Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp: helt olika sätt att räkna. Vilken är rätt? Hjärnan exploderar....  (läst 9758 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad neversummer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bergvärmeinverter?

Priset för lösning med 2 pumpar blev 270.000 (2 brunn - 210 m). Väljer man IVT HE-E17 med 300 L (2 brunn 170 m) beredare och arbetstank så hamnar jag på 210.000.
Säkert en kanonlösning men dyrt, jag skulle satsa på en bergvärmeinverter som IVT X15 eller Nibe 1150 istället om man vill slösa lite pengar.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Jag tycker du ska köra med en 16kw duo (mer VV och bättre VV-körningar) och 2x 160-200m samt en arbetstank om 500l som gör att din effekt inte blir något problem under vår/höst/sommar.

Det bör landa på ca 220 000kr efter rotavdrag.

Jag vet inte vart du bor men kan visa min anläggning i tyresö där du kan få en inblick i hur man kan lösa detta med övereffekt, kontroll av drift och övervakning samt även thermia link.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Eftersom värmepumpen har en effekt på 14 kW, så måste avgiven effekt fördelas på färre antal timmar, varför också framledningstempen blir högre.

Jag begriper inte riktigt resonemanget men om det går ut på vad jag tror vill jag svara så här: Är det t.ex. -10 grader ute kommer radiatorerna att ha i snitt en viss temperatur för att avge den effekt huset behöver för önskad innetemperatur. Den temperaturen ändras inte om pumpens storlek ändras. Det som ändras när pumpens storlek ändras är pumpens gångtid i förhållande till totala tiden.

IVT-pumpar med olika effekt men samma kopplingsdifferens kommer att arbeta mellan samma temperaturer. Undantaget är när den klenare pumpen gÃ¥r hela tiden och aldrig orkar upp till frÃ¥nslagstemperaturen. För pumpar som räknar integral är det möjligt att man behöver olika gradminutinställning för att fÃ¥ dem att arbeta mellan samma temperaturer, har inte funderat över det. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5


Det är inte hysteres eller gradminuter som bestämmer det här. Det ska vara att det är en nackdel med gradminuter om man ska vara petig. Det blir ett val mellan pest och kolera d.v.s. hysterespumpen startar/stoppar, medan en pump med högt ställd gradminutunderskott till start ger dåligt COP.

Det är kompressorns effekt som bestämmer om framledningstempen alltid ligger över börvärdet, eller jobbar även en del under börvärdet eller däromkring.

En överstor kompressor tar ju sig lätt förbi börvärdet, och måste kompensera detta genom att stanna upp så att framledningen ligger under börvärdet samma tid och med samma temperaturer d.v.s. samma antal gradminuter över som under börvärdet. Det tråkiga med en överstor kompressor är att den är endast aktiv på temperaturer över börvärdet och högt över med en gradminutare på max underskott, samtidigt som en mindre värmepump jobbar närmare börvärdet.



Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Om man tar ett exempel där en pump startar vad man anser "onödigt ofta". Många korta körningar osv. Kan det då inte vara så att välja att ackumulera mer GM totalt sett blir positivt trots allt då det tar ett tag för maskinen att bli produktiv.

Så någonstans måste det finnas en gräns för när det är en fördel utifrån cop, kanske men framför allt utifrån potentiell livslängd.

Sen har jag en känsla som jag gissar kan överbevisas med allehanda formler och kunskap... så det får jag väl svälja.. men jag tycker att det känns som om hålet återhämtar sig på ett annat sätt när jag har långa pauser i mellan körningarna. Jag vet att jag har fel... och ändå säger jag det :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

Sen har jag en känsla som jag gissar kan överbevisas med allehanda formler och kunskap... så det får jag väl svälja.. men jag tycker att det känns som om hålet återhämtar sig på ett annat sätt när jag har långa pauser i mellan körningarna. Jag vet att jag har fel... och ändå säger jag det :)
Njae, när min pump gått typ en månad utan stopp ligger jag på -2 in, när det sen blir det några varma dagar och körningar på bara nån timme i stöten med en del stillestånd emellan så hoppar KB in snabbt upp 1-2grader.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4

Det är inte hysteres eller gradminuter som bestämmer det här. Det ska vara att det är en nackdel med gradminuter om man ska vara petig. Det blir ett val mellan pest och kolera d.v.s. hysterespumpen startar/stoppar, medan en pump med högt ställd gradminutunderskott till start ger dåligt COP.

Det är kompressorns effekt som bestämmer om framledningstempen alltid ligger över börvärdet, eller jobbar även en del under börvärdet eller däromkring.

En överstor kompressor tar ju sig lätt förbi börvärdet, och måste kompensera detta genom att stanna upp så att framledningen ligger under börvärdet samma tid och med samma temperaturer d.v.s. samma antal gradminuter över som under börvärdet. Det tråkiga med en överstor kompressor är att den är endast aktiv på temperaturer över börvärdet och högt över med en gradminutare på max underskott, samtidigt som en mindre värmepump jobbar närmare börvärdet.

Det beror väl lite på hur man resonerar, vad som underförstått hålls konstant när man jämför alternativen. Vill man ha samma deltaT på värmebäraren med en större pump måste man öka värmebärarflödet. Förutsätter man samma värmebärarflöde blir det naturligtvis större temperaturvariationer med en större pump. Samma gradminutinställning ger naturligtvis större temperaturpendlingar kring börvärdet med en större pump. Den kommer att gå en kortare tid vilket måste medföra större temperaturavvikelse från börvärdet. Jag tror vi tänker på olika varianter.

En sak kan vi vara ense om. Vid en viss utetemperatur kommer huset att ha samma värmebehov oberoende av pumpstorlek vilket betyder att radiatorernas medeltemperatur ur värmeavgivningssynpunkt kommer att vara densamma oberoende av vilken pump man har. Sen är frågan hur det blir med svängningarna runt medelvärdet. Jag anser att det går att ställa in pumpen så att man får samma pendling runt detta medelvärde. Det kanske inte är lämpligt med hänsyn till pumpens livslängd men den aspekten har jag inte tagit med i bilden.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Huset såldes som dödsbo och det var en gammal människa som bodde där ensam och sannolikt snålade med värme. Vi kommer ju bli 4 nu (2 vuxna+2 barn). Detta gör att jag vågar att lägga till 25%. Ren empiriskt alltså.

Köper resonemanget. Ofta är det i sÃ¥dana fall bara nÃ¥gra enstaka rum som värms upp helt. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!