Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 22 april 2024, 18:40:43 »

CE i ditt fall kanske helt enkelt står för för China Export?  ::)
tummenupp Funderade på det…
Skrivet av: Jisse
« skrivet: 22 april 2024, 13:05:46 »

Beställde ett lifepo4 batteri som ska vara i en lite off grid anläggning vid stugan. CE markeringen är falsk. Ska man skicka tillbaka och anmäla importören?

CE i ditt fall kanske helt enkelt står för för China Export?  ::)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 22 april 2024, 09:18:48 »

CE är lite knepigt, man kan ju självcertifiera, och det ska gälla så länge inte någon utmanar din märkning, då måste du kunna bevisa att varan håller vad kraven kräver.
I princip kan man väl säga att som importör till EU är det ett krav att varan är korrekt testad och märkt, eller så får man bekosta det själv.

Det jag råkade ut för, för just brandvarnare är extra krav som boverket ställer på olika typer av bevisning om kvalitet och kontroller som jag inte tror är en del av CE-märkningen.
Man kan ju tänka sig att kraven är minst lika hårda på lifepo4-batterier av många olika skäl, men det vet jag inte.

Sen är det förstås REACH, MID, ROHS och några fler saker som ska till för att man ska följa alla regler.
Som jag sagt tidigare är det nästan omöjligt att lyda alla krav om man inte har en speciell avdelning som specialiserat sig på det, eller helt enkelt köper tjänsterna av Swedac eller liknande organ i det land man är verksam i.
Reglerna är så svåra att begripa sig på, att det är mycket enkelt för Swedac att begära mer eller mindre hur mycket betalt som helst för en test, är du inte själv extremt kunnig måste du förlita dig på den du köper tjänsten av.

Det du kan göra är förstås att be dem ta tillbaks varan om de inte kan presentera bevisning på att CE-testerna är korrekt utförda, av ett godkänt labb.
Du behöver förstås inte anmäla, men det kan ju vara bra att kunna hota med om de trilskas.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 21 april 2024, 07:58:02 »

Måste det vara CE godkänt? Du kanske inte köpt batteriet på EUs inre marknad?

Skall du använda det off grid, med egen el, är det endast svag svag ström?

Men läser på Länsförsäkringar bl.a.
Placering av batterier
Batterier bör inte placeras i byggnader där det finns sovande personer.

Kanske är detta mest intressant, om det är ett fake CE godkännande ☺️
Känns spontant bra att returnera, och anmäla för prövning.
Kom från Tyskland. Nå kommer att vara utomhus så blir inte så stor brandskada om det brinner upp. Blir bästa att bygga en bunker åt det…   ::)

(Givetvis tillverkat i kina). Men på videor där de plockade sönder lifepo4 såg detta bra ut och fick mycket beröm.
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 21 april 2024, 07:31:10 »

Beställde ett lifepo4 batteri som ska vara i en lite off grid anläggning vid stugan. CE markeringen är falsk. Ska man skicka tillbaka och anmäla importören?

Måste det vara CE godkänt? Du kanske inte köpt batteriet på EUs inre marknad?

Skall du använda det off grid, med egen el, är det endast svag svag ström?

Men läser på Länsförsäkringar bl.a.
Placering av batterier
Batterier bör inte placeras i byggnader där det finns sovande personer.

Kanske är detta mest intressant, om det är ett fake CE godkännande ☺️
Känns spontant bra att returnera, och anmäla för prövning.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 21 april 2024, 06:32:14 »

Beställde ett lifepo4 batteri som ska vara i en lite off grid anläggning vid stugan. CE markeringen är falsk. Ska man skicka tillbaka och anmäla importören?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 mars 2024, 17:06:21 »

Tycker inte alls att det är annorlunda.
De skäl de uppger är samma som de jag uppgav i mitt första inlägg.
Att jag sedan problematiserar kring allt fler och striktare regelverk som riskerar slå ut industri och tillverkning i Europa, och att jag skulle vilja se en mer företagsvänlig kontrollorganisation istället för en som bara letar fel och straffar skulle också vara bra.
Jag står för vartenda ord i mitt första inlägg och tycker att kritiken är både saklig och relevant.
Manualer på Svenska t.ex., det borde räcka att man klargjorde på olika språk det finns manualer, sen är det upp till köparen att avgöra vad de klarar av.
Och om vi nu ändå har EU så kan väl Sverige nöja sig med de krav som stipuleras där, utan att ha egna avvikande regler som boverket upprättar, som gör det mer komplicerat att följa de regler som finns, även om man försöker.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 24 mars 2024, 12:21:08 »

Så hände det då.
Jag har blivit utsatt för en kontroll av en produkt jag sålt.
Det resulterade i böter på 57300 kr och måste återta alla sålda enheter.
Kritiken omfattar avsaknad av Svensk manual, och för dålig teknisk specifikation som gör det omöjligt att utvärdera om produkten håller de krav som ställs inom EU för "Byggprodukter".
Kritiken stämmer, så det är omöjligt för mig att överklaga och få rätt, så det är bara att betala och kontakta alla kunder och erbjuda återtag av produkten, med allt vad det innebär.

Dessa lagar och regler som upprättas med goda föresatser gör det i princip omöjligt för någon som driver små eller medelstora företag att följa de regelverk som finns.
Det här med manualer på alla språk inom EU för att jag ska kunna sälja en produkt är något som inte uppfylls av många som säljer produkter på nätet, om inte tillverkare leverantör är ett Europeiskt multinationellt företag, vilket i sin tur innebär att i princip alla mindre aktörer som säljer importerade varor är lagbrytare och kan dömas till kännbara sanktionsavgifter, jag har troligen kommit lindrigt undan, då det är en av de produkter som vi bara sålt något tiotal av som de klankat ned på.
Hade det varit en produkt som vi sålt tusentals av hade jag nog fått lägga ned hela verksamheten, och gå i pension i Spanien.

Den klämmande punkten här är att vi har så många byråkrater inom EU vars enda uppgift är att komma med fler och mer begränsande lagstiftningar och regler att det på sikt kommer vara helt omöjligt för något företag att inte riskera bli utsatt för liknande, det gör över tid alla organisationer till kriminella, och myndigheterna kan i princip när som helst ta död på ett företag som de inte gillar av olika skäl.
Det kan vara allt från stickprovskontroller till infiltratörer inom myndigheterna som drivs av en agenda (politisk eller religiös t.ex.) som medvetet utsätter företagare som inte delar deras uppfattningar i politiska eller religiösa frågor för förföljelse, utsätter dem för kontroller som medför långtgående ekonomiska konsekvenser.
Inte en enda individ arbetar med regelförenklingar, inte en.
Och om de gör det så resulterar det i ännu mer krångliga regler.
Som t.ex. när de skulle förenkla reglerna kring fyrhjulingar/ATV, istället för 2 olika registreringsformer blev det 4.
Det är förenklingar det!

Som jag ser det är detta bara ett av flera tecken på västvärldens fall, och det kan bara sluta i mörker och elände, troligen att världskrig som gör att vi alla får börja om med anarki och jobba oss upp därifrån.

Det är sånt här som gör att man verkligen funderar om man ska fortsätta eller helt enkelt bara lägga av, sälja ut det man har och gå i pension.
Låta grabben ta en anställning istället och slakta företaget och sälja de delar som går vidare till någon annan mindre vetande individ.

En företagsvänlig lagstiftning och myndighet hade:
Gjort en kontroll som testade om produkten håller måttet enligt EU:S regelverk. (Vilken den högst troligt gör)
Gett oss en chans att ta fram manual på Svenska och delge våra kunder. (Förbättringsarbete)
Istället är de bara ute efter att straffa och stoppa.
LITE annorlunda ljus kanske???
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 mars 2024, 07:05:19 »

I ett annat ljus?
Som jag förklarat så anser de inte att de certifikat jag presenterat stämmer överens med de krav boverket och EU har, de har INTE testat produkten, utan utgår från att den är eller kan vara farlig för att adekvat dokumentation saknas.
Precis som jag tidigare beskrivit.
Det finns  9 stycken A4-sidor med utförliga skäl uppradade som jag kan scanna om någon är intresserad.
Inte med ett ord nämns att man testat produkten, man har bara granskat papper som ska styrka att den uppfyller EU:s och Sveriges lagars krav.

Från mitt första inlägg i tråden.

"Kritiken omfattar avsaknad av Svensk manual, och för dålig teknisk specifikation som gör det omöjligt att utvärdera om produkten håller de krav som ställs inom EU för "Byggprodukter".
Kritiken stämmer, så det är omöjligt för mig att överklaga och få rätt, så det är bara att betala och kontakta alla kunder och erbjuda återtag av produkten, med allt vad det innebär."

Från boverket:
Anledningen till beslutet är att produkten har allvarliga formella brister. Produktens prestanda har inte bedömts på rätt sätt, bland annat om den reagerar på rök och om den varnar med tillräckligt hög ljudvolym. Dessutom har produkten tillverkats i en fabrik vars tillverkning inte kontrollerats i den utsträckning som krävs.

Eftersom en brandvarnare är avsedd att användas som en säkerhetsprodukt är det viktigt att den klarar samtliga ställda krav, så att den inte ger sken av falsk säkerhet.

---------------------------------------------------------------------------
Att den inte testats för att reagera på rök stämmer förstås inte, men den har inte testats av ett av EU och Sverige godkänt laboratorium, att den har allvarliga brister har alltså enbart med formell dokumentation att göra, allt annat är spekulation från myndighetens sida.
Inte en enda brandvarnare har reklamerats under de 11 år vi hade dem till försäljning.
47 stycken har sålts.
Jag förutsätter att en majoritet av ägarna testar sina brandvarnare med jämna eller ojämna mellanrum.
Jag kan förstås inte påstå att den uppfyller av EU ställda krav rent praktiskt, men det skulle förvåna mig om så inte vore fallet.
Om JAG ska spekulera så sitter nog exakt samma sensorer och högtalare i en mängd godkända produkter, då dessa rimligen bara tillverkas av ett fåtal fabriker.
Då av boverket accepterad dokumentation inte finns så är det omöjligt för mig att säga något säkert om detta, min spekulation är lika värdefull eller värdelös som boverkets när det gäller produktens faktiska prestanda.

Jag vill dessutom påpeka att det är fullt möjligt att få en produkt godkänd i ett godkänt labb, och sedan sälja den med andra hårdvaror monterade om man vill spara pengar.
I en utvärdering som den boverket just gjort skulle en sådan produkt utan problem klara granskningen, även om den i praktiken inte uppfyllde de krav som ställs.

Som importör är det helt omöjligt att veta om en produkt med alla papper som krävs klara i praktiken är samma produkt som testades, för att säkert veta detta måste man själv bekosta tester av alla produkter man importerar.
Det är fakta.
Jag tror att ytterst få importörer testar själva, de litar på dokumentationen, precis som boverket, men har egentligen ingen aning om vad de får.

Ta t.ex en någorlunda avancerad elektronisk utrustning som har ett 5 år gammalt certifikat, jag gissar att 90% av dessa 5 år senare har andra chip, terminaler, skruvar och mjukvaror i sig än de hade när produkten utvecklades och först testades och godkändes.
Anledningen är enkel, dels försvinner produkter från marknaden, ett billigt chip som såldes för 5 år sedan har ersatts av ett mer avancerat, snabbare och ännu billigare chip som exempel.

Jag har inte en enda gång ifrågasatt beslutet, utan direkt erkänt att myndighetens granskning och beslut är korrekt, och det enda jag kan göra är att betala avgiften och återta produkterna.
Det jag önskat vore att de faktiskt testade produkten för att se om den ÄR farlig eller ger ett sken av falsk säkerhet.
Och att avgiften på något sätt vore proportionell mot försäljningen, företagets omsättning eller liknande objektiv grund.
Att en liten skit som mig får lika hög avgift som ett multinationellt företag med miljarder i omsättning känns inte riktigt relevant.
En enda brand som inte stoppas eller en enda person som brinner inne för att brandvarnaren inte larmar vore förstås oerhört allvarligt, så jag är helt med på att det är viktigt att alla som köpt produkten informeras och erbjuds återtag och återbetalning.

Ska man vara krass så vore det egentligen ännu bättre om de fortsatte använda brandvarnarna, men kompletterade med fler (godkända) brandvarnare.
Kanske larmar de jag sålt för tidigt, och för högt istället för för sent och för lågt, det vet man inte.
De brandvarnare jag sålde kunde dessutom kopplas till ett inbrottslarm, som ger en större trygghet/säkerhet än en brandvarnare som bara larmar lokalt. Detta självklart förutsatt att de fungerar som de ska, och det vet vi ju inte.
Om JAG hade köpt dem tillsammans med ett inbrottslarm som ringer upp vid larm hade jag nog haft kvar dem, men kompletterat med en godkänd produkt som komplement för den lokala säkerheten.
Skrivet av: Mike
« skrivet: 23 mars 2024, 14:39:47 »

Efter att ha läst Boverkets uppgifter om brandvarnaren så tycker jag det faller i ett helt annat ljus.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/byggprodukter/marknadskontroll/forsaljningsforbud-aterkallelse-och-andra-beslut/aterkallelse-brandvarnare-webiq-sec-sys-101/

Det finns regler för brandvarnare i hyreslägenheter i Sverige.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 18 mars 2024, 08:54:34 »

Hur är lagstiftningen i Sverige på brandvarnare, i Finland ska det finnas 1 brandvarnare per 60m2 och våning. Bygger man nytt SKA de kopplas till 240V samt ha batteri. Finns modeller som har en ”fast” enhet för batteriet, så att det endast finns 1 batteri fastän man skulle ha 5 brandvarnare som jag har.

Mina gick ut 2023 så dags att skaffa nya.

Så vitt jag vet finns inga direkta regler för brandvarnare i egnahem.
Kanske är annorlunda om man hyr ut?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 18 mars 2024, 08:53:31 »

Jodu, det var just den juristen som klämde dit mig.
Tycker det är dåligt att myndigheterna inte bemödar sig att testa produkterna om de ändå ska göra en granskning, det är ju rätt mycket som talar för att de flesta brandvarnarna skulle klara testerna, om de hade utförts.
Då hade straffen kunnat bli annorlunda, typ, att man var tvingad att åtgärda certifikaten för att få fortsätta sälja.
Eller så får man helt enkelt sluta sälja dem, men skulle inte behöva återkalla dem.
Lite böter behöver de förstås ta in för att bekosta testerna.
Men att hon går ut och påstår att de kanske inte piper om det börjar brinna, trots att det är något man själv ska kontrollera med jämna mellanrum tycker jag är dåligt.
Det är inte säkert det piper från en brandvarnare med alla papper gröna heller, det kan bli fel på vad som helst.

Hos oss har vi triggat alla brandvarnare av misstag när man lagat mat, släckt stearinljus eller kört med gasbrännare för att ge lite färg på maten.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 17 mars 2024, 10:58:33 »

Skrivet av: Ewald
« skrivet: 17 mars 2024, 08:19:39 »

exakt...

....jag är i ett sydeuropeiskt EU land nu.....och den del av landet...har egna lokala lagar....son inte stämmer överens med landets lagar...och inte med EU:s lagar.

Stämmer lagarna inte överens med EU reglerna kan man t.ex. kontakta Solvit för att få hjälp om det uppstår problem.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 17 mars 2024, 07:21:07 »

Hur är lagstiftningen i Sverige på brandvarnare, i Finland ska det finnas 1 brandvarnare per 60m2 och våning. Bygger man nytt SKA de kopplas till 240V samt ha batteri. Finns modeller som har en ”fast” enhet för batteriet, så att det endast finns 1 batteri fastän man skulle ha 5 brandvarnare som jag har.

Mina gick ut 2023 så dags att skaffa nya.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 mars 2024, 06:18:17 »

Vi får verkligen hoppas att klimatvänstern åker på stordäng i sommarens EU-val så det blir lite ändring i Bryssel.
Men frågan är om det inte redan är kört för Europa, eller hela västvärlden.
Det har fattats lite väl många tokiga beslut på senare år.
Jag har ju börjat spekulera i att Ryssland kanske är det land folk från västvärlden vill flytta till om sisådär 20 år, när all industri i EU är utflyttad och skatterna är ännu högre än idag, på precis allt.
Det är i alla fall ditåt vi är på väg med den politik som idag drivs inom EU.
Eller om 30-50 år när Islam tar över och inför sharialagar.
Våra trådlösa brandvarnare behöver nya batterier minst 1 gång/år, både ett 9V batteri och 4 stycken AA.
9V batterierna börjar kosta som en fin måltid ute på stan.
Skrivet av: boek
« skrivet: 15 mars 2024, 20:34:15 »

Det kanske blir skroten för så gamla bilar, skyllde på att dom skulle kunna återvinnas. dontknow
Det skulle inte behövas något godkännande från bilägaren innan myndigheterna bestämmer sig för att skrota bilar i framtiden. Bestämt från Bryssel tyckte jag dom sa på radio i morse.
Nej det är ett direktiv från EU och något beslut angående detta har ännu inte fattats. Dock är detta ännu ett totalt galet direktiv från EU och inte fan hjälpte det att jag röstade nej till EU då det begav sig.
Skrivet av: Mike
« skrivet: 15 mars 2024, 17:47:39 »

Jag har en wifikopplad brandvarnare, den testar sig själv varje månad eftersom den har mikrofon också, rullat 5 år utan problem på enbart batterier, gissar att den går 10 år och då får bytas mot ny.

Tar även kolmonoxid.

Skrivet av: rocas
« skrivet: 15 mars 2024, 16:09:57 »

vore intressant att veta hur många brandvarnare som har förhindrat skada vid  rök/brand....
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 15 mars 2024, 13:17:46 »

Har ett sådant där batteridrivet dörr lås med app, fanskapet skickar all sorts aviseringar så man blir galen, så detta stängde jag av. Kommer att märka när det är försent att byta batteri, då jag inte kommer att komma in.
Vet att vissa brandvarnare piper till några gånger när batteriet är dags att byta, oftast hör man inte detta eller man glömmer helt enkelt byta eller så är man bortrest.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 15 mars 2024, 12:25:49 »

I manualen på Brandvarnare med enbart batteri borde det stå.

Denna produkt är kass eftersom batteriet snart tar slut, så montera den inte utan köp en annan som är nätansluten.

Finns det någon prisvärd sådan? Har någon googlat detta.?
Hur var denna som medförde böter?
Jag har aldrig haft annat än brandvarnare med batteri och ser det inte som ett problem.
Våra larm har bara batteridrivna enheter och de varnar via appen minst sex månader innan det tar slut. Våra fristående varnare varnar nog med korta pip upp till ett år innan det är slut.
Nätanslutna brandvarnare är väl bara avsedda för större byggnader. Jag skulle aldrig dra kabel till brandvarnaren, och då kör jag nästan allt på kablat Ethernet i stället för Wi-Fi.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 15 mars 2024, 12:08:52 »

Jo det är kass, man glömmer nog ganska säkert detta.  skriver du upp detta i din "att göra lista" efter 9,5 år?
Är inte de flesta 10-års brandvarnarna tänkta att slängas efter 10 år?
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 15 mars 2024, 11:27:03 »

Ja min gamla 745:a rullar nu på sitt 36:e år och jag ska ärligt säga att den är den billigaste bil jag någonsin ägt vad beträffar reparationer och allmän service. Att den dessutom är skattebefriad, försäkring kostar 1000 kr/år, bra lastkapacitet och endast behöver besiktigas vart annat år är ju ytterligare ett stort plus.

Det kanske blir skroten för så gamla bilar, skyllde på att dom skulle kunna återvinnas. dontknow
Det skulle inte behövas något godkännande från bilägaren innan myndigheterna bestämmer sig för att skrota bilar i framtiden. Bestämt från Bryssel tyckte jag dom sa på radio i morse.

Ångrar att jag gav bort min 745  1998 som jag köpte ny 1988 trots att den var felfri. Han som fick den hade den jättelänge och gav sen bort den i sin tur till en person som sålde den.


Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 15 mars 2024, 11:15:25 »

Jo det är kass, man glömmer nog ganska säkert detta.  skriver du upp detta i din "att göra lista" efter 9,5 år?

Brandvarnaren börjar pipa med jämna mellanrum för att varna att batteriet börjar ta slut, tack och lov..
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 15 mars 2024, 10:10:56 »

Batteridrivna brandvarnare behöver inte vara så särskilt kassa, i dom lite mer prisvärda sitter batterier som bara behöver bytas vart tionde år och det kan väl knappast vara så "betungande".

Jo det är kass, man glömmer nog ganska säkert detta.  skriver du upp detta i din "att göra lista" efter 9,5 år?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 15 mars 2024, 09:44:04 »

Batteridrivna brandvarnare behöver inte vara så särskilt kassa, i dom lite mer prisvärda sitter batterier som bara behöver bytas vart tionde år och det kan väl knappast vara så "betungande".
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 15 mars 2024, 07:26:47 »

I manualen på Brandvarnare med enbart batteri borde det stå.

Denna produkt är kass eftersom batteriet snart tar slut, så montera den inte utan köp en annan som är nätansluten.

Finns det någon prisvärd sådan? Har någon googlat detta.?
Hur var denna som medförde böter?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 mars 2024, 06:00:36 »

Nja, så länge det går lär det ju gå bra.
Och som sagt, vi håller ju på att anpassa oss nu, de flesta av våra leverantörer verkar kunna tillhandahålla certifikaten som krävs, så kanske har jag oroat mig i onödan, och det kanske tar några månader innan alla papper är på plats och vi bytt ut de produkter som vi kanske måste byta ut - men sedan ska man förhoppningsvis inte behöva vara så orolig.
Det som kommer ta längst tid är att översätta alla produkters manualer till 14 olika språk, men man för väl börja med de som löper störst risk att bli kontrollerade.
Det jag har funderat på är att dela på värmepumpsvandeln och resten, men det är ju inte utan besvär heller, och det kan man ju göra om det skulle gå åt pipan också för den delen.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 14 mars 2024, 17:04:48 »

Det är väl bara att sälja när det är dags så slipper din son ta över om det finns ångest över sådant  tummenupp
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 mars 2024, 16:25:22 »

Nja, det var väl inte primärt för att söka tröst, utan mer för att folk ska få veta vad myndigheterna har för makt mot en liten skit som mig, det finns säkert många som läst detta som själva fått sig en tankeställare när det gäller deras egen eller anhörigas verksamhet.
Det här är ju ingen lek direkt, utan blodigt allvar, så man ska väl se det både som ett självömkande, en varning till andra, och möjligen kan någon vakna upp för att de lagar och regler som stiftas snart gjort det omöjligt att bedriva tillverkning eller försäljning av något i Europa om man inte har en enorm organisation som tar hand om allt sånt, både lagar, regler, nationella regler, energipriserna, den gröna omställningen - allt sammantaget kommer att leda till at Europa hamnar i recession och industrin lämnar kontinenten om inget görs rätt snart.
Jag ser tyvärr inget alls som tyder på någon förändring, tvärt om, och jag kan väl säga så pass mycket att jag inte avundas min son som inom några år ska ta över det hela.
Om allt går åt pipan kan han väl försörja sig på luftvärmepumpar, men resten känns som att det passerat bäst-före-datum. 
Tyvärr.

Å andra sidan är det ju sånt här som gör att man skärper sig och växlar upp, så det som nu ser mörkt ut kan möjligen utmynna i något bra ändå, det återstår att se.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 mars 2024, 12:35:14 »

Ok då vet jag att du raderar den och jag lämnar tråden känns riktigt löjligt att skriva här och sen ska det raderas. vill du inte synas på nätet varför starta en tråd då kunde du väl suttit hemma och tyckt synd om dig i stället för att söka tröst på forumet.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 mars 2024, 08:25:59 »

Jag kommer att radera denna tråd framöver, bara så ni vet, det ni skriver kommer att försvinna i cyberrymden så småningom.
Detta för att inte myndigheterna ska få upp ögonen för mig mer än de redan gjort.
Det finns både för och nackdelar med att ha ett forum vars ämnes-titlar rankas högt i sökmotorerna...
Troligen var det väl också min talang för sökmotoroptimering som gjorde att de hittade mina brandvarnare när de skulle göra sin marknadsundersökning.
Prova googla elmätare så får ni se...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 mars 2024, 07:15:23 »

Visst kan man tycka att man bör få göra som man vill och dräpa sig men oavsett om det leder till döden eller bara invaliditet så är det resten av samhället som får betala för vården och det är nog därför vi har lagar om tex bilbälten eller hjälm.

Bilbälte kan jag tycka är OK också, men tog man det på allvar skulle ju alla som körde bil ha hjälm också, varför inte esxpunktsbälte och störtbur?
Varför ska vården betala för just de skadorna som hade kunnat undvikas med hjälm, störtbur och sexpunktsbälte?
Eller idrottsskador, eller fylle skador, eller andra typer av skador.
På något sätt är det alltid bilisterna som ska klämmas åt med böter och krav som kostar - som om bilen i sig gav ett frikort för myndigheterna att ställa krav som man inte gör i andra fall.
Nu tror jag väl att de flesta skulle fixa sin krockkuddar, i vart fall de viktigare, mindre säkert om det vore en knäkrockkudde, men alldeles oavsett, så länge det inte är lag på krockkudde på nya bilar så bör det inte vara det på gamla heller.
Man kan ju dessutom stänga av krockkuddarna på de flesta platserna också om man har barn i bilen, så de kan lika gärna vara farliga som att de räddar liv.  dontknow
Skrivet av: rocas
« skrivet: 13 mars 2024, 22:57:42 »

jag gillar inte bilbälte, men använder det om det finns poliser som ser mig...

....risken att krocka.....är väl låg......eller...?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 mars 2024, 18:44:57 »

Nu är det inte ens olagligt att sälja en bil helt utan krockkuddar, så att man som ägare av en gammal bil ska vara skyldig att lägga ut tusentals eller tiotusentals kronor på att de ska fungera som när bilen var ny känns fel.
(https://www.tjanstebilsfakta.se/kunskap/krockkudde/)
Det är bra att det larmar, då vet man och får rätta sig efter det, köra annorlunda måhända, reparera eller byta bort bilen, men att den nödvändigt ska fungera som när den var ny tycker jag helt principiellt är fel.

Om vi interpolerar detta 10 år framåt i tiden, med alla krockkuddar, varningssystem, autobroms, lane assist, självkörande fas 1, 2, 3 eller 4 - för att inte tala om batterier så blir det allt mer slit och släng av nya bilar.
Finns säkert larm för batterifel också som gör att man får skrota bilen i förtid om bilprovningen ska börja bry sig om varenda varningslampa i en modern bil.

Jag funderar helt ärligt på att köpa mig en gammal saab eller volvo som jag håller igång med den service de kräver, mer än så kommer de ju inte behöva.
Det måste i så fall vara innan de började med alla varningslampor och finesser.

Överförmynderi är vad det är.
Än en gång, det finns för mycket pengar till det allmänna, för många tjänstemän vars enda uppgifter är att stifta nya och strängare lagar - och ju fler kvinnor det blir i dessa "maktpositioner" ju viktigare blir det med säkerhets och trygghetsfrågor som de högaktningsfullt ska skita i.
Det är upp till mig om jag kör med bälte, hjälm eller krockkuddar i min bil.
Så länge jag vet om det och accepterar risken så ska de skita i om jag dräper mig själv eller ej.

Ponera att det gäller en sidokrockkudde bak på en 15 år gammal bil som ger upp, kostar 15 000 kr att byta, är det rimligt om bilägaren mer eller mindre aldrig ens skjutsar någon i bilen?
Kräv en märkskylt så att den som sätter sig där vet att krockkudde saknas i så fall.  dontknow
Visst kan man tycka att man bör få göra som man vill och dräpa sig men oavsett om det leder till döden eller bara invaliditet så är det resten av samhället som får betala för vården och det är nog därför vi har lagar om tex bilbälten eller hjälm.
Skrivet av: boek
« skrivet: 13 mars 2024, 18:41:23 »

Jag funderar helt ärligt på att köpa mig en gammal saab eller volvo som jag håller igång med den service de kräver, mer än så kommer de ju inte behöva.
Det måste i så fall vara innan de började med alla varningslampor och finesser.

Ja min gamla 745:a rullar nu på sitt 36:e år och jag ska ärligt säga att den är den billigaste bil jag någonsin ägt vad beträffar reparationer och allmän service. Att den dessutom är skattebefriad, försäkring kostar 1000 kr/år, bra lastkapacitet och endast behöver besiktigas vart annat år är ju ytterligare ett stort plus.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 mars 2024, 17:19:57 »

Det var en jäkla otursföljd ni har fallit offer för nu, sjukt tråkigt. :'(

Vår KIA tappade orken och t.o.m stängde av motorn helt för mig vid gaspådrag när jag låg runt 100-110kmh, när det hade inträffat några ggr så chansade jag på att det var luftfiltret som spökade, satte in ett nytt från Mekonomen och sen dess har inte bilen strulat.

Jag tycker böter på småföretag som första åtgärd är taskigt, då kan man dela ut böter till varenda företag för någonstans finns det brister i alla småföretag.

Och sen finns det företag som har specialiserat sig på människohandel, nä en manual på svenska är en viktigare åtgärd. *roflmao*.

Hmm, nu gick bilen som vanligt igen.
150 km/timme i uppförsbacke är allt vad 115 vilda hästar fixar.
Undrar om det kan ha varit partikelfilterrengöringen som gått igång igår, då vet jag att den brukar bli slö?

Det här är ju ännu ett exempel, finns inga krav på tillverkarna att man ska SE att partikelfilter-rengöringen pågår, eller att man ska kunna trigga den själv manuellt när man vet att man ska köra en längre sträcka.
Det är som om lagstiftningen bara ska se till att öka risken för dyra fel så att bilar ska behöva skrotas (eller exporteras till annat land där man skiter i sånt här) i förtid.
Det går hela hangarfartyg från väst till afrika titt som tätt, just p.g.a. detta.
Blir det bättre för att bilen rullar vidare i 10 år i Afrika?

Nåväl, funderar på att lämna in den andra på service istället för felsökning av bilen som nu går som den ska.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 mars 2024, 17:13:39 »

Det med varningslampor har har jag vetat i 12år.

Det gör det inte mindre fel.
Det borde vara upp till bilägaren eftersom det inte är lagkrav på krockkuddar i bilar.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 mars 2024, 17:11:48 »

Om bilen är trasig är det väl inte konstigt den blir underkänd eller  Sc:,h

Nu är det inte ens olagligt att sälja en bil helt utan krockkuddar, så att man som ägare av en gammal bil ska vara skyldig att lägga ut tusentals eller tiotusentals kronor på att de ska fungera som när bilen var ny känns fel.
(https://www.tjanstebilsfakta.se/kunskap/krockkudde/)
Det är bra att det larmar, då vet man och får rätta sig efter det, köra annorlunda måhända, reparera eller byta bort bilen, men att den nödvändigt ska fungera som när den var ny tycker jag helt principiellt är fel.

Om vi interpolerar detta 10 år framåt i tiden, med alla krockkuddar, varningssystem, autobroms, lane assist, självkörande fas 1, 2, 3 eller 4 - för att inte tala om batterier så blir det allt mer slit och släng av nya bilar.
Finns säkert larm för batterifel också som gör att man får skrota bilen i förtid om bilprovningen ska börja bry sig om varenda varningslampa i en modern bil.

Jag funderar helt ärligt på att köpa mig en gammal saab eller volvo som jag håller igång med den service de kräver, mer än så kommer de ju inte behöva.
Det måste i så fall vara innan de började med alla varningslampor och finesser.

Överförmynderi är vad det är.
Än en gång, det finns för mycket pengar till det allmänna, för många tjänstemän vars enda uppgifter är att stifta nya och strängare lagar - och ju fler kvinnor det blir i dessa "maktpositioner" ju viktigare blir det med säkerhets och trygghetsfrågor som de högaktningsfullt ska skita i.
Det är upp till mig om jag kör med bälte, hjälm eller krockkuddar i min bil.
Så länge jag vet om det och accepterar risken så ska de skita i om jag dräper mig själv eller ej.

Ponera att det gäller en sidokrockkudde bak på en 15 år gammal bil som ger upp, kostar 15 000 kr att byta, är det rimligt om bilägaren mer eller mindre aldrig ens skjutsar någon i bilen?
Kräv en märkskylt så att den som sätter sig där vet att krockkudde saknas i så fall.  dontknow
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 13 mars 2024, 16:06:33 »

Nu känner man sig verkligen gnällig negativ och arg.
https://foretagande.se/styrkan-i-att-vara-pessimistisk-gnallig-och-arg?lastid=10738

Först böterna, sedan skorrar växellådan på sambons bil, min bil har ingen ork, går typ 120 på full gas.
Firmabilen har nåt fel på canbus som gör att de inte kan regenerera partikelfiltret, det kan säkert kosta oss 50 000 kr också.
De lär byta 3 givare och partikelfilter innan de hittar kabelfelet som det troligen är - vad ska jag göra?  help help help
(Kommunikationsfel till två nox-givare och en partikelfiltergivare)

Så fick jag från google att annonsintäkterna minskat med 16%, Vi kan hjälpa dig!
Det brukar betyda att de vill ha mer betalt.

Och så var det ju den där bokföringsrapporten för Januari, -241 000 kr på årets första månad.

Finns inga tider på verkstan för firmabilen förrs den 28 mars, hur fxn är det möjligt!
Varje vecka vi står kostar oss potentiellt upp till 100 000 i förlorade intäkter.
Blir väl köra med privatbil och släp tills det löser sig, men då finns väl någon jxxxla regel som gör det förbjudet också.  >:(

Fick hem nya tryckgivare från Kina, Maualen säger att man ska ansluta plus, minus och signalledare, men det är en 4-20 mA givare som bara ska anslutas med 2 kablar.
Inte ens en engelsk manual kan de få rätt.

Och de 30 pulsmoduler till våra vattenmätare som kom in i lager igår, var fellevererat från fabriken i Italien, eller var nu de tillverkas.
Kundservice är haschrökande ungdomar på Irland (ändrades för drygt ett halvår sedan) och sedan de tog över har inte en enda leverans blivit korrekt.
Hade väntat i över två månader på dessa (Cyble sensor 2W) men får levererat pulsloduler till deras värmemätare.

Jag fullkomligt kokar av ilska och ringer upp min Svenska kontakt som alltid skött sitt jobb exemplariskt, han svarar inte.
Sambon rycker i mig och vill att jag kollar några papper - hon har fel papper och det brinner totalt för mig och jag börjar "höja rösten" för att allt går mig emot, jag ryter och skriker och det flyger papper runt hela kontoret.
Sen när vi hittat dem och jag lugnar ned mig så inser jag att allt blivit inspelat på Itrons kontaktpersons telefonsvarare, 1 minut och 22 sekunder.  ??? ??? ???
Hoppas han skickar det vidare till sin chef, för det var deras jxxvla papper vi bråkade om!

Pust, stön och stånk.

Jag brukar inte vara deprimerad, eller bråka med min sambo, men nu är det inte långt till tårarna.
Det enda positiva är väl att det nästan bara kan bli bättre framöver.

Det var en jäkla otursföljd ni har fallit offer för nu, sjukt tråkigt. :'(

Vår KIA tappade orken och t.o.m stängde av motorn helt för mig vid gaspådrag när jag låg runt 100-110kmh, när det hade inträffat några ggr så chansade jag på att det var luftfiltret som spökade, satte in ett nytt från Mekonomen och sen dess har inte bilen strulat.

Jag tycker böter på småföretag som första åtgärd är taskigt, då kan man dela ut böter till varenda företag för någonstans finns det brister i alla småföretag.

Och sen finns det företag som har specialiserat sig på människohandel, nä en manual på svenska är en viktigare åtgärd. *roflmao*.


Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 13 mars 2024, 13:23:11 »

Det med varningslampor har har jag vetat i 12år.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 mars 2024, 13:12:44 »

Om bilen är trasig är det väl inte konstigt den blir underkänd eller  Sc:,h
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 mars 2024, 13:03:48 »

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 mars 2024, 12:10:47 »

Det var ingen medveten risk så tillvida att alla märkningar inte fanns på produktens förpackning, och ingen bryr sig ju om manualer på alla språk.
Min risk vara samma risk som alla andra tar, och måste ta, om man inte har horder av tjänstemän som arbetar med att kontrollera sånt där.
Dessutom kan jag mer än villigt erkänna att jag för 11 år sedan när jag sålde de där brandvarnarna inte hade en aning om regelverken - så bara av den anledningen kan jag definitivt säga att jag inte tog en medveten risk.
Jag är inte typen som tar medvetna risker.
Tvärt om.
Och det är just det som är problemet, när man ska täppa till alla risker så är det:
1. Omöjligt att få grepp på alla lagar och regler
2. Otroligt svårt att följa dem (Inte ens Siemens, ABB eller Kamstrup uppfyller t.ex. reglerna för elmätare på Svenska marknaden)
3. Ytterst få gör det, så man känner det där, varför ska jag när ingen annan gör det.

Skulle man falla för trycket av tankarna i punkt 3 ovan.
Ja, då tar man en medveten risk.

I större delen av världen är det krig, diktaturer, kvinnoförtryck, hederförstryck, slavarbete, krig och elände.
Och i västvärlden bråkar vi om huruvida män som känner sig som kvinnor ska få byta om i kvinnornas omklädningsrum och tävla not kvinnorna i olika idrotter.
Vi ser en lastbil primärt som ett vapen i en dåres händer och skriver lagar och regler som snart gör det omöjligt för någon att köra lagligt, eller för någon att driva ett bolag med transporter som verksamhet.
Om man kopplar ihop två CE-märkta produkter är det inte längre CE-märkt...

Exemplen kan radas upp i kilometerlånga staplar av papper som i det stora hela är mer eller mindre meningslösa om man ser saker och ting för vad de är, och på vilket sätt vi egentligen påverkar den globala marknaden.
Västvärlden är på väg att gå under, och vi ser det alla ske, men ingen bryr sig.

Självklart arbetar jag nu med att kontakta alla leverantörer och ber dem skicka CE-certifikat och manualer i editerbart format så jag kan ordna upp detta, men det kommer förstås ta tid och kosta pengar, vissa saker kommer vi troligen få kasta och ersätta med dyrare vilket kommer påverka vår försäljning och vinst negativt, troligen.
Möjligen kan ju ett sortiment med potentiellt bättre kvalitet och dokumentation göra att vi istället ökar försäljningen, det är väl det man får hoppas på.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 13 mars 2024, 12:04:56 »

Men i just det här fallet var det ju en risk som du medvetet tog för du visste ju om att det skulle följa med "papper" på Svenska om man säljer "saker" på den Svenska marknaden.
Så sluta gnäll.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 mars 2024, 12:00:28 »

Nu känner man sig verkligen gnällig negativ och arg.
https://foretagande.se/styrkan-i-att-vara-pessimistisk-gnallig-och-arg?lastid=10738

Först böterna, sedan skorrar växellådan på sambons bil, min bil har ingen ork, går typ 120 på full gas.
Firmabilen har nåt fel på canbus som gör att de inte kan regenerera partikelfiltret, det kan säkert kosta oss 50 000 kr också.
De lär byta 3 givare och partikelfilter innan de hittar kabelfelet som det troligen är - vad ska jag göra?  help help help
(Kommunikationsfel till två nox-givare och en partikelfiltergivare)

Så fick jag från google att annonsintäkterna minskat med 16%, Vi kan hjälpa dig!
Det brukar betyda att de vill ha mer betalt.

Och så var det ju den där bokföringsrapporten för Januari, -241 000 kr på årets första månad.

Finns inga tider på verkstan för firmabilen förrs den 28 mars, hur fxn är det möjligt!
Varje vecka vi står kostar oss potentiellt upp till 100 000 i förlorade intäkter.
Blir väl köra med privatbil och släp tills det löser sig, men då finns väl någon jxxxla regel som gör det förbjudet också.  >:(

Fick hem nya tryckgivare från Kina, Maualen säger att man ska ansluta plus, minus och signalledare, men det är en 4-20 mA givare som bara ska anslutas med 2 kablar.
Inte ens en engelsk manual kan de få rätt.

Och de 30 pulsmoduler till våra vattenmätare som kom in i lager igår, var fellevererat från fabriken i Italien, eller var nu de tillverkas.
Kundservice är haschrökande ungdomar på Irland (ändrades för drygt ett halvår sedan) och sedan de tog över har inte en enda leverans blivit korrekt.
Hade väntat i över två månader på dessa (Cyble sensor 2W) men får levererat pulsloduler till deras värmemätare.

Jag fullkomligt kokar av ilska och ringer upp min Svenska kontakt som alltid skött sitt jobb exemplariskt, han svarar inte.
Sambon rycker i mig och vill att jag kollar några papper - hon har fel papper och det brinner totalt för mig och jag börjar "höja rösten" för att allt går mig emot, jag ryter och skriker och det flyger papper runt hela kontoret.
Sen när vi hittat dem och jag lugnar ned mig så inser jag att allt blivit inspelat på Itrons kontaktpersons telefonsvarare, 1 minut och 22 sekunder.  ??? ??? ???
Hoppas han skickar det vidare till sin chef, för det var deras jxxvla papper vi bråkade om!

Pust, stön och stånk.

Jag brukar inte vara deprimerad, eller bråka med min sambo, men nu är det inte långt till tårarna.
Det enda positiva är väl att det nästan bara kan bli bättre framöver.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 mars 2024, 11:40:32 »

Det är inte avdragsgillt, riktigt vad det innebär vet jag inte, men antagligen försämras väl resultatet efter finansiella poster motsvarande santkionsavgiften på något sätt.
Jag får alltså betala företagsskatt på drygt 20% på vinst som jag inte gjort.
I princip så kostar det mig personligen 78% av 57300 kr = 44694 kr
Det skulle jag kunnat ta ut i aktieutdelning med 20% skatt, alltså kvar skulle varit 35755 kr
Mindre än så om jag tar ut det i lön.

Sen påverkar det ju själva företagets resultat på något sätt också som jag inte säkert förstår, men löneutrymmet blir väl mindre typ.
Men lönerna är också mest skatt, så det är inga stora pengar.
Som sagt, det är inte kostnaden i sig, det är det omöjliga att leva upp till alla lagar och regler som är "problemet".
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 13 mars 2024, 10:45:46 »

Böter och sanktionsavgifter är nog inte avdragsgillt, men finns kanske undantag beroende på orsak?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 mars 2024, 10:17:08 »

Kostnaden genrer inga intäkter. Vite och böter är inte avdragsgilla.
Böterna ger i sig inte intäkter men hoppar man över regler som i det här fallet säljer produkter utan Svensk manual så får man högre intäkter än om man skulle översatt manualen till Svenska. Man behöver inte få intäkt för att få dra av prylen en radio till traktorn är ju avdragsgill och blir ingen vinst av det.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 mars 2024, 09:46:39 »

Du sa ju sanktionsavgiften blir densamma oavsett hur många fel de hittade.  Då tar de väl det de känner är säkrast?  Agerar på tips gör de väl i den mån de bedömer tipset ha substans att arbeta med och vara relevant, annars skulle de väl inte ha en tips-funktion?   Men om du hade en kontroll av dem förra året så kanske detta bara är en uppföljning?

Inte konstigt om folk drar sig för att bli småföretagare när man måste kämpa med sådant här ..

https://www.boverket.se/sv/byggande/forebygg-fel-brister-skador/Systematiska-fel/tipsa-om-byggskador/

Nja, förra året var det Swedac och i år Boverket, skulle inte tro att de får dela uppgifter, men det kan ju vara någon som anmält mig till flera olika organ i så fall.
Mest troligt är det väl som de säger, att de gjort en marknadskontroll, det sker nog hela tiden.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!