Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur ställer jag in kurva optimalt i IVT Greenline C7?  (läst 14199 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kLyKa karlstad

  • Behörig Ingenjör Brandlarm
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Självbyggare
Hur har ni gjort för att prova er fram lättast för att uppnå bäst drift?

Ställer man in kurvan på typ 3, finjust på typ 0, antecknar innetemperaturer som blir

ex. (påhittade värden) vid +15 har jag +24, +10 har jag +23, +5 har jag +22, 0 har jag +21, -5 har jag +20

Skulle det visa sig att jag har typ dessa värden och jag vill ha +22 inne så ställer jag upp kurvan till 3,5 och hade innetemp ökat med att utetemp sänkts så ställer jag ner kurvan till 2,5. Hade istället innetemp legat på +20 hela tiden oavsett utetemp så höjer jag på finjust.

Är detta rätt uppfattat? gör man på nåt annat sätt för att fortast komma fram till rätt kurva?

Ni fÃ¥r ursäkta om jag verkar korkad, men jag är rätt ny pÃ¥ omrÃ¥det men har en jädra hunger pÃ¥ att fÃ¥ lära mig detta  b00k
Välisolerat hus i Karlstad byggt -09 i 1+1/2 plan. Vattenburen thermotech golvvärme i bÃ¥da planen. IVT Greenline C7 med 11 st IVT  kompaktkollektorer (500m).
27% Brineblandning.
Endast utegivare.
Heru 130 S FTX med roterande VVX.
Frikyla.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ställer jag in kurva optimalt i IVT Greenline C7?
« Svar #1 skrivet: 25 oktober 2011, 01:35:01 »
När det inte är kallare än så här ute och om man har för kalt inne så tycker jag att det är bättre
höja finjusteringen, om man höjer kurvan i stället så kan det bli för varm när det blir riktigt
kalt ute. Och sedan om värmen inte räcker till när det är kalt ute så höjer man kurvan.
Annars är rumsgivaren en bra tillbehör om den inte följde med leveransen. Vad som ingår
leveransen kan man se på handboken som regel.
Men grund inställningen är bra att hitta först sÃ¥ bra som möjligt. 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur ställer jag in kurva optimalt i IVT Greenline C7?
« Svar #2 skrivet: 25 oktober 2011, 05:36:45 »
Hur har ni gjort för att prova er fram lättast för att uppnå bäst drift?

Ställer man in kurvan på typ 3, finjust på typ 0, antecknar innetemperaturer som blir

ex. (påhittade värden) vid +15 har jag +24, +10 har jag +23, +5 har jag +22, 0 har jag +21, -5 har jag +20

Skulle det visa sig att jag har typ dessa värden och jag vill ha +22 inne så ställer jag upp kurvan till 3,5 och hade innetemp ökat med att utetemp sänkts så ställer jag ner kurvan till 2,5. Hade istället innetemp legat på +20 hela tiden oavsett utetemp så höjer jag på finjust.

Är detta rätt uppfattat? gör man på nåt annat sätt för att fortast komma fram till rätt kurva?

Ni fÃ¥r ursäkta om jag verkar korkad, men jag är rätt ny pÃ¥ omrÃ¥det men har en jädra hunger pÃ¥ att fÃ¥ lära mig detta  b00k

Du verkar ha fattat det hela rätt.
Lite grovt kan man väl säga att golvvärme = kurva 3-4, radiatorer kurva 5-10 (om nu kurvvärdena är samma för Nibe och IVT)
Och som Remo säger, så länge det håller sig på plusgrader är det bäst att justera på finjusteringen, och när det blir kallt ute justerar du på kurvan.
Efter en säsong (eller efter ett antal varma/kalla perioder) brukar det vara inställt så bra det går.
Då är det rätt tid att aktivera rumsgivaren för att reglerdatorn skall kunna reglera bort över eller undertemperaturer som kan bero på solinstrålning, matlagning, blåst/regn o.s.v.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kLyKa karlstad

  • Behörig Ingenjör Brandlarm
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Självbyggare
Ok tack så mycket, som nu t.ex har det varit +5 ute ett par dagar, jag har kurvan på 3,5 och finjustering 0. Inne har jag då ganska stadigt 24,5. Behagligt och bra, kanske nån grad för högt, 23 hade nog räckt. Ställer jag då ner finjustering till -1 eller kan jag då ställa ner kurvan istället? Kan man fördröja att pumpen startar så det slipper bli så många småstarter?
Välisolerat hus i Karlstad byggt -09 i 1+1/2 plan. Vattenburen thermotech golvvärme i bÃ¥da planen. IVT Greenline C7 med 11 st IVT  kompaktkollektorer (500m).
27% Brineblandning.
Endast utegivare.
Heru 130 S FTX med roterande VVX.
Frikyla.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hur ställer jag in kurva optimalt i IVT Greenline C7?
« Svar #4 skrivet: 25 oktober 2011, 19:22:20 »
IVT:s reglerkurva är i utgångsläget en rak linje. Det betyder att om man har vill ha +20 grader inne och har rätt kurva inställd när det är noll grader ute blir det lite för svalt inne när det är runt +10 grader och för varmt inne när det är riktigt kallt ute. Jag skulle rekommendera knäckning av kurvan som görs i meny 1.7 om det är samma menyer som i min gamla pump.

Vill du ha +22 inne skulle jag rekommendera att ställa upp Finjustering (meny1.2) med en eller två grader. Försök sedan hitta en kurva som ger önskad värme inne när det är ca noll grader ute.

Knäck sedan kurvan genom att höja värdet vid +10 och +15 med kanske en grad och sänk sedan vid -20 med 4 grader. Ändra sedan värden för övriga minusgrader linjärt med temperaturen, dvs vid -10 med 2 grader. Om värmekurva 3 är rätt för huset bör värdena stämma bra men de är omräknade frÃ¥n mitt radiatorsystem sÃ¥ inga garantier lämnas. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad kLyKa karlstad

  • Behörig Ingenjör Brandlarm
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Självbyggare
Aaaaaaa  ::) nu fattar jag genast bättre, bra förklarat där.
Välisolerat hus i Karlstad byggt -09 i 1+1/2 plan. Vattenburen thermotech golvvärme i bÃ¥da planen. IVT Greenline C7 med 11 st IVT  kompaktkollektorer (500m).
27% Brineblandning.
Endast utegivare.
Heru 130 S FTX med roterande VVX.
Frikyla.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!