Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 29 november 2017, 14:54:27 »

Vp orkar hålla den framledningen du bestämt den ska hålla vore vp för klen eller huset dra för mycket energi skulle den inte klara det på låga hz.
Skrivet av: NyPåNibe750
« skrivet: 29 november 2017, 12:15:27 »

Att din vp går på låga hz beror inte på att vp är kraftig utan på att ditt hus är nytt och kräver lite energi för att hålla värmen och antar att den varvar upp när det blir vinter och lite minusgrader.

Hänger inte med riktigt på det fetstilade, jag har ingen rumsgivare så VP vet inte att jag håller värmen? Sc:,h
Jo, VPn varvar ju upp när det blir kallare så klart.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 28 september 2017, 09:19:48 »

F750 är nog den svagaste modellen som Nibe använder den typen av beredare i om dom inte ändrat några modeller på slutet. Att din vp går på låga hz beror inte på att vp är kraftig utan på att ditt hus är nytt och kräver lite energi för att hålla värmen och antar att den varvar upp när det blir vinter och lite minusgrader. Vp lämnar troligtvis inte så hög effekt när den maxar heller på grund av att du har litet hus blir frånluft flödet lågt och då kan inte vp varva max enligt energimyndigheten lämnar dom runt 2,7 kw i ett 120 m2 hus. Har ingen koll på vilka hz den ligger på då och antar att det är medel effekten inkl avfrostning så den lämnar ju stundvis högre effekt eftersom den står en stund för avfrostning.
Skrivet av: NyPåNibe750
« skrivet: 28 september 2017, 07:47:19 »

Nu ser det mera normalt ut det var klipp och klistra som gjorde det så skumt.Nu man ser även att den fixar legionella höjning utan elpatron och framledningen ligger endast på ca 58 grader för att få 55 grader i beredaren en vanlig Nibe vp med typiskt dubbel effekt fixar inte det utan då blir framledningen maxad på 65 grader och beredaren ligger på strax under 55 grader så det har sina fördelar med svag vp.

Så 750 räknas som svag? Jag har som signaturen säger inte stort hus men det är väl ganska medel skulle jag gissa på.
Min värmebärarpump ligger ofta runt ~1-5% och kompressorn jobbar på 20Hz vid värmeproduktion, är det rätt att tolka det som att VP kanske är överdimensionerad?
EDIT: hastighet II på CP,  :dt:bör 4 °C :dt:är 2,5 °C alltid för utom de tillfällena då det sjunkt 10-15 °C på natten som beskrivits nedan, då är :dt:är 4 °C

Den enda gången jag egentligen observerat att min VP kämpat som f*n är häromveckan när den gick från sommarläge till att göra värme baserat på 4 °C utetemp.
Då sjönk GM som en sten och VP kämpade i princip hela natten för att räkna hem, för att sedan gå i sommarläge igen på eftermiddagen  help
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 september 2017, 13:25:09 »

Nu ser det mera normalt ut det var klipp och klistra som gjorde det så skumt.Nu man ser även att den fixar legionella höjning utan elpatron och framledningen ligger endast på ca 58 grader för att få 55 grader i beredaren en vanlig Nibe vp med typiskt dubbel effekt fixar inte det utan då blir framledningen maxad på 65 grader och beredaren ligger på strax under 55 grader så det har sina fördelar med svag vp.
Skrivet av: NyPåNibe750
« skrivet: 26 september 2017, 09:09:21 »

Nja tydligt syns det inte du vet väl om att det är BT6 som styr BT7 har endast en visande funktion. Blir inte riktigt klok på loggen verkar som vv tempen sjunker direkt 10 grader eller så när vp slutar producera vv sitter det nått värme golv handduks tork eller liknande kopplat på vv ? Ser helt skumt ut du har 17 grader i botten på vv beredaren och rätt hög topp temp ibland. Är loggen tagen från upplink eller kommer den från usb minne verkar vara nån ihopslagen version med flera datum i samma. Upplink har ju haft en del konstigheter för sig tidigare.

Som textfilen heter så är loggen filtrerad efter Prio20 (varmvattenproduktion) för att belysa att tillsats ej används vid legionellahöjning.
Således är det inte en komplett logg. Den var för stor för att ladda upp verkar det som eftersom jag inte fick upp den efter flera försök.
Därav filtreringen.

Den är från USB log.

Du kan ladda ner loggen här http://www.filedropper.com/fulllog


Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 september 2017, 15:09:14 »

Nja tydligt syns det inte du vet väl om att det är BT6 som styr BT7 har endast en visande funktion. Blir inte riktigt klok på loggen verkar som vv tempen sjunker direkt 10 grader eller så när vp slutar producera vv sitter det nått värme golv handduks tork eller liknande kopplat på vv ? Ser helt skumt ut du har 17 grader i botten på vv beredaren och rätt hög topp temp ibland. Är loggen tagen från upplink eller kommer den från usb minne verkar vara nån ihopslagen version med flera datum i samma. Upplink har ju haft en del konstigheter för sig tidigare.
Skrivet av: NyPåNibe750
« skrivet: 25 september 2017, 11:10:32 »

Fel av mig det var ingen legionella höjning där elpatron användes det var nog bara en vanlig vv laddning. Såg nu när jag kollade lite bättre att vv tempen endast var 50 grader i slutet av körningen legionella körningar görs till minst 55 grader och nån sån körning hittar jag inte i loggen har du periodisk höjning aktiverat  ? Du kanske har koll på vilket datum och tid så blir det lättare att kolla.

Som sagt, jag startade om pumpen och i samband med det så gick patronen in av någon anledning.
Legionella körs var 14 dag. 30/5, 14/6 etc.. Du kan söka efter temp som är 55+ för att hitta det. Du ser på bilden ganska tydligt.


Jag ändrade intervallen också till 14d från 7d samt ställde VV i ekonomiläge. Vilket också syns i början på grafen.
Notera att tillsatsen är 0.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 september 2017, 10:25:29 »

Fel av mig det var ingen legionella höjning där elpatron användes det var nog bara en vanlig vv laddning. Såg nu när jag kollade lite bättre att vv tempen endast var 50 grader i slutet av körningen legionella körningar görs till minst 55 grader och nån sån körning hittar jag inte i loggen har du periodisk höjning aktiverat  ? Du kanske har koll på vilket datum och tid så blir det lättare att kolla.
Skrivet av: NyPåNibe750
« skrivet: 25 september 2017, 09:24:15 »

I loggen ser man att vp använder elpatron vid legionella körning i 12 minuter den stegar upp med 0,5 kw per minut och ligger på 4,5 kw de sista 4 minuterna. Legionella körningen börjar kl 19.46.

Är inte elpatronen Total Int add?
Den enda gången patronen använts som jag ser det i loggarna är ett tillfälle i April som du verkar valt ut. Det var i samband med en omstart av VP som tillsatsen gick in av någon anledning.
HW laddningen gick inte över 52 grader då heller när tillsatsen slog till och legionellahöjningen är över 52 grader numera, utan tillasts.
Där är många legionellakörningar i den loggen utan elpatron. Så nu har du sett en logg där legionellakörningen görs utan tillsats.


Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 24 september 2017, 20:46:51 »

I loggen ser man att vp använder elpatron vid legionella körning i 12 minuter den stegar upp med 0,5 kw per minut och ligger på 4,5 kw de sista 4 minuterna. Legionella körningen börjar kl 19.46.
Skrivet av: NyPåNibe750
« skrivet: 22 september 2017, 10:03:20 »

Lägg in original loggfilen så man ser de olika värdena du behöver byta filändelse till tex .txt annars god tar inte forumet filen.

ok
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 september 2017, 16:11:42 »

Lägg in original loggfilen så man ser de olika värdena du behöver byta filändelse till tex .txt annars god tar inte forumet filen.
Skrivet av: NyPåNibe750
« skrivet: 21 september 2017, 09:56:35 »

Har inte sett nån logg men ser fram mot en.

Här har du. Och så ser det alltid ut, tillsatsen går -aldrig- in vid periodisk höjning på min 750

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 29 april 2017, 16:57:24 »

Har inte sett nån logg men ser fram mot en.
Skrivet av: danielnibe
« skrivet: 29 april 2017, 14:55:31 »

Tror inte jag sett nån logg där vp klarat legionella höjning utan elpatron har visserligen inte kollat på så många från 750 men låter konstigt om den fixar det. Det är inte mycket elpatron den använder varje höjning så det är inte säkert räknaren ökar varje gång men i loggen syns det garanterat.

Då fick jag bidra med en sådan logg iaf :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 28 april 2017, 09:10:45 »

Nej jag ser ingen onormalt men har dålig koll på 750.
Skrivet av: danielnibe
« skrivet: 28 april 2017, 08:40:10 »

Du har ingen log fil så man ser ev eltillskott och temperaturerna på ett bra sätt.

temperaturerna är ju på grafen, (värde/10)?
eltillskottet är 0 under perioden i grafen.

Är det något som ser onormalt ut?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 april 2017, 14:48:55 »

Du har ingen log fil så man ser ev eltillskott och temperaturerna på ett bra sätt.
Skrivet av: danielnibe
« skrivet: 27 april 2017, 13:16:33 »

Se nedan.



Nu blev det fel, här är toppen med.

Skrivet av: danielnibe
« skrivet: 27 april 2017, 13:11:18 »

Beredaren värms via en slinga där hett vatten går in på toppen och avger energin till vv efterhand slingan går neråt därför blir det lägre temp längre ner i beredaren jag gissar på att det skiljer 5 grader mellan topp botten. Vad ligger framledningen på när du värmer toppen till 55 grader ?

Se nedan.

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 april 2017, 18:14:11 »

Beredaren värms via en slinga där hett vatten går in på toppen och avger energin till vv efterhand slingan går neråt därför blir det lägre temp längre ner i beredaren jag gissar på att det skiljer 5 grader mellan topp botten. Vad ligger framledningen på när du värmer toppen till 55 grader ?
Skrivet av: danielnibe
« skrivet: 26 april 2017, 15:53:14 »

BT7 är topptempen i vv beredaren det är BT6 bottentempen som körs till 55 grader.

Gotcha, men om topptempen varit 55 så bör även bottentempen som värmer topptempen varit 55.
Eller missar jag något? Vitsen var att tillsatsen inte gått igång.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 april 2017, 15:23:55 »

BT7 är topptempen i vv beredaren det är BT6 bottentempen som körs till 55 grader.
Skrivet av: danielnibe
« skrivet: 26 april 2017, 12:29:41 »

Allt beror på vilken temp du har på lyx läget normalt fixar dom det utan elpatron. Gissar att vp klarar få upp tempen till 53-54 grader i botten på beredaren men den kanske sig utan elpatron till 55 grader också vilket är legionella brännings tempen den har ju klen kompressor och då bör den klara högre temp på vv i och med att slingan hinner överföra energin bättre.

Har inte korrigerat datan med divisor som du ser men ingen tillsats vid 55 grader.
Slängde även med avfrostningen.

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 april 2017, 17:26:42 »

Allt beror på vilken temp du har på lyx läget normalt fixar dom det utan elpatron. Gissar att vp klarar få upp tempen till 53-54 grader i botten på beredaren men den kanske sig utan elpatron till 55 grader också vilket är legionella brännings tempen den har ju klen kompressor och då bör den klara högre temp på vv i och med att slingan hinner överföra energin bättre.
Skrivet av: danielnibe
« skrivet: 25 april 2017, 14:45:23 »

Tror inte jag sett nån logg där vp klarat legionella höjning utan elpatron har visserligen inte kollat på så många från 750 men låter konstigt om den fixar det. Det är inte mycket elpatron den använder varje höjning så det är inte säkert räknaren ökar varje gång men i loggen syns det garanterat.

Gäller detta även för en temporär varmvattenhöjning (som man kan starta i lyx, etc) för en sådan körde jag (med loggningen på) igår.
Det var mest för att se hur kW-räknaren i säkringsskåpet ändrades vid hög kompressor Hz, men verkar eventuellt ha fått en annan användningspunkt också :)

Annars kan jag dra en periodisk höjning när jag kommer hem och posta loggen sen.

Nu är det ju även så att jag endast går på räknarna/värdena i pannan och känner inte till hur det mekaniskt fungerar vilket du och säkert dom flesta här gör.
Det ber jag om ursäkt för men jag är i startfasen av att lära mig.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 april 2017, 14:27:12 »

Tror inte jag sett nån logg där vp klarat legionella höjning utan elpatron har visserligen inte kollat på så många från 750 men låter konstigt om den fixar det. Det är inte mycket elpatron den använder varje höjning så det är inte säkert räknaren ökar varje gång men i loggen syns det garanterat.
Skrivet av: danielnibe
« skrivet: 25 april 2017, 13:04:35 »

Har du inte legionella höjning aktiverat eftersom inte elpatron används  Sc:,h

Jo, var 7:e dag; men patronen används inte under den körningen? Har du någon källa på att så ska vara/är fallet?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 24 april 2017, 14:26:27 »

För golvvärmen brukar dom sitta på returen av slingorna och på elementen endera på returen ut ur elementet eller under termostaten. I princip ska kurvan vara så hög att det blir varmt i det kallaste rummet när "elementet" är ostrypt, sedan stryper man flödet i dom rum som blir för varma. OBS termostaterna ska helst vara bortplockade när man stryper in och det ska helst vara lite kallt.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 24 april 2017, 14:06:43 »

Först vill jag bara säga att jag är imponerad över hur många som svarat och visar intresse samt hjälper till  tummenupp

Jag har bott i lägenhet tidigare och detta är min första kontakt med VP och allt som hör där till. Därav saknas info från mig som gör att ni får spekulera mycket.
Jag ska försöka bli bättre på att ge mer information som undviker spekulering. :)

Initialt kördes kurva 7 med förskjutning (där det då stod grader, minns inte då detta som ni vet ändras till "1,2,3 eller minus" när innegivaren kopplades bort.
Det är även här som jag hade lite problem med låg temperatur uppe (radiatorer). Termostaterna var fullt öppna på samtliga radiatorer samt på de vägghängda termostaterna till golvvärmen. Injusteringen verkar inte gått helt rätt till iheller då jag hade 2 radiatorer som var luftburna.  >:( När dessa luftats (och trycket i pannan gått i botten) och fyllts på blev det bättre men fortfarande inte bra. Då kom VVSaren igen och stängde av innegivaren och då blev tempen bättre där uppe.

Jag har öppen planlösning och i vardagsrum/matplats/kök ligger där (om jag inte missminner) två slingor på samma termostat. Sen har jag en slinga i hallen och en i wc/dusch/tvättstuga. Flödena som sitter där shunten är kalibrerade eller vad man säger.

Jag har laborerat under 8 månader med olika kurvor och förskjutningar och tror mig hittat rätt med kurva 6 och -3 i förskjutning. (130kvm på 2 plan, nybyggt, inflytt 2016-09)

"Strypt in" vet jag inte vad det menas med men om det betyder att jag begränsar flödet med termostaten så -nej, allt är fullt öppet.

Jag har 5 stora fönster mot SÖ och det blir varmt snabbt på nedanvåningen en solig förmiddag. (När vi har gäster sticker värmen också upp till ~25g där nere).
Mitt utgångsläge är att inte behöva ändra på termostaterna utan ha en jämn värme i hela huset. Vet inte på rak arm vad det är för isolering men det känns tätt eftersom värmen behåller sig mycket bra även om alla friskluftsventiler är fullt öppna. bor 700-1000m från havet i sydskåne.

Att reglera tempen med frånluftstemp låter som en bra idé, det kanske den gör(?). Det hör till att det eldas som fan av sambon i badrummet där uppe (fristående el-golvvärme) Hon håller 28-30 grader på golvet (tror innetemp ligger runt 25g) och mina frånluftsinsug (om det heter så) sitter i badrummen och i köket. Så eventuellt så kanske frånluftstempen blir missvisande då eftersom det är varmt som f*n i badrummet uppe? Jag får läsa på hur detta funkar märker jag...

-VVSaren höjde inte kurvan i samband med problemen med värmen uppe.
-Elpatronen har kört 1 gång sedan inflyttning och det var inte många minuter den gjorde det (varmvatten).
-Det står avfrostningstid 0sek i menyn.

Jag förstår att det ser j*vligt rörigt ut i min post men jag försöker få med så mycket som möjligt med bekostnad av strukturerad post. Sorry!
Har du inte legionella höjning aktiverat eftersom inte elpatron används  Sc:,h
Skrivet av: danielnibe
« skrivet: 24 april 2017, 12:14:14 »

Med strypa in menas att man med hjälp av "speciella" ventiler/justerskruvar minskar eller ökar flödet i slingor/element. Minskar man flödet minskar man även värmeavgivningen i den slingan/elementet. Det gör man för att få rätt "värmeavgivning" i rummen oavsett framledningstemperatur. I dom rum där man får övertemperatur eller önskar svalare kan man då använda termostater för att ytterligare begränsa flödet/temperaturen. Det finns massor skrivet här på forumet så du kan ju börja med att söka information med hjälp av sökmotorn.

Jo det är det man gör med dom "vreden" som sitter vid shunten. Det har VVS'aren gjort. Tror dom sitter på 3. Det säker kanske inte dig ett dugg a:gl
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 24 april 2017, 11:38:48 »

Med strypa in menas att man med hjälp av "speciella" ventiler/justerskruvar minskar eller ökar flödet i slingor/element. Minskar man flödet minskar man även värmeavgivningen i den slingan/elementet. Det gör man för att få rätt "värmeavgivning" i rummen oavsett framledningstemperatur. I dom rum där man får övertemperatur eller önskar svalare kan man då använda termostater för att ytterligare begränsa flödet/temperaturen. Det finns massor skrivet här på forumet så du kan ju börja med att söka information med hjälp av sökmotorn.
Skrivet av: danielnibe
« skrivet: 24 april 2017, 11:15:37 »

Först vill jag bara säga att jag är imponerad över hur många som svarat och visar intresse samt hjälper till  tummenupp

Jag har bott i lägenhet tidigare och detta är min första kontakt med VP och allt som hör där till. Därav saknas info från mig som gör att ni får spekulera mycket.
Jag ska försöka bli bättre på att ge mer information som undviker spekulering. :)

Initialt kördes kurva 7 med förskjutning (där det då stod grader, minns inte då detta som ni vet ändras till "1,2,3 eller minus" när innegivaren kopplades bort.
Det är även här som jag hade lite problem med låg temperatur uppe (radiatorer). Termostaterna var fullt öppna på samtliga radiatorer samt på de vägghängda termostaterna till golvvärmen. Injusteringen verkar inte gått helt rätt till iheller då jag hade 2 radiatorer som var luftburna.  >:( När dessa luftats (och trycket i pannan gått i botten) och fyllts på blev det bättre men fortfarande inte bra. Då kom VVSaren igen och stängde av innegivaren och då blev tempen bättre där uppe.

Jag har öppen planlösning och i vardagsrum/matplats/kök ligger där (om jag inte missminner) två slingor på samma termostat. Sen har jag en slinga i hallen och en i wc/dusch/tvättstuga. Flödena som sitter där shunten är kalibrerade eller vad man säger.

Jag har laborerat under 8 månader med olika kurvor och förskjutningar och tror mig hittat rätt med kurva 6 och -3 i förskjutning. (130kvm på 2 plan, nybyggt, inflytt 2016-09)

"Strypt in" vet jag inte vad det menas med men om det betyder att jag begränsar flödet med termostaten så -nej, allt är fullt öppet.

Jag har 5 stora fönster mot SÖ och det blir varmt snabbt på nedanvåningen en solig förmiddag. (När vi har gäster sticker värmen också upp till ~25g där nere).
Mitt utgångsläge är att inte behöva ändra på termostaterna utan ha en jämn värme i hela huset. Vet inte på rak arm vad det är för isolering men det känns tätt eftersom värmen behåller sig mycket bra även om alla friskluftsventiler är fullt öppna. bor 700-1000m från havet i sydskåne.

Att reglera tempen med frånluftstemp låter som en bra idé, det kanske den gör(?). Det hör till att det eldas som fan av sambon i badrummet där uppe (fristående el-golvvärme) Hon håller 28-30 grader på golvet (tror innetemp ligger runt 25g) och mina frånluftsinsug (om det heter så) sitter i badrummen och i köket. Så eventuellt så kanske frånluftstempen blir missvisande då eftersom det är varmt som f*n i badrummet uppe? Jag får läsa på hur detta funkar märker jag...

-VVSaren höjde inte kurvan i samband med problemen med värmen uppe.
-Elpatronen har kört 1 gång sedan inflyttning och det var inte många minuter den gjorde det (varmvatten).
-Det står avfrostningstid 0sek i menyn.

Jag förstår att det ser j*vligt rörigt ut i min post men jag försöker få med så mycket som möjligt med bekostnad av strukturerad post. Sorry!
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 april 2017, 09:00:41 »

Varför reglerar den inte tempen med utgångspunkt frånluftstemp?
Mycket bättre värde för hur varmt det är inne är väl svår att hitta, det blir ju så att säga ett snitt av temperaturen i alla rum med frånluftsventiler...

Min teori över varför danielnibe tidigare hade kallt uppe, men nu har varmt är nog helt enkelt att den senaste VVS:aren stänge av regleringen på rumsgivare och höjde kurvan rejält så det skulle bli varmt i sovrummen.
I värsta fall producerar din värmepumpenj nu onödigt varmt vatten, och värmen styrs helt av rumstemostaterna i huset.
Det ger bra värme, men kan göra att COP på din värmepump blir 10-30% sämre än den kunde vara om allt var optimalt injusterat.
Har kurvan dragits på alldeles för mycket så kan detta också vara orsaken till varför din värmepump aldrig avfrostat.
Kurvan skulle kunna vara så hög att när det blir så pass kallt ute att det skulle kunna behövas avfrostning, då är börvärdet på vattentemperaturen så hög att den stannar kompressorn och istället kör med elpatron.
Men troligtvis så avfrostar den, dock har du aldrig sett när den gjort det.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 24 april 2017, 08:52:21 »

Har du strypt in elementen och slingorna?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 24 april 2017, 08:48:39 »

Innegivaren styr tempen i hela huset och fick du kallt i vissa delar av huset låter det konstigt utan att ha övertemp i andra delar. Fördelen med innegivaren är att blir det mycket sol eller många gäster så det blir varmt inne kommer vp bromsa en del annars kör den på som vanligt men vill man kunna reglera varje rum för sig finns ju termostater.
Skrivet av: danielnibe
« skrivet: 24 april 2017, 08:43:54 »

Tack för svar.

Jag är helt med på att VP inte vet min innetemp. Men det är jag OK med eftersom jag är bekväm med att vänta ett par dagar efter kurvjustering för att se effekten. Vad menar du med "gissar". Som jag förstått det så gissar VP inte ens utan den bryr sig inte om innetemp alls utan kör endast på utegivare för framledning?

Jag har en bra temp nu överallt men när innegivaren var på så var det kallt som f*n i sovrummen/allrummet på ovanvåningen där jag har radiatorer. Men på nedanvåningen var det bra temp.
Efter att innegivaren kopplats ifrån så har jag en jämn värme i hela huset. Har termometrar i nästan alla rum och det slår kanske på en halv grad som mest uppe/nere.

Jag var nog lite otydlig om VVS'arens åsikt om innegivaren. Han sa att "om innegivaren ska vara påkopplad borde den sitta där uppe och inte här nere". Därav att han inte förstod att varför den var påkopplad när den satt i hallen på nedanvåningen.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 24 april 2017, 08:27:25 »

Och utan innegivare har VP ingen aning om vilken temperatur du har inne utan "gissar" helt utan feedback. Har du ojämn temperatur i huset ska dina element/golvslingor strypas in, det borde ju en VVSare ha full koll på tycker man?
Ps
Det är rätt vanligt att VVSare av någon underlig anledning är emot innegivare, kan det vara att dom inte riktigt förstår funktionen??
Skrivet av: danielnibe
« skrivet: 24 april 2017, 08:23:13 »

130kvm tot. 2plan .golvvärme nere, radiatorer uppe.

Om innegivaren sitter på nedanvåningen, kompenserar den mina radiatorer uppe då för min temp där nere?  Sc:,h
Jag har haft olika VVS'are är och de säger olika. Den senaste VVS'aren fattade inte ens varför innegivaren var aktiverad och hjälpte mig att deaktivera denna (då var det kallt där uppe men varmt där nere). Han sa även att den borde suttit där uppe (?!)
Min logik (som säkert är fel) säger mig att om jag har 22 grader nere och givaren känner detta så stänger den av?
Vilket känns konstigt när jag hade 18 grader där uppe, det känner ju inte givaren där nere?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 22 april 2017, 23:10:09 »

Aktivera innegivaren om du har hittat den kurva som funkar skapligt. Innegivaren ersätter inte utegivaren utan är ett komplement som justerar kurvan om innetemperaturen avviker från den önskade. Vilken faktor som funkar bäst för dig har jag ingen aning om men för mig fungerar en hög påverkan bra. Sedan kan ju ingen givare kompensera för den övervärme som solen ger även utan att värmesystemet levererar värme. Nattsvalka vet jag inget om.
Skrivet av: Goenisse
« skrivet: 22 april 2017, 22:57:39 »

Nej, det blev en tankevurpa där. Syftet var egentligen mest att inte elda på i onödan. Ibland har man otur när man tänker...

Har det ibland angenäma problemet med för varmt inomhus, främst tack vare mycket ljusinsläpp. Kör en kurva och förskjutning som fungerat ganska bra över vintern, men som nu visar sig vara för varmt på våren när solen tittar fram. Ska justera kurvan såklart och funderar på en egen kurva eller punktförskjutning. Finns det några uppenbara för- eller nackdelar med dessa två alternativ?

Eller ska man istället (eller också) aktivera innegivaren? Hört att det inte är optimalt att styra via innegivaren. Men om man nu ska, vilken faktor bör man i så fall ligga på?

Funderar också på att aktivera nattsvalka för att låta ventilationen göra sitt, men detta aktiveras bara när ingen värme behövs. Innebär detta att endast när gradminuterna ligger på mellan 0 och -60 kan man automatiskt öka ventilationen via nattsvalka? Som jag uppfattat det hade jag velat öka ventilationen så snart innetempen överstiger 24 grader eller något liknande, oavsett vad gradminuterna ligger på. Kan man lösa det?

Eller är det så att jag fortfarande är ute och cyklar?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 22 april 2017, 21:48:25 »

Som sagt varför skulle man vilja ha kallare än 20 grader på elementen? ingen har väl kallare än 20 grader inne? Är det 21 inne och pannvattnet 20 så värmer ju rummet och inte VP vattnet i elementet.
Skrivet av: Goenisse
« skrivet: 22 april 2017, 21:39:03 »

...tydligen är lägsta gradantal att ställa in just 20 grader...  "Sorry"
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 22 april 2017, 20:59:35 »

Det är svårt att få lägre framledning än 20 grader för i så fall måste inomhustempen var lägre än så och det är rätt sällan man har det och framförallt med en flvp som måste ha en viss temp på frånluften för att kunna återvinna energin.
Skrivet av: Goenisse
« skrivet: 22 april 2017, 19:34:26 »

Lånar tråden angående det här med "inget värmebehov" på sommaren. Inställningen i 750 säger lägsta framledningstemp på 20 grader. Vad är anledningen till denna relativt höga nivå när det (förhoppningsvis) kommer att vara betydligt varmare utomhus på sommaren? Har ju svårt att tänka mig att det skulle bli 18 grader inomhus om det är 25 grader ute och solen står på. Är det big no no att sänka till under 20 grader? Eller tänker jag helt fel?  dontknow
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 april 2017, 12:02:34 »

I mitt fall så har jag ett nybyggt enplanshus på 145 kvm som är väldigt väl isolerat. När uppvärmningsbehovet finns så går kompressorn, den värmer upp vatten och golvvärmen. Men när den väl är uppe i temp samt att solen värmer upp huset genom stora fönster vi har så kommer sedan gradminuterna ticka ned till 0. När det sker så stannar kompressorn. Sen tar det kanske gissningsvis 1 timme sen har framledningen sjunkit igen och kompressorn startar och värmer upp vattnet i golvet snabbt. För att sedan nå 0 gradminuter igen och stannar. Så det blir mkt start och stopp.

Det hade varit okej om den antingen stannade en bra stund eller om den gick på låg frekvens hela tiden.
Om min effekten är högre än värmebehovet måste kompresorn stoppa nått annat sätt att reglera effekten finns inte.
Skrivet av: eskimos20
« skrivet: 21 april 2017, 10:34:45 »

Sommarstopp, var hittar jag det alternativet ? Det har jag aldrig sett i menyn. Det gäller nog inte NIBE F750.

Kan ju visseligen sänka kurvan. Men vi bor ju i Norrbotten och just nu är det 7 grader utomhus på dagen och minusgrader på natten. Så det skulle nog bli aningen kallt om man körde sommarstopp. Vi har ju vår :D Men jag testar att ändra på driftprioriteringen så den värmer upp duschvattnet lite mer och prioriterar ned värmen.. då kan det hända att den blir lite mer i fas.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 21 april 2017, 10:32:06 »

Är det inte bättre att sänka kurvan eller sätta "sommarstopp" så lågt att den bara producerar VV när det inte finns behov av värme? Så har jag och dom enda gånger pumpen går på sommarn är om det blir lite kyligare eller VV föreligger.
Skrivet av: eskimos20
« skrivet: 21 april 2017, 09:12:37 »

I mitt fall så har jag ett nybyggt enplanshus på 145 kvm som är väldigt väl isolerat. När uppvärmningsbehovet finns så går kompressorn, den värmer upp vatten och golvvärmen. Men när den väl är uppe i temp samt att solen värmer upp huset genom stora fönster vi har så kommer sedan gradminuterna ticka ned till 0. När det sker så stannar kompressorn. Sen tar det kanske gissningsvis 1 timme sen har framledningen sjunkit igen och kompressorn startar och värmer upp vattnet i golvet snabbt. För att sedan nå 0 gradminuter igen och stannar. Så det blir mkt start och stopp.

Det hade varit okej om den antingen stannade en bra stund eller om den gick på låg frekvens hela tiden.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!