Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Är det möjligt att reglera? Jag har dragit ner ing tryck på kallv till min

Panna kass
0 (0%)
Vvb kass
0 (0%)
Daikin är kass
0 (0%)
Fel inställningar i panna sedan installation
0 (0%)
Jag fattar inte hur pannan fungerar
4 (100%)

Antal personer som röstat: 4

Författare Ämne: 3 ggr högre tryck pÃ¥ vv sidan jmf m kallvattenn och dÃ¥ är inte pannan igÃ¥ngr!?!?  (läst 834 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bjorx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Övertrycksventilen på 9 bar löser när vvb går igång, det bara sprutar vatten från den.

När man spolar kv in kran så ökar trycket efter hand om man spolar vv så exploderar det nästan ur kranen för att minska något. Detta utan att panna el vvb är igång. Vad är det som händer???? Och bas trycket i vv är säkert 3ggr högre.
Hur är detta möjligt?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3598
  • Karma +2/-0
Egen brunn? Vad visar trycket där? Stäng av vattenpumpen (om du har egen brunn) och den inte stannar av sig själv. Vad visar trycket efter trycket i kranen är bortspolat med vattenpumpen avstängd?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34922
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Trycket i en VVB ska stiga tills säkerhetsventilen lyfter om backventilen på inkommande KV är tät.
Ofta läcker det lite i någon kran, eller (oftast bara) i backventilen en tid efter att man satt in nya prylar, så det där brukar inte vara något som man noterar i normalfallet.
Kan säkert variera mellan olika konstruktioner på beredaren också.
Ofta dras ju röret från säkerhetsventilen direkt till avlopp, så det är inget som normalt syns.
Vart är flödet från din säkerhetsventil draget?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Övertrycksventilen på 9 bar löser när vvb går igång, det bara sprutar vatten från den.

När man spolar kv in kran så ökar trycket efter hand om man spolar vv så exploderar det nästan ur kranen för att minska något. Detta utan att panna el vvb är igång. Vad är det som händer???? Och bas trycket i vv är säkert 3ggr högre.
Hur är detta möjligt?

Du verkar ha ett högt tryck in från gatan. Kolla med grannarna om de har samma problem.
Annars så skulle jag ha satt en tryckreduceringsventil på max 6 bar på inkommande KV.

D

Utloggad Bjorx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Egen brunn? Vad visar trycket där? Stäng av vattenpumpen (om du har egen brunn) och den inte stannar av sig själv. Vad visar trycket efter trycket i kranen är bortspolat med vattenpumpen avstängd?
Kommunalt som jag ställt ner trycket på.

Utloggad Bjorx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du verkar ha ett högt tryck in från gatan. Kolla med grannarna om de har samma problem.
Annars så skulle jag ha satt en tryckreduceringsventil på max 6 bar på inkommande KV.

Har skruvat ner trycket från gatan så jag har bara normalt t lågt tryck i blandare med fullt öppna avstängningsventiler på dito
D
s
Du verkar ha ett högt tryck in från gatan. Kolla med grannarna om de har samma problem.
Annars så skulle jag ha satt en tryckreduceringsventil på max 6 bar på inkommande KV.

D

Utloggad Bjorx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Trycket i en VVB ska stiga tills säkerhetsventilen lyfter om backventilen på inkommande KV är tät.
Ofta läcker det lite i någon kran, eller (oftast bara) i backventilen en tid efter att man satt in nya prylar, så det där brukar inte vara något som man noterar i normalfallet.
Kan säkert variera mellan olika konstruktioner på beredaren också.
Ofta dras ju röret från säkerhetsventilen direkt till avlopp, så det är inget som normalt syns.
Vart är flödet från din säkerhetsventil draget?
Backventil på ink kv? I pannan eller?

Det har droppat rejält innan till att börja rinna vv från säkerhetsventil. Inte så ekonomiskt. Det har gått fint ett tag men nu klarar inte 9bar att hålla vvberedare i schack. Vattentryck från gatan är nedskrivet tror inte det hjälper med en tryckreduceringsventil på 6 bar där.
Du verkar ha ett högt tryck in från gatan. Kolla med grannarna om de har samma problem.
Annars så skulle jag ha satt en tryckreduceringsventil på max 6 bar på inkommande KV.

D

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kommunalt som jag ställt ner trycket på.

Om du har reducerat tryck (hur ??) Då Kan inte en 9 bars SÄV öppna.
Antingen är ditt tryck högre än vad du tror eller så är din SÄV dålig.

SÄV = säkerhetsventil.

/D

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34922
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Möjligen skulle det ju kunna läcka gas in på VV-sidan, som gör att trycket stiger, men i så fall lär det snart sluta för att det blir slut gas i maskinen.

SÃ¥ snart temperaturen i beredaren slutar stiga ska i alla fall trycket sluta stiga.
Normalt har man ju ingen tryckmätare på VV-sidan, så det är svårt att kolla förstås.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Möjligen skulle det ju kunna läcka gas in på VV-sidan, som gör att trycket stiger, men i så fall lär det snart sluta för att det blir slut gas i maskinen.

SÃ¥ snart temperaturen i beredaren slutar stiga ska i alla fall trycket sluta stiga.
Normalt har man ju ingen tryckmätare på VV-sidan, så det är svårt att kolla förstås.

Denna teori skulle innebära att det först är ett läckage mellan köldmedium och värmevatten i plattvärmeväxlaren (3 bars SÄV) sedan ett läckage mellan laddslingan och VV beredaren (9 bars SÄV)
I maskinen finns det en tryckmätare för värmevattnet.

Större chans att vinna Eurojackpot med en lott.

/D

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34922
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kan inte konstruktionen på hur vattnet värms, men finns bara en växlare så är den risken liten.
Tänkte att en modern maskin kanske värmde med gas direkt i beredarslingan.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9750
  • Karma +19/-4
Kommunalt som jag ställt ner trycket på.

Det går inte att ställa ner trycket på det kommunala vattnet med ventilen ute i gatan. Det är en avstängningsventil med vilken man kan strypa flödet men högsta trycket minskar inte om systemet nedströms är slutet.

Övertrycksventilen på 9 bar löser när vvb går igång, det bara sprutar vatten från den.

När man spolar kv in kran så ökar trycket efter hand om man spolar vv så exploderar det nästan ur kranen för att minska något.

När det exploderar ur VV-kranen, kommer det luft tillsammans med vattnet då?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bjorx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Väldigt högt tryck efter vvb
« Svar #12 skrivet: 08 oktober 2023, 21:49:47 »
Kommunalt som jag ställt ner trycket på.
Om jag begränsar inkommande  tryck t pannan pÃ¥ 6 bar och vvb bygger upp expansionstryck pÃ¥ det och man fÃ¥r inte ha säkerhetsventil pÃ¥ högre än 6 bar pÃ¥ denna panna sÃ¥ dÃ¥ blir det väl problem med ink tryck, eller? Jag mÃ¥ste ner ändÃ¥ mer pÃ¥ inkommande misstänker jag

Utloggad Bjorx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Väldigt högt tryck efter vvb
« Svar #13 skrivet: 08 oktober 2023, 21:53:37 »
Om jag begränsar inkommande  tryck t pannan pÃ¥ 6 bar och vvb bygger upp expansionstryck pÃ¥ det och man fÃ¥r inte ha säkerhetsventil pÃ¥ högre än 6 bar pÃ¥ denna panna sÃ¥ dÃ¥ blir det väl problem med ink tryck, eller? Jag mÃ¥ste ner ändÃ¥ mer pÃ¥ inkommande misstänker jag

Nej, det kommer inte gas med när det kommer med högt tryck ur kranen vv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!