta ett dygn eller två för att se om det skulle ske någon förändring. Igår var han här igen. Då såg han att överhettningsskyddet löst ut!! Frågan är varför?? Om det händer igen sa han att vi får kolla drifttermostaten. Gaaaahhhhh!! Tar det aldrig slut??
Pumpen är bara Ã¥tta Ã¥r gammal. Med dessa reparationskostnader kan man knappast säga att man spar nÃ¥gra pengar med den här typen av uppvärmning. Kollade pumpen för en stund sedan och nu stÃ¥r GT1 pÃ¥ 23,6 (30,1). Det är ca +4 grader ute. GT3:1 tappvarmvatten stÃ¥r pÃ¥ 64,8 grader, GT3:2 36,1 grader, GT3:3  34,6 grader och kompressor pÃ¥ 68,7 grader. Vi har höjt värmen i alla rummen för att se om det blir varmare pÃ¥ golven men har ännu inte märkt nÃ¥gon skillnad.
Är det någon som har någon erfarenhet av att ha haft något liknande problem?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med IVT 490 - skållhett vatten och ljumma golv.
« Svar #1 skrivet: 05 november 2012, 10:17:14 »
Hej!
Jag skulle tippa på att du har problem med antingen shunten eller cirkpumpen.
Men detta borde en vettig reparatör kunna diagnostisera.  Sc:,h

Om shunten krånglar kan du själv manuellt köra shunten (tryck in och vrid) så att du får ut mer värme i huset, men meningen är ju att den ska reglera detta helt själv.
Det är inte ovanligt att shuntar börjar gå trögt, då är det byte som gäller.

Om det inte är shunten så kan du även testa återställning till fabriksvärden (meny 12), detta har ibland fått ordning på krånglande IVT 490.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Kall omfötterna

  • Gäst
Kall omfötterna
SV: Problem med IVT 490 - skållhett vatten och ljumma golv.
« Svar #2 skrivet: 05 november 2012, 14:53:00 »
Hej! Du menar alltså shuntventilen? Den står på det blåa fältet. Ska jag vrida den mot det röda och i så fall hur långt mot det röda?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med IVT 490 - skållhett vatten och ljumma golv.
« Svar #3 skrivet: 05 november 2012, 15:17:10 »
Hej! Du menar alltså shuntventilen? Den står på det blåa fältet. Ska jag vrida den mot det röda och i så fall hur långt mot det röda?

Man får testa sig fram, och då behöver du sannolikt också styra värmen med termostaterna.
Eftersom du har golvvärme så är det vettigt att inte vrida på för mycket på en gång.

Jag antar för övrigt att båda dina service-nissar kollat att shunten är i Autoläget?
För att din 490 ska kunna styra värmen ska shunten vara utdragen (vrid till ändlägena och se om den går att pluppa ut).
Är det detta som är "felet" så har du haft en väldig otur med service...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kall om fötterna

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det känns som knappen är "ute" för det går att trycka på den. Är såååå okunnig när det gäller detta och törs knappt röra
något med rädsla för att göra saker och ting värre. Jag har i ställt den på mittemellan kallt och varmt, får se vad som händer.....
den står och drar 9 kw konstant...
Kollar med service-nisse om shunt, autoläge mm.
Tack för hjälpen så länge.

Mackan1942

  • Gäst
Mackan1942
SV: Problem med IVT 490 - skållhett vatten och ljumma golv.
« Svar #5 skrivet: 16 november 2012, 21:28:11 »
Känner igen problemet enligt ovan.
Vår IVT490 installerades år 2004. Förra året började den att krångla med temperaturerna. Hade ingen värme ut i värmesystemen, men skållhett vatten. Utöver detta hade vi även problem med läckande ställdon och ojämn värmefördelning ut i golvvärmen.
Fick under hösten problem med att varmvattnet var slut när vi skulle börja duscha. Kallade hit service och de såg att vi hade luft i systemet. 1 månad senare har vi samma problem samt att värmen saknas i värmesystemet. Tur att vi har installerat en kamin nyligen.
Återkommer med besked om lösning.
Problemen är skrämmande likadana.

TBN

  • Gäst
TBN
SV: Problem med IVT 490 - skållhett vatten och ljumma golv.
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2013, 22:54:35 »
Hej
Jag har samm problem, nu hiskeliga 76 grader på tappvatten och överhettningsskyd löser ut. Har haft service två gångr senaste månaden.
Jag har kommit tillrätta med fallande tryck - det var dräneringsslangen som var totalt pluggad överst. Lurigt.
Bytte shunt och övertrycksventil också. Gick då i 4 dagar - därefter överhettar tappvattnet igen.
Hur ställer man den temperaturen?
/T

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med IVT 490 - skållhett vatten och ljumma golv.
« Svar #7 skrivet: 15 januari 2013, 06:28:34 »
Hej
Jag har samm problem, nu hiskeliga 76 grader på tappvatten och överhettningsskyd löser ut. Har haft service två gångr senaste månaden.
Jag har kommit tillrätta med fallande tryck - det var dräneringsslangen som var totalt pluggad överst. Lurigt.
Bytte shunt och övertrycksventil också. Gick då i 4 dagar - därefter överhettar tappvattnet igen.
Hur ställer man den temperaturen?
/T

Börja med att kolla vad tempgivarna GT3:1, GT3:2 och GT3:3 visar?
Det kan vara nån av givarna som gett upp, och då händer detta.

En annan tänkbar orsak är att nått relä fastnar, jag vet inte exakt var dessa sitter men troligen bakom skyddsplåten till höger bakom panelen.
Man kan knacka på dem med ett mejselskaft, då kan de släppa, men det som behövs är då att byta ut dessa.
« Senast ändrad: 15 januari 2013, 06:31:48 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad silverräven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 345
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har tummen mitt i handen
Jag fick samtliga givare utbytta på IVT 490 under första året. Var tydligen ngt fabrikationsfel. Eftersom shunten stod på blå fältet borde det vara här problemet med den låga framledningen (kalla golv) ligger. Gissar att höga vvtempen beror på givarfel eller så är det styrenheten som ligger bakom båda problemen.
Den 26 april 2019 installerades en IVT Vent 302. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Årsförbrukning 13894 kWh (2016) inkl hh-el. 2017 14945 kWh, 2018 18107 kWh, 2019 17184 kWh.

Utloggad silverräven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 345
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har tummen mitt i handen
Senaste dygnen har jag haft liknande problem när det varit runt -15. Elpatronen gÃ¥r och GT1:3 (tappvarmvattnet) kommer upp i runt +68, GT3:3 runt +55 men GT3:3 (vattnet ut i värmesystemet) knappt nÃ¥r över +35. Sedan faller det snabbt när elpatronen gÃ¥r ur och först vid +30 grader sparkar elpatronen igÃ¥ng igen. Kompressorn är ju borta tills det blir under  -10. Följden bli att det blir lite smÃ¥kyligt. Jag har letat i menyerna för att finna var jag kan begränsa tappvarmvattnet och hindra elpatronen att gÃ¥ ur innan man nÃ¥r inställd stopptemperatur. När utetempen nÃ¥r -10 gÃ¥r kompressorn igÃ¥ng igen och det blir varmt, men fortfarande alltför hög temp pÃ¥ GT1:3). NÃ¥got som har hängt upp sig??  dontknow
Den 26 april 2019 installerades en IVT Vent 302. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Årsförbrukning 13894 kWh (2016) inkl hh-el. 2017 14945 kWh, 2018 18107 kWh, 2019 17184 kWh.

Fredrik7b5

  • Gäst
Fredrik7b5
SV: Problem med IVT 490 - skållhett vatten och ljumma golv.
« Svar #10 skrivet: 19 februari 2013, 19:42:00 »
Hej,

Jag har en IVT 490 som också verkar ha problem med elpatronen. Temperaturen i huset är normal, men varmvattnet är konstant skållhett. Just nu ligger GT3:1 på 81,4 grader (och tappvarmvattnet är mycket riktigt hett); GT3:2 är 84,0 grader; GT3:3 är 43,1 grader.

Allt fungerade normalt fram till för någon vecka sedan, då löste överhettningsskyddet till elpatronen ut. Efter återställning trodde jag problemet var löst, men nu har jag lagt märke till att varmvattnet konstant är alldeles för varmt. Även lådan som innehåller elektroniken är konstant varm. Värmepumpen går i någon form av cykel, den startar och höjer enligt displayen gradvis effekten till runt 8 kW. Därefter går den i viloläge. Sedan startar den igen, och höjer åter gradvis effekten till runt 8 kW. All elen tycks användas till att göra varmvattnet så hett som det bara är möjligt, huset är som sagt normalvarmt.

Jag har gått igenom inställningarna, även servicemenyn, och allt verkar normalt. Varmvattenspets ska normalt bara inträffa en gång i veckan. Temperaturen för tappvarmvatten är inställd på 52,0 grader. Min IVT 490 tycks dock ha fått för sig att strunta i inställlningarna och istället försöka göra tappvarmvattnet så hett som möjligt. Inga larm genereras, dock, istället går den som sagt periodvis i viloläge.

Jag har haft problem med den här IVT 490 två gånger förr, och jag har tyvärr dåliga erfarenheter av två olika företag i Göteborgsområdet. Båda två hade strategin att byta så många delar som möjligt, fram tills värmepumpen började fungera igen.

Är det någon som tror att detta går att fixa själv? Skulle det kunna hjälpa att öppna el-lådan och banka på några reläer? Eller kan någon föreslå en bra reparationsfirma i Göteborgsområdet, som kan analysera problemet och hitta felet, istället för att bara byta en massa delar tills det funkar?

Ã…terkommer med hur det hela fortskrider...

Mvh / Fredrik.

Fredrik7b5

  • Gäst
Fredrik7b5
SV: Problem med IVT 490 - skållhett vatten och ljumma golv.
« Svar #11 skrivet: 21 februari 2013, 21:42:38 »
Hej,

Problemet med min IVT 490 tycks hänga ihop med shunten för framledningen av varmvatten till radiatorerna. Den tycks ha fastnat i ett visst läge, och automatiken som styr shunten har slutat fungera. Antagligen har motorn gått sönder. En reparatör ska komma hit och titta på den imorgon.

Intressant är hur IVT 490 reagerar när shunten fastnat. Den försöker höja effekten på elpatronen, eftersom den märker att framledningsvattnet är alldeles för kallt. Men eftersom shunten fastnat i ett relativt "kallt" läge, så verkar det som all effekten från elpatronen hamnar i tappvarmvattnet istället. Detta blir uppåt 85 grader varmt, och då verkar det som någon säkerhetsparameter slår ifrån och stänger av alltihopa. Därefter börjar cykeln om. Det finns uppenbarligen ingen mekanism som larmar om att shunten inte beter sig som den ska, och medan ärvärdet på framledningen ligger långt under börvärdet, så svarar IVT 490 med att höja effekten på elpatronen. Alltså med enda resultat att varmvattnet blir alldeles för varmt.

Genom att manuellt låsa shunten i det varmaste läget, så beter sig nu IVT 490 mer eller mindre normalt. Reparatören får väl byta den där shunten imorgon...

/ Fredrik.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Problem med IVT 490 - skållhett vatten och ljumma golv.
« Svar #12 skrivet: 21 februari 2013, 21:57:15 »
Bra analys och förklaring!   tummenupp
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med IVT 490 - skållhett vatten och ljumma golv.
« Svar #13 skrivet: 04 februari 2014, 16:33:36 »
Hej,

Jag har en IVT 490 som också verkar ha problem med elpatronen. Temperaturen i huset är normal, men varmvattnet är konstant skållhett. Just nu ligger GT3:1 på 81,4 grader (och tappvarmvattnet är mycket riktigt hett); GT3:2 är 84,0 grader; GT3:3 är 43,1 grader.

Allt fungerade normalt fram till för någon vecka sedan, då löste överhettningsskyddet till elpatronen ut. Efter återställning trodde jag problemet var löst, men nu har jag lagt märke till att varmvattnet konstant är alldeles för varmt. Även lådan som innehåller elektroniken är konstant varm. Värmepumpen går i någon form av cykel, den startar och höjer enligt displayen gradvis effekten till runt 8 kW. Därefter går den i viloläge. Sedan startar den igen, och höjer åter gradvis effekten till runt 8 kW. All elen tycks användas till att göra varmvattnet så hett som det bara är möjligt, huset är som sagt normalvarmt.

Jag har gått igenom inställningarna, även servicemenyn, och allt verkar normalt. Varmvattenspets ska normalt bara inträffa en gång i veckan. Temperaturen för tappvarmvatten är inställd på 52,0 grader. Min IVT 490 tycks dock ha fått för sig att strunta i inställlningarna och istället försöka göra tappvarmvattnet så hett som möjligt. Inga larm genereras, dock, istället går den som sagt periodvis i viloläge.

Jag har haft problem med den här IVT 490 två gånger förr, och jag har tyvärr dåliga erfarenheter av två olika företag i Göteborgsområdet. Båda två hade strategin att byta så många delar som möjligt, fram tills värmepumpen började fungera igen.

Är det någon som tror att detta går att fixa själv? Skulle det kunna hjälpa att öppna el-lådan och banka på några reläer? Eller kan någon föreslå en bra reparationsfirma i Göteborgsområdet, som kan analysera problemet och hitta felet, istället för att bara byta en massa delar tills det funkar?

Ã…terkommer med hur det hela fortskrider...

Mvh / Fredrik.


Jag har nu precis samma problem med Autoterm 190F (samma som IVT 490). Den har samma symtom som ovan och jag har varit i kontakt med reparatör, och tvÃ¥ försäkrings bolag idag. De verkar ha fel gÃ¥ng pÃ¥ gÃ¥ng. Shunten är bytt pÃ¥ min pump en gÃ¥ng tidigare för nÃ¥gra Ã¥r sedan med samma problem/symtom. Och nu är det dags igen. Varenda Ã¥r har det varit ngt problem, precis vid den här Ã¥rs tid. Förra Ã¥r var det  kompressor haveri och innan dess kretskort mm. Nu har vi snart bytt ut var enda del förrutom kondensator och varmvatten behÃ¥llare. Om det var inte för xtra försäkring (2000SEK/Ã¥r förrutom villa försäkring), vi skulle ha varit ruinerad ekonomiskt! Är detta Svenskt kvalitet eller vad? Jag tycker IVT/Autoterm/Bosch ni ska skämmas, verkligen. Enligt vÃ¥r försäkringsbolag, det är stora problem med dessa FLVP och NIBE är inte bättre! Jag är förbannat och trött pÃ¥ FLVP.  >:(
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med IVT 490 - skållhett vatten och ljumma golv.
« Svar #14 skrivet: 05 februari 2014, 09:33:54 »
Det var cirkulationspump som hade slutat fungera den här gången! Den ska bytas snart. Hela vatten ska tappas ut först (IVT orkade inte att montera en liten kran innan cirkulations pump för att kunna slippa detta moment?) Reparatörn föreslog Nibe 370F när det blir dags att bytta detta (autoterm 190F med årlig bekymmer) pump. Jag vet inte om NIBE är mkt bättre!
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!