Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För lÃ¥g deltaT pÃ¥ VB  (läst 1950 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
För låg deltaT på VB
« skrivet: 21 februari 2006, 10:51:12 »
Efter att ha lärt mig en hel del här om vp och ännu inte hunnit få mitt log-kit från Rickard så började jag mäta lite manuellt för att se om allt ser riktigt ut.

Då varmvatten produceras har jag 7-8 graders tempdiff över kondensorn. Det verkar Ok?

Men då radiotorvattnet värms så får jag max 5 graders diff oavsett pumphastighet! Det tyder på att vattent cirkulerar för fort även på lägsta pumphastighet?
Enda anledningen till detta måste vara att värmesystemets CP är för kraftig?
Om det är så, hur kommer man tillrätta med det helst utan att byta pump?
Kan man varvtalsreglera en CP? Den verkar vara 3-fas 44W med fast varvtal (inga reglage synliga).
Kan det fungera, och är det att rekommendera, att helt enkelt strypa till en kran i radiator systemet på tex retursidan? Riskerar man att man får felcirkulation i bypassen.
Alternativt, kan man stänga radiatorsytemets CP helt och stänga bypassen och låta VPns CP sköta hela cirkulationen? Men då står radiatorvattnet stilla vid varmvattenvärmning. Låter inte så bra.

Hur viktigt är det att komma upp i 7-9 grader deltaT på VB sidan?
Vad gör det i effektivitet.

Edit: ändrade kollektorn till kondensorn. Inte lätt med all ny VP-lingo  :D
« Senast ändrad: 21 februari 2006, 11:33:32 av HerrBrun »
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: För låg deltaT på VB
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2006, 11:15:13 »
Efter att ha lärt mig en hel del här om vp och ännu inte hunnit få mitt log-kit från Rickard så började jag mäta lite manuellt för att se om allt ser riktigt ut.

Då varmvatten produceras har jag 7-8 graders tempdiff över kollektorn. Det verkar Ok?

Men då radiotorvattnet värms så får jag max 5 graders diff oavsett pumphastighet! Det tyder på att vattent cirkulerar för fort även på lägsta pumphastighet?
Enda anledningen till detta måste vara att värmesystemets CP är för kraftig?
Om det är så, hur kommer man tillrätta med det helst utan att byta pump?
Kan man varvtalsreglera en CP? Den verkar vara 3-fas 44W med fast varvtal (inga reglage synliga).
Kan det fungera, och är det att rekommendera, att helt enkelt strypa till en kran i radiator systemet på tex retursidan? Riskerar man att man får felcirkulation i bypassen.
Alternativt, kan man stänga radiatorsytemets CP helt och stänga bypassen och låta VPns CP sköta hela cirkulationen? Men då står radiatorvattnet stilla vid varmvattenvärmning. Låter inte så bra.

Hur viktigt är det att komma upp i 7-9 grader deltaT på VB sidan?
Vad gör det i effektivitet.

Jag kollade lite på dina tidigare inlägg och fann att du har en IVT Greenline Compact 5 med styrdator CL300 .

Jag antar att du menar tempdiff över kondensorn?

Om du har 2 cirkpumpar på varma sidan (en inter och en extern) så kan du inte påverka flödet över kondensorn genom att strypa flödet på radiatorerna. Du riskerar att flödet genom externa cirkpumpen blir lägre än det genom interna och får backflöde genom bypassen.

Jag har för mig om att jag läst att flödet över kondensorn är högre vid radiatordrift än vid VV-laddning på IVT?

Sen är det ingen fara med 5 grader diff men det bör inte vara lägre än så.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: För låg deltaT på VB
« Svar #2 skrivet: 27 februari 2006, 12:07:48 »
Jag tycker att det borde vara ok att strypa en kran på tex returledningen för att få ner flödet i radiatorkretsen. Jag har svårt att se att det skulle vara sämre än att varva ner en pump.
Eftersom min externa cirk.pump endast har fast varvtal och det är dyrt(?) med 3-fas varvtalsregulatorer så känns det som det lättaste sättet att få ner flödet och därmed höja deltaT över kondensorn.
Givetvis får man vara försiktig så att man inte orsakar backflöde i bypassen men det gäller ju även då man varvar ner en cirk.pump.

Finns det andra problem med att strypa flödet i radiatorkretsen med kran?

Just nu har jag bara 4-4,5 ºC deltaT över kondensorn oavsett hastighet på interna pumpen, och min handbok rekommenderar 7-9 ºC.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: För låg deltaT på VB
« Svar #3 skrivet: 27 februari 2006, 12:25:04 »

Just nu har jag bara 4-4,5 ºC deltaT över kondensorn oavsett hastighet på interna pumpen, och min handbok rekommenderar 7-9 ºC.

Är bypassen tunnare än övriga ledningar?

I så fall kan du nog strypa lite på ledningen så att externa cirkpumpen inte trycker på vattnet så hårt genom VP:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: För låg deltaT på VB
« Svar #4 skrivet: 27 februari 2006, 16:03:44 »
Fick ett tips av en servicekille idag. Verkar som om min bypass är felgjord. Som det är idag så trycker den externa pumpen vattnet rakt igenom VPn istället för genom bypassen. Han menade att man bara genom att ändra T-kopplingarna vid bypassen kan få mycket bättre deltaT!
Låter riktigt och helt klart värt att testa. Återkommer med resultat.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!