Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Innuti en Atlas  (läst 18346 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
Innuti en Atlas
« skrivet: 25 augusti 2010, 00:53:46 »
Jag plockade av plåtar och stoppning på min splitter nya Atlas för att se var den är gjord av. Och för att förse den med en massa egna givare till min datalogger.
Så varför inte sprida lite info och bilder på vad jag hittade där inne...

Modell: Atlas 4250-0014 3,6 kW, köpt på Rusta

Ute-delen:

  •  - Ingen varvtalsreglering pÃ¥ fläkten. Bara full fart. Motor: 24 W, 230V AC, 1-fas asynkronmotor.
  •  - Ingen elektronisk expansionsventil (om det nu var nÃ¥gon som hoppades pÃ¥ det). Jag kunde inte heller se nÃ¥gon annan form av reglerbar ventil (typ passiv temperaturstyrd), bara kapillärrör. Jag är lite osäker pÃ¥ detta eftersom en del grejor är inbakade i "gummi/asfalt", och jag vet inte hur det brukar vara i sÃ¥na här pumpar.

  •  + Värmekabel i bottentrÃ¥get. Snyggt monterad och elektroniskt styrd via relä.
  •  + Kompressorvärmare, även den elektroniskt styrd. Men den har gemensam styrning med bottentrÃ¥gets värmekabel. Vilket kan innebära att den är inkopplad större delen av vintern, beroende pÃ¥ hur man styr värmen till bottentrÃ¥get (ännu okänt för mej).
  •  + Värmeväxlaren är skyddslackad.

  •  ? Kompressor: DA89X1C-23FZ frÃ¥n Toshiba-Aislu. Bra eller dÃ¥lig???
    www.tekkna.it/open2b/var/catalog/product/files/478.pdf

  • 3 temperaturgivare: Ute-luft och inloppsröret till förÃ¥ngaren. Hetgas-tempgivaren verkar vara inbyggd i kompressorn - snyggt...


Inne-delen:

  •  - Fläktmotorn: 20 W, 230 V AC. Är inte frekvensstyrd (inverter) utan är en vanlig 1-fas asynkronmotor (som ute-fläkten), men den har en tacho och är varvtalsstyrd ála dimmer.

  •  + Värmeväxlaren är skyddslackad. Kanske lite onödigt inne?
  •  + Möjlighet att trimma termostaten i 2 steg: -2°C och -4°C via byglingar. Detta är ett rent antagande frÃ¥n min sida. Det skulle kunna vara en annan funktion pÃ¥ byglarna, men jag tycker termostat-justering känns mest sannolik. - Döm själva:



  • 2 temperaturgivare: Rum/insugs-luft och mitten pÃ¥ kondensorn.

Allmänt omdömme:
Efter en rent okulär besiktning vill jag nog ändå påstå att elektroniken ser klart väldesignad ut. Jag får intrycket att konstruktörerna vet vad om gör, och gör det snyggt. T.ex. har utedelen dubbla nätfilter på matningen. Ett plåt-kapslat filter skruvat i chassit, och ett på kretskortet med drosslar o kondingar.

Däremot är monteringen inte lika snygg. Det är lite av ett råttbo av sladdar till höger o vänster, med för långa sladdar, hoplindade med buntband osv. Tyvärr är det dåligt med skyddslack på utedelens kretskort. Designen verkar bra, men monteringen ska gå undan...

Rör-puleriet ser väl ut som det brukar...  

Komponeterna i övrigt, som kompressor, 4-vägsventil, fläktmotorer mm, har jag inte erfarenhet att bedömma.

Till sist... Jag har inte startat den ännu, så jag har ingen aning om hur den jobbar i praktiken. Det får jag återkomma till senare i vinter.

Nu - mera bilder...   Alla bilder här är nerskalade till ½.
Högerklicka och välj "Visa bild" för att se dom i full storlek.

Ute-delen:

Topplocket och frontplåten avtagna. - Inget extra lock som skydd för elektroniken..!



1½ Förångare..!



Snyggt monterad värmekabel:



Temperatursensorn för ute-luften:



Elektroniken - Bor det råttor här..? Dåligt väderskyddad då även skyddslack saknas.



Kompressor-isolering och rör-krökeriet...:



Etiketter: Typskylt, 4-vägsventil, Kompressor och fläkt.



Inne-delen:

Avskalad, uppifrån och underifrån:



Lite mosade flänsar... Inget allvarligt dock.



Tempsensorn för rum/insugs-luft:



Höger och vänster sida:



Elektronik-boxen öppnad. Sladden som hänger ut är till displayen i fronten som man måste koppla ur för att ta av kåpan. (fick även ta bort den undre vingen för att få bort kåpan)



Kretskortet:



Mera rör-krökar + tempgivaren som sitter halvvägs på kondensorn:



Typskylt + en glimt av fläkt-motorns etikett:

« Senast ändrad: 25 september 2010, 17:57:22 av pi.r »
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Innuti en Atlas
« Svar #1 skrivet: 25 augusti 2010, 10:17:56 »
Intressant

Det verkar vara skyddslack på utedelens värmeväxlare av döma av färgen, bra.

Kompressorn verkar vara dÃ¥ligt isolerad, en maskin avsedd för värmedrift borde ha mer isolering. Luktar lite AC-maskin. De friliggande rören pÃ¥ utsidan mot Quick Connect plinten bör nog isoleras vid montage. Jag hade nog lindat lite isolering, i varje fall efter att garantin gÃ¥tt ut.  ;)

Annars är själva märket Midea inget skit, de är ju en av världens absolut största tillverkare av AC. Förmodligen är väl detta en utgången modell av Midea som någon kinesisk tillverkare köpt ritningarna till och fortsätter tillverka. Typ som folkabubblan i Sydamerika.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Innuti en Atlas
« Svar #2 skrivet: 25 augusti 2010, 21:18:46 »
Jo, värmeväxlaren är lackad. Glömde säga...

När du säger det, ska jag nog passa på att isolera rören ut till Quick Connect plinten. Kort sträcka förvisso, men lätt gjort. Man kanske skulle ta och hänga en temp-givare fritt i luften i utrymmet vid kompressorn. Man blir lite nyfiken på hur varmt det blir där inne...

Kompressorn har lite bättre isolering än vad som syntes på bilden. Den har en egen "filt" innanför...


(klicka för förstoring)

« Senast ändrad: 25 augusti 2010, 21:48:08 av pi.r »
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Innuti en Atlas
« Svar #3 skrivet: 26 augusti 2010, 00:49:36 »
Jag fick en tanke om  funktionen pÃ¥ bygeln "J3"  pÃ¥ inne-delens kretskort.


(klicka för förstoring)


Den är märkt med "EEPROM", och man kan välja mellan läs- och skriv-bart eller bara läs-bart minne. Jag tänkte först att det handlade om nåt med programkoden som man nog gjorde bäst i att låta bli.

Men det är ju lite konstigt att bygeln är i läget för skriv och läs (R/W)...

Men så slog det mej att det skulle kunna vara en slags "barn-spärr". Att Bygeln bara gäller om drift-inställningarna kan skrivas, eller bara läsas från minnet.

- Ställ först in önskat driftläge, temp o fläkt
- Stäng av pumpen
- Klipp bygeln
- Starta pumpen

Så är pumpen låst till den inställning man har ställt in.

Jag läste någon tråd här den senaste veckan, där det var någon som ville ha barnspärr på pumpen för (minns inte var/vem). Det här skulle kunna vara svaret på hanns önskan...

Fast det skulle ju förstås kunna vara så att det bara är vid start (power on), som den går igång med samma inställning. Att det sen går att ändra inställningarna när den går - vem vet?
Nå'n som vågat prova..?
« Senast ändrad: 26 augusti 2010, 00:55:03 av pi.r »
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Innuti en Atlas
« Svar #4 skrivet: 26 augusti 2010, 07:44:03 »
Eftersom den är kopplad till mikroprocessorn så tror jag att det är för att kunna byta programvara i pumpen. Klipper du bygeln så går den inte att 'flasha om'.

Kolla om den går till ben 21 på PD78F9189'an.

« Senast ändrad: 26 augusti 2010, 07:51:03 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Innuti en Atlas
« Svar #5 skrivet: 26 augusti 2010, 21:42:56 »
Jo det var ju nåt sånt jag tänkte från början. Men eftersom det saknas kontakt före att ansluta en programmerare, känns det ju ologiskt att lämna kortet med bygeln för "programmerings-läge" på.

Jag tror ju heller inte att man har tänkt sej att kyl-tekniker ska kunna ägna sej åt att flasha om dom här pumparna. Och ännu mindre att dom tänker komma med nån uppgraderad version att lägga in.

Men jag försökte i alla fall följa banorna på kortet (på mina bilder), men det är 4-lagers...
Det ser ut som att ben 21 sitter direkt i jord - som den borde för "normal operation" enligt databladet.
Det ser ut som att bygeln går till den lilla 8-bens kretsen under processorn. Den skulle möjligen kunna vara ett seriellt EEPROM, avsedd att spara inställningarna för driftläget. För det går väl inte att göra i prosessorns flash-minne? eller...

 
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Innuti en Atlas
« Svar #6 skrivet: 26 augusti 2010, 22:49:15 »
Du får väl testa att löda lös bygeln...
Flash-minnet i MCU'n går inte så bra att spara inställningar i. Visserligen finns det lite RAM i den, men det datat försvinner med strömmen.
Så nånstans måste ju inställningarna sparas, men vad skulle nyttan vara att skrivskydda dom?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Innuti en Atlas
« Svar #7 skrivet: 26 augusti 2010, 23:03:16 »
Kanske så att inte klåfingriga hotellgäster ändrar inställningar ?

MVH Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Innuti en Atlas
« Svar #8 skrivet: 26 augusti 2010, 23:05:16 »
Men isåfall borde det väl vara bättre med en strömbrytare... Det känns lite dumt att ta fram lödkolven för att höja luftutblåset ett steg...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Innuti en Atlas
« Svar #9 skrivet: 26 augusti 2010, 23:25:55 »
Helt klart.
Går säkert att få en switch istället för bygeln om man beställer
X antal till sitt hotell.

MVH Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Innuti en Atlas
« Svar #10 skrivet: 26 augusti 2010, 23:37:51 »
Inget problem - Har man klippt bygeln på mitten, går den ju lätt att skarva ihop med en snutt koppartråd som man bara tvinar.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad pumpemontør

  • Varmepumpe montør
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innuti en Atlas
« Svar #11 skrivet: 11 september 2010, 17:58:14 »
Hmmm.. Din Atlas liger veldig mye på min norske NEX varmepumpe med tanke på innmaten i utedelen ;D

Mvh
Pumpemontør
NOVAP-godkjent og sertifisert montør av L/L-varmepumper opp til 12 KW
Bor i Norge. Installert 1 Daikin FVXS50-F og MHI ZJX50-S, august 2011
Normal-isolert hus (350 kvm.)

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Innuti en Atlas
« Svar #12 skrivet: 11 september 2010, 18:25:06 »
Om jag tolkar bilden rätt är det kappilär rör som styr regleringen  :'(  :'(
känns inge bra om så är fallet
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Innuti en Atlas
« Svar #13 skrivet: 11 september 2010, 18:41:10 »
Har funderat lite på det där med kapillärrören...

Undrar lite om det kanske är sämre med en inverter om man bara har kapillärrör..? Visserligen kan man reglera effekten, men på en "riktig" pump får man ju betydligt bättre COP på köpet. Utan reglering av expansions-ventilen kan jag föreställa mej att COP snarare sjunker när kompressorn varvar ner.

Antagligen anpassar man kapillärrören till ett varvtal någonstans mitt i reglerområdet. Det skulle betyda att även topp-effekten blir lidande.

Skulle man ha köpt en on/off istället..?

Det är väl bara att hoppas att den går optimalt vid ett varvtal den oftast kommer att arbeta på.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Innuti en Atlas
« Svar #14 skrivet: 11 september 2010, 18:43:52 »
och jag såg inget annat än kapillärrör inbäddat i den den där svarta "smetiga" mattan. Den var inte ordentligt försluten...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Innuti en Atlas
« Svar #15 skrivet: 11 september 2010, 18:55:53 »
ha inte för stora föväntningar pÃ¥ atlasen om det är kapprör . flash gaser ut i förÃ¥ngaren köldmedel som inte kockar pÃ¥ grund av obalans i förÃ¥ngaren sÃ¥ som den är uppkopplad . tok känslig pÃ¥  fyllnadsmängden . huvuddunk

nej en värmepump med luft som källa ska ine fÃ¥ säljas med kappilär rör  .
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Innuti en Atlas
« Svar #16 skrivet: 11 september 2010, 19:25:07 »
Vet du hur det är med andra snik-pumpar som Coolix tex?

Eftersom min ju inte ens funkar och jag antagligen kommer att reklamera den, kan jag kanske ta pengarna och springa...

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35292.0;all
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Innuti en Atlas
« Svar #17 skrivet: 11 september 2010, 21:06:54 »
har inte tittat på en coolix men risk finnes
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Innuti en Atlas
« Svar #18 skrivet: 12 september 2010, 17:32:35 »
Har uppdaterat den första posten med beskrivningen. Lite små kommentarer + lagt till:

Citera
"Rör-paketet" mellan inne- och ute-delarna

  •   - Rören verkar vara helt oisolerade.
    Klämmer man på slang-paketet, kan man inte känna något mjukt som skulle kunna vara isolering. Rören ligger i tunnväggig plastslang, i 2 separata lager. I bästa fall är det något i den inre plastslangen som åtminstone håller isär dom båda rören. Allra ytterst ligger dessutom ett lager med plastfolie typ cellofan, vad nu det ska vara bra för..?

    Man ska nog i alla fall se till att isolera den del av rören som ligger utomhus...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Aquauno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NA11000 är en ismaskin (Numer sitter där en Bosch)
SV: Innuti en Atlas
« Svar #19 skrivet: 25 september 2010, 09:22:43 »
Hej,
Det där med barnspärr är nog väldigt nära sanningen.
Min gissning är att det går ut ganska stora volymer med AC för att användas i apparatrum, tex mobilbasstationer.
Då beställer man så att pumpen redan från fabrik är fast inställd för att ge AC-funktion med en viss önskad temperatur.
Mobiloperatörer kan nog beställa ganska stora volymer för att hålla alla apparatrum och mobilstationer igång.
Oftast räcker nog egenvärmen från utrustningen för att hålla temperaturen uppe, men man kan nog tänka sig fall där man vill ha VP-mode också.

- Ställ först in önskat driftläge, temp o fläkt
- Stäng av pumpen
- Klipp bygeln
- Starta pumpen

Så är pumpen låst till den inställning man har ställt in.

Jag läste någon tråd här den senaste veckan, där det var någon som ville ha barnspärr på pumpen för (minns inte var/vem). Det här skulle kunna vara svaret på hanns önskan...

Fast det skulle ju förstås kunna vara så att det bara är vid start (power on), som den går igång med samma inställning. Att det sen går att ändra inställningarna när den går - vem vet?
Nå'n som vågat prova..?

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Innuti en Atlas
« Svar #20 skrivet: 25 september 2010, 10:12:33 »
Vet du hur det är med andra snik-pumpar som Coolix tex?

Eftersom min ju inte ens funkar och jag antagligen kommer att reklamera den, kan jag kanske ta pengarna och springa...

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35292.0;all

Hej Pi.r! Ja mig veterligt ivf så finns det givetvis inga elektroniska expansionsventiler på några pumpar eller pumpfabrikat i det här billigare sniksortimentet utan det är kappilärrör som gäller för dem. :)

Mvh Raffen.  
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Innuti en Atlas
« Svar #21 skrivet: 25 september 2010, 17:48:29 »
Citera
"Rör-paketet" mellan inne- och ute-delarna

  •   - Rören verkar vara helt oisolerade.
    Klämmer man på slang-paketet, kan man inte känna något mjukt som skulle kunna vara isolering. Rören ligger i tunnväggig plastslang, i 2 separata lager. I bästa fall är det något i den inre plastslangen som åtminstone håller isär dom båda rören. Allra ytterst ligger dessutom ett lager med plastfolie typ cellofan, vad nu det ska vara bra för..?

    Man ska nog i alla fall se till att isolera den del av rören som ligger utomhus...

Jag måste tyvärr göra en pudel... Det där med att rören skulle vara o-isolerade stämmer inte!

Jag kollade lite noggrannare. Dom har en isolering, men den är relativt tunn, och känns som en ganska hård skum-gummi eller nåt.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Innuti en Atlas
« Svar #22 skrivet: 11 oktober 2010, 13:45:00 »
På min satt det väldigt många kablar på utedelens fläkt, och innedelens fläkt är ej inverterstyrd, eftersom lägerna är fasta, alla på de äldre..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Innuti en Atlas
« Svar #23 skrivet: 11 oktober 2010, 19:44:44 »
Vet inte riktigt vad du syftar på... Men dom nya verkar ju vara lite annorlunda. Ute-delens fläkt går alltid på full-fart (3-ledare: fas, nolla o kondensator). Innedelens fläkt (många trådar...) är steglöst varvtalsstyrd, om än inte med inverter-teknik, utan med "dimmer"-teknik. Billigare men sämre vridmoment och verkningsgrad. Och som på många moderna maskiner... är den auto-styrd så den varvar ner när den tycker det är tillräckligt varmt. Den här har inget "auto"-läge, så det är inte lika bedrägligt som på andra pumpar med "manuell" inställning - med auto i alla fall...

Jag har testat att "tjuvkoppla" fläkten. Dvs att koppla förbi den inbyggda "dimmern" som driver fläkten i vanliga fall. Jag matade den helt enkelt med 230V direkt (med sin kondensator förstås). Det funkade fint. Den har ingen skydds-funktion för för högt varvtal på fläkten, som skulle kunna få den att stanna med någon felindikering. Däremot gick den lite väl fort. Fortare än jag har sett den gå med alla rattar på max. Det kändes inte som en bra ide att köra så i längden, om man vill att den ska hålla i några år...

Jag snodde ihop en egen dimmer som jag kan styra fläkten helt manuellt med (en vanlig "lamp-dimmer" funkar inte). Men jag måste hitta på nåt sätt att stänga av o sätta på fläkten när kompressorn startar o stoppar. Annars står den o går hela tiden, och det gör inte komressorn - ännu...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Innuti en Atlas
« Svar #24 skrivet: 11 oktober 2010, 20:27:47 »
Skruvade sönder den gamla Atlaspumpen 6kw, den hade 6-8 kablar i utedelens fläkt, men hörde aldrig denna fläkt ändra varvtal, dessa kablar måste vara för faskompenseringen, innedelens fläkt hade fasta lägen, vilket funkade bättre än den nya Atlasen, då fläktstyrningen inte alls funkade, den lämnades tillbaka.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!