Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CTC GSI 616 - Fel i programvara  (läst 3416 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad KVS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
CTC GSI 616 - Fel i programvara
« skrivet: 08 april 2024, 21:44:15 »
Tänkte dela med mig lite av fel jag noterat sedan jag tog VP i drift i december 2023 för jag antar att det kan inte bara vara min VP som har problemet. Jag är i kontakt med CTC sedan 2 veckor men ingen hjälp än så länge.

"QUOTE min reklamation till CTC"
NOTERING #1.
Nu när det tidvis är plusgrader ute har jag noterat att VP ej startar och stoppar enligt de  (-210)gradminuter som ställts in. Det verkar som att problemet  börjar runt +5 grader utetemperatur men troligtvis har det inget med utetemperaturen att göra. VP hinner inte ens varva ner frÃ¥n 50 rps efter start innan den stoppar igen.

T.ex. VP startar vid (-87)gradminuter och stoppar vid (-71)gradminuter, när det bör vara start vid (-210)gradminuter och stopp vid(0)gradminuter. Eftersom en startfördröjning pÃ¥ 10minuter blir aktiverad direkt vid stoppet (-71) sÃ¥ betyder det att en startsignal ocksÃ¥ aktiveras direkt efter stoppet men väntar tills startfördröjningen löpt ut. Alla driftvärden är normala och det finns inget alarm, sÃ¥ det mÃ¥ste vara en bug i mjukvaran. 

Jag kan tillägga att jag inte noterat detta problem vid kallare väder.

NOTERING #2.
Parameter max framledningstemperatur stämmer inte. Den blockerar framledningstemperaturen 5 grader lägre än vad parametern är satt till. Detta testade jag vid kallare väderlek och man kan också se i grafen att det är lägre än vad parametern är satt till. Se bifogade foton #11-12.

NOTERING #3.
För övrigt är alla parametrar normala vid drift förutom att temperaturen på frekvensomriktaren (inverter) vid högre VB temperaturer verkade hög (nära 60 grader). Se bifogat foto #13.
"UNQUOTE"

"QUOTE info send till CTC rörande notering 1"
En hint som du kan ge fabriken !
Jag har haft parameter "min framledningstemperatur" satt till från som var fabriksinställningen. Jag provade att använda den och med den aktiv har jag inte problemet. Har provat med olika temperaturer och VP kör efter (-)gradminuter parametern då. Det är tydligt att det är fel i programvaran och då säkert inte bara i min VP.
"UNQUOTE"

Om det är någon som noterat samma problem, dela gärne med er vad ni vet.

/Kent


Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3579
  • Karma +2/-0
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #1 skrivet: 08 april 2024, 22:37:58 »
Notering 3:
Det är hårdaste tillfället som värmepumpen utsätts för, varmt väder, varmast varmvatten och så hög kompressorfrekvens som möjligt ger högst temperatur på invertern. 1/3 mer energi drar kompressorn, invertern borde vara påverkad lika mycket i värmeavgivning.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #2 skrivet: 08 april 2024, 23:07:22 »
Tänkte dela med mig lite av fel jag noterat sedan jag tog VP i drift i december 2023 för jag antar att det kan inte bara vara min VP som har problemet. Jag är i kontakt med CTC sedan 2 veckor men ingen hjälp än så länge.

"QUOTE min reklamation till CTC"
NOTERING #1.
Nu när det tidvis är plusgrader ute har jag noterat att VP ej startar och stoppar enligt de  (-210)gradminuter som ställts in. Det verkar som att problemet  börjar runt +5 grader utetemperatur men troligtvis har det inget med utetemperaturen att göra. VP hinner inte ens varva ner frÃ¥n 50 rps efter start innan den stoppar igen.

T.ex. VP startar vid (-87)gradminuter och stoppar vid (-71)gradminuter, när det bör vara start vid (-210)gradminuter och stopp vid(0)gradminuter. Eftersom en startfördröjning pÃ¥ 10minuter blir aktiverad direkt vid stoppet (-71) sÃ¥ betyder det att en startsignal ocksÃ¥ aktiveras direkt efter stoppet men väntar tills startfördröjningen löpt ut. Alla driftvärden är normala och det finns inget alarm, sÃ¥ det mÃ¥ste vara en bug i mjukvaran. 

Jag kan tillägga att jag inte noterat detta problem vid kallare väder.

NOTERING #2.
Parameter max framledningstemperatur stämmer inte. Den blockerar framledningstemperaturen 5 grader lägre än vad parametern är satt till. Detta testade jag vid kallare väderlek och man kan också se i grafen att det är lägre än vad parametern är satt till. Se bifogade foton #11-12.

NOTERING #3.
För övrigt är alla parametrar normala vid drift förutom att temperaturen på frekvensomriktaren (inverter) vid högre VB temperaturer verkade hög (nära 60 grader). Se bifogat foto #13.
"UNQUOTE"

"QUOTE info send till CTC rörande notering 1"
En hint som du kan ge fabriken !
Jag har haft parameter "min framledningstemperatur" satt till från som var fabriksinställningen. Jag provade att använda den och med den aktiv har jag inte problemet. Har provat med olika temperaturer och VP kör efter (-)gradminuter parametern då. Det är tydligt att det är fel i programvaran och då säkert inte bara i min VP.
"UNQUOTE"

Om det är någon som noterat samma problem, dela gärne med er vad ni vet.

/Kent

Tjena Kent!

Du upplever exakt det problem jag skrev om förra året under hösten. Du poppade in i min tråd om du kommer ihåg.

I November satte jag igång USB-loggning på min 616 men då blev det kallt ute så i princip från november till mitten av mars har det alltid varit kallare än 6 grader ute. Därför fick jag inte problem förrän den 15 mars igen när det var +7 grader ute.

Jag har fått tag på en kille på CTC supporten och vi har nu diskuterat ett antal vändor. Men slutsatsen jag dragit hittills är att CTC GSi har någon form av beräkning i styrprogamvaran som gör att när framledningen är X antal grader över börvärde i X antal minuter så slår den av.

CTC-supportkillen tycker jag har för dåligt flöde. När pumpen kör igång startar den på 50rps direkt, och då har jag 10 graders delta. Jag måste få ner detta delta på något sätt.

Jag väntar just nu mest på att få reda på exakt hur många grader över börvärde det är som pumpen slår av på, för då har jag något att sikta på och kan ta det med min installatör.

Som du märker när detta inträffar så blir det inget larm, istället så stoppar den och startar den utefter hur lång startfördröjningen på kompressorn är.

Du kan avbryta detta antingen genom att tillfälligt höja kurvan några snäpp så den inte stoppar innan den ska varva ner till 20rps, eller sänka den rätt mycket så den inte har något alternativ än att räkna ner gradminuter till 0 igen. Och då kan du sätta tillbaka kurvan till det den var på igen.

Utloggad KVS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #3 skrivet: 09 april 2024, 09:25:01 »
Hej Jocke,

Jo jag kommer ihåg problemet du skrev om.

Det borde inte vara en så svår sak för CTC att finna ut och fixa. De har fått loggar av mig där det tydligt kan ses. Undrar varför det tar sådan tid, kanske dom inte gör programvaran själva.

Jag jobbar borta 4 veckor i stöten så jag har ingen möjlighet att hela tiden kontrollera hur VP uppför sig. Nu har jag aktiverat parametern "min framledningstemp." till 33 grader och det har blivit bättre.

Mvh
Kent


Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #4 skrivet: 09 april 2024, 09:43:39 »
Hej Jocke,

Jo jag kommer ihåg problemet du skrev om.

Det borde inte vara en så svår sak för CTC att finna ut och fixa. De har fått loggar av mig där det tydligt kan ses. Undrar varför det tar sådan tid, kanske dom inte gör programvaran själva.

Jag jobbar borta 4 veckor i stöten så jag har ingen möjlighet att hela tiden kontrollera hur VP uppför sig. Nu har jag aktiverat parametern "min framledningstemp." till 33 grader och det har blivit bättre.

Mvh
Kent

Smart med minimum framledningstemp, ska testa det!

Jag har ställt frågan om de inte kan se det som en bugg i och med att inget larm uppstår. Med tanke på att du har delta 8 och det fortfarande uppstår och jag har delta 10 så är det enda sättet för mig (sannolikt) att komma ner på lägre delta är med en arbetstank, men det hade medfört en betydande olägenhet eftersom pannrummet måste ommöbleras för att ackommodera en tank.

Kanske en bypass hade funkat också för att få ett högre flöde, men då stiger väl returen snabbt också. Men det hade varit en mindre operation.
« Senast ändrad: 09 april 2024, 09:50:44 av JockeHX »

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #5 skrivet: 09 april 2024, 09:57:56 »
Ah typiskt. Minimum framledningstemp kommer ju göra mitt hus för varmt. Hade hoppats på att den hade följt den inställda kurvan men eftersträvat en minimum framledningstemp, men det ser ju ut som att den struntar i kurvan när den hamnar under 33 grader.

Attans...

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #6 skrivet: 09 april 2024, 10:47:44 »
Smart med minimum framledningstemp, ska testa det!

Jag har ställt frågan om de inte kan se det som en bugg i och med att inget larm uppstår. Med tanke på att du har delta 8 och det fortfarande uppstår och jag har delta 10 så är det enda sättet för mig (sannolikt) att komma ner på lägre delta är med en arbetstank, men det hade medfört en betydande olägenhet eftersom pannrummet måste ommöbleras för att ackommodera en tank.

Kanske en bypass hade funkat också för att få ett högre flöde, men då stiger väl returen snabbt också. Men det hade varit en mindre operation.

Har du 1-rör eller 2-rör system?

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #7 skrivet: 09 april 2024, 11:39:01 »
Har du 1-rör eller 2-rör system?

2

Utloggad AndersKN

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #8 skrivet: 09 april 2024, 12:28:06 »
Smart med minimum framledningstemp, ska testa det!

Jag har ställt frågan om de inte kan se det som en bugg i och med att inget larm uppstår. Med tanke på att du har delta 8 och det fortfarande uppstår och jag har delta 10 så är det enda sättet för mig (sannolikt) att komma ner på lägre delta är med en arbetstank, men det hade medfört en betydande olägenhet eftersom pannrummet måste ommöbleras för att ackommodera en tank.

Kanske en bypass hade funkat också för att få ett högre flöde, men då stiger väl returen snabbt också. Men det hade varit en mindre operation.

Hur jobbar cirkulationspumpen på kondenssidan? Om den inte går fullt kan du ställa upp den så får du en mindre delta-T.

Jag har en gsi 12 med en modul från en gsi612, jag har ca 5c delta-T och den jobbar fint runt 19-30rps när det 0-10c varmt ute

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #9 skrivet: 09 april 2024, 12:44:03 »
2

Läste din andra tråd angående flöden etc. "Jag tror ju att systemet är väl intrimmat i alla fall. Har hållt på att trimma under år med gamla Nibe F2025 och VVM 300. Vad är det du letar efter när du tror att så inte är fallet? Under körningen där jag satte framledning till 32 grader så hamnade delta till slut på ca 7 grader och höll sig där när den körde på 20 rps med 35 graders framledning och 28 på retur under en bra lång stund. Alla element kändes jämnvarma."

 Med gamla pumpen var det fast flöde och delta pÃ¥ c:a 7grader? Läste att din nya vid start pÃ¥ 50 Hz steg fort i början med temp för att sen stanna, tänker mig att man kanske mÃ¥ste justera delta efter nya VP för ett högre flöde, kanske för 55 Hz, pÃ¥ elementen.?


"Skrev i din andra tråd, men mitt problem är inte löst och uppstår också nu vid varmare temperaturer ute. Har gått som en klocka hela vintern."

Ser på min Nibe onoff att den vid dessa lägre temperaturer går upp och plockar gradminuter direkt då framledning kommer över beräknad. Är det kallare runt nollan så får den gå ett tag innan gradminuter börjar plockas. Då din är en 4-16 och den kanske måste gå en stund (tex 5 min i början innan den varvar ner? så blir den för kraftig mot flödet som är inställt över elementen tänker jag.
« Senast ändrad: 09 april 2024, 12:46:06 av nisse175 »

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #10 skrivet: 09 april 2024, 12:48:04 »
Hur jobbar cirkulationspumpen på kondenssidan? Om den inte går fullt kan du ställa upp den så får du en mindre delta-T.

Jag har en gsi 12 med en modul från en gsi612, jag har ca 5c delta-T och den jobbar fint runt 19-30rps när det 0-10c varmt ute

Den är på 75%, men går jag över det så uppstår susande i radiatorerna. Cirkpumpen är också rätt kraftig i 616 så jag är väl något orolig att det ska uppstå problem med läckage om jag ställer upp den mer.

Jag har 4,5-5 grad delta vid 20rps. Men 616 är rätt kraftig vid startfrekvensen på 50rps, därför blir delta rätt högt vid uppstart innan den varvat ner. Som mest under den kalla vintern såg jag 60rps (av max 80) när den körde ikapp efter en VV-körning och då hade jag 12,5 grad delta.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #11 skrivet: 09 april 2024, 12:54:33 »
Läste din andra tråd angående flöden etc. "Jag tror ju att systemet är väl intrimmat i alla fall. Har hållt på att trimma under år med gamla Nibe F2025 och VVM 300. Vad är det du letar efter när du tror att så inte är fallet? Under körningen där jag satte framledning till 32 grader så hamnade delta till slut på ca 7 grader och höll sig där när den körde på 20 rps med 35 graders framledning och 28 på retur under en bra lång stund. Alla element kändes jämnvarma."

 Med gamla pumpen var det fast flöde och delta pÃ¥ c:a 7grader? Läste att din nya vid start pÃ¥ 50 Hz steg fort i början med temp för att sen stanna, tänker mig att man kanske mÃ¥ste justera delta efter nya VP för ett högre flöde, kanske för 55 Hz, pÃ¥ elementen.?


"Skrev i din andra tråd, men mitt problem är inte löst och uppstår också nu vid varmare temperaturer ute. Har gått som en klocka hela vintern."

Ser på min Nibe onoff att den vid dessa lägre temperaturer går upp och plockar gradminuter direkt då framledning kommer över beräknad. Är det kallare runt nollan så får den gå ett tag innan gradminuter börjar plockas. Då din är en 4-16 och den kanske måste gå en stund (tex 5 min i början innan den varvar ner? så blir den för kraftig mot flödet som är inställt över elementen tänker jag.

Den går alltid i ca 4-5 minuter i uppstart på frekvensen 50 innan den varvat ner. Men det är enbart börvärde på framledning som styr huruvida den stoppar eller inte.

Så länge börvärdet är över 31 hos mig kommer pumpen aldrig stoppa oavsett vad innan GM är nedräknade. Men om börvärde är lägre än så kan det hända att framledningen under en kort stund överstiger detta värde med X grader varpå pumpen stoppar.

Det är ju inget larm som uppstår. Den stoppar bara innan GM är nedräknade och har en fördröjning på 10 minuter innan den får starta igen. Och det är då den får lite spel för när 10 minuter har gått inser den att GM aldrig blev 0 trots att den beräknade det. Då startar den direkt igen men stoppar igen pga högre framledning än börvärde.

Och så börjar den loopa…

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #12 skrivet: 09 april 2024, 13:07:36 »
Du skrev att du har 2-rör system.

Sen skriver du "Jag har ett element i pannrummet som står nästan bredvid pumpen, den har ett eget avstick direkt och just nu är den rätt strypt eftersom den får värme tämligen omedelbart. Och eftersom det är ungefär hälften så stort som mina stora radiatorer har jag varit rädd för att det annars skulle kortsluta annat. Men det kanske är fel tänkt, så nu har jag öppnat upp returen på det en del så att det inte ska skicka tillbaka framledningen direkt."

Är det en övergång i kopplet på elementen? Stänger jag av tex på termostaten så passerar inget vatten, (2-rör) När du kollar deltat är det i VP? Har du samma temperaturer på element vid samma temperatur som VP visar?

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #13 skrivet: 09 april 2024, 13:32:37 »
Du skrev att du har 2-rör system.

Sen skriver du "Jag har ett element i pannrummet som står nästan bredvid pumpen, den har ett eget avstick direkt och just nu är den rätt strypt eftersom den får värme tämligen omedelbart. Och eftersom det är ungefär hälften så stort som mina stora radiatorer har jag varit rädd för att det annars skulle kortsluta annat. Men det kanske är fel tänkt, så nu har jag öppnat upp returen på det en del så att det inte ska skicka tillbaka framledningen direkt."

Är det en övergång i kopplet på elementen? Stänger jag av tex på termostaten så passerar inget vatten, (2-rör) När du kollar deltat är det i VP? Har du samma temperaturer på element vid samma temperatur som VP visar?

Det där är bara felskrivet. Jag hade lite problem innan med element där jag trodde det var en strypventil där rören gÃ¥r in i elementet, men det var bara en avstängningsventil. Det som hände var att när jag trodde jag hade strypit elementet  halvvägs lÃ¥t säga, sÃ¥ agerade avstängningsventilen som en bypass. Istället fanns det bakom termostaten en fast inställning där jag egentligen skulle strypt den.

Så det är två rörs, men jag blev lurad på tre av mina element.

De är nu fast strypta bakom termostaten så de inte stjäl för mycket flöde. Efter dessa åtgärder så stiger inte returen så snabbt längre.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #14 skrivet: 09 april 2024, 13:47:01 »
Det där är bara felskrivet. Jag hade lite problem innan med element där jag trodde det var en strypventil där rören gÃ¥r in i elementet, men det var bara en avstängningsventil. Det som hände var att när jag trodde jag hade strypit elementet  halvvägs lÃ¥t säga, sÃ¥ agerade avstängningsventilen som en bypass. Istället fanns det bakom termostaten en fast inställning där jag egentligen skulle strypt den.

Så det är två rörs, men jag blev lurad på tre av mina element.

De är nu fast strypta bakom termostaten så de inte stjäl för mycket flöde. Efter dessa åtgärder så stiger inte returen så snabbt längre.

Ok, men isf har du samma temp retur mätt på element som VP säger att det är vid körning när den närmar sig klar?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!