Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärme OCH fläktkonvektorer  (läst 2193 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Danne.p

  • Ecoair 105 v3/Ecoel 1550
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm/Haninge
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Golvvärme OCH fläktkonvektorer
« skrivet: 30 december 2014, 19:08:48 »
Hej.

Det var ett bra tag sen som jag besökte det här forumet så nu är det dags igen kände jag. Har frågat runt lite men får inget kläm på hur/vad man kan göra (både rörisar å branschfolk)

Mitt dilemma är att jag har golvvärme och fläktkonvektorer kopplat till min Ecoel 1550/Ecoair 105:a, men konvektorerna kräver ju lite varmare vatten än golvvärmen. Konvektorerna sitter monterade i källaren/garaget.

Så det som jag har gjort nu är att jag har monterat en shuntventil med rumstermostat, (som sitter på övervåningen), på golvvärmen och kopplat från rumsgivaren samt höjt kurvan på pannan till c:a 45 grader. Det fungerar skapligt men märkte nu att när det gick under 6-8 minusgrader så går el patronen in och tar värme från övre pannan, det vill man ju gärna undvika...

Hade en servicetekniker här för ett drygt år sen då han bytte pressostaten, då nämnde han någonting om att man skulle kunna koppla in t.ex. golvvärme rören där man kopplar in solceller osv i pannan (finns ju 2 st. kopplingar där)??!!
Eller kan man kanske montera rumsgivaren i källaren istället så att pannan får jobba mot den? Jag har ju inte för avsikt att lägga mig på samma temperatur i källaren som på övervåningen dock.. bara en tanke...

Någon som har erfarenhet av vad han pratade om eller har någon annan ide' om hur jag kan göra för att koppla in allt på ett vettigt sätt? Jag kan ju inte vara den enda som har så här....

Vill gärna komma fram till en bra lösning så är jättetacksam för alla svar jag kan få.

Gott Nytt Ã…r, Mvh Danne.
 
Putsad 1 1/2 plans souterrängsvilla byggår 1939 Stockholm/Haninge. Tilläggsisolerad övervåning med 3-glasfönster. Isodrän runt grund. Övervåning: 95 m2 öppen planlösning mellan hall, vardagsrum och kök. 2 st sovrum, v-rum och kök med golvvärme. 1st sovrum enbart 1st radiator. Elslingor i hall samt wc. Braskasett. Källare: c:a 95m2 + 40m2 garage(elradiatorer) 1st garage med 1st fläktkonvektor. Tvättstuga med 1st fläktkonvektor samt "Hobbyrum" med 1st fläktkonvektor. I källare är pannrum och hall utan radiatorer. Extra isolerad vind.
flyttade in -04, 2 vuxna. Tidigare c.a 22 000 kw per år med defekt kombipanna som var ombyggd att bara gå på golvvärmen och radiatorerna med manuell styrning samt en varmvattenberedare på 300 liter. Installerat Panna/Pump (CTC Ecoair 105 / Ecoel 1550 1 nov-09, nu c.a 14-15.000 kw.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Golvvärme OCH fläktkonvektorer
« Svar #1 skrivet: 30 december 2014, 19:28:08 »
Visst får vp lite högre cop med lägre framledning och lämnar lite högre effekt men att din vp tar hjälp av elpatron beror troligtvis på att den är för klen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Danne.p

  • Ecoair 105 v3/Ecoel 1550
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm/Haninge
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme OCH fläktkonvektorer
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2015, 13:04:27 »
Ingen som har någon ide alls....?
Putsad 1 1/2 plans souterrängsvilla byggår 1939 Stockholm/Haninge. Tilläggsisolerad övervåning med 3-glasfönster. Isodrän runt grund. Övervåning: 95 m2 öppen planlösning mellan hall, vardagsrum och kök. 2 st sovrum, v-rum och kök med golvvärme. 1st sovrum enbart 1st radiator. Elslingor i hall samt wc. Braskasett. Källare: c:a 95m2 + 40m2 garage(elradiatorer) 1st garage med 1st fläktkonvektor. Tvättstuga med 1st fläktkonvektor samt "Hobbyrum" med 1st fläktkonvektor. I källare är pannrum och hall utan radiatorer. Extra isolerad vind.
flyttade in -04, 2 vuxna. Tidigare c.a 22 000 kw per år med defekt kombipanna som var ombyggd att bara gå på golvvärmen och radiatorerna med manuell styrning samt en varmvattenberedare på 300 liter. Installerat Panna/Pump (CTC Ecoair 105 / Ecoel 1550 1 nov-09, nu c.a 14-15.000 kw.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Golvvärme OCH fläktkonvektorer
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2015, 14:37:43 »
Att övre elpatronen går igång har bara med börvärdet i övre tanken att göra och det styrs av det som är varmast av framledningen+7 grader eller det värde du satt själv i Inställningarna, och framledningen styrs av huskurvans lutning och justering, men också av vilken innetemp du satt om du har rumsgivare aktiverad. Sen spelar det roll om du har VVhöjning aktiverad eller ej.
Utan att veta hur alla dina inställningar ser ut går det inte att säga om det är normalt eller ej att övre elpatronen är aktiv. Men normalt sett är det helt naturligt att övre elpatronen spetsar övre tanken vid 6-8 minusgrader.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Danne.p

  • Ecoair 105 v3/Ecoel 1550
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm/Haninge
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme OCH fläktkonvektorer
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2015, 17:20:03 »
Okej, jag kanske formulerade min fråga lite fel.
Min huvudfråga är egentligen: hur har ni andra gjort när ni har monterat golvvärme och radiatorer (fläktkonvektorer) till Ecoel/Ecoair. Är allt kopplat på samma "rörslinga" eller finns det andra alternativ? Har alla bara antingen golvvärme eller antingen radiatorer kopplat till pannan? De e ju just när man kombinerar dessa två lösningar som det blir lite fel kan ju jag tycka. De e där som jag i första läget vill ha lite tips och idéer hur man kan göra. Men det kanske bara finns en lösning, alltså det som jag har gjort med shuntstyrning på golvvärmen osv?
Putsad 1 1/2 plans souterrängsvilla byggår 1939 Stockholm/Haninge. Tilläggsisolerad övervåning med 3-glasfönster. Isodrän runt grund. Övervåning: 95 m2 öppen planlösning mellan hall, vardagsrum och kök. 2 st sovrum, v-rum och kök med golvvärme. 1st sovrum enbart 1st radiator. Elslingor i hall samt wc. Braskasett. Källare: c:a 95m2 + 40m2 garage(elradiatorer) 1st garage med 1st fläktkonvektor. Tvättstuga med 1st fläktkonvektor samt "Hobbyrum" med 1st fläktkonvektor. I källare är pannrum och hall utan radiatorer. Extra isolerad vind.
flyttade in -04, 2 vuxna. Tidigare c.a 22 000 kw per år med defekt kombipanna som var ombyggd att bara gå på golvvärmen och radiatorerna med manuell styrning samt en varmvattenberedare på 300 liter. Installerat Panna/Pump (CTC Ecoair 105 / Ecoel 1550 1 nov-09, nu c.a 14-15.000 kw.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Golvvärme OCH fläktkonvektorer
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2015, 17:29:13 »
Jag har golvvärme i två utrymmen och dom har en egen krets med egen CP och egen manuell termostat. Extremt simpel lösning. Men det funkar eftersom radiatorerna står för huvudsaklig värme i huset v
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!