Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 695 Twin, kompressor lÃ¥ter ojämnt, tvÃ¥ tonlägen  (läst 822 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vispen74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljusterö
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min gamla hemsida
Sedan några månader tillbaka har kompressorn i vår IVT 695 Twin från 2008 börjat låta konstigt. Kompressorn som historiskt har låtit extremt monotont och exakt likadant i alla år har plötsligt fått två olika tonlägen. När kompressorn kör så växlar den helt slumpmässigt mellan de olika tonlägena (frekvenserna) så jag skulle misstänka något glapp eller fel i någon styrning på något vis? Det KAN vara mera märkbart med sjunkande temperatur, för när jag någon gång gått och lyssnat på dagtid så tycker jag att den låter helt stabilt som vanligt. På nätterna så vaknar vi dock av dessa svängningar i ljudet.

Har ni något tips? Var börjar man leta? Är detta ett tecken på att kompressorn är på väg att haverera?

Inga felkoder eller onormala värden vad jag ser.
« Senast ändrad: 26 februari 2021, 11:00:34 av Vispen74 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 695 Twin, kompressor låter ojämnt, två tonlägen
« Svar #1 skrivet: 26 februari 2021, 11:06:12 »
Det blir oftast så att kompressorn låter mer när den är gammal och sliten och på väg att haverera. Kan också vara så att gummifötterna har blivit dåliga och dämpar sämre. Går att trycka in bitar av kraftigt cellgummi mellan kompressorfötterna om man inte vill byta just då. Man kan också förbättra ljuddämpningen runt kompressorn med dämpningsmaterial för bilar. Finns t.ex. hos Biltema.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Vispen74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljusterö
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min gamla hemsida
SV: IVT 695 Twin, kompressor låter ojämnt, två tonlägen
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2021, 11:19:20 »
Det blir oftast så att kompressorn låter mer när den är gammal och sliten och på väg att haverera. Kan också vara så att gummifötterna har blivit dåliga och dämpar sämre. Går att trycka in bitar av kraftigt cellgummi mellan kompressorfötterna om man inte vill byta just då. Man kan också förbättra ljuddämpningen runt kompressorn med dämpningsmaterial för bilar. Finns t.ex. hos Biltema.

Tack för svar!
Gummifötterna verkar det inte vara, för det blir ingen skillnad när jag trycker och lutar på kompressorn, samt att dessa två olika frekvenser eller tonlägen är väldigt distinkta. "Det blir oftast så att kompressorn låter mer när den är gammal och sliten och på väg att haverera" detta är ju min oro, finns det något sätt att konstatera eller utesluta annat tro?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 695 Twin, kompressor låter ojämnt, två tonlägen
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2021, 11:38:34 »
Tycker man det låter fruktansvärt illa och vaknar på nätterna så får man byta kompressor. Annars kör man tills kompressorn stannar helt och motorskyddet löser ut. Kostar nog runt 25 tkr att byta kompressor gissar jag.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!