0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Stäng av inne givaren genom att välja rums kom 0Du måst få anläggningen att funka 100% uten den först!Så här på våren är det svårt att justera in alt rätt, så räkna med lite justeringar i höst/vinter (stäng då av innegivaren igen!)Du måste hitta en gyrva som göra att du ahr samma inna temp oavsett ute temp & denna sak du hitta när inte solen värmer huset.när du hittat en kurva som ger samma inne temp oavsett utte temp, så kan du finjustera med ratten tills du har rätt inna temp, kan ju vara så att din kurva inte ger mer än 19 grader om finjustyeringen står på 0 (givet vis kan du ändra finjusteringen undertiden du leker med kurvorna, men du måst ju ha koll på att du har en kurva som hålles samma inne temp.när att deta är rätt justerat, så slår du igång inna givaren på rums komp 4 & skruvar på ratten tills är & bärvärde för inne givaren vissa samma.
Hej Buz32° på framledningen vid +2° låter mycket. Kurva 3 försk. 0 skall ge 28-30° på framledningen vid +2°. Du har ändå 32° samt övertemp i huset. Det tyder på att något är fel. 1,5° övertemp med rumskomp på 4, borde peta ner börvärdet 6°....till 22-24°.
För att kontrollera att din RG20 fungerar, gör så här.En dag när du har minst 2 grader övertemp i huset, prova ändra rumspåverkan från 0 till 6 . Den skall då minska börvärdet (27) med ett antal grader när du går från 0 till 6 i rumspåverkan. (börvärdet skall minska med 6 grader för varje grad för varmt eller för kallt du har i huset när du har rumspåverkan på 6)Gör den det så fungerar det, händer inget så har du nåt fel.OK har nu ändrat inställningen på rg20 och med rumskomp 4 så ändras VB frammed 4 grader för varje grad jag ändrar rumstemp så det verkar vara ok så långt.Om det fungerar så är det bara du som inbillar dig att det fungerar bättre utan RG20:an. HMMMMMMMM........... Sedan är det ett bra tips att öka gradminuterna från 60 till minst 100.OK det kan jag lätt fixa , Vad vinner jag på det rent konkret ( är total nybörjare på dessa tingmen anser mig vara skapligt tekniskt kunnig )PS. man kan få en Nibe att reglera på samma sätt som en IVT (hysteres) genom att ändra VB diff VP från 13 till 3, men det är ingen som gör det, det resulterar ju i lika många starter/dygn som IVT-ägare har... Rätt eller fel, jag är inte rätt man att döma.för min del får den starta och stoppa hur ofta den vill bara det är behagligt inne, ge mig några Heta tips så provar jag.Om man ändrar från 13 till 3 på VB diff VP så kommer värmepumpen att hålla tempen på fram/returledning inom +- 3 grader från börvärdet, detta oavsett vad gradminutregulatorn säger. (Om inte min stopptid gör så att regleringen ballar ur) Vad är min stopptid ? detta verkar ju vara precis det man skall hoppa på och varför ska man nöja sig med 3 grader ?varför inte 1 grad ??En sak skulle jag vilja veta,varför har jag värme produktion när inne temp konstant ligger överinställt värde (22 grader) ?? Har det med gradminuterna att göra ?BUZ
Vad jag vet är att jag jobbat med en Nibe de sista veckorna, som har 52 000 starter på 16 000 timmar.
Sedan är det ett bra tips att öka gradminuterna från 60 till minst 100.OK det kan jag lätt fixa , Vad vinner jag på det rent konkret ( är total nybörjare på dessa tingmen anser mig vara skapligt tekniskt kunnig )
för min del får den starta och stoppa hur ofta den vill bara det är behagligt inne, ge mig några Heta tips så provar jag.
En sak skulle jag vilja veta,varför har jag värme produktion när inne temp konstant ligger överinställt värde (22 grader) ?? Har det med gradminuterna att göra ?
Du skriver"En hysteresregultaor är inte lika lätt att optimera, ökar man hysteresen för mycket kan man få rätt så stora temperaturvariationer i huset"
fel av mig inner temp skall vara 22,5 ej 23,5 (klantigt)Samt VB-fram 32 (27) . missade bör ? värdetMvh BUZ
CiteraStäll VB diff VP på 2 eller 3, minska min stopptid till 10 minuter (om det går) , det gör att värmepumpen inte tillåts starta med tätare intervall än 10 minuter, drifttiden inräknad. En säkerhetsspärr på några minuters stopptid finns också lagrat i styrdatorn, den går inte ändra på och jag vet inte exakt hur lång den är.PS. om du ändrar enligt dessa riktlinjer är min bedömning att du menligt påverkar livslängden på kompressorn utan att det kommer att påverka ditt inneklimat det minsta...ok ingen förbättring och en ny kompressor på sikt....... nja det hoppar vi nog över.CiteraVad jag skulle göra om jag var i dina kläder vore att sänka "ratten till -5 och ställa upp rumspåverkan till 6. Du vill att börvärdet inne när solen skiner skall vara lägre än rumstempen, annars kommer du obönhörligen att få ett antal kompressorstarter/dygn.Kom ihåg att just denna tid på året är lite kinkig när det gäller värmepumpar, om du tycker det är för varmt inne, sänkt börvärdet!Även om du måste pilla lite på styren varje dag under några vårveckor så är det ju inte något större problem.Mitt grundtips blir ändå att du vrider ned ratten på värmepumpen några streck, och kör med hög rumspåverkan under våren, till hösten är det gjort på 1 minut att ställa tillbaks.Jag tycker du gör det lite mer märkvärdigt än det är Är det inte lite märkvärdigt att ha värmepump ?? Har nu ändrat rumskomp till 6 samt sänk förskjutning till -2, ändrade även VB fram min till10 grader, efter 1 dygn så verkar det bättre , fick inget gradmin underskott under hela gårdagen samt inner temp stack inte iväg på samma sätt på eftermiddagen, hade ca 22,5-22,6 grader helt ok. (mer sol igår än vid tidigare tillfälle) Under kvällen hade vi gäster ( 20 pers ) då landade vi på 23,5- 24 grader.mycket bättre än tidigare tillfällen då man fått vädra ordentligt !!återkommer i ämnet då man bättre kan se trenden.Stort tack för alla friska ideer från alla inblandade.BuzPS.har ni några andra tips ang intrimmning av anläggningen är jag tacksam för ideerHar läst lite i forumet men undrar vad man egentligen strävar efter, Driftsekonomi ellerVP´s välmående ? DS.
Ställ VB diff VP på 2 eller 3, minska min stopptid till 10 minuter (om det går) , det gör att värmepumpen inte tillåts starta med tätare intervall än 10 minuter, drifttiden inräknad. En säkerhetsspärr på några minuters stopptid finns också lagrat i styrdatorn, den går inte ändra på och jag vet inte exakt hur lång den är.PS. om du ändrar enligt dessa riktlinjer är min bedömning att du menligt påverkar livslängden på kompressorn utan att det kommer att påverka ditt inneklimat det minsta...
Vad jag skulle göra om jag var i dina kläder vore att sänka "ratten till -5 och ställa upp rumspåverkan till 6. Du vill att börvärdet inne när solen skiner skall vara lägre än rumstempen, annars kommer du obönhörligen att få ett antal kompressorstarter/dygn.Kom ihåg att just denna tid på året är lite kinkig när det gäller värmepumpar, om du tycker det är för varmt inne, sänkt börvärdet!Även om du måste pilla lite på styren varje dag under några vårveckor så är det ju inte något större problem.Mitt grundtips blir ändå att du vrider ned ratten på värmepumpen några streck, och kör med hög rumspåverkan under våren, till hösten är det gjort på 1 minut att ställa tillbaks.Jag tycker du gör det lite mer märkvärdigt än det är
Dessutom skulle pumpen gå in och stötta tidigare under kvällen.
CiteraDessutom skulle pumpen gå in och stötta tidigare under kvällen.Det fattar jag inte, det tar tid innan kylan slår in men pumpen stampar igång utan fördröjning... iofs om duu har rumsgivare och övertemp då sänks ju kurvan..men bara så länge du har övertemp inne!
Integralen var nere på 700 - 900 men en bit in på morgonen så hade jag 'övertemp' inne med 400 kvar på integralen ,så pumpen tuggade vidare i 4 timmar till , te' inga nytta ...Så inte tycker jag att styrmodellen är felfri. Jag har ett sommar projekt att flytta utegivaren, och funderar skarpt på att sätta den på en östervägg
Hej igen BertilTydligen har vissa problem med gradminuter som man samlar på sig på natten när det är kallt, och som måste betas av på förmiddagen när solen värmer huset. Här i trakterna kring www.varmepumpsforum.com var det igår -17° kl 6:30. Sol några timmar senare, samt plusgrader kl. 11:00. Har man en Nibe/Thermia som samlat minusminuter på natten, så gäller det att skaka av sig dom snabbt vid dessa väderförhållanden. Vad gör man för att förhindra att Nibe/Thermia producerar värmevatten, när behovet inte finns?Här på forumet finns så mycket kunnande, så en lösning borde kunna presenters. Annars får vi samla oss för att tvinga fram en lösning från Nibe/Thermia.Att flytta givaren till södervägg är ett alternativ, men kan skapa problem nästa vinter då det är sol och -15°. När det är kallt så är det ofta sydliga vindar dvs givare är i lä, men vindarna tillsammans med kylan påverkar huset mer än solen.
Citat från: eleson skrivet 02 april 2006, 21:05:18Integralen var nere på 700 - 900 men en bit in på morgonen så hade jag 'övertemp' inne med 400 kvar på integralen ,så pumpen tuggade vidare i 4 timmar till , te' inga nytta ...Så inte tycker jag att styrmodellen är felfri. Jag har ett sommar projekt att flytta utegivaren, och funderar skarpt på att sätta den på en österväggJag har konstaterat samma sak. Att köra med för stort underskott för att till varje pris undvika TS är rent korkat.Det resulterar bara i en hel massa minutrar som pumpen jobbar igen samtidigt som solen gassar på (dygnspendling).Det finns ett annat bättre sätt att hålla nere TS men ändå ha bra dygnskomfort tycker jag. På nyare modeller av Nibe kan man sätta gradminuterdiffen på TS väldigt låg, säg 20. Då går elen in väldigt kort och "puttar" gradminutrar åt rätt håll, ungefär som en snabb nedväxling i uppförsbacke för att hämta kraft.---Styrmodellen borde ha "åldrande" på gradminutrar. Vi tar ett extremt exempel för att belysa detta:Säg att du tillåter -500 minutrar och att pumpen precis nått ner till dessa. Nu säger vi (rent hypetiskt) att utomhustemperaturen under 1 veckas tid blir precis så låg som pumpen klarar. Gradminutrarna ligger kvar på exakt samma nivå... Till sist sker ett väderomslag och solen gassar.Hur intressanta, på en skala, är 1 veckas gamla gradminutrar??? Jag vet att exemplet är extremt, med det är för att belysa en allvarlig brist integralstyrning, nämligen åldringsproblematiken. I ett mycket dåligt isolerat hus med låg tröghet blir problemet accentuerat.Precis som västvärlen skriver av fattiga länders statsskuld så borde reglerdatorn kunna avskriva väldigt gamla gradminutrar (rent generellt), eller gradminutrar som ligger kvar om inomhusgivaren indikerar att en kraftig ökning skett.---Östervägg = ganska sund ide egentligen.
Vad gör man för att förhindra att Nibe/Thermia producerar värmevatten, när behovet inte finns?
Använder du rumsgivare?
Enklast att få bort för stort gradminuts underskott, åtminstonde på thermian, är att sänka hysteres lite då nollas integralen när framledningstemperaturen överstiger börvärdet med inställt gradtal. Jag är dock lite undrande, hur du kan ha så lite tröghet i huset så att du hinner få så stort underskott när det är så varmt på dagarna
Så vitt jag förstår så är ursprungsproblemet löst. /quote]Hej igen .i dagsläget så svänger rumstempen 0,8 grader från morgon till em,mycket bra, Vi får se hur det blir med lite mera solpåverkan.Buz