Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pump stannar pga hög temp värmebärare ut T8  (läst 1584 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tumbacaesar

  • Gäst
Tumbacaesar
Pump stannar pga hög temp värmebärare ut T8
« skrivet: 06 januari 2017, 14:52:07 »
Har en IVT HE C7 som står i Bromma. Nu när det varit rejält kallt ett tag, typ -17 i morse, har jag råkat ut för att pumpen stannar pga larm om hög temp på värmebärare ut, T8. Hänt ett par ggr under morgonen, dagen när temp T8 når 65 grader.

Efter stoppet går en timer igång som ger en återstart eft 10min. Pumpen drar därefter igång men efter ett par timmar händer samma sak igen. Tillskottet var inställt så att det gick in med en fördröjning på 90min men har nu ändrat till 60min.

Är det nåt annat man bör kolla justera?

Pumpen har en separat arbetstank och jag kör en krets för golvvärme i källaren och en krets för radiatorerna i övriga huset

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pump stannar pga hög temp värmebärare ut T8
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2017, 15:21:06 »
Öppna alla termostater för fullt, om det blir för varmt inne då så kan du sänka kurvan i styrdatorn, det gör att värmepumpen inte blir en elpanna vid låga utetemperaturer.
Om det inte blir varmare ÄVEN med fullt öppna termostater så kan man bara konstatera att du har ett radiatorsystem som är för klent för att fungera bra med värmepump.
Ett effektivt sätt att värma med kompressorn är då att ange en max framledning som är precis så hög att kompressorn aldrig slår ifrån på grund av hög temp på framledningen.
Spetsen för att få tillräckligt varmt inne får du då fixa med en eller ett par fläktradiatorer (el).
Annars kan man spärra elpatron så att den inte tillåts gå in, då jobbar kompressorn max, och du får fixa all spets med värmefläktar, det är mycket mer ekonomiskt än att låta elpatron klippa kompressorn.
Ofta ger dessutom elpatron mindre effekt än kompressorn, så det blir bara kallare inne när värmepumpen hoppar in i den där styrloopen.
Moment 22.
Klassiskt fall av när elpatron gör att värmepumpen blir en elpanna.

Med lite tur är enda problemet att tanken i kombination med termostater i drift gjort att du kört med onödigt hög kurva, det är lätt hänt om installatören aldrig gjort en adekvat injustering av värmepumpen.
Skulle det vara fallet så kan du kanske öka din värmepumps verkningsgrad med 10-30%, allt beroende på hur tokigt reglerdatorn är inställd.

Lycka till.

Och som sagt, börja med att öppna alla termostater för fullt!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Tumbacaesar

  • Gäst
Tumbacaesar
SV: Pump stannar pga hög temp värmebärare ut T8
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2017, 16:22:17 »
Tack för svar!

Anar att ett problem är att jag har lite klent med radiatorer på entreplanet för att få rätt temp där. Halva entreplanet har golvvärme som matas med en shunt från värmekretsen så det finns inte så många element på det planet. På övervåningen finns det element i alla rum och i princip alla är lite strypta pga att det är sovrum. Har nu öppnat alla dessa fullt.

Kan man få tips om hur man ska sänka kurvan? Ska man sänka hela kurvan och i så fall hur mycket? Eller ska man ändra lutningen för att sänka framledningstempen då det blir riktigt kallt? Eller ska man försöka knäcka den efter ca -5 ute?

Förstår att det blir att prova sig fram men tar gärna emot lite starttips

Tumbacaesar

  • Gäst
Tumbacaesar
SV: Pump stannar pga hög temp värmebärare ut T8
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2017, 16:26:36 »
Förtydligande till ovanstående...

Bor alltså i ett 2-plans hus med källare. Golvvärme i källaren via egen krets. Krets nr 2 matar element i plan 1 o 2. Halva plan 1 har golvvärme som matas från denna radiatorkrets

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pump stannar pga hög temp värmebärare ut T8
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2017, 20:02:07 »
Om du sänker kurvan kanske du måste shunta ut lite mer värme till golvvärmen.
Är inte så hemma på IVT, men sänk hela kurvan så pass mycket att börvärdet hamnar under 65 grader i alla fall.

Har du tid så kan du sänka tills börvärdet blir 55 grader, och sedan avvakta, blir det för kallt inne, öka kurvan successivt tills du har lagom varmt.
Tänk på att det kan ta ett dygn eller mer innan ny jämvikt nåtts efter en ändring, speciellt om du gör större ändringar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!